Kalendarium budowy Gdyni
styczeń 1920
Wejście w życie Traktatu Wersalskiego, przywracającego Polsce dostęp do Bałtyku.
10 lutego 1920
Objęcie wybrzeża i Gdyni przez władze polskie.
20 czerwca 1920
Sprawozdanie inż. Tadeusza Wendy w sprawie wyboru miejsca budowy portu.
październik 1920
Rząd polski podjął decyzję budowy w Gdyni -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków-, wg projektu inż. Tadeusza Wendy.
21 maja 1921
Wbity został pal pod budowę -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków.
23 września 1922
Przyjęcie przez Sejm RP ustawy w sprawie -budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu.
29 kwietnia 1923
Uroczyste otwarcie -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków - w Gdyni. 13 sierpnia 1923 Do portu w Gdyni wpłynął pierwszy zagraniczny statek -Kentucky- pod banderą francuską.
4 lipca 1924
Podpisanie umowy pomiędzy rządem polskim a konsorcjum francusko-polskim w sprawie budowy portu w Gdyni.
1925
Port przeładowuje 55,6 tys ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża Pilotowego i Portowego.
10 lutego 1926
Rozporządzenie Rady Ministrów RP o nadaniu Gdyni praw miejskich.
6 listopada 1926
W porcie gdyńskim rozpoczął pracę pierwszy dźwig.
29 grudnia 1926
Rozpoczyna działalność państwowe przedsiębiorstwo armatorskie -Żegluga Polska.
9 maja 1927
W porcie gdyńskim powstały warsztaty remontowe -Nauta-.1927Wielkość przeładunku wynosi 898 tys. Zostaje wybudowane Nabrzeże Rotterdamskie.
22 marca 1928
Powstanie Urzędu Morskiego w Gdyni.
24 listopada 1928
Powstało Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe POLBRYT.
1928
Port przeładowuje 1957,7 tys. ton. Minister Kwiatkowski otwiera ryżownię na Nabrzeżu Indyjskim.
1929
Przeładunki osiągają wysokość 2822,5 tys. ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża śląskiego. Przy Urzędzie Morskim powstaje Tymczasowa Rada Portu jako organ doradczy i opiniodawczy.
11 marca 1930
Otwarcie pierwszej polskiej regularnej linii pasażerskiej z Gdyni do Nowego Jorku.
13 lipca 1930
Podniesienie bandery polskiej na pierwszym żaglowcu szkolnym -Dar Pomorza-.
8 sierpnia 1930
Podniesienie bandery polskiej na pierwszym statku pasażerskim -Polonia-.
1930
Przeładunki wynoszą 3625,7 tys. ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża Duńskiego. Ukazuje się pierwszy numer -Wiadomości Portu Gdyńskiego-.
1931
Zbudowano Nabrzeże Angielskie
1 marca 1933
Otwarcie nowo wybudowanej linii kolejowej ze śląska do portu w Gdyni, służącej głównie transportowi węgla.
1933
Gdynia wyprzedziła port gdański pod względem wielkości przeładunków.8 grudnia 1933 Otwarcie Dworca Morskiego w porcie gdyńskim.
15 stycznia 1934
W porcie rozpoczyna działalność strefa wolnocłowa
15 września 1935
Z portu gdyńskiego wypłynął w dziewiczy rejs do Nowego Jorku pierwszy nowoczesny polski transatlantyk - -Piłsudski-.
1937
Przeładunki wynoszą 9000,6 tys. ton. Konferencje żeglugowe uznają Gdynię za port bazowy I kategorii.
27 lipca 1939
Nastąpiło ostatnie przed wybuchem wojny podniesienie bandery na transatlantyku -Chrobry-.
1-19 września 1939
Obrona miasta i portu gdyńskiego przed wojskami niemieckimi.
1/2 września 1939
W celu zablokowania wejścia do portu w Gdyni polskie dowództwo zatapia -Robur- oraz grecki frachtowiec.
28 marca 1945
Wojska polskie i radzieckie wkraczają do Gdyni.
1 maja 1945
Rozpoczyna działalność Biuro Odbudowy Portu.
czerwiec 1945
Uruchomienie portu gdyńskiego, zniszczonego prawie całkowicie w wyniku działań wojennych.
16 lipca 1945
Do portu gdyńskiego wpłynął pierwszy od zakończenia wojny statek po węgiel--Suomen Neito-, parowiec Finska Angfartygs A/B.
21 września 1945
Wpłynięcie do portu gdyńskiego z Anglii ss -Kraków-, który jako pierwszy statek powrócił po wojnie do portu macierzystego.
22 maja 1947
Wyprowadzenie z portu gdyńskiego wraka pancernika -Schleswig-Holstein-.
1 stycznia 1950
Powołano Zarząd Portu Gdańsk-Gdynia.
28 grudnia 1950
Powstaje Polskie Przedsiębiorstwo Frachtowania -Polfracht-.
1 stycznia 1951
Powstają Polskie Linie Oceaniczne (PLO).
11 września 1951
Wydobycie wraka pancernika -Gneisenau- blokującego wejście do portu.
1954
Przekroczenie rekordowego przeładunku drobnicy (1 345 tys. ton z 1938 r.) i uzyskanie 1 407 tys. ton.
1 stycznia 1954
Utworzenie Zarządu Portu Gdynia.
1957
Utworzenie wyodrębnionych organizacyjnie baz przeładunkowo - składowych.
29 sierpnia 1959
Po raz pierwszy po wojnie odwiedził port gdyński statek pasażerski obcej bandery - norweski -Meteor- z anglosaskimi turystami.
27 czerwca 1961
Przekazanie do eksploatacji odremontowanego Basenu Żeglarskiego w porcie gdyńskim.
15 kwietnia 1963
Do Gdyni wpłynął statek -Manhattan-, pierwszy stutysięcznik w historii portu.
25 lutego 1964
Przeładunek 100-milionowej tony w porcie gdyńskim w okresie powojennym.
8 września 1964
Na znak przyjaźni z portem fińskimKotka- przemianowanie Nabrzeża Pilotowego na Fińskie.
1968
Przekroczenie rekordowego przeładunku portu (9 174 tys. ton z 1938 r.) i uzyskanie obrotów 9 685 tys. ton.
24 września 1968
Oddano do eksploatacji pierwszy elewator pływający do przeładunku tlenku glinu.
30 czerwca 1972
Oddanie do eksploatacji Tymczasowej Bazy Kontenerowej przy Nabrzeżu Polskim.
30 czerwca 1973
Oddanie do eksploatacji Bazy Przeładunku Paliw Płynnych.
15 marca 1974
Komisja Planowania przy Radzie Ministrów ustala lokalizację bazy kontenerowej w porcie Gdynia.
1 grudnia 1974
Do portu gdyńskiego wpływa największy w jego historii statek - -Kasprowy Wierch-, zbiornikowiec o nośności 137 160 t, należący do Polskiej Żeglugi Morskiej.
1976
Rozpoczęcie budowy terminalu kontenerowego w porcie gdyńskim.
29 października 1979
Obsługa pierwszego statku ro-ro -Baltic Eagle- na stanowisku promowym przy Nabrzeżu Helskim.
20 czerwca 1980
Oddanie do eksploatacji I etapu budowy Terminalu Kontenerowego przy Nabrzeżu Helskim i podjęcie przeładunku kontenerów w systemie lo-lo.
19 listopada 1991
Rozpoczęcie procesu prywatyzacji portu gdyńskiego, utworzenie Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A- spółki akcyjnej ze 100% udziałem Skarbu Państwa.
25 września 1996
Zakończenie procesu restrukturyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdynia S.A. i powołanie nowej struktury gospodarczej Port Gdynia Holding S.A.
30 listopada 1999
Powołanie spółki Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
31 maja 2000
Inkorporacja spółki Port Gdynia Holding S.A. przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.
15 stycznia 2005
Przeładowano historyczną 500-milionową tonę ładunku w powojennej historii Portu Gdynia.
23 komentarzy
1. @Pan Michał St. de Zieleśkiewicz
Szanowny Panie.
Jakieś przeszkody i trudności z forum, gdyż napisałem komentarz z zapytaniem ale sie nie ukazał.
Niemniej pozwolę sobie wpisać po raz drugi.
"Okno" na swiat i handel morski jaki stał się możliwy po wybudowaniu Gdyni to oczywiście krok milowy w dziejach IIRP.
Natomiast spotkałem sie z opracowaniami prezentującymi całkiem odmienną ocenę, szczególnie COP-u. Którego Gdynia była jakby integralną jak nie najważniejszą częścią.
Według tych opracowań Centralny Okręg Przemysłowy był przeinwestowaniem a nawet zupełnie źle opracowanym przedsięwzięciem. które zamiast podnieść przemysł i dobrobyt stało sie powodem zubożenia i nadmiernego zadłużenia społeczeństwa. A promowało tylko wybraną grupkę ludzi (w tym polityków, przemysłowców, magnatów) i było w sobie czymś na wzór dzisiejszego zjawiska korupcji w śród waskiej grupy oligarchów. Co więcej spotkałem się z zarzutem iż sam projekt już u zarania nie miał na celu Państwa Polskiego jako takiego, a tylko usadowienie i umocnienie wybranych oligarchów i ich wpływu na politykę i rządy. Co jest nie do sprawdzenia samo w sobie z uwagi na wybuch II wojny światowej.
Czy Pan jako osoba obeznana w historii tamtych czasów, szczególnie odnośnie poglądów i życiorysów spotkał sie z powyższymi zarzutami i opracowaniami?
Jakie jest pana zdanie odnośnie projektu COP-u?
Ukłony
Goethe..."Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś, kto czuje się wolnym, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest...",JVG
2. Dziękujemy za ten artykuł
który przypomina wysiłek naszych ojców i dziadków w przywracaniu Polski na mapie . Budowa Gdyni, Stalowj Woli, COP-u to ogromne przedsięwzięcia jak na tamte czasy. Nie zgadzam się z poglądem, który wyraził pod Pańskim tekstem bloger Goethe, że te inwestycje służyły wąskiej grupie oligarchów. Tysiące ludzi znalazło pracę i to w regionach tradycyjnie rolniczych, gdzie była bieda odziedziczona po c.k Austrii. Tym bardziej dzieło naszych przodków musi budzić respekt dziś, gdy polski przemysł już nie istnieje a filie przedsiebiorstw zagranicznych oraz montownie wykorzystują wykształconych Polaków jako tanią siłę roboczą. Po co wysprzedano polskie zakłady, które przynosiły dochód? Dziś te dochody wyprowadzane są za granicę. Niestety Polska nie ma dziś gospodarza, co najwyżej plenipotenta i ekonoma, który nie wywiązuje się z tego, za co mu płacą.
3. re: skywalker(s)07
Szanowni spacerujący.
Uprzejmie proszę o pisanie w swoim imieniu i czytanie ze zrozumieniem.
Z reguły przechodzę pond tego typu wpisami, imputującymi mi treści których nie wypowiedziałem lub nie zawarłem w tekście. Wszak każdy ma prawo do własnej interpretacji i rozumienia tekstu.
Teraz jednak mam doczynienia z całkowitym brakiem zrozumienia tekstu, więc pozwolę sobie na sprostowanie i wytłumaczenie bardziej zrozumiałym językiem.
Zadałem pytanie czy Pan Michał spotkał się z tego typu zarzutami zawartymi w powojennych opracowaniach i jak to (jeśli Pan Michał spotkał takowe) wygląda w/g jego wiedzy w temacie.
Ot i wszystko.
Goethe..."Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś, kto czuje się wolnym, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest...",JVG
4. Szanowny Panie Michale
Zapał do budowy był u wielu ludzi
A radość z wolności zawsze instynkty budzi
Tak też się stało w 2 Rzeczpospolitej
Potem przez komunę obdartej i specjalnie ukrytej
Takie sztuczki to specjalność manipulatorów od propagandy
Ci uczyli się pojętnie od sowieckiej bandy
Widać mieli predyspozycje do kantowania jak wielu
Bo to ich szubrawców droga do celu
Ważne że mamy więź z naszą Ojczyzną
Ciemnota nie ważna, bo jest moralną zgnilizną
Myślenie dla nich to zagadka wielce utrudniona
A ich głupota jak zwykle jest rozpłodzona
Pozdrawiam
5. Pan Goethe,
Szanowny Panie,
Jedynym mądrym powiedzeniem Lecha Wałęsy, to:
punkt widzenia zależy od punktu siedzenia
Szanowny Panie, I Wojna Światowa toczyła się między trzema mocarstwami na ziemiach polskich.
Polska utraciła majątek narodowy w wysokości ca 80%. W Polsce nie było przysłowiowego woza i powroza.
Zaborcy między Warszawą a Poznaniem, ca 300 kilometrów nie pozwolili niczego budować. Dróg, domów, mostów.
Kobiety zaprzęgano do drewnianych radeł. krowa była jedna żywicielką rodziny ! Morga ziemi, to majątek.
W czasach PRL, krytykowano wszystko co stworzyła II Rzeczpospolita. J. Piłsudski był faszystą, antysemitą,
II Rzeczpospolita zaplutym karłem reakcji
Polscy ziemianie, to Auguści Bęc-Walscy. Przed wojną eksportowaliśmy cukier, zboże , mięso.
Dziś kupujemy za pożyczone pieniądze od Żydów. Naszych długów nie spłaca nasi prawnukowie.
Żydzi i komuniści wymordowali po II Wojnie Światowej, około pół miliona polskich bohaterów narodowych, bo kolaborowali z Niemcami, Anglikami,
Tylko rozwój przemysłu, Centralny Okręg Przemysłowy, mógł zapewnić Polsce rozwój a Gdynia ono na Świat.
Proszę pamiętać, że z 4 stron mieliśmy wrogów. Słowacja, Czechy, Niemcy, Rosja. Niemcy stworzyły blokadę celną na polski import i eksport.
Potrafiliśmy budować samoloty, które przelatywały przez Atlantyk. Dziś importowane F16 już tego nie potrafią.
To polscy lotnicy wygrali bitwę o Anglię. Dziś nie mamy ich gdzie szkolić.
Jakby II Wojna Światowa wybuchła 3 lata później, prawdopodobnie byśmy jej nie przegrali.
My dziś nic nie potrafimy produkować. Produkcja, przemysł jest w rekach obcego kapitału.
Pisałem tu o Bohaterce Powstania, córce polskiego, bogatego przemysłowca. Mogła wyjechać z Polski. Chciała walczyć o Polskę i walczyła.
II Rzeczpospolita była państwem na dorobku ale demokratycznym, choć do więzień wsadzała ojca Adama Michnika.
To dziś stworzeni na obraz i podobieństwo michników, krytukują II Rzeczpospolitą.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
6. Pan skywalker07
Szanowny Panie,
Bardzo dziękuję za Pana wyważony komentarz.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
7. @Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
Szanowny Panie,
Dziękuję bardzo za udzielenie odpowiedzi.
Ukłony
Goethe..."Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś, kto czuje się wolnym, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest...",JVG
8. Pan Goethe,
Szanowny Panie,
Bardzo mi miło.
Od zawsze wychodzę z założenia, że na każdy komentarz powinienem odpowiedzieć. Nawet jak ktoś pisze bzdury pod moim adresem.
Na S24 pojawiła się nowa blogerka, dażę ją dużą sympatią ze względu na męża. ! Ale nie mogę się zgodzić z tym co napisała w w swoim drugim eseju.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
9. Witam panie Michale
przyznam,ze czekałam na ten Temat i nie zawiodłam się
Dzisiaj,gdy "lekką ręką" rząd Tuska marnuje dorobek pokoleń,Gdynia szczególnie boli
starym zwyczajem,jeśli Pan pozwoli dodam kilka słów
ze starej gazety,z roku 1931,tytułu brak
ale na pewno była TO Katolicka Gazeta:
"/.../na podstawie pokoju wersalskiego otrzymała Polska prawo do korzystania z portu
wolnego miast Gdańska dla celów gospodarczych i handlowych
By jednak uniezależnić się od Gdańska ,przystąpił rząd do budowy własnego portu w Gdyni
Do niedawna była to mała wioska,bo w roku 1920 liczyła 300 mieszkańców.Gdy jednak zaczęto port budować,liczba mieszkańców wzrosła tak szybko,że z końcem 1929 r
wynosiła 31 629,a dziś około 40 000.
Do tego rozwoju przyczyniła się niezwykła troskliwość rządu polskiego,który łożył olbrzymie
sumy na budowę portu i miasta
I tak w ciągu lat od 1924 do 1929 wydano na budowę portu 48 321248 zł
W tym czasie wzniesiono wiele ważnych budowli/to już pan Michał wymienia w kalendarium/
/.../
Do portu w Gdyni zawijają okręty całego świata ,co może świadczyć o rozwoju ruchu
pasażerskiego i handlowego/.../
Równocześnie z rozwojem portu samego rozwija się polska flota morska
W ostatnim czasie zwrócono baczną uwagę na flotę wojenną ,toteż nieustannie się zwieksza
Obecnie posiada : 2 przeciwtorpedowce" Burza" i "Wicher" po 1540 t,3 łodzie podwodne Wilk,Ryś i Zbik,2 kanonierki ,torpedowce:Krakowiak Mazur,Kujawiak ,Podhalanin i Ślązak
itd /../
powstaje jeszcze flota rybacka/.../
z artykułu : "PORT w GDYNI"
fragmenty
rok 1931
jest jeszcze fotografia a na niej statek polsko/brytyjski "Premjer"i zdjęcie Kom.marynarki p.Korytowskiego
serd pozdrawiam
gość z drogi
10. Goethe,
przy okazji: wygląda wg
11. Dobry wieczór Wladysl :)
widzę,ze i Pan nie spi
pozdr
gość z drogi
12. @wladysl
Dziękuję za zwrócenie uwagi... "chochlik"
Niemniej, dziękuję.-:)
Goethe..."Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś, kto czuje się wolnym, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest...",JVG
13. Owszem Słoneczko,
nie śpię.
Łapiemy myszy.
14. Rzuć wszystko w kąt,
i też nie śpij.
Pozdrawiam.
15. @Pan Michał St. de Zieleśkiewicz
Szanowny Panie,
Niestety nie zaglądam na s24, wiec nie mogę sie wypowiedzieć.
Ufam ,że ma Pan słuszność co do zawartości eseju.
Myślę też, że moje zapytanie mimo swej pozornej prostoty i oczywistości, takowym się Panu nie wydało.
Dotyka ono bowiem sedna i dość powszechnie znanych i że tak sie wyrażę "uznanych" wręcz "autorytetów" na niwie publicystyki historycznej. A to że obecnie prezentują zdawałoby się odmienne zdanie, niczego nie przekreśla.
Przeszłości nie da się cofnąć. Co zostało napisane i opublikowane to już zostało.
Raz jeszcze dziękuję za odpowiedź. Pańskie zdanie i zachowana dyskrecja w tej materii mają dla mnie olbrzymie znaczenie przy ocenie wcześniej piszących i publikujących o COP.
Kłaniam się.
Goethe..."Nikt nie jest tak bardzo zniewolony jak ktoś, kto czuje się wolnym, podczas gdy w rzeczywistości nim nie jest...",JVG
16. O widzę,ze więcej nas,NIEŚPIĄCYCH :)
serd pozdr
gość z drogi
17. Wladysl,ja idę spać
a myszy...?
niech biegają :)
Dobrej Nocy
jutro też jest dzień :)
gość z drogi
18. Witam panie Michale,w piękny słoneczny poranek
zafascynował mnie temat Gdyni
Jeszcze raz dziekuje,ze podarował GO Pan nam czytającym,panskie eseje
A teraz wytłumaczę sie z fascynacji
Mamy 4 rok rządów platformy
i tym samym kolejny rok niszczenia,burzenia polskiej gospodarki,ciąg dalszy
rozprzedawania Polskiej Gospodarki narodowej przez dawnych działaczy unii wolności
i jej POdobnych
Gdynia powstawała z niczego
nie było dopłat unijnych ,nie zaciągano pożyczek,Młodziutkie Panstwo z pustym skarbem
rozkradzionym przez zaborców
stworzyło CUD Gospodarczy,stworzyło GDYNIĘ,prawie,że z niczego
i TO jest Najważniejsze przesłanie dla dzisiejszych rządzących,nie niszczyć,nie marnować
ale BUDOWAĆ,tworzyć dlaPolski
serd pozdr
gość z drogi
19. Pani Gość z Drogi,
Szanowna Pani Zofio,
Przed wojną gazety katolickie zajmowały się problemami społecznymi.
To dobrze
Dziś o Gdyni nikt nie pamięta, bo to polskie !
Ukłony moje najniższe
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
20. Pan Goethe,
Szanowny Panie,
Bardzo mi miło !
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
21. Pan Goethe,
Szanowny Panie,
Jeżeli chodzi o S24, to ja przestałem tam pisać ponad rok temu, wiedziałem, że mnie wyrzucą, więc wolałem ostentacyjnie odejść sam.
Dziś mimo wielu odmiennych zdań, pisze tam , krótkie komentarze. Przeważnie na blogu pana Sowińca, który tu tez pisał. On harcerz, wiec zamieszczam tam biografie harcerzy, bohaterów.
Piszę bardo krytyczne uwagi pod adresem wszystkich.
Pisząc o nowej blogerce miałem na myśli panią Zuzannę Kurtykę,
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
22. Michał St. de Z...
[zdaje misię, że trudno ustalić, czy Pan Sowiniec robi tam z siebie idiotę, czy nim jest, po prostu.]
23. Pan wladysl
Szanowny Panie,
Proszę mi wybaczyć, ale nie ustosunkuje się do Pana Komentarza.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz