W ramach Debaty - Kompleksowy projekt systemu sł. zdrowia
W ramach Debaty przedstawiam KOMPLEKSOWY projekt systemu opieki zdrowotnej uwzględniający obecny stan prawny w Polsce.
– materiał pochodzi z prac zespołu (którego byłem uczestnikiem) W oryginale była to Ustawa o samorządowej opiece zdrowotnej.
-------------------------------------------------
System opieki zdrowotnej, w którym świadczenia zdrowotne są udzielane lub zapewniane przez zakłady opieki zdrowotnej oraz przez osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny, posiadające umowy dotyczące tych świadczeń, zawarte, na zasadach określonych niniejszą ustawą, z dysponentami środków publicznych.
Zakres świadczeń zdrowotnych
1. Ze środków publicznych finansowane są wszystkie świadczenia zdrowotne,
z wyłączeniem:
1) zabiegów chirurgii plastycznej i zabiegów kosmetycznych, chyba że są one następstwem wady wrodzonej, urazu lub choroby albo następstwem ich leczenia;
2) świadczeń zapewnianych przez zakłady lecznictwa uzdrowiskowego, chyba że są to świadczenia z zakresu rehabilitacji narządów ruchu, rehabilitacji kardiologicznej lub lecznictwa uzdrowiskowego poszpitalnego;
3) orzeczeń i zaświadczeń lekarskich wydawanych na życzenie pacjenta, chyba że:
1. są one wydawane w związku z koniecznością prowadzenia dalszego leczenia i
rehabilitacji lub niezdolnością do pracy, kontynuowaniem nauki albo
uczestnictwem dzieci, uczniów, słuchaczy zakładów kształcenia, nauczycieli i
studentów w zajęciach sportowych i w zorganizowanym wypoczynku,
2. są one wydawane dla celów wymiaru sprawiedliwości i pomocy społecznej;
4) szczepień ochronnych, innych niż wprowadzone na mocy odrębnych przepisów jako powszechnie obowiązujące;
5) orzeczeń o zdolności do prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Finansowanie
Koszty świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych pokrywane są z
tych środków w całości, z zastrzeżeniem :
Pacjenci ponoszą częściowo, (wyliczenia jako % od najniższego wynagrodzenia)
1) świadczeń stomatologicznych, protetycznych i ortodontycznych, z wyłączeniem świadczeń na rzecz dzieci do lat 18 i kobiet w ciąży, które to świadczenia finansowane są ze środków publicznych w całości,
2) ponadstandardowych materiałów wykorzystanych przy udzielaniu świadczeń stomatologicznych, protetycznych i ortodontycznych,
3) analitycznych badań diagnostycznych w lecznictwie ambulatoryjnym,
4) świadczeń z zakresu ambulatoryjnej rehabilitacji narządów ruchu i fizykoterapii,
5) świadczeń lecznictwa szpitalnego, dla uzyskania których pacjent korzysta z całodobowego pobytu w pomieszczeniach szpitala w wymiarze do 10 dni w roku, z wyłączeniem świadczeń udzielanych z tytułu chorób zawodowych i onkologicznych, które to świadczenia niezależnie od czasu pobytu w szpitalu finansowane są ze środków publicznych w całości.
4. Ponadto pacjenci ponoszą częściowo, (wyliczenia jako % od najniższego wynagrodzenia)
1) ponadstandardowych warunków pobytu w szpitalach,
2) zakwaterowania i wyżywienia w sanatoriach,
3) zakwaterowania i wyżywienia w zakładach opiekuńczo-leczniczych lub pielęgnacyjno-opiekuńczych.
5. Zasady odpłatności za leki - obecna regulacja wymaga niewiele zmian.
Organizacja
1. Świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych podlegają podziałowi ze względu na ich przedmiot oraz bezpośrednie źródło finansowania. Świadczenia te dzielą się na świadczenia z pakietu powiatowego, pakietu wojewódzkiego oraz pakietu szczególnego.
2. Pakiet wojewódzki obejmuje wysokospecjalistyczne świadczenia lecznictwa stacjonarnego, w szczególności z zakresu neurochirurgii, kardiochirurgii, torakochirurgii, nefrologii, przeszczepu organów. Szczegółową listę świadczeń zdrowotnych stanowiących pakiet wojewódzki oraz zmiany tej listy określa Prezes Agencji w drodze zarządzenia, po zasięgnięciu opinii Rady Konsultantów Medycznych.
3. Pakiet powiatowy obejmuje świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, specjalistyczne świadczenia ambulatoryjne, specjalistyczne świadczenia lecznictwa stacjonarnego (z wyłączeniem świadczeń wysokospecjalistycznych), opieki paliatywnej, lecznictwa uzdrowiskowego, pomocy doraźnej, rehabilitacji, świadczenia zdrowotne w zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych. W skład pakietu powiatowego wchodzą świadczenia zdrowotne finansowane ze środków publicznych, nie znajdujące się na liście świadczeń stanowiących pakiet wojewódzki.
4. Gmina na podstawie porozumienia zawartego z powiatem może przejąć część zadań z pakietu powiatowego w zakresie objętym tym porozumieniem (subpakiet gminny).
5. Realizacja zadań gminy w ramach subpakietu gminnego następuje ze środków finansowych powiatu, przekazywanych gminie na warunkach określonych w porozumieniu, przy zachowaniu zasady finansowania przez powiat wyłącznie świadczeń zdrowotnych objętych porozumieniem.
6. Pakiet szczególny definiowany jest wyłącznie przez jego funkcję i obejmuje świadczenia zapewniane w związku z zadaniami publicznymi Państwa z zakresu obronności, bezpieczeństwa zewnętrznego i wewnętrznego oraz wymiaru sprawiedliwości. Świadczenia z zakresu pakietu szczególnego zapewniane są przez właściwe naczelne organy administracji państwowej, we własnych zakładach opieki zdrowotnej lub poprzez ich zakup u innych podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych.
7. Zaspokajanie potrzeb mieszkańców w zakresie świadczeń zdrowotnych należy do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego: samorządowego województwa (województwa) i samorządowego powiatu (powiatu).
8. Województwa i powiaty zapewniają dostęp i korzystanie ze świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, wszystkim swoim mieszkańcom, w zakresach pakietów świadczeń właściwych dla tych jednostek.
9. Województwo oraz powiat realizują zadania z zakresu świadczeń zdrowotnych poprzez. m. in.:
1. podpisywanie umów licencyjnych z zakładami opieki zdrowotnej oraz z osobami fizycznymi wykonującymi zawód medyczny (dostawcami świadczeń zdrowotnych), w ramach właściwych pakietów;
2. finansowanie, w ramach właściwych pakietów, świadczeń zdrowotnych udzielanych przez licencjonowanych dostawców;
3. udostępnianie mieszkańcom informacji umożliwiających podjęcie świadomego wyboru miejsca uzyskiwania świadczeń zdrowotnych z poszczególnych pakietów;
4. prowadzenie własnych zakładów opieki zdrowotnej w sytuacjach, gdy zakłady i osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny nie zapewniają mieszkańcom danej jednostki samorządu terytorialnego świadczeń zdrowotnych w odpowiedniej ilości lub jakości;
5. współpracę z Agencją Standardów Medycznych i Taryf, zwaną dalej Agencją, osobami wyróżniającymi się wiedzą w zakresie poszczególnych dziedzin medycyny i farmacji oraz instytucjami zajmującymi się opieką zdrowotną - w zakresie projektów taryf oraz upowszechniania zaleceń i standardów postępowań medycznych, a także tworzenia i stosowania systemów informacji medycznej i ekonomicznej;
10. Poza świadczeniami zdrowotnymi, powiat finansuje albo refunduje ceny leczniczych środków technicznych, środków pomocniczych oraz przedmiotów ortopedycznych zapewnianych na zlecenie lekarza. – wg wykazu
Uprawnienia do udzielania i zapewniania świadczeń zdrowotnych
1. Dostawcami świadczeń zdrowotnych w ramach samorządowej opieki zdrowotnej są zakłady opieki zdrowotnej oraz osoby fizyczne wykonujące zawód medyczny
2. Uprawnienie do udzielania i zapewniania świadczeń zdrowotnych w ramach samorządowej opieki zdrowotnej wynika z umowy licencyjnej zawartej przez dostawcę odpowiednio: z województwem w zakresie pakietu wojewódzkiego, z powiatem w zakresie pakietu powiatowego, z gminą w zakresie subpakietu gminnego (dysponenci środków publicznych).
3. Zasady licencjonowania , oraz obowiązki stron określają odpowiednie przepisy
4. Prezes Agencji prowadzi rejestry umów licencyjnych zawartych z dostawcami świadczeń, na zasadach określonych w przepisach
Zasady korzystania przez pacjentów ze świadczeń zdrowotnych
1. Ze świadczeń udzielanych w ramach samorządowej opieki zdrowotnej korzystają - na zasadach określonych w ustawie - wszyscy obywatele Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Dysponentów właściwych dla pakietów: wojewódzkiego i powiatowego ustala się według miejsca stałego zameldowania pacjenta, a w przypadku osób bezdomnych według ostatniego miejsca zameldowania, natomiast w razie braku takiego miejsca lub niemożności jego ustalenia według miejsca aktualnego pobytu
3. Pacjent ma prawo wyboru wśród licencjonowanych dostawców, miejsca uzyskiwania świadczeń zdrowotnych, w zakładzie oraz wśród poddostawców współpracujących z zakładem w zakresie realizacji umowy licencyjnej.
4. Świadczenia zdrowotne udzielane są na podstawie skierowań wystawianych przez licencjonowanych dostawców lub ich podwykonawców, w zakresie realizacji umowy licencyjnej, z wyłączeniem:
1) świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej, udzielanych przez lekarza, który dla danego pacjenta pełni funkcję lekarza pierwszego kontaktu, świadczeń ambulatoryjnych z zakresu specjalistycznej opieki zdrowotnej udzielanych przez poradnie:
a) dla kobiet,
b) stomatologiczne,
c) zdrowia psychicznego,
d) onkologiczne,
e) lecznictwa odwykowego dla osób uzależnionych od alkoholu, środków
odurzających i psychotropowych oraz od tytoniu,
f) dla osób zakażonych wirusem HIV,
2) Świadczeń związanych z wypadkiem, zatruciem, urazem, porodem lub stanem zagrożenia życia, a także w razie wydania na podstawie odrębnych przepisów decyzji o przymusowej hospitalizacji.
Finansowanie świadczeń zdrowotnych
1. Świadczenia zdrowotne finansowane są bezpośrednio:
• z budżetu powiatu - w zakresie pakietu powiatowego;
• z budżetu województwa - w zakresie pakietu wojewódzkiego;
• z budżetu właściwych, naczelnych organów administracji państwowej - w zakresie pakietu szczególnego.
2. Możliwe jest ponadto inne, bezpośrednie finansowanie świadczeń zdrowotnych - w ramach programów zdrowotnych wprowadzonych do realizacji odrębnymi ustawami - w zakresie wynikającym z tych ustaw.
3. Dochody własne powiatów i województw, przeznaczone na pokrycie kosztów świadczeń zdrowotnych udzielanych w ramach pakietów: powiatowego i wojewódzkiego pochodzą z udziału tych jednostek w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskiwanych w danej jednostce samorządu terytorialnego oraz z innych wpływów, określonych w przepisach odrębnych.
4. Poza środkami własnymi, powiaty i województwa finansują świadczenia zdrowotne ze środków uzyskanych od Skarbu Państwa w ramach subwencji lub dotacji, a także innych przychodów uzyskanych na podstawie przepisów prawa.
5. Dysponenci pokrywają koszty świadczeń zdrowotnych udzielonych i zapewnionych przez licencjonowanych dostawców - na warunkach określonych w ustawie. Podstawą rozliczeń są minimalne stawki taryfowe określone w rozporządzeniu Ministra .
Taryfy i standardy medyczne
1. Podstawą rozliczeń z tytułu udzielania i zapewniania świadczeń zdrowotnych zgodnie z ustawą, są taryfy ustalone według zasad określonych o Rozporządzeniu w sprawie rachunku kosztów w służbie zdrowia
2. Minister na wniosek i w porozumieniu z Prezesem Agencji oraz po zasięgnięciu opinii Rady Konsultantów Medycznych, corocznie, w terminie do 30 sierpnia, ogłasza w drodze rozporządzenia zasady i sposób wyliczania stawek taryfowych do stosowania w roku następnym.
3. Corocznie, najpóźniej do 30 września, wojewoda w zakresie pakietu wojewódzkiego, a starosta w zakresie pakietu powiatowego, z uwzględnieniem warunków lokalnych, po konsultacjach z przedstawicielami podmiotów zapewniających świadczenia zdrowotne na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego, przedstawiają Prezesowi Agencji propozycje wysokości stawek taryfowych
4. Minister Zdrowia na wniosek i w porozumieniu z Prezesem Agencji, w drodze rozporządzenia, ustala - najpóźniej do 30 listopada - jednolite stawki taryfowe na rok następny, dla pakietu powiatowego oraz wojewódzkiego.
Agencja Standardów Medycznych i Taryf
1. Tworzy się Agencję Standardów Medycznych i Taryf, zwaną w ustawie Agencją.
2. Agencja podlega Prezesowi Rady Ministrów, który powołuje jej Prezesa na 4-letnią kadencję.
3. Prezes Agencji jest centralnym organem administracji rządowej, właściwym w sprawach procedur medycznych i taryf dla świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych
4. Wiceprezesa Agencji powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa Agencji.
5. Organizację i tryb pracy Agencji określa statut nadany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia.
6. Do kompetencji Prezesa Agencji należy:
• zbieranie i analiza informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych oraz sygnalizowanie Ministrowi Zdrowia konieczności wydania lub zmiany przepisów;
• upowszechnianie zaleceń i wskazań w zakresie standardów medycznych i standardów postępowania medycznego;
• upowszechnianie zasad tworzenia jednolitych systemów informacji medycznych i ekonomicznych oraz klasyfikacji międzynarodowych;
• opracowanie i upowszechnianie standardowych: kosztów procedur medycznych, kosztów leczenia jednostek chorobowych oraz kosztów pobytu w zakładach opieki zdrowotnej - z uwzględnieniem stopnia intensywności i złożoności chorób;
• współdziałanie z Ministrem Zdrowia przy ustalaniu standardów medycznych i standardów procedur medycznych oraz przy ustalaniu taryf dla świadczeń zdrowotnych pakietu powiatowego i wojewódzkiego;
7. Prezes Agencji wydaje Biuletyn Agencji, w którym zamieszcza:
• zarządzenia Prezesa Agencji,
• decyzje przewidziane do publikacji;
• zalecenia dotyczące norm i standardów;
• zalecenia techniczne, organizacyjne i jakościowe dotyczące świadczenia usług;
• informacje i ogłoszenia organów samorządowych dotyczące zawierania umów o świadczenia zdrowotne.
Franek
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Napisałem ten projekt bo często mówiono mi - Nie krytykuj tylko napisz jakiś swój projekt - oto ON !
- Franek - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. Admin
poprosze na "1" na długo !!!!
Może jakis fachowiec wreszcie zauwazy obywatelski projekt
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl