Propozycje założeń do nowej ustawy Prawo o zgromadzeniach Stowarzyszenia Blogmedia24.pl

avatar użytkownika Redakcja BM24

Zgodnie z ustaleniami przyjętymi na posiedzeniu z dnia 24 października 2012 roku, w ramach prac Zespołu Parlamentarnego ds.Obrony Demokratycznego Państwa Prawa zostanie powołana Obywatelska Komisja Legislacyjna złożona z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz członków Zespołu Parlamentarnego. W pracach Zespołu Parlamentarnego bierze udział nasz przedstawiciel, Jacek Sierpiński @sierp, który przygotował na posiedzenie zespołu propozycje założeń do nowej ustawy Prawo z zgromadzeniach.

Publikuję  projekt Propozycji założeń do nowej ustawy Prawo o zgromadzeniach i czekamy na ewentualne uwagi i wnioski do projektu.

"Propozycje założeń do nowej ustawy Prawo o zgromadzeniach":

1) Organ gminy, ani ktokolwiek inny, nie powinien mieć uprawnień do rozwiązania zgromadzenia, gdyż takie uprawnienia zawsze będą grozić ich nadużywaniem i próbami rozwiązywania zgromadzeń niewygodnych dla władzy. Wskazane byłoby wprowadzenie wprost sformułowanego zakazu rozwiązywania zgromadzeń przez kogokolwiek poza ich organizatorami, w szczególności przez przedstawicieli administracji państwowej, władz samorządowych i Policji, jak również orzekania o ich "samorozwiązaniu" z uwagi na np. zbyt małą liczbę osób.
W przypadku, jeśli uczestnicy zgromadzenia dopuszczają się wykroczeń lub przestępstw, funkcjonariusze Policji uprawnieni są do interwencji na ogólnych zasadach i to powinno wystarczyć.

2) Powinna zostać zniesiona definicja zgromadzenia jako "zgrupowania co najmniej 15 osób". Taka definicja wyłącza spod konstytucyjnej wolności zgromadzeń zgrupowania mniejszej liczby osób - np. symboliczne pikiety - oraz umożliwia nadużycia polegające na stwierdzaniu przez urzędników, że "zgromadzenie uległo samorozwiązaniu" z uwagi na zbyt małą liczbę osób i w
związku z tym jego uczestnicy mają opuścić dany teren. Za zgromadzenie powinna być uznana dowolna liczba osób zwołana w celu wspólnych obrad lub wspólnego wyrażenia stanowiska.

3) Na przewodniczącym zgromadzenia ani na organizatorze nie może ciążyć obowiązek "przeprowadzenia go w taki sposób, aby zapobiec powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia" i nie może on odpowiadać za wyrządzone przez nich szkody ani wykroczenia lub przestępstwa. Dla uchronienia się przed nieprzewidzianymi interpretacjami sądów w ustawie powinno być jasno zapisane, że przewodniczący ani organizatorzy nie odpowiadają za czyny uczestników zgromadzenia ani wyrządzone przez nich szkody.

4) Nie powinno być obowiązku zgłaszania zgromadzeń publicznych pod groźbą kary, ponieważ nie zawsze jest taka możliwość (np. w przypadku zgromadzenia będącego reakcją na aktualne wydarzenia lub wręcz spontanicznego), a nie ma racjonalnego powodu zwalniać z tego obowiązku jedynie zgromadzeń spontanicznych. Zgłoszenie zgromadzenia powinno być uprawnieniem organizatora, z którego może on skorzystać (chcąc np. zapewnić sobie zabezpieczenie zgromadzenia przez Policję), ale nie musi. Za czasów PRL wiele opozycyjnych zgromadzeń nie było zgłaszanych i nie prowadziło to do żadnych groźnych konsekwencji, z wyjątkiem tych prokurowanych przez samą władzę. Obecnie zgłoszenia nie wymagają np. zgromadzenia odbywane w ramach działalności związków wyznaniowych oraz oczywiście organizowane przez organy państwa lub samorządu terytorialnego.
Tym bardziej nie powinno być obowiązku noszenia przez przewodniczącego zgromadzenia zaaprobowanych przez urzędników identyfikatorów.

5) Organ gminy, Policja ani nikt inny nie powinien mieć możliwości zakazania zgromadzenia, w szczególności z takiego powodu, że "w tym samym miejscu i czasie" odbywa się inne zgromadzenie. Takie uprawnienie umożliwia nadużycia ze strony urzędników i może prowadzić do zakazywania zgromadzeń niewygodnych dla władzy. Wskazane byłoby wpisanie do ustawy wprost, że nie wolno zakazywać zgromadzeń.

6) W ustawie powinien być zapis wyłączający zgromadzenia z wymogu uzyskania zezwolenia na „korzystanie z drogi w sposób szczególny” nakładanego przez Prawo o ruchu drogowym. Obecnie takie wyłączenie obowiązuje na mocy wyroku Trybunału Konstytucyjnego, lepiej jednak, by było to uregulowane wprost w ustawie, bo interpretacja Trybunału może kiedyś się zmienić.

7) Uczestnictwo w zgromadzeniach osób posiadających przy sobie "wyroby pirotechniczne" nie powinno być zakazane. W ustawie nie jest potrzebny przepis zawarty obecnie w art. 3 ust. 2, gdyż zakaz brania udziału w zgromadzeniu posiadając przy sobie broń, materiały wybuchowe lub inne niebezpieczne narzędzia jest już w Kodeksie wykroczeń (art. 52). Ten zakaz jednak nie
wymienia wprost "wyrobów pirotechnicznych".

8) Wolność organizowania zgromadzeń powinien mieć (zgodnie z art. 57 Konstytucji RP) każdy, również osoby nieposiadające pełnej zdolności do czynności prawnych. Obecny zapis ustawy (art. 3 ust. 1) odbiera to prawo - również w zakresie zgromadzeń niepublicznych - osobom niepełnoletnim oraz choćby częściowo ubezwłasnowolnionym. Takie ograniczenie nie mieści się w
zakresie dopuszczalnych ograniczeń "koniecznych w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób"."

 

 

1 komentarz

avatar użytkownika Maryla

1. Nie zgłoszono uwag

propozycje zmian wysłane do Zespołu Parlamentarnego ds.Obrony Demokratycznego Państwa Prawa

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl