"Na zachodzie bez zmian" - I
Niestety niewiele moge tylko bezradnie obserwowac co rozne wytwornie filmowe staraja sie zrobic z umyslami malych dzieci. Co jakis czas widze te produkcje przeznaczone dla dzieci w wieku 2-4 lat. W wyzszych przedzialach wiekowych wcale nie jest lepiej. Natomiast moge cos zrobic, chocby minimalnie, w odniesieniu do squrwysynstwa noszacego tytul "Na zachodzie bez zmian", filmu, ktorego swiatowa premiera miala miejsce 12 X 2022 r. Od tego czasu minelo juz ponad 4 miesiace, co jest wystarczajcym okresem czasu na to by wystrzelali sie recenzenci filmowi z Polski i spoza niej. Ich oceny sa zdecydowanie pozytywne. Najwyrazniej przechodza do porzadku dziennego nad oczywistymi faktami, ktore powinny uniemozliwiac ocene pozytywna. Co gorsza, zaden z nich w ogole nie zauwazyl kilku bardzo waznych przypadkow falszu, co wola o pomste do nieba. W rezultacie mamy do czynienia z propagnadowa agitka. Dlatego tez postaram sie dokonac dokladnej wiwisekcji tego filmu, jak szkaradnego owada.
Na wstepie uwaga na temat samego tytulu. Tak ksiazka Ericha Marii Remarqua, jak i film nosza tytul "Im Westen nichts Neues" i polskojezyczne tlumaczenie dokladnie to oddaje. Natomiast przyjete szeroko tlumaczenie na jezyk angielski brzmi: "All Quiet on the Western Front" nie jest az tak dokladne i trzeba powiedziec, ze jest gorsze.
Film rezysera Edwarda Bergera jest produkcja amerykansko-niemiecka i kosztowal $20 mln. Krecono go w Pradze, Belgii i Niemczech. Autorami scenariusza jest sam rezyser oraz Lesley Paterson i to oni wlasnie sa glownymi winowajcami. Zeby nie bylo wykretnych tlumaczen, podaje, ze wytwornia Netflix reklamowala film jako "ekranizacje powiesci".
Film przeszedl jak burza przez dwa festiwale filmowe, choc zostal zignorowany na trzecim. Najpierw poszaleli sobie jurorzy Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA). Przyznali oni filmowi az 7 nagrod. Pozniej, w styczniu 2023 r. film Bergera trafil pod osad zespolu przyznajacego Zlote Globy i nie dostal zadnej nagrody. Mogloby to dziwic, gdyby wziac pod uwage wynik osiagniety przez film na gali Oscarowej. Przydzielono mu 4 Oscary, w tym za scenografie (!). Liczono na wiecej, nominowany zostal do dziewieciu nagrod.
Nie wypada pominac dwoch innych ekranizacji ksiazki niemieckiego pisarza. Pierwszej dokonano w 1930 r. Rezyserowal Lewis Milestone i zrobil to bardzo dobrze. Film dostal dwa Oscary za film roku i rezyserie. Natomiast najlepsza, moim zdaniem, filmowa wersja ksiazki Remarqua autorstwa Delberta Manna zrobiona dla TV w 1979 r. zostala nagrodzona tylko jednym Zlotym Globem.
Ponizej zdjecia plakatow obu starszych filmow.
Najlepsza w filmie Bergera jest muzyka. Jej udzial oparty jest na kontrascie, raz grzmiac wtlacza widzow w krzesla, innym razem nastepuje cisza. Nie trzeba nikomu tlumaczyc, ze strona audiowizualna filmow wojennych w wykonaniu produkcji hollywoodzkich musi byc dobra ze wzgledu na osiagniety wspolczesnie poziom techniczny.
- Tymczasowy - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. https://www.youtube.com/watch