Kluzikowa - nie bądź pani taki odwrócony Janosik i nie nieś pani moich pieniędzy z OFE rządowi Tuska !

avatar użytkownika Maryla

Będziemy konstruktywną opozycją - oznajmiła liderka nowego tworu w sejmie - klubu, który używa nazwy cudzego, zarejestrowanego w KRS  Stowarzyszenia PJN.

Dzisiaj POkazała, jak konstruktywną pomoc niesie Donaldowi i Vincentowi , proponując ograbienie milionów Polaków ze składek wpłacanych przymusowo przez lata na OFE.

Wszystko wskazuje na to, iż rząd chce przesypać te pieniądze, które dzisiaj są w OFE, do ZUS-u. Stąd nasza propozycja - powiedziała Kluzik-Rostkowska na konferencji prasowej w Sejmie.

PJN proponuje m.in. założenie dobrowolności wpłat na Otwarte Fundusze Emerytalne oraz wprowadzenie ulgi podatkowej - ok. 600 zł rocznie - dla osób oszczędzających w OFE lub IKE (Indywidualne Konto Emerytalne).

Szanowni Państwo,



Przedstawiamy Państwu propozycje naszego klubu poselskiego dotyczące polityki społecznej oraz systemu emerytalnego. Zachęcamy do dyskusji- liczy się Państwa głos i Państwa zdanie.




REFORMA OFE I RYNEK PRACY

Propozycje klubu poselskiego

POLSKA JEST NAJWAŻNIEJSZA


Postulujemy powrót do polityki:

- odpowiedzialności jednostek, zaufania do obywateli,
- wolności – obywatele i przedsiębiorcy wiedzą lepiej, co zrobić ze swoimi pieniędzmi
- rozbudzania ludzkiej przedsiębiorczości, doceniania pracy



Nowy system emerytalny

1. Propozycja: likwidacja obowiązkowej składki emerytalnej do OFE, podniesienie do 14,22 proc. obowiązkowej składki do ZUS (w celu podniesienia wypłacalności systemu publicznego i zabezpieczenia minimalnego świadczenia w przyszłości

- wprowadzenie ulgi podatkowej (rzędu 600 zł rocznie odpisywane od podatku) dla osób oszczędzających dobrowolnie w OFE lub IKE

Powód: Rząd rozmontowuje reformę emerytalną, chcąc „przesypać” pieniądze gromadzone dzisiaj w OFE do ZUS. Efekt krótkotrwały – zmniejszenie dziury budżetowej (mniejszy deficyt w ZUS), w długim dystansie to obietnica bez pokrycia – wiadomo, że ZUS m.in. ze względu na sytuację demograficzną nie udźwignie w przyszłości zobowiązań, które dzisiaj zaksięguje.

Przewidywane skutki: - wzrost płac netto (średnia pensja rośnie o 170 zł), co skutkuje większym zatrudnieniem, zwiększeniem popytu wewnętrznego, obniżeniem poziomu szarej strefy, wzrostem konkurencyjności polskich firm, mniejszą presją na wzrost płac, polepszenie salda budżetu państwa dzięki zwiększeniu wpływów do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zwiększenie poziomu zatrudnienia



2. Propozycja: podniesienie do 40 lat dla kobiet i mężczyzn okresu stażu ubezpieczeniowego koniecznego do uzyskania dopłaty z budżetu do emerytury minimalnej.

Powód: obecnie, jeśli ubezpieczony legitymuje się stażem ubezpieczeniowym (okresy składkowe i nieskładkowe) wynoszącym 25 lat dla mężczyzn i 20 dla kobiet, a emerytura z ZUS i OFE nie osiągnie gwarantowanego minimum do świadczenia, do poziomu minimum dopłaca budżet. Proponuje się podnieść do 40 lat dla kobiet i mężczyzn okres stażu, gwarantujący dopłatę do świadczenia z podatków innych osób. Wydaje się to rozwiązaniem sprawiedliwym wobec podatników, żeby dopłacali do świadczenia osoby, która sama podejmie odpowiednie zabiegi (będzie legitymować się odpowiednio długim stażem), aby uzyskać minimalne świadczenie.

Przewidywany skutek: wydłużenie aktywności zawodowej i powrót na rynek pracy osób, mających zbyt niski staż do uzyskania świadczenia na poziomie minimum, niższe dopłaty z budżetu.




3. Propozycja: zniesienie limitów dorabiania dla osób mających prawo do emerytury.

Powód: obecnie na około 600 tys. pracujących emerytów około 30 tys. ma zmniejszane lub zawieszane świadczenia. Pozostali nie przekraczają (oficjalnie) dopuszczalnych limitów lub ukończyli 60/65 lat i mogą zarabiać ile chcą. Limity dorabiania powodują jednak dezaktywizację osób otrzymujących emerytury, którzy boją się przekroczenia dopuszczalnych kwot i utraty całości lub części świadczenia. Obawiają się także często mitręgi biurokratycznej przy rozliczeniach z ZUS i wolą nie podejmować pracy. Część z nich, jeśli ją podejmuje, pracuje w szarej strefie. Ponadto ZUS musi na bieżąco (co kosztuje) rozliczać dodatkowe przychody emerytów.

Przewidywany skutek: zniesienie limitów spowoduje zmniejszenie szarej strefy zatrudnienia, zdecydowanie zwiększy też zainteresowanie emerytów, którzy nie ukończyli ustawowego wieku emerytalnego, poszukiwaniem legalnej pracy. Obniżą się koszty obsługi zmniejszania i zawieszania ponoszone przez ZUS.




4. Propozycja: zniesienie limitów dorabiania dla osób otrzymujących zasiłki i świadczenia przedemerytalne

Powód: wprowadzone limity i sposób zmniejszania świadczeń dla osób otrzymujących zasiłki i świadczenia przedemerytalne jest restrykcyjny (liczy się łącznie wypłacone świadczenie i dodatkowy przychód), że osoby te często nie podejmują legalnej pracy i albo się dezaktywizacją albo dorabiają w szarej strefie.

Przewidywany skutek: zniesienie limitów – tak jak w przypadku emerytów - spowoduje zmniejszenie szarej strefy zatrudnienia i zdecydowanie zwiększy zainteresowanie tych osób poszukiwaniem legalnej pracy. Obniżą się także koszty obsługi zmniejszania i zawieszania ponoszone przez ZUS.



5. Propozycja: podniesienie emerytury minimalnej do kwoty 80% minimalnej pensji - w obecnych warunkach zamiast 706 zł – prawie 1100 zł

Powód: Obecnie wysokość najniższej emerytury to kwota nieco ponad 600 zł netto. Tak niskie świadczenie kłóci się z nazywaniem go emeryturą czyli świadczeniem zabezpieczającym osobę starszą przed biedą. Dlatego proponujemy stopniowe podniesienie kwoty tego świadczenia (obecnie otrzymuje je około 700 tys. osób) do kwoty, najpierw 1000 zł, a następnie kwoty odpowiadającej co najmniej 100 proc. płacy minimalnej. Równocześnie należy podnieść kryterium stażu ubezpieczeniowego uprawniającego do emerytury minimalnej.

Przewidywany skutek: zmieszenie zagrożenia ubóstwem starszych osób, zwiększenie zaufania do systemu emerytalnego




6. Propozycja: docelowa likwidacja odrębnych systemów emerytalnych

Powód: nowy system, w celu obniżenia wydatków budżetu i wprowadzenia jednakowych zasad dla wszystkich objąłby bez wyjątku ubezpieczonych wchodzących na rynek pracy.

Przewidywane skutki: niższe wydatki budżetu z tytułu wypłat emerytur, większy staż pracy ubezpieczonych, większa wypłacalność systemu, poczucie sprawiedliwości (ile wpłaciłeś tyle dostaniesz, bez wyjątku przez jak mocną grupę interesów jesteś reprezentowany). Taki system pozwoliłby na realne otwarcie dyskusji na temat podnoszenia wieku emerytalnego – ubezpieczeni otrzymują wyższe pensje netto (większa opłacalność pracy), wiedzą też, że dłuższa praca pozwala im na osiąganie wyższej emerytury



7. Propozycja: wprowadzenie ustawowego zakazu zwalniania pracownika (do Kodeksu pracy), tylko z tego powodu, że ukończył wiek emerytalny.

Powód: obecnie pracodawca jako przyczynę wypowiedzenia umowy o pracę często podaje fakt, że osoba ma ukończony wiek emerytalny, co oznacza, że na dzień przed ukończeniem na przykład przez kobietę 60 lat musi uzasadnić merytorycznie jej zwolnienie (pod groźbą procesu w sądzie pracy), a dwa dni później już nie. Jest to dyskryminacja ze względu na wiek, co często podtrzymywały w swoich orzeczeniach sądy. W styczniu 2009 roku Sąd Najwyższy orzekł, że ukończenie wieku emerytalnego nie może być przyczyną zwolnienia, ale pracodawcy dalej podają to jako przyczynę wypowiedzenia. Dlatego konieczne jest wpisanie takiego zakazu do kodeksu pracy.

Przewidywany skutek: redukcja liczby zwolnień osób kończących wiek emerytalny, czytelny sygnał dla osób starszych o docenieniu ich roli jako pracowników, zniesienie ewidentnej dyskryminacji.



8. Propozycja: zakończenie przyznawania świadczeń przedemerytalnych.

Powód: świadczenia te miały pełnić funkcję osłonową w momencie restrukturyzacji gospodarki i masowych zwolnieniach z likwidowanych lub redukujących kadrę zakładów pracy. Obecnie sytuacja się zmieniła (firmy poszukują pracowników), a w przyszłości (ze względu na coraz mniej liczne roczniki wyżu i emigrację) raczej nie będzie maleć popyt na pracowników. Wprowadzenie pakietu rozwiązań adresowanych do osób po 50. roku życia ułatwi też im podejmowanie pracy.

Przewidywany skutek: brak perspektywy „ucieczki” na świadczenie przedemerytalne spowoduje większą aktywność zawodową osób około 50. roku życia, a także zwiększy ich motywację do podnoszenia kwalifikacji. Osoby, które nie odejdą na takie świadczenia i będą aktywne zawodowo będą też w przyszłości miały zdecydowanie wyższe emerytury.



9. Propozycja: zwiększenie dostępności dotacji na biznes dla wracających emigrantów

Powód: obecnie aby otrzymać dotację na założenie własnej firmy (ponad 19 tys. zł) trzeba nabyć status bezrobotnego. Może to zniechęcać młode osoby wracające z emigracji do podejmowania ryzyka założenia własnej firmy. Dlatego proponuje się, aby takie osoby mogły ubiegać się o te dotacje bez konieczności uzyskania statusu osoby bezrobotnej – wystarczy, że zarejestrują się w urzędzie pracy jako wracający z emigracji.

Przewidywany skutek: większa liczba założonych firm, zachęta do powrotu z emigracji- zwłaszcza dla młodych osób


10. Propozycja: zwolnienie podatkowe (dwa lata z PIT i/lub CIT) dla osób wracających z emigracji i inwestujących co najmniej 10 tys. euro.

Powód: obecnie nie istnieją w polskim prawie żadne zachęty do inwestowania przez osoby, które czasowo przebywały za granicą. Proponuje się wprowadzenie dwuletniej ulgi podatkowej dla osób, które po powrocie z emigracji założą firmę i zainwestują co najmniej 10 tys. euro. Takie zwolnienie i tak będzie opłacalne, bo osoby te będą opłacać składki do ZUS, mogą też tworzyć dodatkowe miejsca pracy.

Przewidywany skutek: większa liczba założonych firm, zachęta do powrotu z emigracji- zwłaszcza dla młodych osób.


11. Propozycja: możliwość uzyskania dotacji na biznes przez studentów bez konieczności rejestrowania się w urzędzie pracy

Powód: obecnie student nie może otrzymać dotacji na własny biznes bo nie może posiadać statusu osoby bezrobotnej. Proponuje się umożliwienie jej uzyskania dla takich osób. Zakładanie własnej firmy w stosunkowo młodym wieku może przynieść bardzo dobry efekt hartowania się młodych osób na ryku pracy i nauki przedsiębiorczości. Zmaleje też zagrożenie bezrobociem młodych osób.

Przewidywany skutek: większa liczba założonych firm, zachęta do zakładania firm dla młodych osób, niższy wskaźnik bezrobocia młodych osób



12. Propozycja: 2-letnie zwolnienie studentów prowadzących firmy z konieczności opłacania składek do ZUS i Funduszu Pracy

Powód: obecnie studenci do 26. roku życia zatrudnieni na podstawie umów zlecenia nie muszą odprowadzać składek do ZUS i Funduszu Pracy. Inaczej jest w przypadku studentów, którzy założą własną firmę. To niekonsekwencja i rodzaj szkodliwej dyskryminacji, która może powodować, że blokuje się powstawianie nowych firm. Proponuje się wprowadzenie 2-letniego zwolnienia z opłacania tych składek dla studentów zakładających swoją pierwszą firmę. Taki okres pozwoli im okrzepnąć i ocenić, czy przetrwają na rynku.

Przewidywany skutek: większa liczba założonych firm, zachęta do zakładania firm dla młodych osób.



13. Propozycja: możliwość uzyskania dotacji na biznes przez starsze osoby, w tym mające prawo do emerytury czy świadczenia przedemerytalnego (pod warunkiem, że nie uzyskują dochodów z pracy lub prowadzonej działalności).

Powód: obecnie, aby otrzymać dotację na założenie własnej firmy (ponad 19 tys. zł) trzeba nabyć status bezrobotnego. Takiego statutu nie mogą jednak posiadać na przykład emeryci. Powoduje to, że wiele osób, które nie są zarejestrowane w urzędzie pracy i ma skończone 50 lat (na przykład otrzymują świadczenie przedemerytalne, emeryturę czy rentę) nie może skorzystać z dotacji na biznes. Dlatego proponujemy, aby osoby które ukończą 50 lat mogły ubiegać się o te dotacje bez konieczności uzyskania statusu osoby bezrobotnej – wystarczy, że zarejestrują się w urzędzie pracy jako osoby 50+. Takie rozwiązanie byłoby wyraźnym sygnałem ze strony państwa, że zależy mu na aktywności zawodowej starszych osób.

Przewidywany skutek: zwiększenie aktywności zawodowej starszych osób, większa liczba powstających firm, większa liczba miejsc pracy większe zainteresowanie osób po 50. roku życia założeniem własnej działalności gospodarczej, ograniczenie bariery braku kapitału „na start” i większa szansa na przeżycie firmy w początkowym, najtrudniejszym okresie.



14. Propozycja: likwidacja 4-letniego okresu ochronnego przed zwolnieniem z pracy dla osób zbliżających się do wieku emerytalnego

Powód: w tej chwili tak długi okres ochronny jest klasycznym przykładem tzw. „dyskryminującego przywileju”. Firmy, obawiając się wejścia osoby w wieku przedemerytalnym w okres ochronny pozbywają się ich tuż przed tą datą. Boją się, że później takiego pracownika – bez względu na sposób wykonywania przez niego pracy – będzie bardzo trudno zwolnić.

Przewidywany skutek: mniejsza liczba zwolnień osób w wieku przedemerytalnym, mniejsza stygmatyzacja takich osób w firmie redukcja lęku osób zbliżających się do okresu ochronnego o etat i tym samym ich mniejsza skłonność do „ucieczki” na świadczenie społeczne (wcześniejsza emerytura, renta, świadczenie przedemerytalne).




15. Propozycja: umożliwienie finansowania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych szkoleń (w tym szczególnie szkoleń mających na celu przekwalifikowanie zawodowe) osób po 50. roku życia.

Powód: w nowoczesnej gospodarce niezwykle istotne jest tzw. ciągłe uczenie się. Firmy potrzebują pracowników, którzy potrafią szybko dostosować się do wyzwań i to oni są dla nich najatrakcyjniejsi. W Polsce tzw. wskaźnik life-long learning (osoby w wieku 25-64 lata uczące się lub szkolące) należy do jednego z najniższych w UE

Przewidywany skutek: większa atrakcyjność na rynku pracy osób po 50. roku życia, podwyższenie ich kwalifikacji i zwiększenie ich motywacji do ich zdobywania, łatwiejsze zdobywanie pracy przez osoby lepiej wykwalifikowane.




16. Propozycja: umożliwienie opłacania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych abonamentów medycznych dla osób powyżej 50. roku życia.

Powód: lepsza profilaktyka dzięki lepszemu niż w publicznej służbie zdrowia dostępowi do świadczeń medycznych, wprowadzenie dodatkowego bonusu dla pracownika (zazwyczaj osoby starsze częściej chorują będzie to więc zachęta do pozostania w pracy), dla firmy zysk w postaci mniejszej liczby dni absencji chorobowej (lepsza opieka, profilaktyka, kontrola stanu zdrowia pracownika)

Przewidywany skutek: większa motywacja dla pracownika do pozostania na rynku pracy, mniejsze wydatki firm z tytułu wynagrodzeń za czas choroby (firmy opłacają do 33 dni w roku choroby pracownika), lepsza organizacja czasu pracy w firmie (dzięki mniejszej liczbie zwolnień), mniejsza presja na wzrost płac (bonus w postaci abonamentu medycznego) – przez to większa atrakcyjność dla firmy osoby w wieku przedemerytalnym.



17. Propozycja: umożliwienie pracodawcom bardzo łatwego dostępu do pieniędzy z Funduszu Pracy jeśli chcą szkolić/przekwalifikowywać pracowników po 50. roku życia. Pod warunkiem zobowiązania się przez nich, że jeśli wykorzystają środki z FP, nie zwolnią ich przez 2 lub 3 lata (kontrakt: uzyskasz środki publiczne, ale nie zwolnisz przeszkolonego pracownika na przykład przez 2 lata)

Powód: ułatwienie pracodawcom chcącym szkolić pracowników dostępu do środków z FP. Powinny mieć do nich także dostęp osoby szczególnie zagrożone bezrobociem (m.in. osoby po 50. roku życia). Ciągłe uczenie się jako sposób na pozostanie na rynku pracy i większą atrakcyjność dla pracodawcy.

Przewidywany skutek: podnoszenie kwalifikacji osób po 50. roku życia dzięki większej liczbie szkoleń, pozostawanie takich osób w firmach ze względu na podpisane przez pracodawców kontrakty, poszukiwanie przez przedsiębiorców wewnątrz firmy kandydatów do określonych stanowisk bo można ich przeszkolić za pieniądze z FP (ograniczenie kosztów rekrutacji).



18. Propozycja: umożliwienie pracodawcom tworzenia funduszu szkoleniowego w firmie w zamian za obniżenie o 1,45 pkt proc. składki do Funduszu Pracy

Powód: zachęta dla firm do prowadzenia w firmie stałych szkoleń mających na celu podnoszenie kwalifikacji pracowników, większa elastyczność i możliwości kształtowania kadry w firmie.

Przewidywany skutek: uatrakcyjnienie pozostawania w zatrudnieniu, dzięki któremu można zdobyć nowe kwalifikacje i umiejętności, ułatwienie firmom dostosowania do zmieniającej się rzeczywistości dzięki temu, że będą mogły szkolić swoich pracowników w zależności od potrzeb.

http://ideosfera.pl/idea/program-pjn-system-emerytalny-i-rynek-pracy,id,285.html

Etykietowanie:

1 komentarz

avatar użytkownika Maryla

1. Im dłużej słuchamy, tym

Im dłużej słuchamy, tym częściej myślimy: Co Joanna Kluzik-Rostkowska robiła w PiS? To spokojnie mógłby powiedzieć red. Wołek

http://www.wpolityce.pl/view/5476/Im_dluzej_sluchamy__tym_czesciej_mysli...

Dzisiejszy PiS to nie ten sam PiS, który był w roku 2004 czy 2005. Teraz PiS gra rolę moralnej opozycji. Dzieli Polskę na siły dobra i siły zła.

Atmosfera napięcia, a PiS jak magnes przyciąga nagromadzone złe emocje oraz walki dobra ze złem, nie sprzyja racjonalnym decyzjom. Może doprowadzić do destrukcji życia politycznego na wiele lat. To bardzo niebezpieczny zabieg, podsycający społeczny niepokój. I to w bardzo trudnej dla Polski sytuacji gospodarczej.

Tam, gdzie królują emocje, nie ma miejsca na rozum. Od 20 lat w końcu mamy państwo wolne, niepodległe. Budujemy je od podstaw. Nie wszystko się udaje, mocno się spieramy, ale poczucie, że jesteśmy "u siebie", cementuje wspólnotę i pomaga demokracji.

Problem w tym, że Kaczyński nie widzi wokół siebie przeciwników politycznych, z którymi można się twardo nie zgadzać, ale których się szanuje. Widzi wrogów, których należy zniszczyć. Takiego samego postrzegania świata wymaga od swojego otoczenia.

Twierdzenie, że Polska to dziadowski kraj, to nic innego jak kwestionowanie poczucia wspólnoty. Bo skoro to nie jest nasz kraj - kto chciałby się poczuwać do "dziadowskiego kraju" - to można go nie szanować, można podważać instytucje demokracji.

Joanna Kluzik-Rostkowska, "Jarosław wydobywał z siebie to, co najlepsze", "Gazeta Wyborcza", 28 grudnia 2010 r.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl