Mega pająk specjalna ustawa UKE
Na podstawie art. 23 w związku z art. 11 pkt. 8 lit. k oraz art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w związku z art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej opiniuje w zakresie telekomunikacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Elementami poddawanymi ocenie przez Prezesa UKE w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego są m.in.:
- zgodność z art. 46 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
- istnienie i sposób określenia kierunków rozwoju systemów infrastruktury technicznej w zakresie telekomunikacji.
Często zdarza się, że ze względu na brak kierunków rozwoju systemów infrastruktury telekomunikacyjnej lub niewłaściwe ich określenie (nie wynikają z nich konkretne dyrektywy na przyszłość, pozwalające napisać spójny ze studium miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), Prezes UKE jest zmuszony zaopiniować studium negatywnie.
INTERNET SZEROKOPASMOWY W KAŻDEJ GMINIE- ZADANIE WŁASNE
Jednostki Samorządu Terytorialnego (JST) zaczynają traktować dostęp do usług szerokopasmowych jako zadanie własne, dźwignię rozwoju swojej gminy, powiatu i województwa. Takiemu podejściu sprzyja procedowany właśnie w Sejmie RP projekt Ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych tzw. Megaustawa. Jednakże interwencja publiczna zawsze rodzi dylemat, jak ją przeprowadzić, by mogła spełnić swój cel, ale nie ograniczała konkurencyjności i pobudziła rynek do samodzielnego działania.
Rolą samorządu równie ważną, jak wspieranie podaży usług dostępu do sieci, jest zwiększanie popytu na korzystanie z Internetu. Kluczem jest umożliwienie mieszkańcom poznania i wypróbowania różnych narzędzi dostępnych w Internecie, których wykorzystanie może przynieść konkretne korzyści. Istotnym elementem tego działania jest tworzenie publicznych punktów dostępu do Internetu oraz działania edukacyjne.
BARIERY i INTERPRETACJE
Telekomunikacyjna Megaustawa i zmiany, jakie wprowadza, tworzy dziesiątki nowych problemów: – Jednym z największych jest 12-miesięczny termin dostosowania przez samorządy planów zagospodarowania przestrzennego do zapisów ustawy. To nierealny termin. Pytaliśmy urbanistów, czy wiedzą, co oznacza uwzględnienie interesów operatorów w planach. Nikt nic nie wie. Nie wyznaczono wyraźnie granic interesów firm telekomunikacyjnych i samorządów. Oznacza to, że Urząd Komunikacji Elektronicznej zostanie zarzucony dziesiątkami pytań – przekonywał.
Według Eugeniusza Gacy jednostki samorządu terytorialnego wciąż nie wiedzą jak czytać złożony i trudny akt prawny, jakim jest Megaustawa. – Rozwiązanie tej kwestii bez odpowiedniego ośrodka, doradczo-szkoleniowo-interpretacyjnego będzie trudne. Bez niego szerzyć się będzie także wstecznictwo, powodujące nie tylko np. protesty wobec budowy nowych stacji bazowych, ale także szersze nieporozumienia, jak to ma miejsce w przypadku ustawy uzdrowiskowej – przekonywał Gaca.
Nie było ustawy było źle, jest Ustawa jest gorzej – instrukcja UKE
Kejow
- kejow - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. Już to widzę jak panie w
Już to widzę jak panie w gminach wprowadzają rozporządzenie w życie. Powinno się zacząć od reorganizacji i odpowiedniego przeszkolenia pracowników JST w wielu przypadkach osoby tam pracujące obsługują myszkę dwiema rękami. Jest to moj pierwszy komentarz na tym blogu. Autorowi polecam dodanie bloga do tusi.pl strony z najlepszymi blogami biznesowymi.
Pozdrawiam Maciej Szcześlak