Protesty kierowców przeciwko wysokim cenom paliw zbiegły się w czasie ze spadkami cen na stacjach. Eksperci przekonują jednak, że nie ma w tym żadnej zasługi weekendowych i zeszłotygodniowych protestów.
- Aby protesty tego typu mogły mieć zauważalny efekt dla koncernów paliwowych, musiałyby mieć znacznie większą skalę a przede wszystkim być regularnie powtarzane, nie jednorazowe – mówi jeden z analityków paliwowego rynku.
Zeszły tydzień przyniósł jednak oczekiwane od dawna obniżki na stacjach. Nie ma w tym jednak żadnej zasługi protestów. Za obniżkami stoi umacniająca się złotówka, która w weekend osiągnęła wartość około 3,2 zł za dolara, czyli poziom nienotowany od listopada zeszłego roku. W piątek 27 stycznia litr oleju napędowego kosztował średnio 5,79 zł za litr a benzyna 95-oktanowa 5,62 zł za litr (dane Polskiej Izby Paliw Płynnych).
Zeszły tydzień przyniósł jednak oczekiwane od dawna obniżki na stacjach. Nie ma w tym jednak żadnej zasługi protestów. Za obniżkami stoi umacniająca się złotówka, która w weekend osiągnęła wartość około 3,2 zł za dolara, czyli poziom nienotowany od listopada zeszłego roku. W piątek 27 stycznia litr oleju napędowego kosztował średnio 5,79 zł za litr a benzyna 95-oktanowa 5,62 zł za litr (dane Polskiej Izby Paliw Płynnych).
Ocena sytuacji przez Waldemara Pawlaka
Obniżający się kurs dolara będzie powodował, że ceny paliw będą spadać - uważa wicepremier, wiceminister gospodarki Waldemar Pawlak. Jego zdaniem obniżka akcyzy nie wchodzi w grę, ponieważ mamy już minimalną - jeśli chodzi o UE - stawkę tego podatku.
"Jeśli chodzi o obecną sytuację na rynku paliw, to tutaj korzystnym zjawiskiem jest obniżający się kurs dolara. To będzie sprawiało, że ceny paliw będą mogły spadać" - powiedział Pawlak w niedzielę dziennikarzom. "Natomiast jeśli chodzi o podatki (...), to w przypadku akcyzy idziemy po minimalnych stawkach w UE" - dodał.
Jego zdaniem można się zastanawiać nad wprowadzeniem odrębnej stawki VAT na paliwa, ale - jak mówił - "jest to mało prawdopodobne w obecnym stanie rzeczy".
Jego zdaniem można się zastanawiać nad wprowadzeniem odrębnej stawki VAT na paliwa, ale - jak mówił - "jest to mało prawdopodobne w obecnym stanie rzeczy".
Średnie ceny detaliczne paliw w miastach wojewódzkich przed weekendem
Miasto | Pb 95 | Pb 98 | ON | LPG |
---|---|---|---|---|
Wrocław | 5,59 | 5,80 | 5,77 | 2,90 |
Bydgoszcz | 5,60 | 5,83 | 5,80 | 2,84 |
Lublin | 5,60 | 5,85 | 5,79 | 2,88 |
Gorzów Wlkp. | 5,68 | 5,95 | 5,83 | 2,90 |
Łódź | 5,63 | 5,87 | 5,83 | 2,90 |
Kraków | 5,61 | 5,85 | 5,80 | 2,88 |
Warszawa | 5,63 | 5,89 | 5,82 | 2,90 |
Opole | 5,61 | 5,84 | 5,79 | 2,85 |
Rzeszów | 5,57 | 5,81 | 5,65 | 2,86 |
Białystok | 5,55 | 5,82 | 5,72 | 2,83 |
Gdańsk | 5,58 | 5,87 | 5,79 | 2,85 |
Katowice | 5,62 | 5,84 | 5,84 | 2,87 |
Kielce | 5,66 | 5,92 | 5,85 | 2,84 |
Olsztyn | 5,61 | 5,88 | 5,84 | 2,84 |
Poznań | 5,58 | 5,87 | 5,79 | 2,87 |
Szczecin | 5,67 | 5,91 | 5,85 | 2,90 |
napisz pierwszy komentarz