Polityka historyczna MKiDN 2018 r.

avatar użytkownika Maryla

Polityka historyczna MKiDN

Prowadzenie skutecznej polityki historycznej to jeden z priorytetów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Polityka ta realizowana jest m.in.  poprzez budowę muzeów i instytucji czy wspieranie produkcji filmów o tematyce historycznej, związanych z naszą tożsamością:

  1. Muzea

•          rozbudowa sieci muzeów

a)        Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II Wojny Światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej (umowa o współprowadzeniu została podpisana 23 czerwca 2017 r.; planowane utworzenie filii w Nowym Jorku)

b)        Muzeum Historii Polski w Cytadeli Warszawskiej (5 października 2017 r. ogłoszono międzynarodowy przetarg na budowę Muzeum; program wieloletni budowy Muzeum zakłada jego otwarcie w roku 2021. 20 marca 2018 roku rząd zwiększył budżet na budowę muzeum do 757,2 mln zł)

c)         Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce (budowa w toku; otwarcie zaplanowano na jesień 2018 r.)

d)        Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku (prace budowlane w toku)

e)         Powołanie Muzeum Westerplatte i Wojny 1939 i połączenie go z Muzeum  II Wojny Światowej w Gdańsku. Otwarcie Muzeum II Wojny Światowej – 23 marca 2017 r.

f)         Muzeum Piaśnickie w Wejherowie – utworzone 21 grudnia 2015 r.

g)        Muzeum - Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej (umowę o współprowadzeniu muzeum podpisano 27 grudnia 2016 r., wybrano projekt wystawy stałej)

h)        Centralne Muzeum Jeńców Wojennych w Łambinowicach - Opolu (od 1 stycznia 2018 r. współprowadzone przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Marszałka Województwa Opolskiego)

i)         Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej (powołane w sierpniu 2017 r.)

j)         Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej – zostanie utworzone jako Oddział Muzeum Lubelskiego w Lublinie, które z dotacji MKiDN zakupiło na jego przyszła siedzibę pałac Lubomirskich w Lublinie. Przebudowa Pałacu na potrzeby Muzeum Ziem Wschodnich Dawnej Rzeczypospolitej rozpocznie się najprawdopodobniej w 2019 r.

k)        Muzeum Getta Warszawskiego (28.02.2018 r.). Dyrektorem nowo powołanej instytucji został Albert Stankowski. Muzeum powstanie w budynku dawnego Szpitala Dziecięcego Bersohnów i Baumanów przy ulicy Siennej 60 w Warszawie.

 

•          Pomniki Zagłady – muzea prowadzone i finansowane bezpośrednio przez MKiDN

a)        Auschwitz Birkenau, były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady - utworzone w 1947 roku; dziś to najczęściej odwiedzane muzeum w Polsce: 2,2 mln odwiedzających rocznie)

b)        Majdanek (Państwowe Muzeum na Majdanku)

c)         Muzeum Stutthof w Sztutowie - założone dzięki staraniom byłych więźniów w 1962. Szczególnie bogate są zgromadzone i przechowywane archiwa poobozowe.

d)        Były niemiecki obóz zagłady w Sobiborze - obecnie oddział Państwowego Muzeum na Majdanku, czyli instytucja MKiDN, prace nad upamiętnieniem i nową wystawą są realizowane i finansowane przy wsparciu Międzynarodowego Komitetu Sterującego (Polska, Izrael, Holandia, Słowacja)

e)         Były niemiecki obóz zagłady w Bełżcu - od 2004 działa jako oddział Państwowego Muzeum na Majdanku. Utworzenie Oddziału było wynikiem współpracy pomiędzy United States Holocaust Memorial Council, American Jewish Committee oraz Radą Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa.

 

•          Pomniki Zagłady – muzea, które w najbliższej przyszłości będą współprowadzone przez MKiDN

a)        Mauzoleum Walki i Męczeństwa w Treblince – do niedawna miało status oddziału Muzeum Regionalnego w Siedlcach, obecnie MKiDN finalizuje działania z Zarządem Województwa Mazowieckiego, aby było to samodzielne muzeum współprowadzone przez Marszałka Województwa i MKiDN.

b)        Muzeum Gross-Rosen w Rogoźnicy – obecnie muzeum prowadzone przez województwo dolnośląskie, trwają rozmowy, aby stało się ono muzeum współprowadzonym przez MKiDN ze względu na rangę miejsca pamięci.

 

•          Pomnik Zagłady – muzeum wspierane dotacjami przez MKiDN

a)        Obóz w Chełmnie nad Nerem – Muzeum byłego niemieckiego Obozu Zagłady Kulmhof w Chełmnie nad Nerem, oddział zamiejscowy Muzeum Martyrologicznego w Żabikowie, instytucja województwa wielkopolskiego, wielokrotnie wspierana dotacjami MKiDN.

Pięć na osiem Pomników Zagłady to muzea prowadzone i finansowane bezpośrednio przez MKiDN, w odniesieniu do dwóch kolejnych (Treblinka i Gross Rosen) prowadzone są zaawansowane działania zmierzające do ich współprowadzenia przez MKiDN, a Muzeum w Chełmnie nad Nerem korzysta z dotacji Ministra.

 

  1. Instytucje kultury
  1. Ośrodek Badań nad Totalitaryzmami im. Witolda Pileckiego (powołany w 2016 r.)
  2. Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą (powołany 1.01.2018 r.)
  3. Instytut Solidarności i Męstwa (powołany w grudniu 2017 r.) - instytucja naukowa, której celem jest prowadzenie badań historycznych oraz honorowanie i nagradzanie osób, które pomagały Polakom i obywatelom polskim w czasie II Wojny Światowej, a także w latach powojennych.
  1. Filmy

Dofinansowania dla produkcji filmów historycznych i patriotycznych udzielone bezpośrednio instytucjom podległym przez MKiDN.

  • w 2016 roku:
  1. „Historia w ożywionych obrazach” - cykl edukacyjny przedstawiający kluczowe momenty historii Polski w formie filmowo „ożywionych" obrazów klasyki polskiego malarstwa Realizacja projektu: WFDiF (Dyrektor Niderhaus). Dotacja celowa 5.700.000 zł (włącznie z rokiem 2017)
  2. Józefa Łabodowskiego rozmowy z ojczyzną”. Koprodukcja filmu dokumentalnego opowiadającego o historii jednego najwybitniejszych poetów swego pokolenia Józefa Łobodowskiego. Reżyseria Grażyna Czermińska. Koprodukcja NINA (FINA).Dotacja celowa: 150.000 zł.
  3. „Notacje z żołnierzami Armii Krajowej oraz polskich sił Zbrojnych”- dokument. Są to zapisy rozmów z żyjącymi żołnierzami Armii Krajowej i Polskich Sił Zbrojnych. W rozmowach uczestniczą Damy i Kawalerami Orderu Virtutti Militari. Reżyseria Grzegorz Borowski z GregFilm. Dotacja celowa z FINA 178.780 zł.
  4. „Kantor”. Film dokumentalny opowiada o Tadeuszu Kantorze (1915-  1990) –  polskim malarzu i reżyserze żydowskiego pochodzenia. Reżyseria:  Jan Hryniak. Dotacja celowa z FINA: 1.000.000 zł.
  5. „Polskie 100 lat”. Projekt edukacyjno-historyczny jest cyklem 42 filmów dokumentalnych, przedstawiających historię Polski od odzyskania niepodległości po wejście do NATO i UE. Realizacja projektu: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. Dotacja celowa 800.000 zł

 

  • w 2017 roku:
  1. „Dwie Korony” - dokument fabularyzowany o  życiu Maksymiliana Marii Kolbego począwszy od dzieciństwa po męczeńską śmierć w Auschwitz. Reżyseria: Michał Kondrat KONDRAT-MEDIA.
  2. „Wyklęty” - film fabularny. Bohaterami są członkowie zbrojnego podziemia niepodległościowego walczący z reżimem komunistycznym o powojenny kształt ojczyzny. Reżyseria: Konrad Łęcki.
  3. „Bezcenna dama”- film dokumentalny poświęcony kolekcji Książąt Czartoryskich zakupionej przez państwo 29.12.2016 roku. Reżyseria: Grzegorz Styła.
  4. „Ostatni z Wachlarza” - film dokumentalny o pierwszej polskiej organizacji dywersyjnej II wojny światowej. Reżyseria: Hanna Zofia Etemad.
  5. „Rozstrzelać Polaków”. Film dokumentalny o antypolskiej operacji NKWD w ZSRR w latach w latach 1937-1938. Scenariusz: Tomasz Sommer, reżyseria Mirosław Majeran.
  6. „Kartka z Powstania”- film fabularny w technologii wirtualnej rzeczywistości i stereoskopii opowiadający historię Powstania Warszawskiego przez pryzmat listu napisanego przez córkę do ojca. Scenariusz i reżyseria: Tomasz Dobosz, Mariusz Laszuk.
  7. „Dom Architekta Horodeckiego”- film dokumentalny. Opowieść o architekcie Władysławie Horodeckim. Reżyserem i scenarzystą jest Wiesław Romanowski.

 

  • w produkcji:
  1. „Legiony” - film fabularny opowiadający o czynie Legionów Polskich z lat 1914-1916 - od wymarszu z Oleandrów aż po bitwę pod Kościuchnówką. Epilogiem są wydarzenia z listopada 1918. Reżyseria: Dariusz Gajewski. Scenariusz i produkcja: Adam Borowski, Tomasz Łysiak, Dariusz Gajewski, Michał Godzic, Maciej Pawlicki.
  2. „Raport Pileckiego”- scenariusz opowiada losy rotmistrza Pileckiego od czasów tuż przed wybuchem II wojny światowej aż po śmierć w areszcie śledczym na Rakowieckiej. Scenariusz: Leszek Wosiewicz.
  3. „Szmul Zygielbojm” - film opowiadać będzie o losach Szmula Zygielbojma. Scenariusz: Wojciech Lepianka.
  4. Jerusalem Avenue - film fabularny opowiadający losy żołnierza brytyjskiego, który ucieka z niemieckiego obozu jenieckiego. Dociera do Warszawy, gdzie otrzymuje pomoc od polskiego ruchu oporu. Wstępuje w szeregi Armii Krajowej i bierze udział w Powstaniu Warszawskim. Scenariusz – Jarosław Sokół.
  5. „Józef Piłsudski - Przystanek Niepodległość”- film fabularny opowiadający o życiu Józefa Piłsudskiego. Akcja rozgrywa się w latach 1900-1914 i kończy się wejściem Pierwszej Brygady do Kielc. Scenariusz i reżyseria: Michał Rosa.
  6. Seria filmów animowanych pt. „Historyjki na tropie”. Dwoje uczniów - Szymek i Aga - przenosi się w czasie, by zmienić bieg historii Polski oraz pomóc profesorowi Historyjkowi wrócić do naszych czasów. Realizacja projektu: Maria Deskur.
  7. „Gdzie jest polskie złoto?” - dokument opowiada historię transportu, którym 4 września 1939 r. ewakuowano złote sztaby i monety stanowiące kruszcowe rezerwy Banku Polskiego. Scenariusz i reżyseria: Andrzej Czarnecki.
  8. ETER”. Film fabularny jest próbą reinterpretacji mitu Fausta. Opowiada historię wojskowego lekarza, który prowadzi eksperymenty medyczne, by zyskać władzę nad ludźmi. Reżyseria Krzysztof Zanussi.
  9. „Kamerdyner” – film fabularny, który  opowiada historię pruskiego rodu von Krauss zamieszkującego w okolicy Pucka. Akcja rozgrywa się w latach 1900-1945. Pruska antypolskość walczy z kaszubskim patriotyzmem, co w 1939 roku kończy się masowym mordem popełnionym na tysiącach Kaszubów w lasach pod Piaśnicą. Reżyseria: Filip Bajon.
  10. „Zaczęło się od ucieczki” - film dokumentalny przedstawiającego  prywatne wycieczki w góry Papieża Jana Pawła II.
  11.  „Mała Zagłada”-  film animowany z elementami dokumentu opowiadający historię dziewczynki, Teresy Ferenc, która ocalała z dokonanej przez Niemców w 1943 roku na Zamojszczyźnie pacyfikacji wioski. Reżyseria: Natalia Koryncka - Gruz.
  12. „Z krwi i kości – Portret Łukasza Cieplińskiego”- film dokumentalny opowiadający o życiu ostatniego prezesa komendy WiN-u, zamordowanego przez komunistów w więzieniu na Rakowieckiej.
  13. „Żabińscy. O ludziach i zwierzętach”- dokument poświęcony Antoninie i Janowi Żabińskim, którzy przed wojną stworzyli Warszawski Ogród Zoologiczny, a w czasie wojny ratowali i ukrywali w nim Żydów.  Reżyseria: Łukasz Czajka.
  14. „Sprawiedliwi spod Auschwitz”- film dokumentalny.

 

  • Scenariusze nagrodzone w konkursie scenariuszowym na film fabularny z zakresu historii Polski:
  1. „Sanatorium im. Gorkiego” - film fabularny opowiadający o mordzie katyńskim. Scenariusz i reżyseria: Robert Gliński.
  2. „Sokół”- film fabularny opowiadający losy Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół”. Scenariusz - Tomasz Klimala.
  3. „Bruno Schultz – gra w śmierć”- film fabularny o okupacyjnych losach Brunona Schulza. Scenariusz: Marek Ławrynowicz.
  1. Odzyskiwanie i zabezpieczanie dzieł sztuki utraconych w czasie II wojny światowej
  1. Ochrona polskiego dziedzictwa kulturowego za granicą
  • Inwentaryzacja i dokumentacja
  1. Polonica w archiwach, muzeach w Republice Czeskiej
  2. uruchomienie strony internetowej Polonika (www.polonika.gov.pl). Strona jest podstawową witryną, gromadzącą informacje o polskim dziedzictwie kulturowym na świecie (w krajach nie wchodzących w granice historycznej Rzeczypospolitej po 1772 r.).

 

  • Konserwacja wybranych, szczególnie cennych obiektów
  1. Konserwacja polskich grobów na cmentarzach w Iranie,
  2. Ukraina: Obserwatorium Astronomiczne na Górze Pop Iwan; Kolegiata św. Wawrzyńca w Żółkwi; Kolegiata Świętej Trójcy w Ołyce,  Kościół podominikański pod wezwaniem św. Mikołaja Biskupa w Kamieńcu Podolskim,
  3. Lwów: Katedra p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny; Cmentarz Łyczakowski, Katedra ormiańska, kościół oo. jezuitów św. Piotra i Pawła, kościół św. Antoniego;
  4. Białoruś: Kościół pw. Bożego Ciała w Nieświeżu; lamus zabytkowy drewniany na terenie klasztoru Brygidek w Grodnie,
  5. Litwa: organy w kościele dominikańskim pw. św. Ducha; prace konserwatorskie w kościele oo. franciszkanów w Wilnie, konserwacja nagrobków na cmentarzu na Rossie,
  6. Mołdawia: konserwacja nagrobków polskich na cmentarzach w Kiszyniowie i w Raszkowie.

 

  • Promocja i popularyzacja polskiego dziedzictwa za granicą:
  1. otwarcie Muzeum Witolda Gombrowicza w willi Alexandrine we francuskim Vence, gdzie polski pisarz spędził ostatnie lata życia.
  • Instytucjonalne wsparcie instytucji emigracyjnych gromadzących i chroniących polskie dziedzictwo kulturowe za granicą w krajach osiedlenia emigracji politycznej obydwu Wielkich Emigracji, tj.  XIX wiecznej i pojałtańskiej. W szczególności są to projekty realizowane we współpracy i na rzecz  dwudziestu jeden członków Stałej Konferencji Muzeów, Archiwów i Bibliotek Polskich na Zachodzie, m.in. Studium Polski Podziemnej, Instytutu Piłsudskiego w Ameryce i Muzeum Polskiego w Ameryce w Chicago.

 

  1. Ochrona miejsc pamięci
  • Remont generalny polskich cmentarzy wojennych na terenie Iranu:
  1. Remont cmentarza w Dulabie należącego do największych polskich cmentarzy wojennych na świecie. Pochowanych jest na nim blisko 1900 cywilnych uchodźców i żołnierzy Armii Polskiej na Wschodzie dowodzonych przez gen. Władysława Andersa, zmarłych po ewakuacji z ZSRR w 1942 r.
  2. Pielgrzymka do Bykowni, gdzie spoczywają ofiary zbrodni katyńskiej, których nazwiska znajdują się na tzw. Ukraińskiej Liście Katyńskiej, oraz ofiary tzw. Operacji Polskiej NKWD z lat 1937-38.
  3. Przeprowadzenie prac poszukiwawczo - ekshumacyjnych na Łotwie, w wyniku których odnaleziono mogiły 9 żołnierzy Wojska Polskiego poległych w 1919 r. w walkach z bolszewikami. Szczątki żołnierzy uroczyście pochowano na polskim cmentarzu wojennym w Ławkiesach pod Dyneburgiem.

 

  • Finansowanie przez MKiDN opieki nad polskimi cmentarzami wojennymi:
  1. we Włoszech - Monte Cassino, Bolonia, Loreto;
  2. w Libanie i Iranie ;
  3. w Uzbekistanie, Kazachstanie i Kirgistanie;
  4. 18 cmentarzy na szlaku Armii gen. Władysława Andersa;
  5. na Ukrainie w tym na Cmentarzu Obrońców Lwowa.

 

  • W ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Miejsca Pamięci za Granicą” prowadzone są prace renowacyjne na polskich cmentarzach wojennych poza granicami kraju. W 2018 r. planowane są dalsze prace renowacyjne na cmentarzach 1920 r. na Białorusi, Łotwie i Litwie.

http://www.mkidn.gov.pl/pages/posts/polityka-historyczna-mkidn-8153.php

Etykietowanie:

2 komentarze

avatar użytkownika Maryla

1. Polacy popierają zakup

Polacy popierają zakup kolekcji Czartoryskich. Próba zrobienia z tego afery nie powiodła się

Zakup przez rząd kolekcji Czartoryskich negatywnie ocenia
tylko 20 proc. Polaków. Ponad dwa razy więcej (42 proc.) wyraziło ocenę
pozytywną – wynika z badania Panelu Ariadna. Socjolodzy po analizie
badań podkreślają, że zakup kolekcji Czartoryskich nie był obciążeniem
wizerunkowym dla rządu i próba uczynienia z tego afery po prostu się nie
powiodła.

Przeprowadziliśmy badanie na ogólnopolskiej próbie dorosłych
Polaków mające na celu ocenę zakupu kolekcji Czartoryskich przez Skarb
Państwa. Mniej więcej 42 proc. ogółu Polaków pozytywnie ocenia tę
transakcję, a 20 proc. – negatywnie. Kiedy ograniczymy te wyniki
wyłącznie do osób, które orientują się, na czym polegała ta transakcja,
to odsetek ocen pozytywnych rośnie do 50 proc.
– mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr Tomasz Baran z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Sprawa zakupu kolekcji Czartoryskich przez polski rząd była w
ostatnich tygodniach gorącym Skarb Państwa kupił kolekcję liczącą 86
tys. obiektów muzealnych, 250 tys. bibliotecznych oraz nieruchomości za
100 mln euro, czyli ok. 3 proc. wartości rynkowej (kolekcję wycenia się
na 3 mld euro). Jak wynika z badań o całej sprawie słyszała jednak mniej
niż połowa Polaków.

Widać, że nie jest to sprawa, która przykuwała opinię publiczną
i którą Polacy śledzili z wypiekami na twarzy. Sprawa była prezentowana
przez media głównego nurtu jako pretekst do uderzenia w obóz rządowy,
co oczywiście jest wilczym prawem każdej opozycji. Niemniej bolesne jest
to, że każda tego rodzaju sprawa staje się przyczynkiem i kolejnym
etapem wojny polsko-polskiej, jest z automatu upolityczniana i staje się
pretekstem do kopania się po kostkach przez wszystkich aktorów sceny
politycznej
– ocenia Marcin Jóźko, socjolog z Lokalnych Badań Społecznych.

Więcej badanych ocenia zakup kolekcji pozytywnie – zarówno wśród
wyborców Prawa i Sprawiedliwości (59 proc.), jak i Platformy
Obywatelskiej (34 proc.). Wśród osób, które wiedziały o transakcji,
połowa uważa, że to dobrze, że Polska przejęła na własność dzieła
sztuki.

Wyniki mnie nie zaskoczyły, bo nie był to przecież zakup na
cele wybranej grupy jednostek, tylko na cel, który ma służyć ogółowi
Polaków. Zaskoczyło mnie natomiast, że wokół tej transakcji w mediach
zaczęto toczyć spór polityczny, podczas gdy wiadomo, że o zakup tej
kolekcji starały się różne rządy. Moim zdaniem decyzja o hejtowaniu tej
transakcji w celach politycznych była nieco chybiona
– ocenia dr Tomasz Baran.

Przez 25 lat Fundacja XX Czartoryskich opiekowała się kolekcją. 29
grudnia 2016 roku, by zabezpieczyć zbiory, polski rząd zawarł z Fundacją
Książąt Czartoryskich transakcję, na mocy której zbiory sztuki,
archiwum i biblioteka wraz z muzealnymi budynkami przeszły na własność
państwa i zostały powierzone pod dalszą opiekę krakowskiemu Muzeum
Narodowemu.

Zdaniem ekspertów 100 mln euro za tak bogatą kolekcję to niewiele.
Dzięki transakcji w ręce Skarbu Państwa trafiły takie dzieła jak m.in.
„Dama z gronostajem” Leonarda da Vinci, „Krajobraz z miłosiernym
Samarytaninem” Rembrandta, pierwodruk „De revolutionibus” Mikołaja
Kopernika z biblioteki króla Zygmunta Augusta, a także zabytki
starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu oraz polskie pamiątki narodowe.

Decyzja o zakupie była jednak od początku krytykowana. Rządowi
zarzucano rozrzutność, zwłaszcza że – jak podkreślano – w świetle prawa
kolekcja teoretycznie nie mogła opuścić Polski.

Sprawa zakupu kolekcji Czartoryskich była potencjalnym
zagrożeniem wizerunkowym dla obozu władzy, była jedną z tych kwestii,
która służyła do uderzenia w obóz władzy, była też przedmiotem bardzo
zażartej i ostrej debaty publicznej. Biorąc pod uwagę inne tego rodzaju
kwestie, np. ustawę o IPN, sprawę osób niepełnosprawnych czy najbardziej
obciążającą wizerunkowo dla rządu kwestię przyznawania sobie nagród w
rządzie Beaty Szydło, zakup kolekcji Czartoryskich nie był tym
obciążeniem wizerunkowym i próba uczynienia z tego afery po prostu się
nie powiodła
– podkreśla Marcin Jóźko.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

2. Prawda wygrywa w Markowej .



dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro-byłem przekonany, że to Polacy, a nie Żydzi, byli głównym obiektem prześladowań hi

Siedziba i wystawa stała - Muzeum Historii Polski

muzhp.pl/pl/p/131/siedziba-i-wystawa-stala

Decyzja o finansowaniu budowy została wstrzymana w 2010 r., a MHP zostało .... 31 stycznia 2018 r. otwarcie złożonych ofert w prowadzonym postępowaniu ...



Siedziba i wystawa stała - Muzeum Historii Polski

muzhp.pl/pl/p/131/siedziba-i-wystawa-stala

Decyzja o finansowaniu budowy została wstrzymana w 2010 r., a MHP zostało .... 31 stycznia 2018 r. otwarcie złożonych ofert w prowadzonym postępowaniu ...


Oficjalne rozpoczęcie budowy Muzeum Historii Polski, strona 1

https://www.reporterpoland.pl/pictures/subject/id/01120615/section/news/

Oficjalne rozpoczęcie budowy Muzeum Historii Polski - lista zdjęć, strona 1.


„Polacy czekali na to od lat”. Budowa Muzeum Historii Polski rozpoczęta
http://www.mkidn.gov.pl/pages/posts/bdquopolacy-czekali-na-to-od-latrdqu...
Na zdjęciu: Wicepremier Piotr Gliński na placu budowy Muzeum Historii Polski

To jest nasz obowiązek, żeby jak najszybciej oddać nową siedzibę Muzeum Historii Polski Polakom – powiedział wicepremier, minister kultury Piotr Gliński podczas uroczystości rozpoczęcia budowy siedziby tej placówki, która odbyła się 6 lipca br. na terenie Cytadeli Warszawskiej. W uroczystości uczestniczyli również wiceminister kultury Jarosław Sellin, dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro, wojewoda mazowiecki Zdzisław Sipiera oraz Prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA Dariusz Blocher.

Wicepremier dodał, że Polacy od lat czekają na Muzeum Historii Polski, dlatego budowa stałej siedziby to z jednej strony ogromna radość, z drugiej – olbrzymia odpowiedzialność.

Otwarcie wystawy stałej Muzeum Historii Polski planowane jest na luty 2021 r.

Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotr Gliński, od czasu objęcia w listopadzie 2015 r. swego stanowiska, za priorytetowe zadanie uznaje budowę siedziby Muzeum Historii Polski w Warszawie.

Muzeum powstanie na terenie Cytadeli Warszawskiej i wraz z Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum X Pawilonu i Muzeum Katyńskim będzie tworzyło kompleks muzealny. Na ponad 30 ha przestrzeni zaplanowano także miejsce rekreacji i wypoczynku dla mieszkańców.
Decyzje ws. budowy siedziby MHP

Muzeum Historii Polski zostało powołane 2 maja 2006 r. Od początku działalności zaczęło prowadzić zarówno prace związane z tworzeniem siedziby i wystawy stałej, jak i bieżącą działalność wystawienniczą, edukacyjną, naukową oraz związaną z promocją dziedzictwa historycznego za granicą, przedstawiając najważniejsze wątki polskiej historii – państwa i narodu.

Konkurs architektoniczny na projekt przyszłego gmachu muzeum rozstrzygnięto w 2009 r. – zwyciężyła praca zespołu Paczowski et Fritsch z Luksemburga. Zgodnie z projektem budynek muzeum miał stanąć w pobliżu Zamku Ujazdowskiego, nad Trasą Łazienkowską. Decyzja o finansowaniu budowy została wstrzymana w 2010 r., a MHP zostało usunięte z listy projektów priorytetowych, które miały być realizowane ze środków europejskich.

29 stycznia 2016 r. w obecności ministra Glińskiego podpisano umowę ws. wykonania projektu siedziby Muzeum Historii Polski w Warszawie. Jej sygnatariuszami byli dyrektor MHP Robert Kostro oraz prezes pracowni architektonicznej WXCA Szczepan Wroński. Niecały rok później zaprezentowano wizualizacje przyszłej stałej siedziby Muzeum Historii Polski. 6 października 2017 r. ogłoszono przetarg na wykonanie robót budowlanych, który został rozstrzygnięty 15 maja 2018 r., wybrana została firma Budimex S.A.
Muzeum miejscem wielowymiarowego kontaktu z historią Polski

Muzeum Historii Polski będzie jednym z najnowocześniejszych muzeów powstających obecnie w Polsce i Europie. Przewiduje się, że będzie odwiedzane przez co najmniej 500 000 gości rocznie. Muzeum stanie się miejscem wielowymiarowego kontaktu z historią Polski, refleksji, a także dyskusji, zdobywania wiedzy, kontaktu z kulturą, ośrodkiem życia społecznego. Oprócz przestrzeni wystawowych, w muzeum znajdą miejsce sale edukacyjne i warsztatowe, audytoryjne, projekcyjne, gastronomia, pracownie konserwatorskie, magazyny muzealiów.

Muzeum Historii Polski mimo braku stałej siedziby od momentu powstania przypomina najważniejsze wątki polskiej historii – państwa i narodu – ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wolności, tradycji parlamentarnych, instytucji i ruchów obywatelskich, walki o wolność i niepodległość. Obejmuje to m.in. fenomen republiki szlacheckiej, powstania narodowe, odbudowę niepodległej Rzeczypospolitej czy dzieje „Solidarności”.

Muzeum już dzisiaj prezentuje polskie dzieje w powiązaniu z historią innych narodów Europy, szczególnie tych, które żyły na obszarze dawnej Rzeczypospolitej. Efektem tych działań są liczne wystawy, jak m.in. „Dwudziestolecie. Oblicza nowoczesności”, „Pod wspólnym niebem” na temat I Rzeczypospolitej i jej bogactwa kulturowego, obie zorganizowane w Zamku Królewskim w Warszawie, „Ziemia obiecana. Miasto i nowoczesność” poświęcona rozwojowi cywilizacyjnemu i społecznemu polskich miast na przełomie XIX i XX w. zaprezentowana w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie czy międzynarodowa wystawa „Jan Karski. Człowiek wolności”, prezentująca losy polskiego emisariusza, pokazana w ponad 20 krajach na świecie. Ekspozycje Muzeum były wielokrotnie nagradzane, w tym najbardziej prestiżową nagrodą muzealniczą „Sybilla”.

MHP realizuje program współpracy zagranicznej z innymi muzeami, instytucjami akademickimi oraz edukacyjnymi w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji i Niemczech. Poprzez seminaria, wykłady i publikacje, Muzeum pokazuje, jak żywą inspiracją dla współczesnej kultury jest historia.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl