Ofiarą pandemii padło przejęcie linii Condor przez LOT
Uznawane ono było za wielki sukces. W dniu 24 stycznia 2020 można było przeczytać {TUTAJ
"Sasin o przejęciu Condora. "LOT zyskał drugie płuco"
- To jest ten dzień, kiedy linie lotnicze LOT urosły dwukrotnie. Nie kupujemy małego podmiotu, który tylko uzupełni ofertę - tak transakcję zakupu linii Condor Airlines przez Polską Grupę Lotniczą skomentował Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych.".
Niestety - przyszła pandemia i słodkie sny się skończyły. Wczoraj [13.04.2020] dowiedzieliśmy się, iż:
"LOT jednak nie przejmie Condora. "Odstąpienie od transakcji"
Polska Grupa Lotnicza, do której należą Polskie Linie Lotnicze LOT poinformowała w poniedziałek, że odstępuje od zakupu niemieckich linii Condor Airlines. Powód? Oficjalnie nieznany, ale nieoficjalnie - niedopełnienie obowiązków finansowych przez niemiecką linię.(...) Nieoficjalnie PAP donosi jednak, że "powodem złożenia oświadczenia przez PGL o odstąpieniu od transakcji przejęcia Condora jest brak spełnienia warunków wejścia w życie tej transakcji, w tym potwierdzenia przez niemiecką linię czarterową jej standingu finansowego"." {TUTAJ}.
Również wczoraj Konrad Kołodziejski napisał na ten temat artykuł w portalu wPolityce.pl {TUTAJ}. Stwierdził on m.in.:
"W tej chwili większość linii lotniczych na świecie musi zmagać się z następstwami pandemii, która uziemiła już setki samolotów. Wiele z tych linii nie przetrwa. Są już pierwsze bankructwa. W marcu upadły brytyjskie linie Flybe, w fatalnej sytuacji znajduje się kilku innych przewoźników, zwłaszcza tych, którzy mieli problemy jeszcze przed wybuchem pandemii. Dotyczy to m.in. włoskiej Alitalii, niskokosztowego Norwegiana oraz belgijskich linii Brussels Airlines. Zwłaszcza losy tego ostatniego przewoźnika mogą być interesujące dla polskiego czytelnika. Brussels Airlines należą do grupy Lufthansy i gdy kłopoty belgijskiej linii pogłębiły się, jej kierownictwo zwróciło się z prośbą o pomoc do niemieckiego właściciela. Jednak Lufthansa, która sama zmaga się z konsekwencjami zamrożenia ruchu lotniczego, nie śpieszy się dziś z udzieleniem wsparcia. Niemiecki przewoźnik uziemił już większość samolotów i zlikwidował swoją niskokosztową spółkę Germanwings. W tej sytuacji nie ma mowy o żadnej pomocy dla Brussels Airlines i liniom grozi upadek (...)
LOT, podobnie jak większość branży, znalazł się w trudnej sytuacji, ale nie jest na szczęście zagrożony upadkiem. Analitycy rynku lotniczego przewidują, że polski przewoźnik, dzięki swojej wcześniejszej agresywnej strategii rynkowej, ma szansę przeżyć tsunami wywołane pandemią. Nie dają natomiast dużych nadziei mniejszym operatorom z naszego regionu, (...) Niewykluczone zresztą, że chude lata zdoła także przeżyć niemiecki Condor, zwłaszcza że Lufthansa zrezygnowała właśnie z powołania własnego konkurencyjnego przewoźnika czarterowego (...)
Oczywiście w uprzywilejowanej pozycji będą ci przewoźnicy, którzy mają większą siłę przebicia, a zatem najwięksi i najlepiej zorganizowani. LOT w tej konkurencji znajduje się gdzieś w środku, jest zbyt duży, aby nagle zniknąć, ale zarazem zbyt mały, aby dopchać się do największych środków (jeśli się pojawią). Rezygnacja z zakupu Condora utrwali tę średnią pozycję naszych linii, ale w obecnej sytuacji LOT nie miał innego wyjścia. Gdy nadchodzi huragan nikt rozsądny nie myśli o pójściu na zakupy, ale o tym, jak zapewnić sobie przetrwanie.".
Dzisiaj w portalu Interia.pl ukazał się tekst "Czy niemiecki rząd pomoże uratować linie Condor?" {TUTAJ}. Czytamy:
"Niemieckie linie lotnicze Condor znów drżą o swoją przyszłość. Polska Grupa Lotnicza, właściciel LOT-u, która w tym tygodniu miała sfinalizować zakup podupadającego niemieckiego przewoźnika wakacyjnego, poinformowała, że odstępuje od transakcji. Jak informują we wtorek (14.04.2020) niemieckie media, Condor prawdopodobnie wystąpi o pomoc państwa. Może też zażądać odszkodowań od PGL za wycofanie się z umowy.
"Prowadzimy obecnie rozmowy z PGL, aby określić możliwe warunki ramowe wycofania się z umowy. Analizujemy między innymi, jak możemy dochodzić roszczeń wynikających z podpisanej umowy zakupu" - oświadczyła rzeczniczka Condora, cytowana przez portal dziennika "Die Welt".".
Jak widać - na pandemii tracą wszyscy.
- elig - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. Niemcy pomogą linii Condor?
Niemcy pomogą linii Condor? Związkowcy apelują do rządu w Berlinie
Związki
zawodowe niemieckiego personelu latającego zaapelowały we wtorek do
rządu Niemiec o wsparcie finansowe dla czarterowych pasażerskich linii
lotniczych Condor w związku z poniedziałkowym
2020-04-09
Polska Grupa Lotnicza dostała zgodę niemieckiego sądu na zakup linii Condor
Condor przyjął wyrok sądu z zadowoleniem. Decyzja sądu krajowego jest ważnym krokiem ku temu, by Condor
mógł zrezygnować z ochrony przed bankructwem - powiedziała rzeczniczka
spółki, mając na myśli dotychczasowe wsparcie finansowe niemieckiego
państwa dla poważnie.
IATA: Linie lotnicze przez pandemię stracą 314 mld dolarów
Międzynarodowe
Stowarzyszenie Transportu Powietrznego (IATA) poinformowało we wtorek
podczas wideokonferencji prasowej, że straty linii lotniczych na świecie
spowodowane pandemią koronawirusa sięgną.
Niemcy zawieszają wolny rynek. Rząd będzie chronił koncerny przed przejęciem
zagranicznych nie jest nowa. Pandemia jednak przyczyniła się do jej
zwiększenia.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl