List do senatorów RP w sprawie zmiany ustawy Prawo o zgromadzeniach

avatar użytkownika Redakcja BM24

Stowarzyszenie Blogmedia24                        Olsztyn, 7 lipca  2012 r.

ul. Rzędziana 32
11-041 Olsztyn

 

Szanowny Panie Senatorze,

 

28 czerwca Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy Prawo o zgromadzeniach. W tym samym dniu
została ona przekazana do Senatu (http://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatdruki/296/druk/145.pdf).

Ustawa ta zagraża wolności zgromadzeń w Polsce, a to przez następujące zapisy:

1) Możliwość zakazania zgromadzenia, jeżeli w tym samym czasie i miejscu lub na trasie przejścia
zgłoszonych zostało 2 lub więcej zgromadzeń i nie jest możliwe ich oddzielenie lub odbycie w taki
sposób, aby ich przebieg nie zagrażał życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu w znacznych rozmiarach,
a organizator zgromadzenia zgłoszonego później, pomimo wezwania go przez organ gminy, nie
dokonał we właściwym terminie zmiany czasu lub miejsca zgromadzenia albo trasy przejścia
uczestników (nowo wprowadzony art. 8 pkt. 3 ustawy Prawo o zgromadzeniach w połączeniu z
nowo wprowadzonym art. 7a ustawy). Z tego zapisu nie wynika, że zakaz może dotyczyć wyłącznie
zgromadzenia zgłoszonego później. Może być to interpretowane również w ten sposób, że zakazuje również zgromadzenia zgłoszonego wcześniej, które "krzyżuje" się z tym zgłoszonym później. Po wprowadzeniu uchwalonych przez Sejm zmian art. 8 pkt 3 ustawy będzie bowiem brzmiał:

"Organ gminy zakazuje zgromadzenia publicznego, jeżeli (...) organizator zgromadzenia zgłoszonego później, pomimo wezwania, o którym mowa w art. 7a ust.1, nie dokonał we właściwym terminie zmiany czasu lub miejsca zgromadzenia albo trasy przejścia uczestników".

Można więc wyobrazić sobie sytuację, w której przeciwnicy jakiegoś zgromadzenia zgłaszają w tym
samym miejscu i czasie kontrmanifestację, nie dokonują mimo wezwania zmiany jej miejsca lub czasu i w konsekwencji organ gminy, powołując się na ten zapis, zakazuje obu zgromadzeń. Może to zostać wykorzystane do celowego uniemożliwiania zgromadzeń przez ich przeciwników, zwłaszcza jeśli organizator lub cel pierwotnego zgromadzenia nie będzie mile widziany przez organ gminy.

Z informacji uzyskanej od posła Borysa Budki z sejmowej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka
wynika, że nie została przeprowadzona ekspertyza prawna dotycząca możliwości takiej interpretacji.

Ponadto zapis ten daje urzędnikom gminnym możliwość uniemożliwiania lub utrudniania
nieakceptowanych przez nich zgromadzeń również w inny sposób, a jednocześnie nie daje wcale
gwarancji, że zgromadzenia te nie zostaną zakłócone przez zgromadzenia ich przeciwników. Proszę
wyobrazić sobie następującą sytuację:

Ktoś (nazwijmy go X) organizuje manifestację i zgłasza ją w najwcześniejszym możliwym terminie,
czyli 30 dni przed jej datą. Ale w tym samym dniu przeciwnicy zgłaszają "w tym samym miejscu i
czasie" kontrdemonstrację. Urzędnicy sympatyzują z przeciwnikami. Zgodnie ze znowelizowaną
ustawą możliwe są następujące scenariusze:

i) Urzędnicy rejestrują demonstrację przeciwników jako pierwszą, a X nakazują zmienić miejsce i czas jego zgromadzenia:

ia) X zmienia miejsce i czas swojej demonstracji, ale urzędnicy nadal uznają, że to jest "to samo
miejsce i czas" (z uwagi na to, że jest to blisko, a definicji "tego samego miejsca i czasu" brak)
i nakazują X znowu zmienić miejsce i czas. X ma do wyboru zmienić miejsce i czas swojego
zgromadzenia na bardzo odległe miejsce lub czas, albo ryzykuje zakaz.

ii) Urzędnicy rejestrują demonstrację X jako pierwszą, ale przeciwnikom nie nakazują zmienić miejsca i czasu ich demonstracji (bo uznają oficjalnie, że możliwe jest oddzielenie obu zgromadzeń). W efekcie przeciwnicy i tak blokują lub zakłócają X jego zgromadzenie.

iii) Urzędnicy rejestrują demonstrację X jako pierwszą, a przeciwnikom nakazują zmienić miejsce i
czas:

iiia) Przeciwnicy zmieniają miejsce lub czas bardzo nieznacznie, nie dostają zakazu (bo urzędnicy
oficjalnie uznają, że nie jest to już "to samo miejsce lub czas") i w efekcie następuje to samo, co w
punkcie 2.

iiib) Przeciwnicy nie zmieniają miejsca ani czasu, więc urzędnicy zakazują obu zgromadzeń, powołując się na opisaną wyżej interpretację art. 8 pkt. 3 ustawy.

2) Narzucenie na przewodniczącego zgromadzenia obowiązku przeprowadzenia zgromadzenia "w
taki sposób, aby zapobiec powstaniu szkód z winy uczestników zgromadzenia" (zmieniony art. 10
ust. 3 ustawy Prawo o zgromadzeniach) pod karą grzywny do 7000 zł (nowo wprowadzony art. 13a
ustawy). Ponieważ oczywiste jest, że w praktyce, szczególnie w przypadku dużych zgromadzeń,
przewodniczący zgromadzenia nawet mimo stosowania wszelkich przewidzianych ustawą środków
nie jest w stanie zapobiec wszelkim szkodom wyrządzanym przez uczestników zgromadzenia
- zwłaszcza możliwych prowokatorów - to obowiązek ten będzie skutecznie odstraszał od
organizowania zgromadzeń.

Użycie spójnika "lub" w art. 13a ("Kto przewodnicząc zgromadzeniu w celu zapobieżenia
naruszeniom porządku publicznego, nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 10 ust. 3
lub nie podejmuje środków przewidzianych w art. 10 ust. 4 i 5, podlega karze grzywny do 7000 zł")
oznacza, że przewodniczący zgromadzenia podlega grzywnie nie tylko wtedy, gdy nie podejmuje
środków przewidzianych w art. 10 ust. 4 i 5 (zażądanie opuszczenia zgromadzenia przez osobę,
która swoim zachowaniem narusza przepisy ustawy albo uniemożliwia lub usiłuje udaremnić
zgromadzenie oraz rozwiązanie zgromadzenia w przypadku, gdy uczestnicy zgromadzenia nie
podporządkowują się zarządzeniom przewodniczącego lub gdy przebieg zgromadzenia sprzeciwia
się ustawie Prawo o zgromadzeniach albo narusza przepisy ustaw karnych), ale i wtedy, gdy te
środki podejmuje, ale nie wykonuje obowiązków, o których mowa w art. 10 ust. 3 (wymienione są
dwa: obowiązek przeprowadzenia zgromadzenia w taki sposób, aby zapobiec powstaniu szkód z
winy jego uczestników oraz podejmowanie w tym celu przewidzianych w ustawie środków). Czyli
ostatecznie - przewodniczący podlega grzywnie, jeśli nawet zastosuje wszystkie dostępne mu
środki widząc np. chuligana demolującego czyjeś mienie (a więc zażąda opuszczenia przez niego
zgromadzenia, a potem je rozwiąże), ale mimo to nie zapobiegnie zniszczeniu mienia. Bo nie wykonał obowiązku przeprowadzenia zgromadzenia w taki sposób, aby zapobiec powstaniu szkód z winy jego uczestników, mimo że się starał. Tym bardziej podlega grzywnie, jeśli chuligana nie zauważy i nie podejmie żadnych środków.

Stwierdzenie Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Krzysztofa Huberta Łaszkiewicza
w debacie sejmowej, że "jeżeli demonstracja jest parokilometrowa i przewodniczący idzie na
początku, a na końcu demonstracji zaczyna się coś dziać, to w tym momencie przecież nikt nie
będzie tego przewodniczącego karał za to, że ktoś gdzieś coś wybił, np. szybę, zniszczył samochód
czy kogoś pobił" nie ma w świetle wymienionych zapisów ustawy podstaw. Obowiązek dotyczy
wprost przeprowadzenia zgromadzenia w taki sposób, aby zapobiec powstaniu szkód z winy
uczestników zgromadzenia, a nie tylko podejmowania działań w tym celu, i to tylko w sytuacji, gdy
przewodniczący bezpośrednio widzi, co się dzieje.

Dodatkowo możliwe są próby interpretacji tego obowiązku przez prokuraturę i sądy jako
"prawnego, szczególnego obowiązku niedopuszczenia do popełnienia czynu zabronionego", o
którym mowa w art. 18 § 3 Kodeksu karnego. W takim przypadku można sobie wyobrazić np.
sytuację, w której jakiś prowokator lub przypadkowy chuligan uczestnicząc w manifestacji niszczy
jakieś mienie, otrzymuje (lub nie – w zależności od tego, czy go znajdą) zarzut popełnienia czynu z
art. 288 kk, a przewodniczący tego zgromadzenia (który tego w ogóle nie zauważył lub zauważył po
fakcie, bo w manifestacji uczestniczyły tysiące osób) otrzymuje zarzut pomocnictwa w tym czynie,
ponieważ "wbrew prawnemu, szczególnemu obowiązkowi niedopuszczenia do popełnienia czynu
zabronionego swoim zaniechaniem ułatwił innej osobie jego popełnienie".

Również i w tym przypadku z informacji uzyskanej od posła Borysa Budki z sejmowej Komisji
Sprawiedliwości i Praw Człowieka wynika, że nie została przeprowadzona ekspertyza prawna
dotycząca możliwości takiej interpretacji.

Co więcej, przewodniczący zgromadzenia będzie podlegał grzywnie również wtedy, gdy nie podejmie wymienionych w ustawie środków w przypadku, gdy do szkód nie dochodzi, ale jakiś uczestnik zgromadzenia narusza przepisy ustawy poprzez np. posiadanie niebezpiecznych materiałów lub narzędzi (nowo wprowadzony art. 3 ust. 2 ustawy Prawo o zgromadzeniach). Przypuśćmy, że będzie to osoba z nożem (powiedzmy prowokator), którego przewodniczący nie zauważy, ale zatrzyma go policja. Przewodniczący może otrzymać grzywnę za to, że nie zażądał opuszczenia zgromadzenia przez tę osobę. Podobnie, jeśli przewodniczący nie rozwiąże zgromadzenia, jeśli uczestnicy zgromadzenia będą naruszali przepisy ustaw karnych przez np. posiadanie przy sobie marihuany lub jej palenie, albo krzyczenie obraźliwych haseł przeciwko prezydentowi czy rządowi. Dotychczas przewodniczący nie odpowiada karnie za naruszanie prawa przez uczestników zgromadzenia - naruszają oni prawo na własną odpowiedzialność. Teraz odpowiedzialność w postaci grzywny spadnie na przewodniczącego - więc w przypadku dużych demonstracji będzie dla niego bardzo ryzykowne, jeśli nie będzie on dysponował ochroniarzami śledzącymi przebieg zgromadzenia i informującymi go na bieżąco, co się dzieje, a także mogącymi zapobiec wyrządzaniu szkód przez uczestników.
W efekcie może dojść do sytuacji, że osoby i organizacje, których nie stać na takich ochroniarzy
zaniechają organizowania zgromadzeń z obawy przed karami finansowymi - co będzie oznaczało
faktyczne ograniczenie konstytucyjnej wolności zgromadzeń.

3) Zmianę minimalnego terminu na zawiadomienie o zgromadzeniu organu gminy z najpóźniej 3 do
najpóźniej 6 dni przed datą zgromadzenia. W praktyce uniemożliwi to organizowanie zgromadzeń
będących reakcją na sprawy bieżące. W przypadku styczniowych masowych protestów przeciwko
umowie ACTA, które zwróciły uwagę całej Europy i doprowadziły w konsekwencji nie tylko do
zmiany stanowiska polskiego rządu w tej kwestii, ale i do odrzucenia tej niebezpiecznej dla wolności obywatelskich umowy przez Parlament Europejski czas odbycia dziesiątek zgromadzeń był krótszy niż 6 dni od chwili przedostania się informacji o zamiarze podpisania umowy przez Polskę do
powszechnej wiadomości. Niewykluczone, że w przypadku obowiązywania sześciodniowego terminu protestów byłoby mniej i byłyby słabsze, a w rezultacie ostateczny wynik głosowania w Parlamencie Europejskim byłby inny.

Przeciwko zmianie ustawy protestuje już ponad sto organizacji pozarządowych, pod protestami
podpisało się też kilka tysięcy osób prywatnych:

http://watchdog.org.pl/2,668,list_otwarty.html

http://www.protest.org.pl/

Negatywnie o nowelizacji Prawa o zgromadzeniach wypowiedziały się też władze NSZZ "Solidarność":

http://www.solidarnosc.org.pl/pl/aktualnosci/kara-za-nieudolnosc-wladzy

http://www.solidarnosc.org.pl/pl/aktualnosci/polska-blizej-putina.html

Zmiana ustawy spotkała się też z masową krytyką publicystów:

http://www.rp.pl/artykul/9157,907955-Lancuch-coraz-krotszy.html

http://wyborcza.pl/1,90913,12029784,Wolnosc_zakazu_zgromadzen.html

http://www.polityka.pl/kraj/opinie/1528455,1,sejm-nowelizuje-ustawe-o-zgromadzeniach.read

http://www.tokfm.pl/Tokfm/
1,103087,12036533,_Bialoruska_nowelizacja_prawa__Zgromadzenia__Obywatele.html

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/
1,114871,12038019,Lis_o_ustawie_o_zgromadzeniach__Wladza_jest_bezradna.html

http://www.rp.pl/artykul/9133,907362-Bialorus-puka-do-drzwi.html

http://wpolityce.pl/dzienniki/dziennik-jerzego-wasiukiewicza/31449-policyjne-panstwo-po-
prezydencka-nowelizacja-ustawy-o-zgromadzeniach-jest-zagrywka-iscie-perfidna-kolejnym-krokiem-do-niszczenia-spoleczenstwa-obywatelskiego

http://www.przekroj.pl/artykul/906013.html

W związku z powyższym, prosimy o skreślenie wymienionych wyżej zapisów ustawy o zmianie ustawy Prawo o zgromadzeniach (art. 1 ust. 2 w zakresie pkt. 2b, art. 1 ust. 3 pkt. a), art. 1 ust. 4, art. 1 ust. 5,art. 1 ust. 7 pkt. a) w zakresie ust. 3, art. 1 ust. 10 w zakresie art. 13a), zagrażających konstytucyjnej wolności zgromadzeń.

 

Z poważaniem

Prezes Zarządu

Elżbieta Szmidt

 

21 komentarzy

avatar użytkownika Redakcja BM24

1. List wysyłamy w imieniu Stowarzyszenia, prosba o wysyłanie

z własnym podpisem do senatorów RP.

Termin rozpatrzenia ustawy przez Senat upływa w dniu 28 lipca 2012 r.,
prawdopodobnie sprawozdanie komisji będzie przedstawiane na
posiedzeniu 25-26 lipca:
http://www.senat.gov.pl/prace/senat/posiedzenia/tematy,25,1.html
Termin posiedzenia samych komisji nie jest jeszcze znany.

do poszczególnych senatorów z Komisji Praw Człowieka, Praworządności i
Petycji oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji
Państwowej, które będą rozpatrywać projekt, a także na adresy tych
komisji.

Tu lista dostępnych adresów mejlowych komisji oraz senatorów z tych komisji:

kpcpp@nw.senat.gov.pl
kstap@nw.senat.gov.pl
kpcpp@nw.senat.gov.pl
ryszard@knosala.com
senator@bohdanpaszkowski.pl
biuro@aleksanderpociej.pl
rulewski@janrulewski.pl
senator@sewerynski.pl
biuro@iwan.senat.pl
zbigniewmeres@o2.pl
biuro@niewiarowski.pl
biuro@ortyl.senat.pl
biuro@pajakandrzej.pl
senator@poslednikmarian.pl
biuro@jadwigarotnicka.pl
janusz@sepiol.pl

Do senatora Aleksandra Świeykowskiego można wysyłać mejle przez
formularz na stronie internetowej:
http://www.swieykowski.eu/?kontakt,31

Tu lista adresów facebookowych senatorów z wymienionych komisji:

http://www.facebook.com/kazimierz.kutz
http://www.facebook.com/AleksanderPociej
http://www.facebook.com/janrulewski
http://www.facebook.com/michal.sewerynski
http://www.facebook.com/aleksander.swieykowski
http://www.facebook.com/Iwan.Stanislaw
http://www.facebook.com/andrzej.matusiewicz.50
http://www.facebook.com/zbigniewmeres
http://www.facebook.com/andzelika.mozdzanowska.5
http://www.facebook.com/ireneusz.niewiarowski.7
http://www.facebook.com/jaroslawobremski
http://www.facebook.com/wladyslaw.ortyl
http://www.facebook.com/jadwiga.rotnicka
http://www.facebook.com/sepiol
http://www.facebook.com/profile.php?id=100002454857048

avatar użytkownika nadzieja13

3. Protest Krucjaty Młodych już wsparłam,

Będę informowana o postepach.
Mam pytanie odnośnie listu w imieniu Stowarzyszenia BM24 - skopiować tak, jak jest, i pod podpisem Pani przezes dodać swoje nazwisko? Adres? Miejscowośc?, tak jak w przypadku watchdog?

avatar użytkownika Maryla

4. @nadzieja13

list poza danymi Stowarzyszenia i podpisem jest wzorem, który mozna skopiować lub zmodyfikować, opatrzyć własnym nazwiskiem z miejscowościa lub bez i wysłać .
Wysłać mozna do wszystkich senatorów, ale w pierwszej kolejności do tych, którzy będą pracowali w komisjach nad ustawą w wersji przyjętej przez sejm.

Pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika nadzieja13

5. @Maryla

Dziękuję, już zabieram się za kopiowanie, wyślę pod wszystkie podane /bez facebookowych/:)

Bardzo przepraszam za literówki (powyżej), za późno na edytowanie i poprawki. Przepraszam ...
Pozdrawiam:)

avatar użytkownika nadzieja13

6. Wysłane:)

Pierwsze potwierdzenie przeczytania:

"Maria Lasota" do książki adresowej
Adresat: .............
Temat: Przeczytano: Protest wobec ustawy Prawo o zgromadzeniach
Data: 2012-07-07 16:18
Rozmiar: 3 kB
Załączniki:

Wiadomość przeczytano (7 lipca 2012 16:11:41 (GMT+01:00) Sarajewo, Skopie, Warszawa, Zagrzeb).

Jest też zwrot...

"Mail Delivery System" do książki adresowej
Adresat: ..........
Temat: Undelivered Mail Returned to Sender
Data: 2012-07-07 16:23
Rozmiar: 21 kB
Załączniki: •Fwd_ Protest wobec ustawy Prawo o zgromadzeniach.eml 18.1kB
This is the mail system at host beatrice.maticomp.net.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

: host smtp.uni.lodz.pl[212.191.64.8]
said: 550 5.7.1
: Recipient address rejected: Please see
http://www.openspf.net/Why?s=mfrom;id=40interia.pl;ip=176.9.87.61;r=new-...
(in reply to RCPT TO command)

PS Wykropkowałam swój adres.
Pozdr.

avatar użytkownika sierp

7. Mam taką uwagę, że niektóre

Mam taką uwagę, że niektóre linki w treści listu zostały "ucięte", np.:

http://wpolityce.pl/dzienniki/dziennik-jerzego-wasiukiewicza/31449-polic...
prezydencka-nowelizacja-ustawy-o-zgromadzeniach-jest-zagrywka-iscie-perfidna-kolejnym-krokiem-
do-niszczenia-spoleczenstwa-obywatelskiego

http://www.solidarnosc.org.pl/pl/aktualnosci/kara-za-nieudolnosc-wladzy....

http://www.polityka.pl/kraj/opinie/1528455,1,sejm-nowelizuje-ustawe-o-zg...

Po skopiowaniu zostają w takiej postaci.

avatar użytkownika sierp

8. Wydarzenie na Facebooku

http://www.facebook.com/events/157150161087589/

Kto korzysta z Facebooka, proszony jest o zaproszenie znajomych :-)

avatar użytkownika Maryla

9. @sierp

dzieki , im szerzej idzie, tym lepiej dla nas wszystkich.

Licząc 'szable" a raczej kłonnice ekipy rządzącej, nie mamy szans, ale dokumentacja zostanie i jak z senatorem od informacji publicznej, Rockim, BĘDZIEMY PAMIETAĆ.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

10. idzie do ludzi

http://solidarni2010.pl/n,3586,8,wolnosc-zgromadzen-zagrozona-decydujace...

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

11. ABW i CBA są za i proszą o pomoc posłów

Operatorzy nie mówią "nie"

Marcin Gruszka, rzecznik sieci Play, stwierdza, że rozwiązanie proponowane przez służby oznaczałoby ograniczenie nadużyć, ale oprócz zalet ma również wady.

Dodaje, że spodziewałby się jednak protestów i społecznego sprzeciwu.

Paweł Wojtunik podkreśla, że zdaje sobie sprawę, że to "niepopularne", ale według niego efektywna walka z przestępczością, korupcją i terroryzmem "zawsze odbywa się kosztem ograniczenia części praw i wolności obywatelskich".

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114883,12101404,Sluzby_chca_zbi...

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

12. a kto się zgromadzi, tego zastrzelimy z mocy prawa tuskowego

http://www.polskatimes.pl/artykul/615479,policja-domaga-sie-wiekszych-up...

Użycie broni palnej w stosunku do kobiet w widocznej ciąży i dzieci poniżej 13 roku życia - takich uprawnień dla służb chce MSW, które przygotowało projekt zmian w ustawie o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej,

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika sierp

13. 19 lipca

Komisje senackie będą rozpatrywały tę ustawę w przyszły czwartek, 19 lipca:
http://www.senat.gov.pl/prace/komisje-senackie/plan-posiedzen-komisji/
Proszę o wysyłanie listów do senatorów, namawianie znajomych.

avatar użytkownika Maryla

14. to kto chce zmusić policję do strzelania do dzieci?

Zasady użycia broni przez policjantów funkcjonują dobrze i nie ma potrzeby ich zmieniać - ocenił w środę rzecznik komendanta głównego policji insp. Mariusz Sokołowski. Dodał, że policja nie oczekuje większych uprawnień w tym zakresie.

http://www.polskatimes.pl/artykul/615895,policjanci-oburzeni-artykulem-w...

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika sierp

15. Nadchodzi decydujący moment - Senat o zgromadzeniach!

http://watchdog.org.pl/2,689,nadchodzi_decydujacy_moment__senat_o_zgroma...

"19 lipca 2012 roku o godz. 10.00 w sali 182 ustawę rozpatrzy senacka Komisja Praw Człowieka, Praworządności i Petycji. W tej samej sali, o godzinie 12.30 pracować nad nią będzie Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
(...)
Zgodnie z Art. 60 Regulaminu Senatu Przewodniczący Komisji mogą zlecać sporządzenie opinii oraz mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów, przedstawicieli środowisk i organizacji zainteresowanych przedmiotem pracy komisji oraz inne osoby.
Temat ustawy o zgromadzeniach niewątpliwie jest sprawą, która budzi zainteresowanie społeczne i każda chętna osoba i organizacja powinna takie zaproszenie otrzymać. Wystarczy, że najpierw poinformuje o tym, poprzez wysłanie listu do Przewodniczącego każdej z Komisji (adresy poniżej). Zachęcamy do wybrania się na te posiedzenia. Spotkajmy się w Senacie w tym dniu – bo to właśnie w Senacie zdecyduje się, jaka jest polska demokracja.
(...)
Jak wysłać prośbę o zaproszenie:
Do senackiej Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji (która obraduje 19 lipca 2012 o godzinie 10.00) należy wysyłać listy wyrażające zainteresowanie na adres e-mail: kpcpp@nw.senat.gov.pl do Przewodniczącego – Senatora Michała Seweryńskiego. Podajemy też kontakt do Sekretariatu Komisji: tel. 22 694-95-09 , fax 22 694-93-58,
Do senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (która obraduje 19 lipca 2012 o godzinie 12.30) należy wysyłać listy wyrażające zainteresowanie na adres e-mail: kstap@nw.senat.gov.pl do Przewodniczącego – Senatora Janusz Sepioła. Podajemy też kontakt do Sekretariatu Komisji: tel. 22 694-94-34, fax 22 694-94-33
Zachęcamy do wysyłania listów niezwłocznie, do wybrania się na posiedzenia i do uczestniczenia w ważnym dla naszej demokracji momencie i do pokazania obywatelskiego zatroskania tym, co się dzieje."

avatar użytkownika Maryla

16. Komorowski podpisał a komentarz BEZCZELNY I AROGANCKI

http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wydarzenia/art,2327,prezydent-podpis...

Podstawowym celem ustawy uchwalonej z inicjatywy Prezydenta RP jest ustanowienie przepisów wspomagających ochronę pokojowych demonstrantów przed chuligańskimi ekscesami zagrażającymi ich życiu lub zdrowiu, a także zapobieżenie powstawaniu szkód materialnych.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej kierując projekt ustawy do Sejmu miał na względzie dwie wartości: poszanowanie wolności organizowania pokojowych zgromadzeń oraz troskę o bezpieczeństwo osób, które w sposób pokojowy manifestują swoje poglądy. Istotne jest również bezpieczeństwo osób trzecich, nieangażujących się w demonstrację, jednak bezpośrednio lub pośrednio zagrożonych agresją.

Nie bez znaczenia jest również zapobieganie powstawaniu szkód materialnych.

Najważniejsze zmiany wprowadzane do ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach:

• Wprowadzenie zakazu posiadania przez uczestników zgromadzenia wyrobów pirotechnicznych lub innych niebezpiecznych materiałów lub narzędzi.

• Możliwość dopuszczenia zakazu organizowania 2 lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie, jeżeli nie jest możliwe ich oddzielenie lub odbycie w taki sposób, aby ich przebieg nie zagrażał życiu lub zdrowiu ludzi albo mieniu.

• W przypadku zgłoszenia 2 lub więcej zgromadzeń w tym samym miejscu i czasie – zobowiązanie organu gminy do wezwania organizatora zgromadzenia zgłoszonego później do zmiany miejsca lub czasu zgromadzenia. Chodzi o przypadki, kiedy oddzielenie zgromadzeń lub ich wspólne odbycie nie jest możliwe względu na potrzebę zachowania porządku publicznego.

• Zmiana terminu, w jakim najpóźniej powinno dotrzeć do organu gminy zgłoszenie o zgromadzeniu. Termin ten wskutek nowelizacji wyniesie 3 dni robocze.

• Modyfikacja procedury odwoławczej od decyzji zakazującej zgromadzenia polegająca na określeniu terminów dla poszczególnych czynności.

• Zobowiązanie organu gminy do delegowania swoich przedstawicieli na zgromadzenia, jeżeli przewidywana liczba uczestników jest większa niż 500 lub istnieje niebezpieczeństwo naruszenia porządku publicznego w trakcie trwania zgromadzenia.

• Ustanowienie wykroczenia, które może popełnić przewodniczący zgromadzenia poprzez zaniechanie działań zmierzających do zachowania pokojowego charakteru zgromadzenia albo przez uczestnika zgromadzenia, który zlekceważy decyzje przewodniczącego.

Prezydent nie proponował wprowadzenia bezwzględnego zakazu uczestniczenia w zgromadzeniach osób zamaskowanych . Był jedynie zwolennikiem wprowadzenia obowiązku informowania organu gminy o udziale w zgromadzeniu takich osób. Niestety propozycja stosownych przepisów została usunięta podczas prac nad ustawą w Parlamencie. Prezydent w tej sprawie wyraża podobne zdanie jak opinia publiczna.

Konstytucja w art. 57 zapewnia każdemu wolność organizowania pokojowych zgromadzeń i uczestniczenia w nich. Nie jest to jednak wolność o charakterze absolutnym bo może być, w zgodzie z Konstytucją, ograniczona ustawą wtedy, gdy jest to konieczne dla bezpieczeństwa lub porządku publicznego, zdrowia lub praw innych osób.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

17. Solidarność będzie

Solidarność będzie zaskarżać

Od początku prac legislacyjnych propozycje przepisów przedstawione przez prezydenta wywoływały kontrowersje. Przeciw nowelizacji protestowały m.in. organizacje pozarządowe, w tym Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Forum Obywatelskiego Rozwoju i Fundacja "Panoptykon". Z apelem o odrzucenie zmian zwracali się byli działacze opozycji z czasów PRL: Zbigniew Bujak, Władysław Frasyniuk, Barbara Labuda, Bogdan Lis, Henryka Krzywonos-Strycharska. Apel ten podpisał także Józef Pinior, który jest senatorem PO. Solidarność już na początku lipca zapowiedziała złożenie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego w przypadku uchwalenia nowych przepisów.

W oświadczeniu przewodniczący "S" Piotr Duda podtrzymał taki zamiar. - NSZZ "Solidarność", tak jak wcześniej zapowiadała, zaskarży nowo uchwalone prawo do Trybunału Konstytucyjnego. Nie mamy najmniejszych wątpliwości, że - tak jak w przypadku tzw. ustawy o święcie Trzech Króli - nowy bubel prawny również trafi do kosza - napisał Duda.

Według niego wprowadzone zmiany nadają urzędnikom uprawnienia do decydowania o podstawowych swobodach obywateli. - Przepisy te zostały zmienione w taki sposób, aby praktycznie uniemożliwić zorganizowanie legalnej manifestacji. Nie znajdują one oparcia w żadnych standardach państwa demokratycznego - ocenił szef Solidarności.

Zwrócił uwagę, że nowe prawo przerzuca odpowiedzialność na organizatorów manifestacji i jednocześnie zdejmuje ją ze służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny; wprowadza równocześnie wysokie kary materialne dla organizatorów. - Taka decyzja cofa Polskę do mrocznej przeszłości PRL, oddalając nas od demokratycznego państwa szanującego prawo swoich obywateli do społecznego sprzeciwu - czytamy w oświadczeniu.

Duda podkreślił w nim ponadto, że zmiany zostały przyjęte bez konsultacji społecznych, co jest - według niego - łamaniem obowiązującego w Polsce prawa. - Nowelizacja ustawy o zgromadzeniach publicznych, przeprowadzona z inicjatywy prezydenta, to czarny dzień polskiej demokracji. Dzisiejszego podpisu pan prezydent powinien się wstydzić - napisał przewodniczący Solidarności.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

18. PiS zaskarży prawo o

PiS zaskarży prawo o zgromadzeniach

PiS w najbliższym czasie zaskarży ustawę nowelizującą Prawo o
zgromadzeniach do Trybunału Konstytucyjnego - zapowiedział szef klubu
PiS Mariusz Błaszczak. Przekonywał, że ustawa narusza swobody
obywatelskie

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

19. Ewa Siedlecka, dziennikarka

Ewa Siedlecka, dziennikarka "Gazety
Wyborczej", komentuje podpisanie przez prezydenta noweli ustawy o
zgromadzeniach. Projekt stworzono po ubiegłorocznych zadymach w stolicy w
czasie Święta Niepodległości. Siedlecka ubolewa, że jeszcze w tym roku
nie zdąży zadziałać przed listopadowym świętem. - Zamiast zadym 11
listopada mielibyśmy zadymy 11 października - pisze w "GW".

Nowe przepisy, które forsowała Kancelaria Prezydenta, mają pomóc zablokować organizowanie więcej niż jednej manifestacji w jednym miejscu i czasie.

30 dni przed Świętem Niepodległości i każdym innym


Ustawa mówi, że obowiązuje zasada, kto pierwszy, ten lepszy. -
Gdyby weszła w życie przed 11 października - czyli na 30 dni przed 11
listopada - to pewnie w przeddzień ustawiłaby się już kolejka do
rejestracji pod warszawskim ratuszem - pisze Ewa Siedlecka. - "Kolejka"
raczej z nazwy, bo tylko pierwszy byłby wygrany, więc byłby to tłum
walczący o miejsce pod bramą ratusza. Tym bardziej że jak w zeszłym roku
- do demonstracji niepodległościowej szykują się i narodowcy, i Antifa -
pisze w piątkowym wydaniu "Gazety Wyborczej".

Podobne sytuacje mogą powtarzać się przy okazji innych, "spornych" świąt - np. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Zgłoszenie mailem? Będzie lawina


Ustawa nie uściśla, ale urzędnicy mówią, że ważne będą też
zgłoszenia mailowe, które masowo mogą być wysyłane w nocy z 11 na 12
listopada. Zdaniem Ewy Siedleckiej, jeśli wszyscy będą mieli dowód na
papierze, że zgłoszenie wysłali o godz. 0.00, a urząd uznał, że ktoś był
szybszy, stołeczny magistrat może czekać seria pozwów.

Ustawa nie wyeliminuje zadym


Dziennikarka przewiduje też, że manifestacje będą się odbywać i
tak, tylko nie legalnie. - Wszystkich przecież nie wyłapią i nie ukarzą
za udział w zbiegowisku - zauważa Siedlecka.

Gorzej jeszcze będzie. Za rok


Ustawa, która miała być zdecydowaną reakcją na ubiegłoroczne
burdy, w tym roku nie zdąży wejść w życie - bo za późno ustalił ją
parlament.
- Za późno, byśmy mogli jej już teraz posmakować.
Prezydentowi się upiekło. Ale co się odwlecze, to się nie uciecze -
ostrzega dziennikarka.
http://www.tokfm.pl/Tokfm/1,103085,12613215,Nie_bedzie_zadym_11_listopad...


"Nie słyszałem żadnego samorządowca, który by narzekał". Nałęcz o noweli prawa o zgromadzeniach

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

20. PiS mobilizuje organizacje


PiS mobilizuje organizacje obywatelskie


Pod koniec października politycy Prawa i
Sprawiedliwości mają się spotkać z przedstawicielami organizacji
obywatelskich. Chodzi o uzgodnienie wspólnego stanowiska w sprawie
nowelizacji ustawy o zgromadzeniach. PiS chce usunąć zmiany
zaproponowane przez prezydenta.

"Chcemy rozmawiać ze wszystkimi organizacjami, którym wolność zgromadzeń i prawa obywatelskie leżą na sercu. Niezależnie od tego, jaki reprezentują światopogląd" - mówi Krzysztof Szczerski.

Pytani przez gazetę przedstawiciele organizacji są przychylni inicjatywie i nie wykluczają spotkań z politykami Prawa i Sprawiedliwości. Wstępną zgodę ogłosiła fundacja Panoptykon. Bardziej sceptyczni są przedstawiciele Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka: "Lepiej by było, gdyby ewentualny projekt nowej ustawy miał ponadpartyjny charakter. Dobrze, że PiS dostrzega problem, ale do uchwalenia zmian potrzebne są także głosy posłów Platformy" - mówi Adam Bodnar.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

21. Solidarność zaskarżyła

Solidarność zaskarżyła nowelizację ustawy o zgromadzeniach do TK


Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność" i Helsińska Fundacja Praw
Człowieka
zwróciły się w czwartek do Trybunału Konstytucyjnego o
sprawdzenie zgodności z konstytucją nowelizacji ustawy Prawo o
zgromadzeniach, która weszła w życie 9 listopada 2012 r.
Skarga opiera się na trzech zarzutach. Zastrzeżenia związkowców budzi
m.in. zapis nakładający na przewodniczącego zgromadzenia obowiązek
reagowania w przypadku łamania prawa przez uczestników zgromadzenia.
Zdecydowanie sprzeczne z konstytucją jest zdejmowanie odpowiedzialności
za bezpieczeństwo ze służb porządkowych i nakładanie jej na
przewodniczącego marszu czy demonstracji(...) Niech rząd wprost powie,
że nie życzy sobie zgromadzeń i zdelegalizuje je, bo do tego prowadzą te
przepisy" - powiedział PAP przewodniczący NSZZ "S" Piotr Duda.

Zastrzeżenia
dotyczą też pierwszeństwa w przypadku zgłoszenia co najmniej dwóch
zgromadzeń w jednym czasie i jednym miejscu. Jak zauważają skarżący
nowelizacja nie określa, czy chodzi o dzień zgłoszenia, godzinę czy fakt
rejestracji.

Brak precyzji może powodować problemy w związku z
innym kwestionowanym zapisem nowelizacji ustawy, zgodnie z którym to
organ administracji samorządowej będzie decydował o tym, komu w takim
przypadku przyznać pozwolenie na demonstrację. Duda powiedział, że jest
pewny, iż Trybunał Konstytucyjny uzna niezgodność wprowadzonych w życie
na początku listopada przepisów z najważniejszym aktem prawnym w Polsce.

Zmiany
w ustawie o zgromadzeniach publicznych zostały wprowadzone z inicjatywy
prezydenta Bronisława Komorowskiego po zeszłorocznych burdach na
ulicach Warszawy w związku z obchodami Święta Niepodległości. W wyniku
starć demonstrantów z policją 40 funkcjonariuszy zostało lekko rannych.
Do szpitali trafiło 30 osób. Zatrzymano 210 osób.

Najważniejsze
zmiany wprowadzone do ustawy to wprowadzenie zakazu organizowania
zgromadzeń przez dwóch lub więcej organizatorów w tym samym miejscu i
czasie, zakaz posiadania przez uczestników zgromadzenia wyrobów
pirotechnicznych i innych niebezpiecznych materiałów lub narzędzi,
nałożenie na organ gminy obowiązku delegowania swoich przedstawicieli na
zgromadzenie, jeżeli przewidywana liczba uczestników jest większa niż
500 lub istnieje niebezpieczeństwo naruszenia porządku publicznego oraz
wprowadzenie przepisów karnych wprowadzających kary grzywny dla
przewodniczącego zgromadzenia, jeśli nie przeciwdziała naruszeniom
porządku publicznego.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl