Słowianin podał link:
http://www.kgof.edu.pl/media.php Otworzyłem, obejrzałem sporo, a nawet bardzo dużo wystąpień i protestów. Zacytowany niżej "List otwarty do premiera Donalda Tuska" jest reprezentatywny dla pozostałych wypowiedzi i uchwał. Rząd polski niszczy jeszcze jedną polską inicjatywę, demoluje kolejną tradycję społecznego ruchu najwyższych wymagań w polskiej oświacie i wychowaniu. Rząd polski niszczy i likwiduje wszelkie polskie inicjatywy, tak jak zlikwidował polskie wojsko i obronę narodową. Coś, co nie powiodło się Hansowi Frankowi, Generalnemu Gubernatorowi III Rzeszy w Krakowie, skutecznie realizowane jest teraz:
Warszawa, 3 lutego 2010 r.
List otwarty
do premiera Donalda Tuska
Zwracamy się z usilną i pilną prośbą o energiczną interwencję w sprawie olimpiad przedmiotowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, które to olimpiady z powodu nieodpowiedzialnej działalności Ministerstwa Edukacji Narodowej właśnie przestają istnieć.
Olimpiady przedmiotowe to stojące na najwyższym poziomie konkursy z wiedzy i umiejętności uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Niektóre z nich (matematyczna, fizyczna, chemiczna) działają już od ponad pół wieku. Olimpiady zakładane były i są prowadzone przez pracowników wyższych uczelni, którzy zainteresowani byli wyławianiem utalentowanej młodzieży i nagradzaniem wybitnych nauczycieli. Olimpiady działały przez kilkadziesiąt lat, w tym bardzo trudnych, jak lata stanu wojennego. Wrosły w polski system oświaty, kreując zarówno wybitnych uczniów, jak i ich znakomitych nauczycieli.
Olimpiady dobrze zasłużyły się polskiej oświacie i nauce. Polscy olimpijczycy odnoszą sukcesy na arenie międzynarodowej (najbardziej spektakularne są wyniki laureatów olimpiady informatycznej). Od sukcesów w olimpiadach rozpoczynało swoją karierę zawodową wielu znanych uczonych. Olimpiady przedmiotowe nie są zatem jednym z wielu konkursów, lecz – rozgrywane na poziomie ogólnopolskim - stanowią istotny element kształcenia elit naszego kraju.
Od kilkunastu lat prowadzenie olimpiad jest jednym z obowiązków Ministerstwa Edukacji Narodowej. MEN wywiązuje się z tego obowiązku zlecając organizację olimpiad towarzystwom naukowym i wyższym uczelniom, częściowo finansując tę działalność. W większości przypadków poszczególne olimpiady prowadzone są przez grupę kilkunastu wyższych uczelni, z udziałem jej najlepszych pracowników, we współpracy z wybitnymi nauczycielami szkolnymi. Osoby te w olbrzymiej większości wykonują pracę dla olimpiad bez wynagrodzenia.
W 2009 MEN zmienił zasady prowadzenia olimpiad. Zmiany podyktowane były wyłącznie względami pozamerytorycznymi. Zasłaniając się koniecznością spełniania wymogów przepisów finansowych, MEN wyraził swoiste votum nieufności w stosunku do organizatorów olimpiad. Zakwestionowana została zasada ciągłości – organizatorzy olimpiad mają być wyłaniani co roku w otwartych konkursach, jakby można było co roku zastąpić grupę kilkunastu wyższych uczelni i jej doświadczonych w przygotowywaniu olimpiad pracowników innymi osobami, które tego doświadczenia nie mają. O finansowaniu olimpiad MEN decyduje w cyklach półrocznych, co uniemożliwia planowanie ich organizacji nawet w danym roku szkolnym. Poziom finansowania został zmniejszony, za to drastycznie zwiększono wymagania biurokratyczne i kontrolne, tak jakby MEN podejrzewało organizatorów olimpiad o nadużycia finansowe.
Stosunek MEN do organizatorów olimpiad jest nad wyraz arogancki, na nielicznych spotkaniach wysocy urzędnicy MEN nie ukrywają swojego lekceważącego, wręcz pogardliwego stosunku do organizatorów olimpiad. MEN nie odpowiada na listy i monity od komitetów organizacyjnych olimpiad. Z kilku publicznych wypowiedzi MEN wynika natomiast tylko urzędowy optymizm. Jest dla nas jasne, że odpowiedzialni za te sprawy urzędnicy MEN, nie mając zapewne osobistego doświadczenia w tym zakresie, nie rozumieją istoty i ogromnego znaczenia olimpiad przedmiotowych dla kształcenia najlepszych umysłów naszego kraju.
W rezultacie olimpiady przedmiotowe jeszcze działają, ale jedynie dlatego, że organizatorzy poczuwają się do odpowiedzialności za ten element polskiej oświaty. Niektóre olimpiady planują zakończenie działalności w bieżącym roku szkolnym, o ile stosunek MEN do olimpiad nie ulegnie zmianie. Czy na tym zależy polskiemu rządowi?
List podpisali:
prof. dr hab. Bronisław Cymborowski
przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Biologicznej
prof. dr hab. Jan Mostowski
przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Fizycznej
prof. dr hab. Jerzy Szydłowski
przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Chemicznej
dr Michal Krych
zastępca przewodniczącego Komitetu Głównego Olimpiady Matematycznej
prof. dr hab. Zbigniew Naliwajek
były przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Języka Francuskiego
ks. prof. dr hab. Piotr Tomasik
przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Teologii Katolickiej
dr Janusz M. Kowalski
Komitet Okręgowy Olimpiady Wiedzy Technicznej
prof. dr hab. Jan Gawęcki
przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Wiedzy o Żywieniu i Żywności
prof. dr hab. Małgorzata Falencka-Jabłońska
Przewodnicząca Komitetu Głównego Olimpiady Wiedzy Ekologicznej
prof. dr hab. Ryszard Rudnicki
Przewodniczący Komitetu Okręgowego Olimpiady Matematycznej w Katowicach
prof. dr hab. Wiesław Jan Wysocki przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Tematycznej "Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r."
prof. dr hab. Tomasz Borecki
dyrektor Instytutu Problemów Współczesnej Cywilizacji
dr Małgorzata Sikorska
Sekretarz Komitetu Głównego Olimpiady Geograficznej i Nautologicznej
prof. dr hab. Krzysztof Diks
przewodniczący Komitetu Głównego Olimpiady Informatycznej
dr Anna Jankowska
Olimpiada Wiedzy i Umiejętności Budowlanych
http://www.kgof.edu.pl/media.php
___________________________________________________________________________
TO NIE JEST CZAS NA LIKWIDOWANIE POLSKICH INICJATYW,
TO NIE JEST NAWET CZAS NA ICH PRZEJŚCIE DO OPOZYCJI,
TO JEST NAJWYŻSZY CZAS
NA PRZEJŚCIE DO KONSPIRACJI
SPOŁECZNEGO RUCHU NA RZECZ NAJWYŻSZYCH WYMAGAŃ
W POLSKIEJ OŚWIACIE I WYCHOWANIU
TO JEST NAJWYŻSZY CZAS NA PRZEJŚCIE DO KONSPIRACJI
SPOŁECZNEGO RUCHU NA RZECZ
POLSKIEGO WYZWOLENIA NARODOWEGO
______________________________________________________________________________
Słowianin podał link w swoim komentarzu do tekstu:
"Pardon" co to za ludzie? Od Katarzyny Hall-Apuchtin.
Nielubiegazety2 - http://blogmedia24.pl/node/24678
Komentarz Słowianina jest tam:
http://blogmedia24.pl/node/24678#comment-74093
* * *
- michael - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. Michaelu
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl