Ideologizacja kształcenia ustawicznego

avatar użytkownika Dariusz Zalewski
Koncepcja kształcenia ustawicznego przewija się przez wiele dokumentów oświatowych Unii Europejskiej. Kładzie się tam nacisk na konieczność uczenia się przez całe życie w ramach nowego „społeczeństwa wiedzy” i „gospodarki wiedzy”.

Również w Polsce słychać echa tych nowych trendów w polityce oświatowej. Rada Ministrów przyjęła już w 2003 roku dokument Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego do roku 2010, w którym wskazała na „strategiczne cele rozwoju kształcenia ustawicznego” w Polsce oraz „działania priorytetowe” z nimi związane.

Nowa polityka edukacyjna ma mieć swoje źródło w zmianach związanych z szybkim tempem rozwoju technologicznego, przeobrażeniami na rynku pracy i ogólną globalizacją gospodarki. W istocie jest ona pochodną zmiany koncepcji nauki, która zaczęła wkraczać na arenę dziejów od czasów F. Bacona. (Zagadnienia te analizowali w swoich dziełach przedstawiciele tzw. Lubelskiej Szkoły Filozoficznej na czele z o. prof. M. A.Krąpcem.)

Kształcenie ustawiczne polega na ciągłym dokształcaniu się przez całe życie w różnych formach. Dotychczas dominowało nauczanie formalne, które było podstawą obecnego systemu szkolnego (powolny progres ucznia od przedszkola do uniwersytetu). Teraz na „arenę dziejową” wchodzi kształcenie nieformalne, które funkcjonujące poza systemem edukacji. Do niego należą różne formy kursów, szkoleń, i doszkoleń. W ramach uczenia się przez całe życie wspomina się jeszcze o tzw. kształceniu incydentalnym, czyli dokonywanym w ramach spontanicznej działalności człowieka.

Nacisk na kształcenie ustawiczne prowadzi do zmiany znaczenia tradycyjnej funkcji szkoły, jako instytucji. Skoro nie przygotowuje ona już do życia, to w efekcie musi być marginalizowana. Na razie w różnych dokumentach unijnych pisze się o potrzebie przeobrażenia jej w „ośrodki uczące się” lub w „wielofunkcyjne ośrodki edukacyjne”. Innymi słowy: jeśli szkoła zamierza przetrwać, będzie musiała ewaluować w stronę ośrodków kursorycznych, ewentualnie stanie się „instytucją uczącą, jak się uczyć” (por. Strategia rozwoju kształcenia ustawicznego...). Jej rola ograniczy się np. do nauki obsługi komputerów, ewentualnie będzie nauczać trzech tzw. umiejętności podstawowych: czytania, pisania, liczenia.

Konieczność uczenia się przez całe życie nie podlega dyskusji. Człowiek powinien nieustannie zdobywać wiedzę, dążyć do poznania prawdy - ta myśl nie jest bynajmniej odkryciem współczesnych technokratów. Jednak w ich wykonaniu pomysł ten wpisuje się w pooświeceniową teorię nauczania, która w pierwszym rzędzie kładzie nacisk na potrzebę zdobywania określonych umiejętności technicznych, bagatelizując kształcenie ogólne.

Tymczasem pedagogika klasyczna od wieków podkreślała konieczność wszechstronnego kształcenia człowieka. Wynikało to z racjonalnego spostrzeżenia, iż w pierwszej kolejności człowiek powinien nabyć pewną ogólną ogładę, kulturę, nauczyć się czytać, pisać, logicznie myśleć, zapoznać z pewnym kanonem wiedzy podstawowej (zwanej niekiedy mądrościową), nauczyć się panować nad sobą, wypracować odpowiednie cnoty, a dopiero w drugiej kolejności zdobywać praktyczną wiedzę i umiejętności.

Niestety, współczesne koncepcje kształcenia ustawicznego są kontynuacją swoistej technologizacji nauki w pogoni za budowaniem raju na ziemi. Gdyby bowiem priorytety odnośnie nauczania na pierwszych etapach edukacji kładły nacisk na realizację starego ideału kształcenia ogólnego, wówczas późniejsze dokształcanie zawodowe byłoby uzasadnione. Niestety, wedle realizowanej strategii unijnej, na podstawowych etapach edukacji kładzie się nacisk co najwyżej na czytanie, pisanie, liczenie (por. badania PISA), a tradycyjne zdobywanie wiedzy jest o tyle potrzebne, o ile przydaje się w praktycznym życiu. Do czego zatem może przydać się nam znajomość „Pana Tadeusza”? Z pewnością w ramach obowiązującej koncepcji nauczania, nie ma żadnego zastosowania w „gospodarce wiedzy”.
 
W tym kontekście literatura czy historia są naukami „martwymi”, które za sprawą siły odśrodkowej będą wyrzucane poza system. W efekcie zadanie szkoły, jak to już wspomniano, będzie sprowadzało się do nauki: jak się uczyć, gdzie zdobywać wiedzę itp., marginalizując wiedzę mądrościową, będącą wynikiem przemyśleń pokoleń i doświadczenia historycznego.

6 komentarzy

avatar użytkownika michael

1. "Tymczasem pedagogika klasyczna od wieków

podkreślała konieczność wszechstronnego kształcenia człowieka. Wynikało to z racjonalnego spostrzeżenia, iż w pierwszej kolejności człowiek powinien nabyć pewną ogólną ogładę, kulturę, nauczyć się czytać, pisać, logicznie myśleć, zapoznać z pewnym kanonem wiedzy podstawowej (zwanej niekiedy mądrościową), nauczyć się panować nad sobą, wypracować odpowiednie cnoty, a dopiero w drugiej kolejności zdobywać praktyczną wiedzę i umiejętności."

LOGICZNIE MYŚLEĆ.
To jest nawiązanie do definicji gatunku homo sapiens. CZŁOWIEKA MYŚLĄCEGO. Otóż myślenie nie jest automatyczną funkcją biologicznego organizmu człowieka. MYŚLENIE nie jest wegetatywną funkcją ludzkiego mózgu.

ABY MYŚLEĆ, TRZEBA TO UMIEĆ ROBIĆ.

Umiejętność myślenia jest sztuką nabytą przez cywilizację ludzką przez ładnych kilka tysięcy lat rozwoju jej kultury i historii. "Pedagogika klasyczna" zdawała sobie doskonale sprawę, że podstawowym celem kształcenia szkolnego jest nie tylko nauka logicznego myślenia, ale wyposażenie człowieka w cały zespół umiejętności, rozumianych jako ludzkie narzędzia pracy umysłowej. Siedem sztuk wyzwolonych, trivium i quadrivium.

CAŁY ZESPÓŁ UMIEJĘTNOŚCI, ROZUMIANYCH JAKO NARZĘDZIA PRACY UMYSŁOWEJ.

Zabranie ludziom tego zespołu umiejętności, dehumanizuje cywilizację i przywraca człowieka przyrodzie. Ludzka zdolność do myślenia nie jest cechą gatunku ludzkiego, jest jedynie umiejętnością, którą trzeba kształcić i kształtować.

Trzeba być takim kretynem, jak większość współczesnych ale anachronicznych intelektualnych elit, które same są tak głęboko niedokształcone, iż pojęcia nie mają czym jest humanistyczna lub techniczna wiedza. Jako profani, gardzą tą wiedzą. Mówiąc WIEDZA, nie mają pojęcia o czym mówią Nie mają zielonego pojęcia, czym jest umiejętność myślenia, bo sami nie myślą samodzielnie. Działają na podstawie instrukcji, tak jak zaprogramowane roboty. Są niesamodzielni umysłowo.
Zapewne o to chodzi.

Dlatego, tak jak wielu współczesnych przodowników pracy aksjologicznej, wykumało takie koncepcje jak bioetyka, zrównująca prawa i misję cywilizacyjną żab i rodzaju ludzkiego. Gdy ktoś sam nie ma pojęcia o myśleniu, nie ceni, a nawet pogardza tą umiejętnością.

Zauważmy jak bardzo podobne są koncepcje oświatowe gubernatora Hansa Franka do współczesnych projektów edukacyjnych. Jest tylko jedna ideowa różnica. Hansowi Frankowi chodziło o eksterminację.

Katarzynie Hall podobno chodzi o rozwój edukacji

Ostatnio zmieniony przez michael o pt., 09/04/2010 - 10:56.
avatar użytkownika kazef

2. Polecam

Bardzo dobry tekst Andrzeja Waśko o mechanizmach i architektach załamania się polskiej edukcji w najnowszym "Nowym Państwie".
avatar użytkownika Robert Helski

3. Jeśli zależy nam na Polsce i

Jeśli zależy nam na Polsce i naszych dzieciach, to niestety, bez względu na koszty, powinniśmy wypisać się z tego unijnego ustrojstwa. Wygląda na to, że z upływem czasu chętnych przybywa. Granice absurdu są już blisko. Robert Helski

Są rachunki krzywd, których żadna dłoń nie przekreśli

avatar użytkownika Dariusz Zalewski

4. @michael

Nie pozostaje mi nic innego, jak podpisać się pod tymi myślami.

Edukacja klasyczna

www.edukacja-klasyczna.pl

avatar użytkownika Dariusz Zalewski

5. @R. Helski

Wypisać - tylko jak to zrobić?

Edukacja klasyczna

www.edukacja-klasyczna.pl

avatar użytkownika Robert Helski

6. Wypisać się z Unii.

Wszystkie kroki, które zostały podjęte by przystąpić do Unii: referendum, akceptacja Sejmu i Senatu, podpis Prezydenta - należałoby podjąć w drugą stronę i wypowiedzieć traktat akcesyjny. Może to wydawać się niewykonalna, ale za moment koszty akcesji i uczestniczenie w dziełach wspólnej Europy zaczną przerastać zyski i będzie ku temu coraz bliżej. Wydaje mi się, że myślą już o tym silniejsi, bogatsi i mądrzejsi członkowie Unii. Może nawet opór Unii nie będzie tak duży jak wewnętrzny. Robert Helski

Są rachunki krzywd, których żadna dłoń nie przekreśli