"Nowy mur berliński" i konferencja Szczecin 22.02.2011 (Stefan Hambura )
Pomimo polskich protestów niemiecko-rosyjski koncern Nord Stream zainstalował rurę na dnie morza, którą nawet związany z Platformą Obywatelską Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście, nazwał nowym murem berlińskim. Fachowcy z branży morskiej nie mają wątpliwości, że położona na głębokości 17–17,5 m rura w miejscu skrzyżowania z północnym podejściem do polskich portów negatywnie wpłynie nie tylko na ich rozwój, ale odbije się także na obecnej ich działalności.
Nord Stream, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Federalny Urząd Żeglugi i Hydrografii (BSH) w Hamburgu, położył w październiku zeszłego roku na głębokości 17–17,5 m jedną nitkę Gazociągu Północnego, w miejscu gdzie krzyżuje się on z północnym podejściem do portów Świnoujście i Szczecin (trasa żeglugowa zalecana przez HELCOM MARITIME2). Zgodnie z pewnymi i potwierdzonymi informacjami pochodzącymi zarówno od władz koncernu Nord Stream, jak i od urzędników z hamburskiego Urzędu Żeglugi i Hydrografii, prace nad budową drugiej nitki idą zgodnie z harmonogramem i będą zakończone w tym roku. Jak zapewnia rzecznik prasowy Nord Stream Steffen Ebert, druga nitka gazociągu w miejscu krzyżówki z północnym podejściem będzie gotowa na początku jesieni 2011 r. Informację tę potwierdza także Ulrich Lissek, dyrektor konsorcjum Nord Stream ds. komunikacji.
Zagrożenie życia
Przypomnijmy, jakie konsekwencje będzie mieć leżąca na tej głębokości (maks. 17,5 m) rura. Jej średnica to 1,5 m, ale należy pozostawić tzw. bezpieczną odległość pod kilem – minimum 2,5 m, zostaje więc 13,5 m. Z tego wynika, że tylko statki o takim zanurzeniu mogą i będą mogły w przyszłości tamtędy przepływać. I tutaj pojawia się pierwszy zgrzyt na linii polskiej i niemieckiej interpretacji stanu faktycznego. Kpt. Waldemar Jaworowski, doświadczony żeglarz, uważa, że zarówno droga wodna, jak i położona na dnie rura po jakimś czasie systematycznie będą się zamulały i w efekcie głębokość nad nią w tym miejscu znacznie się zmniejszy.
– Tak dzieje się zawsze– twierdzi kapitan polskiej żeglugi wielkiej i dalej wyjaśnia – wtedy na miejsce wchodzą odpowiednie jednostki pogłębiające, ale który kapitan zgodzi się pogłębiać ten tor, wiedząc, że na dnie na ok. siedemnastu metrach znajduje się rura wypełniona niebezpiecznym gazem pod ciśnieniem. Nikt o zdrowych zmysłach się nie odważy narażać życia swojego i załogi.
Władze portu też nie chcą rury
Także prezes Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście Jarosław Siergiej od początku sporu o gazociąg jest przekonany, że rura jest położona zbyt płytko. Uważa, że w perspektywie utrudni to rozwój polskich portów, ponieważ na drodze podejściowej północnej będą potrzebowały one głębokości minimum 15 m, a nie proponowaną obecnie przez Nord Stream – 13,5 m. Również dyrektor Urzędu Morskiego Andrzej Borowiec przyznał, że pozostawienie 13,5 m nad gazociągiem na szlaku północnym nie jest wystarczające, a polska strona domagała się 1,5 m więcej. – Wszyscy fachowcy z branży morskiej są zgodni, że potrzebujemy na podejściu północnym przestrzeni, która umożliwi wpływanie jednostek o zanurzeniu nawet do 15 m. Nam nie jest potrzebna perspektywa dwudziestu lat, konieczność posiadania takiego zanurzenia może wyniknąć bowiem już za pięć, a może nawet trzy lata – twierdzi kpt. Jaworowski.
Od początku przeciwko gazociągowi protestuje opozycja oraz lokalni politycy Pomorza Zachodniego. Protestował PiS, a także SLD – szczególnie z okręgu świnoujskiego. Nikt nie miał złudzeń, że Nord Stream negatywnie wpłynie na rozwój polskich portów. Andrzej Mrozek z lokalnych struktur tego regionu nie ma wątpliwości, że już w niedalekiej przyszłości okaże się, że obecnie położona rura będzie poważnym zagrożeniem dla portu i to nie tylko dla będącego w budowie gazoportu, ale także dla portu handlowego. Jak przypomniał, gazoport będzie tylko częścią nowego świnoujskiego portu, bo oprócz budowy tego terminalu rozrośnie się także jego cześć handlowa. W założeniach planowana jest m.in. budowa dużego nabrzeża dla nowoczesnych kontenerowców, a te jednostki mają zanurzenie nawet powyżej 14 m.
Więcej na ten temat w najbliższym wydaniu tygodnika "Gazeta Polska"
źródło: http://niezalezna.pl/6297-nowy-mur-berlinski
Konferencja Grupy Parlamentarnej
Europejskich Konserwatystów i Reformatorów
Konsekwencje i potencjalne zagrożenia budowy gazociągu NORD STREAM
Szczecin, 22 lutego 2011 roku
Program:
09.00 Rejestracja uczestników.
10.00 Otwarcie konferencji, prezentacja uczestników.
10.15 Referat.
Wystąpienie Prezydentów miasta Szczecina, Pana Piotra Krzystka
i Prezydenta miasta Świnoujścia, Pana Janusza Żmurkiewicza.
10.45 Referat.
Wpływ Rurociągu Północnego na połowy w obszarze Bałtyku.
Adam Jakubiak, Krajowa Izba Producentów Ryb.
11.00 Polityka energetyczna Unii Europejskiej.
András Rozmer, Acting Head of Department for Strategy and International Relations, State Secretariate for Energy Affairs, Ministry of National Development,Przedstawiciel Prezydencji Węgierskiej.
11.15 Nord Stream jako odzwierciedlenie i wyzwanie dla świata nauki i Morza Bałtyckiego.
Mr.Tarmo Soomere, Estońska Akademia Nauk, Przewodniczący Komisji Morskiej.
11.30 Bezpieczeństwo dostaw gazu dla Europy. Prezentacja projektu z uwzględnieniem problematyki rybołówstwa.
Dr. Dirk von Ameln, Permitting Director, Nord Stream AG.
11.45 Wpływ budowy Gazociągu Północnego na rozwój regionalny w aspekcie prawnym.
Mec. Stefan Hambura.
12.15 Przerwa na kawę.
12.50 Otwarcie dyskusji.
Jarosław Kaczyński, Premier Rządu RP w latach 2006-2007.
13.15 Strategiczne cele i zalecenia w zakresie polityki transportu morskiego UE do 2018 r.
Peter van Dalen, Komisja TRAN, Poseł do Parlamentu Europejskiego.
13.30 Wpływ inwestycji morskich na środowiska Morza Bałtyckiego, w szczególności na rybołówstwo.
Anna Rosbach, Posłanka do Parlamentu Europejskiego, Komisja Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności.
13.45 Wpływ budowy Rurociągu Północnego na środowisko naturalne regionu.
Kap. Waldemar Jaworowski.
14.00 Stanowisko Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
Jarosław Siergiej, Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.
14.15 Stanowisko Nord Stream.
Dr. Dirk von Ameln, Permitting Director, Nord Stream AG.
14.30 Wolne wnioski i dalsza część dyskusji.
15.00 Zamknięcie konferencji.
http://hambura.salon24.pl/280496,nowy-mur-berlinski-i-konferencja-szczecin-22-02-2011
- Zaloguj się, by odpowiadać
napisz pierwszy komentarz