Odpowiedź dla Stowarzyszenia od RPO
Warszawa, dnia 29 maja 2009 r.
Pan
Franciszek Gajek ul. Rzędziana 32
11-041 Olsztyn
BIURO
RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
RPO — 613154 - I/09/MSW
00-090 Warszawa Tel. centr. 0-22 551 7700 AI. Solidarności 77 Fax 0-22 827 64 53
Zespół Prawa Konstytucyjnego
i Międzynarodowego
Szanowny Panie!
W odpowiedzi na Pana pismo, które wpłynęło do Biura drogą elektronicznej w dniu 24 marca 2009 r., działając z upoważnienia Rzecznika, na podstawie art. 11 pkt 4 ustawy z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (Dz. U. z 2001 r. Nr 14 poz. 147 ze zm.; dalej: ustawa o Rzeczniku),
zmuszony jestem poinformować Pana, iż Rzecznik nie podejmie wniesionej przez Pana sprawy.
Ustawa o Rzeczniku stanowi, że zadaniem Rzecznika jest ochrona wolności i praw człowieka i. obywatela określonych w Konstytucji RP i innych aktach normatywnych. Rzecznik bada, czy wskutek działania tub zaniechania organów, organizacji i instytucji, obowiązanych do przestrzegania i realizacji tych wolności i praw, nie nastąpiło naruszenie prawa, a także zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej. W razie stwierdzenia takiego naruszenia, Rzecznik podejmuje ustawowo określone działanie.
Podjęcie przez Rzecznika sprawy ma zatem miejsce, gdy na podstawie treści wniosku poweźmie on wiadomość, wskazujące na naruszenie wolności i praw człowieka (art. 8, ustawy o Rzeczniku). Ponadto podjęcie sprawy jest dodatkowo limitowane tym, czy ' Rzecznik dysponuje środkami działania, kt6re mogłyby doprowadzić do usunięcia dostrzeżonych naruszeń wolności i praw. We wskazanej przez Pana sytuacji Rzecznik nie dostrzegł jednak takiego naruszenia wolności i praw człowieka i obywatela. Rzecznik nie posiada również kompetencji nadzorczych w stosunku do Najwyższej Izby Kontroli.
Powyższe nie oznacza jednak, ze w razie przypuszczenia ewentualnych naruszeń, Rzecznikowi nie przysługiwałyby żadne środki działania. W przypadku prowadzenia postępowania wyjaśniającego, Rzecznik ma prawo żądania złożenia wyjaśnień, przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez naczelne i centralne organy administracji państwowej (art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy o Rzeczniku), a po zbadaniu sprawy może on np. skierować wystąpienie do organu, organizacji lub
instytucji, w których działalności stwierdził naruszenie wolności i praw człowieka i
obywatela (art. 14 pkt 2 ustawy o Rzeczniku). Wszystkie to możliwości uruchamiają się jednak po podjęciu sprawy, które ma miejsce w przypadku stwierdzenia ww. naruszenia.
Co się zaś tyczy Pańskiej prośby o zbadanie zgodności z Konstytucją RP projektu ustawy medialnej, podkreślenia wymaga, iż wszczęcie tzw. abstrakcyjnej
kontroli konstytucyjności ustaw jest możliwe jedynie wobec aktu normatywnego juz obowiązującego, a więc takiego, który przeszedł pełną ścieżkę legislacyjną, określoną w art. 119 — 122 Konstytucji RP. Przedmiotowa kontrola nie może zatem dotyczyć
projektu aktu normatywnego. Kontrola zgodności obowiązującego prawa z Konstytucja została w polskiej ustawie zasadniczej zastrzeżona jedynie dla Trybunału Konstytucyjnego, a Rzecznik mo2e tylko wnioskować o wszczęcie kontroli.
W związku powyższym uprzejmie informuję, iż Rzecznik Praw Obywatelskich
niestety nie może podjąć przedstawionej przez Pana sprawy.
Z poważaniem
Mirosław Wróblewski
- Franek - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. Mamy wersję