Generał, pilot Tadeusz Edward Góra

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

 

W 2010 roku w Świdniku z  3 na 4 stycznia odszedł na zawsze Krakus z urodzenia, Lublinianin z tytułu pracy, legendarny as polskiego lotnictwa

                                       Generał brygady,pilot Tadeusz Edward  Góra

 

 

 

 

 

 

Był pierwszym człowiekiem, który przeleciał szybowcem ponad  557  kilometrów bez lądowania. Był rok 1938

 

Za ten sportowy wyczyn dwudziestoletni Tadeusz Góra otrzymuje jako pierwszy człowiek za lot szybowcem na tak długiej trasie medal Lilienthala, przyznany przez Międzynarodową Federację Lotniczą FAI - Fédération Aéronautique Internationale.

 

Rewers Medalu Lilienthala                              Awers Medalu Lilenthala              

dniu 18 maja 1938 roku wystartował z Bieszczackiej miejscowości Bezmiechowa by dolecieć do małych Solecznik na Wileńszczyźnie. Leciał szybowcem  PWS 101, polskiej konstrukcji zaprojektowanej przez inżyniera Czesława Czerwińskiego we współpracy z inżynierem Bolesławem Wiśnickim. Szybowiec zastał wykonany w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/74/Bezmiechowa_tablica_tadeusz_gora.jpg/783px-Bezmiechowa_tablica_tadeusz_gora.jpg

 

"PWS 101 był pierwszym polskim szybowcem wyposażonym w zbiornik na balast wodny i pierwszym mającym hamulce aerodynamiczne w płatach. Na szybowcu tym w latach 1937- 1938 dokonano wielu wyczynów na skalę światową. Za przelot 578 km,"
 

 

Szybowiec  PWS 101,

 

Wielka karierę sportową, udział w Igrzyskach olimpijskich w 1940 roku w Helsinkach przerwała wojna wywołana przez III Rzesze niemiecką i bolszewików, którzy wspólnie napadli na Rzeczpospolita Polską.
Po napaści Niemiec na Polskę i w wyniku Paktu Ribbentrop -Mołotow przedostaje się przez Litwę, Łotwę i Szwecje  do Francji, by wstąpić do Armii generała Władysława Sikorskiego. Francja od lat była dmuchanym balonem i jeszcze szybciej jak Polska została podbita choć miała do czynienia tylko z jednym wrogiem i wsparcie ?Anglików, którzy też uciekali z kontynętu pozostawiając bron i amunicję i przepełnione ze strachu "sławojki"
Po kapitulacji Francji jak większość polskich lotników przedostał się do Anglii.
Już w Anglii został skierowany do 316 polskiego dywizjonu myśliwskiego obok Jerzego Bajana, Stanisława Skalskiego,
Latał w Dywizjonach 306 i 315 na myśliwcach Supermarine Spitfire i amerykańskich myśliwcach North American P-51 Mustang

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Spitfire_IIA_P7350.jpg/800px-Spitfire_IIA_P7350.jpg

 

Supermarine Spitfire

Tadeusz Góra w czasie II Wojny Światowej wykonał 883 loty bojowe.
Jego sukcesy to zestrzelenie 4 samolotów nieprzyjacielskich, rakiet V1, pociągów, lokomotyw, unieszkodliwił niemiecki okręt podwodny.
Na liście "Bajana"zajmuje 202 pozycję.
 
 
 
Został odznaczony
srebrnym krzyżem  Orderu Virtuti Militari,
trzykrotnie Krzyżem Walecznych
Wieloma brytyjskimi odznaczeniami bojowymi:
 The 1939-1945 Star, The War Medal 1939-1945 i The Defence Medal
 
Po zakończeniu wojny Tadeusz Góra powrócił do kraju. Został instruktorem w szkole szybowcowej. W roku 50 wykonał lot , który dawał mu prawo do uzyskania Diamentowej Odznaki Szybowcowej. Został pierwszym Polakiem i drugim na Świecie który spełnił  wszystkie kategorie by  taką odznakę uzyskać

 

 

Diamentowa Odznaka Szybowcowa
 
W końcu lat pięćdziesiątych, po dojściu Gomułki do władzy wstąpił do wojska. W wojsku polskim latał na samolotach myśliwskich  produkcji sowieckiej MiG-15, MiG-17 i MiG-19.
W stopniu podpułkownika został przeniesiony do cywila w 1972 roku. Pod koniec lat siedemdziesiątych został instruktorem lotów  helikopterami.
 
W dniu 15 sierpnia  2007 roku  otrzymał awans do stopnia generała brygady w stanie spoczynku .
Pan Generał Tadeusz Góra został pochowany w Świdniku w Alei Zasłużonych

 

Uroczystości pogrzebowe, pana Generała, pilota Tadeusza Edwarda Góry
 
 

 

 

 

Cześć Jego pamięci
 
Dane techniczne, szybowca PWS 101
 
Oblatany: 1937
Rozpiętość skrzydeł: 19,0 m
Długość: 7,27 m
Wysokość: 1,55 m
Powierzchnia skrzydeł: 18,9 m²
Wydłużenie skrzydeł: 19
 
Profil skrzydła: ?
 
Ciężar własny: 185 kg
 
Ciężar całkowity: 312 kg
 
Obciążenie powierzchni: 16,5 kG/m² 
Doskonałość: 26,1 przy 63 km/h
Prędkość opadania: 0,61 przy 55 km/h
Prędkość min.: 48,5 km/h
Prędkość dopuszczalna: 200 km/h
 
Współczynniki obciążeń: +6,5 / -3,7 g

 

 

Etykietowanie:

6 komentarzy

avatar użytkownika Maryla

1. Szanowny Panie Michale

Cześć Jego pamięci!

Odchodzą od nas ostatni świadkowie historii, elity które wychowała II RP.

Fot. Piotr R. Jankowski



http://lotniczapolska.pl/Odszedl-pilot-Tadeusz-Gora,10837

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika gość z drogi

2. Panie Michale :)

mamy z czego i kogo być dumni....mimo permanentnego niszczenia Polski i Narodu
serd pozdr :)
a Panu Generałowi wieczne odpoczywanie :)

gość z drogi

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

3. Do Pani Maryli,

Szanowna Pani Marylo,

Przykro, ale taka jest prawda. Pięćdziesiąt lat komunizmu i sześć lat rządów czy nierządów Donalda Tuska end Company zrobiły swoje.
Dziś naszych pilotów wysyłamy na szkolenie do Izraela, gdzie 20 lat temu samolotu nie widziano

Ukłony moje najniższe

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

4. Pani Gość z Drogi,

Szanowna Pani Zofio,

Mówmy głośno prawdy Europie i Światu.
Zawsze byliśmy my Słowianie od nich bardziej inteligentni.
Oni jedno co potrafili robić to mordować

Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika gość z drogi

5. Panie Michale :)

dlatego cieszy mnie z jednej strony "korzyść plynąca z internetu,z drugiej
smuci,ze jeszcze nas za mało...
serdecznie pozdrawiam z rodziną :)))

gość z drogi

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

6. Pani Gość z Drogi

Szanowna Pani Zofio,

Musimy sobie poszukać przywódców na miarę Jana Pawła II, Kardynała Tysiąclecia. Tych co mamy to w większości wypadków myślą o sobie a nie o Polsce.

To przykład:



 Ukłony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz