Szkola Frankfurcka - I
Szkola Frankfurcka jest bardzo czesto traktowana jako zrodlo roznych zjawisk politycznych, spolecznych i obyczajowych bardzo widocznych od dekad na Zachodzie, ktore jednak budza zastrzezenia ludzi, ktorzy ich nie akceptuja. Utrwalily sie pewne przekonania dotyczace osadzenia Szkoly w tradycji filozoficznej marksizmu oraz funkcji jaka odegrala w najnowszej historii politycznej Europy i Ameryki, a szczegolnie ruchow studenckich konca lat 60-ych XX wieku. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie by jeszcze raz sie temu przyjrzec.
Historia Szkoly Frankfurckiej rozciaga sie prawie na sto lat i sila rzeczy mozna w niej wyroznic kilka okresow. Tworzylo ja i bylo z nia zwiazanych wielu myslicieli. Poczatkowo laczyly ich wiezi kolezenskie, pozniej one slably wraz z tym jak wybitni czesto uczeni poszli swoimi drogami. Jednak mozna i nalezy okreslic zasadnicze zalozenia, chocby nawet sami ich tworcy sie od nich z czasem odzegnywali.
Wydarzeniem bezposrednio poprzedzajacym zalozenie Szkoly byly tygodniowe warsztaty naukowe noszace nazwe Erste Marxistische Arbeitswoche w miejscowosci Ilmenau. Brali w niej udzial miedzy innymi: Georgy Lukacs, Friedrich Pollock, Korsch i Karl Wittfogel. Inicjatorem i sponsorem byl Felix Weil (1898-1975), oddany sprawie socjalista. Uznal on, ze Pierwsze Marksistowskie Warsztaty Robocze byly bardzo udane i dobrze by bylo zinstytucjonalizowac dzialalnosc. Traf chcial, ze socjalista mial bardzo zamoznego ojca, handlarza zbozem w Argentynie. Za jego pieniadze wybudowal we Frankfurcie nad Menem w miare okazaly jak na potrzeby Szkoly budynek.
Instytucja, ktora sie tam miescila nosila nazwe Institut fur Sozialforschung (Instytutu Badan Spolecznych). Oficjalna data zalozeni - 1923 r.Weil zalatwil w Ministerstwie Edukacji by placowka naukowa miala status uniwersytetu (przy Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie), a dyrektorowi bedzie przyslugiwal tytul profesora w niemieckim systemie panstwowym. Bylo to pierwsze marksistowsko zorientowane centrum badawczw afiliowane z ktoryms z glownych uniwersytetow w Niemczech.
Pierwszym dyrektorem, (zdjecie powyzej) od 1924 r., byl Carl Grunberg (1861-1940). Byl zdecydowanie starszy od glownych postaci tworzacych w pierwszym etapie Szkole Frankfurcka. Zdecydowana wiekszosc z nich urodzila sie w ostatniej dekadzie XX w. Oni sie dopiero rodzili podczas gdy on juz w 1893 r. zalozyl i kierowal czasopismem naukowym Zeitschrift Fur Sozial- und Wirtschaftgeschichte. Publikowane w nim byly teksty z historii ruchu robotniczego i i socjalizmu. I taka tez problematyka miala dominowac w pierwszym okresie Szkoly Frankfurckiej zakonczonym w 1929 r. ustapieniem dyrektora z powodu udaru mozgu.
Jednak sztandarowym czasopismem naukowym Szkoly Frankfurckiej byl Zeitschrift fur Sozialforschung. Wydawane bylo ono w latach 1932-1941) przez caly czas konsekwentnie w jezyku niemieckim, nawet w okresie emigracji najpierw we Francji a pozniej w Stanach Zjednoczonych w okresie rzadow hitleryzmu w Niemczech.
Ponizej ludzie Szkoly Frankfurckiej w pierwszym okresie.
Nie da sie pominac pochodzenia glownych postaci tworzacych Szkole Frankfurcka. W duzej mierze zachowana byla w niej jednosc etniczna. Weil urodzil sie w rodzinie Zydow argentynskich, podczas gdy Grunberg, w rodzinie Zydow rumunskich (Besarabia). Prawdopodobnie glowna postac Szkoly, Max Horkheimer (1895-1973) urodzil sie w konserwatywnej rodzinie zydowskiej. Jego ojciec Moritz byl wlascicielem kilku fabryk tekstylnych w Stuttgarcie. Z kolei Georgy Lukacs (1885-1971) urodzil sie jako Gyorgy Bernat Lowinger. Jego ojcie byl bardzo bogatym bankierem na Wegrzech. Matka, Adele Wertheimer pochodzila z bogatej rodziny zydowskiej. Z pewnych powodow ojciec uzyskal tytul barona i syn, czyli pozniej znany, szczery komunista, nazywal sie w pelnym rozwinieciu Georg Bernard Baron Lukacs von Szegedin. Z rodzin zydowskich pochodzili rowniez Herbert Marcuse (1898 -1979) oraz Theodor Adorno (1903-1969). Ten ostatni pierwotnie nosil nazwisko Wiesengrund. Erich Fromm (1900-1993) pochodzil z ortodoksyjnej rodziny zydowskiej. Zydami byli tez Leo Lowenthal (1900-1993), Siegfried Kracauer (1889-1996) i Walter Benjamin (1892-1940).
Ludzie ci, najczesciej zamozni i o pogladach socjaldemokratycznych chcieli gruntownie zmienic swiat. Jak chcieli to robic i w jakim stopniu udalo im sie to zrobic bedzie przedmiotem nastepnych odcinkow tego serialu.
- Tymczasowy - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
8 komentarzy
1. https://www.youtube.com/watch
2. Tymczasowy
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
3. Marylu pewnie zauwazylas, sprawy Hiszpanow
traktuje oszczednie ze znanych powodow. Nie chce narazac. Jednakowoz , "niewidzialnie" da sie przemycic co nalezy. Dzisiejszy internet to pole minowe.
Serdecznosci.
4. Tymczasowy
:) Hiszpan Wilhelm Reich austriacki lekarz i freudysta też mi się spodobał, szczególnie jego tak nowoczesna fryzura. Mozna by powiedzieć, że był prekursorem tryndu głowiowego :)
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
5. Trynd golowiowy
Jak bardzo to lubieeee!
6. „Wojna kulturowa w Europie.
„Wojna kulturowa w Europie. Czy Polska ma szansę?” – na Stadionie Narodowym w Warszawie trwa międzynarodowa konferencja
Na Stadionie Narodowym w Warszawie rozpoczęła się dwudniowa
międzynarodowa konferencja pod hasłem „Zderzenie Kulturowe w UE”.
Wydarzenie gromadzi najważniejszych polskich konserwatywnych
intelektualistów, polityków, publicystów i gości z zagranicy. Wśród nich
są m.in. prof. Wojciech Roszkowski, ks. prof. Paweł Bortkiewicz, ks.
prof. Dariusz Oko, dr Tymoteusz Zych, prof. Marek Rosiak i Marek Jurek.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
7. Konferencja „Zderzenie
Konferencja „Zderzenie kulturowe w UE. Czy Polska ma szansę?” – B. Wildstein; P. Lisicki; R. Ziemkiewicz; J. Karnowski
„Podstawowa opozycja, bunt
i afirmacja, ma charakter metafizyczny. Afirmacja jest naszym
tradycyjnym podejściem, zrozumieniem świata i akceptacją jego istnienia
w tym kształcie, w jakim on jest” - podkreślił podczas konferencji
„Zderzenie kulturowe UE” Bronisław Wildstein, pisarz, publicysta.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
8. Ks. prof. P. Bortkiewicz:
Ks.
prof. P. Bortkiewicz: Sednem genderyzmu i marksizmu jest radykalny
antyteizm. Odrzucając Boga, naturę ludzką i prawdę o człowieku – odrzuca
się także rozum i racjonalność
Sednem zarówno genderyzmu, jak i marksizmu jest radykalny
antyteizm. To jest odrzucenie Boga z całą konsekwencją i powagą tego
odrzucenia. Odrzucając Boga, naturę ludzką i prawdę o człowieku,
odrzucają także rozum i racjonalność – zwracał uwagę ks. prof. Paweł
Bortkiewicz podczas konferencji „Zderzenie kulturowe w UE. Czy Polska ma
szansę?” na Stadionie Narodowym w Warszawie.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl