Hosanna. Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie. "Niedziela Męki Pańskiej"
Tydzień poprzedzający święto Zmartwychwstania Pańskiego nazywamy Wielkim Tygodniem.
Niedziela Palmowa obchodzona jest w całej Polsce tłumnie i uroczyście. Dawniej w tym dniu inscenizowano triumfalny wjazd Jezusa do Jerozolimy. Obrzęd polegał albo na procesjonalnym obchodzeniu kościoła wewnątrz lub na zewnątrz, albo - w mieście - na przejściu z jednego kościoła, symbolizującego Górę Oliwną, do drugiego kościoła, który wyobrażał Swięte Miasto. |
Niedziela Palmowa – jest pamiątką wjazdu Chrystusa do Jerozolimy. Jezus wjechał do tego miasta, tylko po to, aby dokonać paschalnego misterium. Tylko Chrystus jest naszym zbawieniem, w Nim jest życie i zmartwychwstanie. Tylko ten dostąpi zbawienia, „kto pójdzie za Nim” na serio – zaufa Jemu bezgranicznie, „bo godny zaufania jest Ten, który dał obietnicę”.
Wjedźmy razem z Jezusem do Jerozolimy i oddajmy Mu pokłon, bo tylko On jest prawdziwym Królem i Mesjaszem, który przychodzi w imię Pańskie.
Aby „imię Pańskie” było błogosławione, uznajmy na początku tej Eucharystii nasz grzech, który niszczy naszą przyjaźń z Jezusem.
Niedziela Palmowa w Lipnicy Murowanej
http://www.skrzacik.now.pl/palmowa.html
http://www.gminalyse.pl/palmowa.html
- Zaloguj się, by odpowiadać
24 komentarzy
1. w Nim jest życie i zmartwychwstanie
2. Hosanna in the highest! Chwała na wysokości!
"Ogół nie umie powiedzieć, czego chce, ale wie, czego nie chce" Henryk Sienkiewicz
3. A ja pamiętam z dzieciństwa taki zwyczaj
"Jeżeli państwo jest zbudowane na występku i rządzone przez ludzi, depczących sprawiedliwość, niema dlań ocalenia" Platon "Państwo"
4. u nas w domu Babcia
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
5. nowa świecka tradycja-"Szwarne Dziołchy" i całoroczna pisanka
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
6. Niedziela Palmowa albo Męki
Niedziela Palmowa albo Męki Pańskiej, 29 III 2015
EWANGELIA
Mk 11, 1-10 Wjazd Jezusa do Jerozolimy
Słowa Ewangelii według świętego Marka
Gdy
się zbliżali do Jerozolimy, do Betfage i Betanii na Górze Oliwnej,
Jezus posłał dwóch spośród swoich uczniów i rzekł im: «Idźcie do wsi,
która jest przed wami, a zaraz przy wejściu do niej znajdziecie oślę
uwiązane na którym jeszcze nikt z ludzi nie siedział. Odwiążcie je i
przyprowadźcie tutaj. A gdyby was kto pytał, dlaczego to robicie,
powiedzcie: „Pan go potrzebuje i zaraz odeśle je tu z powrotem”».
Poszli i znaleźli oślę przywiązane do drzwi z zewnątrz, na ulicy.
Odwiązali je, a niektórzy ze stojących tam pytali ich: «Co to ma
znaczyć, że odwiązujecie oślę?» Oni zaś odpowiedzieli im tak, jak Jezus
polecił. I pozwolili im.
Przyprowadzili więc oślę do Jezusa i zarzucili na nie swe płaszcze, a
On wsiadł na nie. Wielu zaś słało swe płaszcze na drodze, a inni
gałązki zielone ścięte na polach. A ci, którzy Go poprzedzali i którzy
szli za Nim, wołali:
«Hosanna.
Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie.
Błogosławione królestwo ojca naszego Dawida, które przychodzi.
Hosanna na wysokościach».
Oto słowo Pańskie.
EWANGELIA
J 12, 12-16 Wjazd Jezusa do Jerozolimy
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Wielki
tłum, który przybył na święto, usłyszawszy, że Jezus przybywa do
Jerozolimy, wziął gałązki palmowe i wybiegł Mu naprzeciw. Wołali:
«Hosanna. Błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie» oraz: «Król
izraelski!»
A gdy Jezus znalazł osiołka, dosiadł go, jak jest napisane:
«Nie bój się, Córo Syjońska,
oto Król twój przychodzi,
siedząc na oślęciu».
Jego uczniowie początkowo tego nie rozumieli. Ale gdy Jezus został
uwielbiony, wówczas przypomnieli sobie, że to o Nim było napisane i że
tak Mu uczynili.
Oto słowo Pańskie.
VI Niedziela Wielkiego Postu – Niedziela Palmowa – Niedziela Męki Pańskiej
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
7. Obowiązek czy potrzeba
Obowiązek czy potrzeba
Zamyślenia wielkopostne 2015 „Wiarą znudzonemu”
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
8. Niedziela Palmowa – początek Wielkiego Tygodnia
W Niedzielę Palmową, w Kościele katolickim rozpoczyna się Wielki Tydzień. Liturgia tego dnia jest pamiątką uroczystego wjazdu Jezusa do Jerozolimy pięć dni przed Jego ukrzyżowaniem. Jak podają Ewangeliści, zgromadzone wówczas tłumy rzucały na drogę płaszcze, gałązki oliwne i palmowe wołając: "Hosanna Synowi Dawida: błogosławiony, który przychodzi w imię Pańskie". Od 1986 r. w Niedzielę Palmową obchodzony jest Światowy Dzień Młodzieży na poziomie diecezjalnym.
Niedziela Palmowa
Liturgia Niedzieli Palmowej jest rozpięta między dwoma momentami: radosną procesją z palmami oraz czytaniem - jako Ewangelii - Męki Pańskiej, zwykle z podziałem na role, według jednego z 3 Ewangelistów: Mateusza, Marka lub Łukasza (Mękę Pańską wg św. Jana czyta się podczas liturgii Wielkiego Piątku). W ten sposób Kościół podkreśla, że triumf Chrystusa i Jego Ofiara są ze sobą nierozerwalnie związane.
W Niedzielę Palmową obowiązuje czerwony kolor szat liturgicznych. Mimo to uroczystość ma wymowę radosną, gdyż rozpoczyna ciąg wydarzeń, przez które dokonało się zbawienie świata. Chrześcijańskie tajemnice wiary przenikają się wzajemnie - chwała i radość tworzą nierozdzielną całość z cierpieniem; w męce zapowiedziane jest zmartwychwstanie i zbawienie.
Udział w liturgii Niedzieli Palmowej oznacza zgodę na krzyż, cierpienie z Chrystusem oraz na taką, a nie inną drogę życia. W niektórych parafiach asysta liturgiczna wychodzi na zewnątrz kościoła, a potem procesjonalnie podchodzi do zamkniętych drzwi świątyni, w które następnie kapłan trzykrotnie uderza krzyżem, ukazując w symboliczny sposób, że krzyż otwiera drogę do nieba.
Podczas tego obrzędu śpiewa się antyfonę: "Bramy, podnieście swe szczyty, unieście się odwieczne podwoje, aby mógł wkroczyć Król chwały". Zaraz przy wejściu do kościoła czytana jest Ewangelia o tryumfalnym wjeździe Jezusa do Jerozolimy, a następnie kapłan święci palmy. Później zostają one spalone a popiołem posypuje się głowy wiernych we Środę Popielcową następnego roku.
Początki świętowania liturgii Niedzieli Paschalnej odnajdujemy w Jerozolimie w IV wieku. W tamtych czasach starano się jak najdokładniej odtwarzać sceny z życia Jezusa. Z upływem lat procesje zostały udramatyzowane - w Egipcie na czele niesiono krzyż, w Jerozolimie biskup reprezentujący Chrystusa wjeżdżał do miasta na osiołku.
W Polsce Niedziela Palmowa nosiła także nazwę Niedzieli Kwietnej, bo zwykle przypada w czasie gdy pokazują się pierwsze kwiaty. W Niedzielę Palmową po sumie odbywały się w kościołach przedstawienia pasyjne. Za czasów króla Zygmunta III istniały zrzeszenia aktorów-amatorów, którzy w roli Chrystusa, Kajfasza, Piłata, Judasza itp. chodzili po miastach i wioskach i odtwarzali misterium męki Pańskiej.
Zwyczaj święcenia palm pojawił się w Kościele w XI wieku. Palmy w Polsce zastępują często gałązki wierzbowe z baziami. Po ich poświęceniu zatyka się je za krzyże i obrazy, by strzegły domu od nieszczęść i zapewniały błogosławieństwo Boże. Wtykano także palmy na pola, aby Pan Bóg strzegł zasiewów i plonów przed gradem, suszą i nadmiernym deszczem.
ZOBACZ => DLACZEGO PAD zawetował Nowelizację ustawy Prawo oświatowe?! <=
9. Ewangelia Prawdziwa wiara
Ewangelia
Prawdziwa wiara rodzi się tam, gdzie obumierają iluzje, zbyt ludzkie wyobrażenia o Bogu - pisze ks. Paweł Siedlanowski
Zaraz wczesnym rankiem arcykapłani wraz ze starszymi
i uczonymi w Piśmie i cała Wysoka Rada powzięli
uchwałę. Kazali Jezusa związanego odprowadzić i
wydali Go Piłatowi. Piłat zapytał Go: „Czy Ty jesteś
królem żydowskim?”. Odpowiedział mu: „Tak, Ja nim
jestem”. Arcykapłani zaś oskarżali Go o wiele rzeczy.
Piłat ponownie Go zapytał: „Nic nie odpowiadasz?
Zważ, o jakie rzeczy Cię oskarżają”. Lecz Jezus nic już
nie odpowiedział, tak że Piłat się dziwił.
Jezus odrzucony przez swój naród
Na każde zaś święto miał zwyczaj uwalniać im
jednego więźnia, którego żądali. A był tam jeden,
zwany Barabaszem, uwięziony z buntownikami,
którzy w rozruchu popełnili zabójstwo. Tłum przyszedł
i zaczął domagać się tego, co zawsze im czynił. Piłat
im odpowiedział: „Jeśli chcecie, uwolnię wam króla
żydowskiego”. Wiedział bowiem, że arcykapłani
wydali Go przez zawiść. Lecz arcykapłani podburzyli
tłum, żeby uwolnił im raczej Barabasza. Piłat ponownie
ich zapytał: „Cóż więc mam uczynić z Tym, którego
nazywacie królem żydowskim?”. Odpowiedzieli mu
krzykiem: „Ukrzyżuj Go!”. Piłat odparł: „Co więc
złego uczynił?”. Lecz oni jeszcze głośniej krzyczeli:
„Ukrzyżuj Go!”. Wtedy Piłat, chcąc zadowolić tłum,
uwolnił im Barabasza, Jezusa zaś kazał ubiczować i
wydał na ukrzyżowanie.
Król wyśmiany
Żołnierze zaprowadzili Go na wewnętrzny dziedziniec,
czyli pretorium, i zwołali całą kohortę. Ubrali Go w
purpurę i uplótłszy wieniec z ciernia, włożyli Mu na
głowę. I zaczęli Go pozdrawiać: „Witaj, królu żydowski!”.
Przy tym bili Go trzciną po głowie, pluli na Niego i
przyklękając, oddawali Mu hołd. A gdy Go wyszydzili,
zdjęli z Niego purpurę i włożyli na Niego własne
Jego szaty.
Droga Krzyżowa
Następnie wyprowadzili Go, aby Go ukrzyżować. I
przymusili niejakiego Szymona z Cyreny, ojca Aleksandra
i Rufa, który wracał z pola i właśnie przechodził, żeby
niósł krzyż Jego. Przyprowadzili Go na miejsce Golgota,
to znaczy Miejsce Czaszki.
Ukrzyżowanie
Tam dawali Mu wino zaprawione mirrą, lecz On nie
przyjął. Ukrzyżowali Go i rozdzielili między siebie Jego
szaty, rzucając o nie losy, co który miał zabrać. A była
godzina trzecia, gdy Go ukrzyżowali. Był też napis z
podaniem Jego winy, tak ułożony: „Król żydowski”.
Razem z Nim ukrzyżowali dwóch złoczyńców, jednego
po prawej, drugiego po lewej Jego stronie. Tak
wypełniło się słowo Pisma: „W poczet złoczyńców
został zaliczony”.
Wyszydzenie na Krzyżu
Ci zaś, którzy przechodzili obok, przeklinali Go,
potrząsali głowami, mówiąc: „Ej, Ty, który burzysz
przybytek i w trzech dniach go odbudowujesz, zejdź
z krzyża i ocal samego siebie”. Podobnie arcykapłani
wraz z uczonymi w Piśmie drwili między sobą i
mówili: „Innych wybawiał, siebie nie może wybawić.
Mesjasz, król Izraela, niechże teraz zejdzie z krzyża,
żebyśmy widzieli i uwierzyli”. Lżyli Go także ci, którzy
byli z Nim ukrzyżowani.
Śmierć Jezusa
A gdy nadeszła godzina szósta, mrok ogarnął całą
ziemię aż do godziny dziewiątej. O godzinie dziewiątej
Jezus zawołał donośnym głosem: „Eloi, Eloi, lama
sabachthani”. To znaczy: „Boże mój, Boże mój,
czemuś Mnie opuścił?”. Niektórzy ze stojących obok,
słysząc to, mówili: „Patrz, woła Eliasza”. Ktoś pobiegł
i napełniwszy gąbkę octem, włożył na trzcinę i dawał
Mu pić, mówiąc: „Poczekajcie, zobaczymy, czy przyjdzie
Eliasz, żeby Go zdjąć z krzyża”. Lecz Jezus zawołał
donośnym głosem i oddał ducha.
Po śmierci Jezusa
A zasłona przybytku rozdarła się na dwoje z góry na
dół. Setnik zaś, który stał naprzeciw, widząc, że w
ten sposób oddał ducha, rzekł: „Prawdziwie, ten
człowiek był Synem Bożym”.
Bóg pobłogosławił świat krzyżem
Lektura opisu Męki Pańskiej zawsze porusza. Nie chodzi o emocje, które
za moment zostaną zastąpione innymi – do takich jesteśmy przyzwyczajeni,
wypełniają one codzienne medialne przekazy. Chodzi o coś więcej: od
właściwego przeżycia i zrozumienia wydarzeń Wielkiego Tygodnia zależy
jakość wiary w pozostałe dni roku. Nie da się wierzyć w Boga opisanego
wedle tylko kryteriów ludzkich i akceptowalnego jedynie w wymiarze
stworzonym na „ludzki obraz i podobieństwo”. Prawdziwa wiara rodzi się
tam, gdzie obumierają iluzje, zbyt ludzkie wyobrażenia o Bogu. Pod
krzyżem rozum, trzymający się kurczowo ziemskiej logiki, wkracza w ślepą
uliczkę.
Krzyż budzi lęk – chcielibyśmy go odsunąć, czasem narzekamy, że jest
nazbyt radykalny. To nic nowego. „Sam Piotr, który wyznał wiarę w Jezusa
Chrystusa, powiedział: Ty jesteś Synem Boga żywego, idę za Tobą, ale
nie wspominajmy o krzyżu – przypomniał Ojciec Święty Franciszek podczas
Mszy św. kończącej konklawe. – O tym nie ma mowy. Pójdę za Tobą innymi
drogami, bez krzyża. Lecz kiedy idziemy bez krzyża, kiedy budujemy bez
krzyża i kiedy wyznajemy Chrystusa bez krzyża, nie jesteśmy uczniami
Pana”. I dodał: „Jeśli nie będziemy głosić Jezusa, staniemy się
litościwą organizacją pozarządową, a nie oblubienicą Pana”.
Bóg pobłogosławił świat krzyżem. Prawda ta dzisiaj i w najbliższe dni
nabiera szczególnej wyrazistości. Niech wpisze się mocno w nasze serca.
Od tego zależy bardzo wiele.
Ks. Paweł Siedlanowski
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
10. Szósta niedziela Wielkiego
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia. W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej.
http://www.niedziela.pl/artykul/5651/nd/Niedziela-Palmowa
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
11. Pietro Lorenzetti
Bazylika św. Franciszka w Asyżu
12. Dominica II Passionis seu in Palmis - Introitus
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
13. Para prezydencka na Niedzieli
Para prezydencka na Niedzieli Palmowej w Lipnicy Murowanej
Prezydent Andrzej Duda wraz z małżonką uczestniczy w uroczystości z
okazji Niedzieli Palmowej w Lipnicy Murowanej w Małopolsce. Wieś słynie z
organizowanego od 1958 r. konkursu na najwyższą palmę wielkanocną.
zabytkowym kościele p.w. świętego Andrzeja Apostoła. Wcześniej na rynku
odbyło się święcenie palm wielkanocnych. Po nabożeństwie nastąpi
rozstrzygnięcie 58. edycji konkursu.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
14. Niedziela Palmowa
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
15. Dziś Niedziela Palmowa.
Dziś Niedziela Palmowa. Rozpoczyna się Wielki Tydzień
Katolicy tego dnia święcą palmy, a grekokatolicy gałązki wierzby. więcej
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
16. Niedziela Męki
Niedziela Męki Pańskiej
Obchodzimy
dziś Niedzielę Męki Pańskiej, która rozpoczyna najważniejszy okres w
liturgii chrześcijańskiej – Wielki Tydzień. Tak zwana Niedziela Palmowa
upamiętnia przybycie Chrystusa do Jerozolimy.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
17. Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą
Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i
najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Początki obchodów
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do
Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze
św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła.
Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej
Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To
właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać
wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii
do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka
pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako
Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według
jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi
wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni
wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i
palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania
(Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta
rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako
Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję.
Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj
urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z
czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli
Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach
lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł
pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę
Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną
wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu
(+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom
przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Polskie zwyczaje
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej
zgromadzili się przed kościołem, gdzie powinno odbyć się poświęcenie
palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do
Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św.,
zgodnie z wielowiekową tradycją, czyta się opis Męki Pańskiej (według
relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w
Wielki Piątek). Obecnie kapłan w Niedzielę Palmową nie przywdziewa szat
pokutnych, fioletowych, jak to było w zwyczaju dawniej, ale czerwone.
Procesja zaś ma charakter triumfalny. Chrystus wkracza do świętego
miasta jako Król i Pan. W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, iż kapłan idący
na czele procesji wychodził przed kościół i trzykrotnie pukał do
zamkniętych drzwi kościoła, wtedy drzwi się otwierały i kapłan z
wiernymi wchodził do wnętrza kościoła, aby odprawić uroczystą liturgię.
Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy
nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą
leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał:
„Witaj, krzyżu, nadziejo nasza!”.
W polskiej tradycji ludowej Niedzielę Palmową nazywano również
Kwietną bądź Wierzbną. W tym dniu święcono palmy, które w tradycji
chrześcijańskiej symbolizują odradzające się życie. Wykonywanie palm
wielkanocnych ma bogatą tradycję. Tradycyjne palmy wielkanocne
przygotowuje się z gałązek wierzby, która w symbolice Kościoła jest
znakiem zmartwychwstania i nieśmiertelności duszy. Obok wierzby używano
także gałązek malin i porzeczek. Ścinano je w Środę Popielcową i
przechowywano w naczyniu z wodą, aby puściły pąki na Niedzielę Palmową. W
trzpień palmy wplatano również bukszpan, barwinek, borówkę i cis.
Tradycja wykonywania palm szczególnie zachowała się na Kurpiach oraz na
Podkarpaciu, gdzie corocznie odbywają się konkursy na najdłuższą i
najpiękniejszą palmę.
http://www.niedziela.pl/artykul/39417/nd/Niedziela-Palmowa-w-tradycji-Ko...
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
18. Ks. prof. J. Machniak: W
Ks. prof. J. Machniak: W Niedzielę Palmową jesteśmy wzywani do pójścia za Chrystusem
W
Niedzielę Palmową jesteśmy wzywani, aby włączyć się do tego, żeby pójść
za Chrystusem, wołając: „Hosanna synowi Dawidowemu!”, potwierdzając, że
On jest tym, który jest wysłany przez Boga, aby nas zbawić – powiedział
w rozmowie z Radiem Maryja ks. prof. Jan Machniak.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
19. Rzecznik Episkopatu:
Rzecznik Episkopatu: Wielkanocna palma w naszych domach znakiem nadziei
Niedziela Palmowa rozpocznie najważniejszy tydzień w roku dla
wszystkich chrześcijan. W tym roku przeżywamy ją w trudnych warunkach,
ale niech wielkanocna palma będzie w naszych domach szczególnym znakiem
nadziei i zwycięstwa – podkreśla rzecznik Konferencji Episkopatu Polski
ks. Paweł Rytel-Andrianik.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
20. Ten szczególny czas jest dla
Ten szczególny czas jest dla nas wszystkich wielkim wyzwaniem. Wymaga on przede wszystkim roztropnych i odpowiedzialnych decyzji. Nabierzcie ducha i podnieście głowy, ponieważ zbliża się wasze odkupienie. Przywołuję te słowa ewangelisty Łukasza, podczas gdy – razem z Niedzielą Palmową – rozpoczyna się tydzień zwany Wielkim, wspominający mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa - podkreślił w telewizyjnym orędziu przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Stanisław Gądecki.
-------------------------------------------------------------------------------------
W tym roku radosne obchody Niedzieli Palmowej będą miały z konieczności ograniczony wymiar. Wszystko z powodu obostrzeń w gromadzeniu się większej liczby osób zarówno wewnątrz świątyń, jak i w otwartej przestrzeni. Do tych zarządzeń dostosował się także Kościół w Polsce, ale podobnie będzie w tym roku na całym świecie.
Na mocy odpowiednich dekretów Stolicy Apostolskiej polscy biskupi wprowadzili wytyczne zmieniające w tym roku liturgiczne obchody Wielkiego Tygodnia i Triduum Paschalnego. W przypadku Niedzieli Palmowej, pamiątkę wjazdu Chrystusa do Jerozolimy należy odprawić według trzeciej formy obrzędu (wejście zwykłe). Wszystkie obrzędy mają się odbyć wewnątrz budynku.
Przy założeniu wynikającym z zarządzenia, że w świątyni podczas liturgii może jednocześnie przebywać do 5 osób (oraz dwie sprawujące liturgię), wszystkie uroczystości w parafiach będą odbywały się przy bardzo ograniczonym udziale wiernych albo bez ich udziału.
Proboszczowie powinni natomiast poinformować parafian dostępnymi środkami przekazu o godzinach Mszy św. i nabożeństw i w miarę możliwości zapewnić transmisję internetową, zapraszając do duchowego współuczestniczenia w liturgiach.
Każda z polskich diecezji przeprowadzi tego dnia liczne transmisje Mszy świętych na swoich stronach internetowych lub kierując do połączeń w mediach społecznościowych. Przykładem bardzo bogata "ramówka" celebracji dostępna na stronie archidiecezji warszawskiej - https://archwwa.pl/aktualnosci/niedziela-palmowa-z-parafii-transmisje-ms...
Transmisje dostępne będą także w mediach tradycyjnych, w tym ogólnopolskich i lokalnych rozgłośniach radiowych i telewizyjnych.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
21. Suplikacja “Święty Boże,
Suplikacja “Święty Boże, Święty Mocny…”
Święty Boże, Święty mocny,
Święty a Nieśmiertelny
Zmiłuj się nad nami…
Od powietrza, głodu, ognia i wojny
Wybaw nas Panie!
Od nagłej i niespodzianej śmierci
Zachowaj nas Panie!
My grzeszni Ciebie Boga prosimy
Wysłuchaj nas Panie!
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
22. Od powietrza, głodu, ognia i wojny Wybaw nas Panie!
Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
https://www.niedziela.pl/artykul/39417/nd/Niedziela-Palmowa-w-tradycji-K...
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
23. Niedziela
Niedziela Palmowa
Wielki Tydzień
Wielki Tydzień otwiera Niedziela Palmowa. Jak bardzo obrzędy
tego dnia porywają serca ludzi, nawet tych, którym wiara jest zresztą
obojętna, świadczą liczne utwory poetyckie o Palmowej Niedzieli. Ale
najpiękniejsze nie mogą się nawet porównać z wspaniałą pieśnią, którą
śpiewa Kościół w czasie procesji w Niedzielę Palmową. Pieśń ta jest
jakby odgłosem hymnu niebiańskiego. Autorem jej jest biskup Teodulf z
Orleans (urn. 821), współczesny Ludwika Pobożnego; nucił ją we
więzieniu, dokąd go niesłusznie wtrącono. Przechodził tam cesarz z
uroczystą procesją w Niedzielę Palmową i wrócił mu wolność.
Pamiątkę uroczystego wjazdu Pana Jezusa do Jerozolimy
obchodzono już w pierwszych wiekach chrześcijańskich. Nie było
oczywiście uroczystości zewnętrznych ze względu na niebezpieczeństwo
prześladowań. Ale już w czwartym wieku znajdujemy ryt procesji,
odbywającej się w Palmową Niedzielę, nie tylko w kościołach Wschodu,
lecz także po klasztorach pustyni syryjskiej i egipskiej. Na Zachodzie
pierwszy Będą Czcigodny wsławia procesję kazaniem, które dochowało się
do naszych czasów. Patriarcha Sewerus z Antjochji i Jozue Stylites
poświadczają, że biskup Edessy Piotr zaprowadził około roku 397
święcenie palm we wszystkich kościołach Mezopotamii. Na zachodzie
sakramentarz św. Grzegorza suponuje już istnienie tego obrzędu, ponieważ
zawiera przepisy i modlitwy poświęcenia i procesji.
Kościół życzy sobie, aby w Niedzielę Palmową radość zapanowała
na chwilę w sercach naszych. Mamy i my powitać Jezusa jako Króla, który
narodził się jako Król, którego lud izraelski dziś Królem ogłosił,
który Królem pozostanie po wszystkie czasy. Jest to dzień triumfu, w
którym Król pokoju wkracza do dziedzictwa Swego. Publiczny wjazd
Chrystusa Pana jest także drogą ostatniej walki i śmierci, ale zarazem
wyobrażeniem Jego triumfu i chwalebnego wejścia do niebieskiego
Jeruzalem. Przeto Kościół tak urządził nabożeństwo tego dnia, że
przebija w nim "wesele i smutek: wesele, kiedy przyłącza się do
radosnych okrzyków, które rozbrzmiewają od strony miasta Dawida, smutek,
kiedy przypomina zbliżające się dni Męki Boskiego Oblubieńca.
Zachariasz prorok przepowiedział Zbawicielowi ten hołd, który poprzedzi
Jego upokorzenie: "Raduj się wielce, Córko Syjońska!
Wykrzykuj, Córko Jerozolimska! Oto Król twój przyjdzie tobie,
sprawiedliwy i Zbawiciel; On ubogi, a wsiadłszy na oślicę i na źrebię,
syna oślicy" (Zachariasz 9, 9). Ojcowie Kościoła upatrują w
oślicy, bydlęciu jucznym, symbol synagogi czyli narodu żydowskiego,
który już oddawna szedł w jarzmie prawa. Źrebię, na którym nikt jeszcze
nie siedział, oznacza według nich pogaństwo, którego nikt dotąd nie
ujarzmił. Losy obu rozstrzygną się w tych dniach. Ponieważ lud żydowski
odrzucił Mesjasza, odrzuca Bóg krnąbrny naród, a w miejsce jego przyjmie
za Swe dzieci te narody, które w Niego wierzą i spełnią Jego wolę.
Przepowiednia Zachariasza się spełniła. A teraz przenieśmy się
w duchu ku Betfage, u stóp góry Oliwnej. Z owych pagórków dochodzi nas
okrzyk radości: Naród cały czci swego Króla. "Hosanna, Hosanna Synowi Dawidowemu!"
Już widzimy pierwsze szeregi radującej się rzeszy. Potrząsają gałązkami
palm i wawrzynu, wielu rozpościera swoje szaty, zbliżają się gromady
pacholąt, młodzieńców, mężczyzn i starców, niewiast i dziewcząt, lud
wszystek, a każdy woła: "Hosanna Synowi Dawidowemu!" I oto zbliża się On
sam, siedząc na oślicy, wspaniały, jako prawdziwy Król innego świata.
Radosne okrzyki rozlegają się coraz głośniej: "Błogosławiony, który idzie w Imię Pańskie!"
Za Zbawicielem idą uczniowie Jego, ciesząc się chwałą Mistrza. On
jednak spogląda na te rzesze bez objawów radości, spokojnie, a w oczach
Jego wyraża się raczej smutek i litość nad tymi, którzy go nie poznali.
Gdy ujrzał miasto święte, wznoszące się wspaniale przed Jego oczyma, nie
może powstrzymać łez i płacze nad nim, mówiąc: "Jeruzalem,
Jeruzalem, iż gdybyś i ty poznało, i w ten dzień twój, co jest ku
pokojowi twemu: a teraz zakryte jest od oczów twoich". Ale
lud nie pojmuje Króla swego; nie rozumie Jego smutku. Raduje się dalej i
śpiewa Synowi Dawidowemu. Okrzyki wesela przebrzmiewają w oddali, a za
kilka dni na tym samem miejscu rozlegać się będzie złowrogie "Ukrzyżuj Go".
Za:Rok Boży w liturgii i tradycjach Kościoła świętego Katowice 1931r.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
24. Rozpoczyna się Wielki
Rozpoczyna
się Wielki Tydzień! Dziś Niedziela Palmowa. Mimo rosyjskiej agresji,
uroczysta Msza św. została odprawiona także we Lwowie
Niedziela Palmowa
rozpoczyna w Kościele Wielki Tydzień, czas rozważania męki, śmierci
i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Na portalu wPolityce.pl publikujemy
fotorelację z uroczystej Mszy św. odprawionej w Niedzielę Palmową
we lwowskiej bazylice.
CZYTAJ TAKŻE:
— Abp Depo: Bierność wobec agresji tylko rozzuchwala tego, który jest ludobójcą. Człowiek ma prawo się bronić
— Poruszające słowa kard. Krajewskiego: W Polsce objawia się to, co najpiękniejsze w człowieku - miłość, dobroć i solidarność
— Polski proboszcz z Kijowa: Na początku wojny myślałem o wyjeździe, ale przypomniał mi się uciekający św. Piotr z „Quo Vadis”
Niedziela Palmowa we Lwowie
Pomimo
toczącej się wojny na Ukrainie, także we lwowskiej bazylice odprawiona
została uroczysta Msza św. Katolicy Lwowa zgromadzili się w bazylice
metropolitalnej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny.
W uroczystości wziął udział m.in. korespondent portalu wPolityce.pl Andrzej Skwarczyński.
ZOBACZ RELACJĘ NA NASZYM KANALE YOUTUBE
Wielki Tydzień
W Kościele
katolickim Niedziela Palmowa otwiera Wielki Tydzień czas bezpośrednio
poprzedzający Święta Wielkanocne. W czasie liturgii wspominany jest
uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy, poprzedzający jego mękę
i śmierć na krzyżu.
Przewodniczący KEP, metropolita poznański abp
Stanisław Gądecki podkreślił w homilii w trakcie niedzielnej mszy św.
w poznańskiej katedrze, że Niedziela Palmowa jest momentem, w którym
rozważmy zarówno dawny, historyczny wjazd Jezusa do Jerozolimy i Jego
mękę, ale także współczesną odpowiedź chrześcijan na tamto wydarzenie.
Jak
mówił, „uczestnicząc w procesji Niedzieli Palmowej, uświadamiamy sobie,
że tak radość, jak i cierpienie są nieuniknionymi częściami naszego
życia”. Wskazał, że „to cierpienie przybiera w tych dniach i tygodniach
bardzo konkretny kształt na Ukrainie, tuż obok nas, w postaci toczącej
się tam wojny”.
Zaznaczył jednak, że „na tej drodze cierpienia
Pan Jezus oraz cierpiący bracia i siostry nie są sami, bo przemoc nie
zawładnęła wszystkimi sercami”.
— podkreślił.
— dodał.
Obchody Triduum Paschalnego
Kościół
katolicki kończy trwający 40 dni Wielki Post - Mszą Krzyżma w Wielki
Czwartek. W czasie tej liturgii błogosławione są oleje chorych
i katechumenów oraz konsekrowane jest krzyżmo, czyli olej używany
w czasie udzielania sakramentów chrztu, bierzmowania i święceń
kapłańskich oraz ślubów wieczystych, konsekracji biskupów, oraz
konsekracji ołtarza w kościołach.
Msza Krzyżma sprawowana jest
zawsze w katedrze, pod przewodnictwem ordynariusza miejsca, w otoczeniu
prezbiterów z diecezji. W czasie tej liturgii kapłani odnawiają
swoje przyrzeczenia.
W diecezji warszawsko-praskiej Msza Krzyżma
pod przewodnictwem biskupa Romualda Kamińskiego rozpocznie się o godz.
10.00 w konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej w Warszawie.
W Wielki
Czwartek wieczorem Kościół katolicki rozpoczyna obchody Triduum
Paschalnego, w czasie, których wspomina mękę, śmierć i zmartwychwstanie
Jezusa Chrystusa.
W diecezji warszawsko-praskiej główne obchody
Msza Wieczerzy Pańskiej odbędą się o godz. 18.00 w konkatedrze Matki
Bożej Zwycięskiej w Warszawie. Liturgii będzie przewodniczył ordynariusz
bp Romuald Kamiński. Natomiast biskup pomocniczy Jacek Grzybowski
będzie celebrował Mszę Wieczerzy Pańskiej o godz. 18.30 w stołecznej
parafii Nawrócenia św. Pawła Apostoła.
W Wielki Piątek w Kościele
nie sprawuje się Eucharystii. W świątyniach celebrowana jest jedynie
Liturgia Męki Pańskiej w czasie, które odczytuje się Mękę Pańską według
Ewangelii św. Jana. Ma także miejsce adoracja Krzyża, któremu oddaje się
cześć poprzez klęknięcie - jak Chrystusowi Eucharystycznemu.
W diecezji
warszawsko-praskiej centralne uroczystości Liturgia Męki Pańskiej
odbędą się w konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej o godz. 18.00. Liturgii
odbędzie przewodniczył bp Jacek Grzybowski. Natomiast ordynariusz
warszawsko-praski będzie modlił się o godz. 18.00 w parafii
Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Kałuszynie.
W Wielką
Sobotę po zmierzch w Kościele celebrowana jest najważniejsza liturgia
w roku nazywana Wigilią Paschalną, która należy już do Niedzieli
Zmartwychwstania Pańskiego. Bp Romuald Kamiński będzie przewodniczył
Wigilii Paschalnej o godz. 20.00 w konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej.
Z koli bp Grzybowski będzie przewodniczył mszy św. o godz. 20.00 w Dom
Zgromadzenia Zakonnego Sióstr Misjonarek Miłości w Warszawie.
W Niedzielę
Zmartwychwstania Pańskiego bp Kamiński będzie przewodniczył mszy św.
z procesją rezurekcyjną o godz. 6.00 w konkatedrze Matki Bożej
Zwycięskiej, zaś bp Grzybowski w parafii św. Włodzimierza w Warszawie.
W czasie
Triduum w Wielki Piątek i Wielką Sobotę o godz. 7.30 w konkatedrze
odbędzie się Lituria Godzin, czyli „Ciemna Jutrznia” pod przewodnictwem
bpa Romualda Kamińskiego.
Jezus wjeżdżał do Jerozolimy jako król przynoszący pokój
Wjeżdżającego
do Jerozolimy Jezusa witano jak króla. Sam Jezus, dosiadając osiołka,
wypełnił proroctwo Zachariasza, że do Jerozolimy wjedzie król zwycięski,
ale pokorny, król przynoszący pokój – powiedział PAP historyk wczesnego
chrześcijaństwa ks. prof. Józef Naumowicz.
— przypomniał.
Jak
podają Ewangelie, po wizycie w Betanii Jezus udał się do Betfage, gdzie
wsiadł na osiołka i wśród tłumu ludzi zjechał z Góry Oliwnej w kierunku
Świątyni w Jerozolimie.
— powiedział historyk.
Według
ks. Naumowicza wjeżdżającego do Jerozolimy Jezusa witano jak króla,
jednak sam Jezus, dosiadając osiołka, ukazał w ten sposób inne oblicze
swojego królowania.
— zastrzegł.
O uroczystym
wjeździe Jezusa do Jerozolimy wspominają wszystkie cztery Ewangelie,
jednak relacje ewangelistów trochę się różnią. „Św. Jan wspomina,
że ludzie witający Jezusa ścinali palmy. Palma w tradycji starożytnej
to drzewo królewskie. Liście palm były wyryte m.in. na ścianach Świątyni
Jerozolimskiej i wyhaftowane na jej zasłonach. W czasach
wczesnochrześcijańskich z palmami przedstawiano wizerunki męczenników,
którzy odnieśli zwycięstwo nad śmiercią i cierpieniem” - zaznaczył.
Dodał, że ewangelista Mateusz podaje, iż uczestnicy tego wydarzenia ścinali na Górze Oliwnej gałązki oliwki.
— wyjaśnił ks. prof. Naumowicz.
Historyk
przypomniał, że Niedziela Palmowa była obchodzona w Jerozolimie
od początku IV w., kiedy tylko ustały prześladowania chrześcijan.
— poinformował.
Zaznaczył,
że zwyczaj ten wkrótce rozpowszechnił się na cały Kościół. Dodał,
że w Rzymie już w IV w. w Niedzielę Palmową czytano w kościołach nie
tylko Ewangelię o wjeździe Jezusa do Jerozolimy, ale też opis Męki
Pańskiej. Obecnie tak jest w całym Kościele.
— wyjaśnił.
Zdaniem
ks. prof. Naumowicza, zabieg ten ma na celu także ukazanie,
że na radość z triumfalnego wjazdu Jezusa do Jerozolimy powinniśmy
patrzeć w perspektywie zbliżającej się męki, ponieważ Niedziela Palmowa
rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
— zastrzegł.
Ks.
Naumowicz przyznał, że na południu Europy w Niedzielę Palmową wierni
wciąż przynoszą do kościołów liście palm. Tymczasem w krajach takich jak
Polska, gdzie palmy nie występują, ustalił się zazwyczaj przynoszenia
do świątyń bukietów z takich roślin, które w tym okresie są już zielone
m.in. bazi, bukszpanów lub wierzb.
— podkreślił.
wkt/PAP
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl