PiSF. Odwołanie od decyzji o umorzeniu.Projekt

avatar użytkownika Maryla

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl       Warszawa, 12 lipca 2009 r.

 

Prokuratura Okręgowa
ul. Chocimska 28
00-791 Warszawa
 


         

ZAŻALENIE

Niniejszym składamy zażalenie na postanowienie ob. Przemysława Królikowskiego asesora Prokuratury Rejonowej Warszawa Śródmieście Północ wydane w sprawie 4 Ds. 810/09/V z dnia 30.06.2009 r.


Podstawą zażalenia są wady merytoryczne i formalne wzmiankowanego wyżej postanowienia. Będą one omówione szczegółowo w UZASADNIENIU.


UZASADNIENIE

Organa prokuratury ulokowane są w strukturach władzy wykonawczej, zatem działają także na podstawie kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA). W zawartym w KPA artykule 6

Ustawodawca stanowi:
     Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.
 Nie ulega zatem wątpliwości, że na podstawie prawa winien także rozpoznawać sprawy ob. asesor P. Królikowski. O tym, że obowiązującym prawem w RP są akty normatywne ustanowione przez uprawnione do tego organa Państwa (Prezydent RP, Sejm RP i Senat RP) prawnikom tłumaczyć nie trzeba. Ob. asesor P. Królikowski powołał się w swym uzasadnieniu na komentarz i na nim zbudował fundament swego uzasadnienia. Nie wskazał jednak, jakie jest umocowanie prawne komentarza. Można domniemywać, że żadne, bo – wg Słownika Języka Polskiego PWN (dalej: SJP) – komentarz to m.in.:
artykuł publicystyczny czy uwagi, najczęściej krytyczne, wypowiadane o kimś, o czymś itp.


W SJP nie ma informacji tym, by komentarz w jakiejkolwiek postaci był źródłem obowiązującego prawa. Źródła o normie prawnej lokującej komentarz w polskim systemie prawa ob. asesor P. Królikowski w uzasadnieniu nie wskazuje. Komentarze publikowane w Lex/El.2003 nie są źródłem obowiązującego prawa.
Źródłem obowiązującego prawa jest tu „Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r.” (dalej:Ustawa).
 Należy także zwrócić szczególną uwagę na fragment uzasadnienia, którym ob. asesor P. Królikowski traktuje fragment publicystycznych dywagacji z komen-tarza jak obowiązujące prawo:
Termin 14 dni przewidziany na tego typu czynność [czyli udostępnienie na wniosek - autor pisma]  jako termin instrukcyjny nie nakłada na osobę, która ma go rozpoznać bezwzględnego obowiązku jego dochowania...

Na podstawie wspomnianego komentarza ob. asesor p. Królikowski przypisuje obowiązkowi udostępniania informacji publicznej cechę instruktywności, której Ustawodawca w ustawie nie zapisał.


Oto treść art. 13 ust.1:
1. Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, z zastrzeżeniem ust 2 i art. 15 ust. 2.

Wprawdzie w art. 13 Ustawy nie użyto słowa powinien czy frazy ma obowiązek, ale jej tekst jest jednoznaczny i nie pozostawia pola do jakichkolwiek spekulacji interpretacyjnych.
Wzmocnieniem tej konstatacji jest treść art.. 23 Ustawy.
Kto, wbrew ciążącemu obowiązkowi nie udostępnia informacji publicznej, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolości do roku.


Tu Ustawodawca nie zostawia najmniejszej wątpliwości i jednoznacznie określa, iż udostępnianie informacji publicznej jest obowiązkiem i podlega karze. Odnośnie kar nie ma w Ustawie jakichkolwiek zapisów lub delegacji pozwalających na fakultatywne oddziaływanie na urzędnika w postaci enigmatycznych „środków dyscyplinujących”.
Znamiennym jest fakt, iż ob. asesor P. Królikowski w wyniku dziwnego zapewne zbiegu okoliczności nie dostrzegł postanowień artykułu 23  Ustawy.
Zatem dyrektor PISF, ignorując de facto nasz wniosek o udostępnienie określonych informacji publicznych, nie dopełnił obowiązku służbowego osadzonego w obowiązującym prawie.

W związku z powyższym wnosimy ponownie o wszczęcie stosownych działań zgodnie z naszym wnioskiem z dnia 1 czerwca 2009 r.

Oprócz zastrzeżeń natury merytoryczne mamy także poważne wątpliwości natury formalnej.


Otóż opisanymi wyżej metodami ob. asesor P. Królikowski de facto – zapewne wbrew intencjom – „uśmiercił” w odniesieniu do naszego zawiadomienia ustawę o dostępie do informacji publicznej. Użyty sposób - powielony gremialnie przez prokuratury w podobnych sprawach – da w konsekwencji nawrót do obyczajów biurokracji komunistycznej, której relacje z obywatelami bliskie były relacjom właściciel- niewolnik. 
Nie można przejść nad tym do porządku dziennego, gdyż Ustawa jest jednym z fundamentów demokratycznego państwa prawnego i ważnym narzędziem kontroli obywateli na strukturami Państwa. Należy bezwzględnie i szczegółowo wyjaśnić, jakimi motywami kierował się początkujący zapewne pracownik prokuratury, który w tak szczególny  sposób posługuje się kompilacjami publi-cystyki prawniczej i selektywnie traktowanych norm prawnych.
Poważne zastrzeżenie budzi także nieznajomość prawa w zakresie postę-powania w prowadzonej sprawie.


Otóż w pouczeniu ob. asesor P. Królikowski pisze:
4. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem prokuratora, który postanowienie wydał. Termin wniesienie itd. ... (art. 122 $ 1 i 2, art. 460 k.p.k.).
Podane przez ob. asesora P. Królikowskiego normy prawne nie regulują drogi składania zażalenia. O tym decyduje art. 306 $ 2 kpk.
Powstaje zatem pytanie, czy to pomyłka ob. asesora P. Królikowskiego wyni-kająca z braku doświadczenia, czy też błędna informacja o trybie składania zażalenia ma podłoże intencjonalne.
Jest jeszcze jedno zagadnienie natury formalnej, które wymaga wyjaśnienia. To o datowaniu dokumentu z postanowieniem.
Nosi on datę 30 czerwca 2009 r. Natomiast ok. 7. lipca b.r. nasze Stowarzyszenie otrzymało do wiadomości pismo I Ko 920/09 z prokuratury okręgowej (Wydz. Org. Dział Nadzoru) adresowane do rozpoznającej przed-miotową sprawę prokuratury rejonowej. To pismo nosi datę 2 lipca 2009, czyli zostało wytworzone po 30 czerwca 2009 r. Jest tam informacja o przesłaniu do prok. rej.  wydruków „wiadomości e-mail ... nadesłanych przy korespondencji Prokuratury Apelacyjnej”. Te wydruki to zapewne nasz załącznik, który jest wymieniony w zawiadomieniu z dnia 1.06.2009 o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Skoro ob. asesor P. Królikowski rozpoznał sprawę do dnia 30 czerwca 2009 r., to znaczy, że nie dysponował wszystkimi informacjami przez nas  dostarczonymi. O fakcie istnienia załącznika wiedział, bo jest ten dokument wymieniony jako załącznik w zawiadomieniu z 1.06.2009. Oznacza to, że, nie znając treści załącznika, zignorował go. Podejmował zatem decyzję bez pełnej znajomości materiału dowodowego.


Wnosimy o szczegółowe rozpoznanie tych niejasności zarówno pod kątem ewentualnego braku doświadczenia zawodowego u ob. asesora P. Królikowskiego jak i pod kątem innych możliwych powodów. 

Do wiadomości:
1. Prezydent RP,
2. Marszałek  Sejmu,
3. Marszałek Senatu,
4. Posłowie i Senatorowie,
5. Rzecznik Praw Obywatelskich,
6. Minister Sprawiedliwości.
 

Etykietowanie:

27 komentarzy

avatar użytkownika Krzysztofjaw

1. Maryla Odwołanie:)

Witam Marylo Na razie pobieżnie (jest juz późno) przeczytałem tekst odwołania. Generalnie jego wymowa jest bardzo dobra a argumenty trafnie dobrane (literówki... i inne nieistotne rzeczy oczywiście się poprawi w trakcie dyskusji). Równie celnym jest wykaz osób "do wiadomości": jak już bombardować to od samej góry (jest to zbieżne z naszą dyskusją na temat jałowości "pisania na Berdyczów"). Tak na szybko pragnę jedynie odnieść sie do nastepujacego akapitu: "Otóż w pouczeniu ob. asesor P. Królikowski pisze: 4. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem prokuratora, który postanowienie wydał. Termin wniesienie itd. ... (art. 122 $ 1 i 2, art. 460 k.p.k.). Podane przez ob. asesora P. Królikowskiego normy prawne nie regulują drogi składania zażalenia. O tym decyduje art. 306 $ 2 kpk. Powstaje zatem pytanie, czy to pomyłka ob. asesora P. Królikowskiego wyni-kająca z braku doświadczenia, czy też błędna informacja o trybie składania zażalenia ma podłoże intencjonalne". Mam pytanie: czy podanie przez asesora w pouczeniu dla obywatela błędnego źródła prawa nie jest czasem przestępstwem? Pomijam tu fakt pomyłki czy intencyjności. Ale asesor drogą prawną okłamał pouczanego obywatela (w tym wypadku Stowarzyszenie Blogmedia24). Czy w związku z tym naruszył on prawo? I czy jest to wykroczenie czy przestepstwo? Bo jeżeli, udzielił błędnego pouczenia, to uniemozliwił de facto złozenie przez Obywatela zażalenia, czyli złamał prawo. Czy w związku z tym nie należłoby złozyc zawiadomienia do prokuratury o mozliuwości popełnienie przestępstwa przez Pana Asesora? Ma razie to tyle z mojej strony. Jutro wczytam sie bardziej. Pozdrawiam serdecznie

Krzysztof Jaworucki (krzysztofjaw)

avatar użytkownika Maryla

2. jeżeli, udzielił błędnego pouczenia, to uniemozliwił de facto zł

Witam, została nam jeszcze jedna sprawa do zażalenia, a jest to informacja o umorzeniu sledztwa w spr. zgłoszenia mozliwosci popełniuenia przestepstwa lżenia Prezydenta na antenie radio. W tej informacji nie umieszczonno ż a d n e j informacji o mozliwości odwołania sie od decyzji. Czy to nowe standardy pracy prokuratury? Pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Krzysztofjaw

3. No własnie. Może faktycznie

No własnie. Może faktycznie złozyc na asesora i na tego drugiego gościa co umarzał w sprawie Prezydenta doniesienia do prokuratury o mozliwosci popełnienia przestępstwa? Trzeba by to skonsultować z jakimś prawnikiem, ale sprawa warta "świeczki"... może utarłaby nosa "Wielkim Prokuratorom"? Pozdrawiam

Krzysztof Jaworucki (krzysztofjaw)

avatar użytkownika Barres

4. Pani Marylo!

W adresie jest błąd. =========== POWINNO BYĆ: Prokuratura Okręgowa ul. Chocimska 28 00-791 Warszawa =========== JEST: Prokuratura Rejonowa. i cała reszta w adresie też błędna. TO WAŻNA POPRAWKA! Pozdrawiam!
avatar użytkownika Maryla

5. Barres

odwołanie piszemy na adres, skąd decyzja, więc Prok.Rejonowa? Prokuratura Rejonowa Warszawa Śródmieście Północ 4 Ds. 810/09N Warszawa, dnia 30.06.2009 r. POSTANOWIENIE o odmowie wszczęcia śledztwa Przemysław Królikowski — Asesor Prokuratury Rejonowej Warszawa Śródmieście Północ po zapoznaniu się z materiałami sygn. 4 Ds. 810/09N dot. czynu z art. 231 § 1 kk działając na podstawie art. 17 § I pkt. 2 kpk Pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

6. Barres

zmienić adresata?

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Barres

7. Pani Marylo!

Odwołanie piszemy do prokuratury okręgowej! To asesor chciał, byśmy to jemu przysłali zażalenie. Zażalenie pisze się do prokuratora nadrzędnego nad prokuratorem, który wydał postanowienie (art. 306 $ 2 kpk). Tak to jest, jak się pisze po nocach... Pozdrawiam!
avatar użytkownika jerry

8. Maryla,

dlaczego nie uwzględniłaś moich uwag? P.S.Tak tylko pytam...:)))

jerry

avatar użytkownika Maryla

9. @jerry ;))

Witam, to taktyka Barresa, amunicja na ciag dalszy. Wszystkie uwagi przekazane. Bardzo pomocne i podziękowania ! Pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika jerry

10. Barresie, Marylo

po pierwsze - par.2 artykułu 306 kpk został uchylony z dniem 12 lipca 2007, po drugie - oczywiście, że należy zmienić adresata - piszemy bezpośrednio do sądu właściwego dla tej prokuratury, po trzecie - jeśli naprawdę chcemy, żeby zażalenie odniosło skutek, to naprawdę, uwzględnij, Marylo, moje uwagi z maila...

jerry

avatar użytkownika Maryla

11. @jerry

dziekuję. Jutro mamy czas na zmiany w pismie, to jest projekt. Przedyskutujemy to. Ty masz największe doswiadczenie w sprawie, my jestesmy amatorami w takich sprawach. Pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika jerry

12. Maryla,

jutro będę kończył kurewsko długą umowę, ale jak znajdę chwilę, to poślę Ci na maila zażalenie w formie takiej, jak powinno pójść. Tylko, proszę, wyślij mi wasze zawiadomienie, ok? Bez niego jestem trochę bezradny...:)))

jerry

avatar użytkownika Barres

13. Jerry!

Witaj! Zawiadomienie złożone było w trybie art 231 kk - niedopełnienie obowiązku służbowego wynikającego z ustawy O dostępie do inf. publ. W PISf nie odpowiedzieli w terminie. Ruszyli się po (zapewne) pogonieniu przez Zdrojewskiego. Dostał kopię zawiadomienia "do wiadomości". Przyjęty tryb nie angażuje zbytnio osobiście. Nie chciałbym się zbyt rozpisywać - mogę więcej e-mailem. Ale dopiero jutro (właściwie to już dziś). Twoje uwagi są uwzględnione. Choćby ta o art. 23. Pozdrawiam! PS. To postanowienie SN jest znakomite - przyda się w kolejnych ruchach.
avatar użytkownika jerry

14. Barres,

:))) Ale, jak widzisz art.231 kk nie chwycił.:))

jerry

avatar użytkownika Barres

15. Jerry!

Chylę czoło. Mam KPK ze zmianami do 2005 r. Zatem jako fachowiec masz racje odnośnie art. 306 $2. W innych kwestiach pewnie też. Jeśli znajdziesz czas, to Twoje wsparcie będzie bezcenne. Termin upływa 13.07. b.r. Pozdrawiam!
avatar użytkownika jerry

16. Barres,

napisałem do Maryli, żeby wysłała mi Wasze zawiadomienie. Naprawdę, bez niego jestem bezradny.

jerry

avatar użytkownika jerry

17. Jeszcze jedno,

co zrobiłeś z naszą ulubienicą z S24, że zamilkła?:)))

jerry

avatar użytkownika Barres

18. Jerry!

Treść pisma jest tu: http://www.blogmedia24.pl/node/14016 Nic nie robiłem. Może asystuje Ryżemu i dla gawiedzi nie ma czasu? Pozdrawiam! PS. Zajrzyj do www.pio24.pl. To taki zaczątek linkowego archiwum.
avatar użytkownika jerry

19. Barres,

przeczytałem... Teraz to ja mam prośbę - jeśli piszecie jakieś zawiadomienia do prokuratury, czy do innych instytucji, to napiszcie najpierw do mnie, ok? Naprawdę, w takiej formie jak będzie wysyłane, to zawsze was oleją. Naprawdę. Zawsze, w miarę możliwości czasowych, będę wam pomagał. Zawsze. Zresztą, Maryla o tym wie.

jerry

avatar użytkownika jerry

20. Aha, Ryżemu mówisz?

To on nawet w nekrofilię się bawi? Europejczyk...:)))

jerry

avatar użytkownika Barres

21. Masz racje - w zasadzie...

Pomocy fachowej nigdy za dużo. W olewaniu jest lekceważenie, a to często powoduje popełnianie błędów przez olewającego. I bywa przydatne... Pozdrawiam! I dobrej nocy życzę.
avatar użytkownika jerry

22. To też prawda...

I z Panem Bogiem...:)))

jerry

avatar użytkownika Maryla

23. @jerry

dziękuję, wazne, żeby działać skutecznie. Jeżeli znajdziesz czas, czekam na meila. Pozdrawiam serdecznie !

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika jerry

24. Skutecznie,

to się nie da. Naprawdę. Można tylko im trochę poutrudniac. Ale, damy radę...:)))

jerry

avatar użytkownika jerry

25. Maryla,

prześlij mi na maila całą koreponedencję z PISF-em, ok?

jerry

avatar użytkownika Maryla

26. @jerry

duzo tego, ale Ci przeslę. Koresponencja ciągnie się od sierpnia 2008 roku. Mozna poutrudniać, trzeba pokazywać, jak to działa. Inaczej nas zjedza w kaszy i każą jeszcze za to podziekowac. Podobno mamy demokrację w Polsce?

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika jerry

27. Demokrację?:)))

Heh, dobre...

jerry