Czy to jest dowód na brak prawdy w stenogramach Tu-154m? ( ndb2010)
Wielokrotnie toczyła się dyskusją na temat logiczności i prawdomówności stenogramów z zapisu rozmów załogi rządowego Tu-154m, który rozbił się w Smoleńsku. Dla mnie najbardziej przemawiającym fragmentem jest fragment opisujący czas wyłączenie autopilota i odejście na drugi krąg.
Jak ważny jest prawidłowy moment „odejścia na drugi krąg” pokazywała prasa cytując kolejnego rosyjskiego eksperta lotniczego, który co jest bardzo dziwne bez żadnych wątpliwości obwinia załogę Tu-154m. Mam swoje zdanie na temat tych „ekspertów” ale tutaj chciałbym skupić się na konkretnych faktach, które nie są prezentowane publicznie.
W cytowanym fragmencie wypowiedzi rosyjskiego pilota ominąłem fragmenty, które są prywatną opinią pilota i przedstawiam tylko konkretne fakty techniczne, których ocenę pozostawiam czytelnikom.
(...)Gazeta przytacza także opinię pilota lotnictwa cywilnego Władimira Gierasimowa, według którego w przypadku katastrofy pod Smoleńskiem "należy rozróżniać dwa aspekty: podjęcie decyzji o podejściu do lądowania i jego techniczne wykonanie"
Gierasimow zauważył, że "sama sytuacja awaryjna powstała w odległości dwóch kilometrów od pasa i doprowadziła do katastrofy w ciągu około 13 sekund". - Doszło do przedwczesnego zniżenia samolotu, gdy załoga oderwała się od przyrządów w poszukiwaniu ziemi, a maszyna w tym czasie zwiększyła wertykalną prędkość zniżania. Normalnie wynosi ona 3,5 metra na sekundę, a oni mieli ponad dziewięć - wyjaśnił.
-Przy takiej wertykalnej prędkości Tu-154M, odchodząc na drugi krąg, opada jeszcze o 50 metrów. Czyli schodząc poniżej 60 metrów, samolot wpadł w pułapkę, z której nie mógł się już wydostać(...)
Zanim przejdę dalej chciałbym przedstawić tym, którzy jeszcze nie wiedzą fakt, że „odejście na drugi krąg” może być wykonane przez:
- wciśnięcię przycisku „uchod”
- podciagnięcię drążka steru do siebie.
Oba manewry skutkują wyłączeniem poszczególnych kanałów autopilota a moment ten powinien być odnotowany w stenogramach.
W wrześniu 2010 roku w prasie została ujawniona informacja o eksperymencie na symulatorze lotu. Rosjanie odtworzyli ostanie chwile rządowego Tu- 154m i udowodnili, że nie da się uniknąć natychmiastowego zderzenia z ziemią jesli „odejście na drugi krag” nastąpi gdy samolot będzie poniżej 20 metrów.
Eksperyment choć zostal przeprowadzony na przełomie czerwca i lipca to został ujawniony dopiero w wrześniu 2010 roku. Na jego temat napisałem dwa artykuły.
Czy Komisja MAK zaprzecza wiarygodności stenogramów?
http://ndb2010.salon24.pl/226323,czy-komisja-mak-zaprzecza-wiarygodnosci-stenogramow
Eksperyment – gra czy sprzężenie zwrotne wokół Smoleńska.
http://ndb2010.salon24.pl/226768,eksperyment-gra-czy-sprzezenie-zwrotne-wokol-smolenska
Zapraszam do przeczytania obu wpisów a tutaj zacytuje ich fragmenty.
EKSPERYMENT NA SYMULATORZE TU-154M.
(…)Wśród dokumentów przekazanych pułkownikowi Klichowi, przedstawicielowi Polski przy MAK, są także wyniki eksperymentu, który przeprowadzono na symulatorach lotu. W jego ramach zmodelowano podejście polskiego Tu-154M do lądowania na lotnisku w Smoleńsku.
- Próby zostały przeprowadzone w czerwcu lub lipcu; nie pamiętam dokładnej daty. Odbyły się na symulatorze na lotnisku Szeremietiewo. Zostały wykonane cztery zajścia w różnych konfiguracjach, w różnych warunkach. W wariancie odejścia z 20 metrów samolot zderzył się z ziemią – powiedział dziennikarzom Klich. (…)
Popatrzmy co na temat „odejścia na drugi krąg” pokazują stenogramy zapisu czarnej skrzynki samolotu rządowego Tu-154m przekazane przez komisję MAK i zatwierdzone i opublikowane przez rząd Donalda Tuska.
http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/2/8507/Transkrypcja_rozmow_zalogi_samolotu_Tu154_M.html
całość tu:
http://ndb2010.salon24.pl/235577,czy-to-jest-dowod-na-brak-prawdy-w-stenogramach-tu-154m
Wnioski
EL OHIDO SILURO 26 799 | 04.10.2010 13:59- Zaloguj się, by odpowiadać
5 komentarzy
1. Rosja prosi Polskę o odczyty czarnych skrzynek Tu-154
Rosyjska prokuratura prosi Polskę o przekazanie m.in. polskich odczytów czarnych skrzynek samolotu Tu-154M, dokumentów organizacji lotu z 10 kwietnia oraz zeznań osób przygotowujących go pod względem technicznym, nawigacyjnym, meteorologicznym i medycznym.
Taką zawartość ma czwarty wniosek Prokuratury Generalnej Federacji Rosyjskiej o pomoc prawną, który w poniedziałek wpłynął do Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie.
- Polscy prokuratorzy dokonają analizy powyższego wniosku oraz podejmą czynności zmierzające do jego niezwłocznej realizacji - poinformował płk Zbigniew Rzepa, rzecznik Naczelnej Prokuratury Wojskowej.
Według niego, prokuratura rosyjska zwraca się o przekazanie materiałów procesowych, takich jak:
- opinia fonoskopijna z odczytania i rozszyfrowania zapisów rejestratorów pokładowych;
- dokumenty normatywne i organizacyjne regulujące zasady ruchu powietrznego obowiązujących załogę statku powietrznego Tu-154m 101;
- certyfikaty i zezwolenia dla całej załogi statku powietrznego Tu-154M 101;
- protokoły przesłuchań świadków, których zeznania mają istotne znaczenie dla rosyjskiego śledztwa, w tym osób odpowiedzialnych z przygotowanie techniczne samolotu, nawigacyjne, meteorologiczne i medyczne.
Ponadto prokuratura rosyjska prosi o przesłuchanie jako świadków osób, które były odpowiedzialne za zorganizowanie przyjęcia polskich statków powietrznych w Smoleńsku.
http://wiadomosci.onet.pl/kraj/rosja-prosi-polske-o-odczyty-czarnych-skr...
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
- Zaloguj się, by odpowiadać
2. Potrzebuję foto
z nagrania niemieckiej TV , gdzie chyba na samym poczatku widać Tupolewa(?) stojącego za krzakami w bagnie.Samolot stał na kołach i był cały.
Szukałem wszędzie , ale nie mogę znaleźć.Wydaje mi się ,że było to w jakimś linku wklejonym na BM24.
pzdr
- Zaloguj się, by odpowiadać
3. @karakan
sprawa tego samolotu juz była wyjasniona, to zdjęcie Jaka, nie Tu-154.
Jak znajdę, to wkleję cały tekst z wyjasnieniem i zdjęciami.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
- Zaloguj się, by odpowiadać
4. http://wiadomosci.wp.pl/kat,1
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Wstrzasajaca-relacja-strazaka-w-c...
"Widzieliśmy tylko dwa duże fragmenty samolotu - skrzydła i część kadłuba z wypuszczonym podwoziem. Silniki leżały oddzielnie. Nie było wiadomo, gdzie był kokpit i salon samolotu - wszystko rozpadło się na drobne fragmenty. Szczątki maszyny i ciała były pokryte zawiesiną - mieszanką popiołu i kurzu.
Nie było słychać ani krzyków, ani jęków.
W złowieszczej ciszy w kieszeniach zabitych dzwoniły tylko telefony komórkowe - słychać było poloneza Ogińskiego, pełnego wigoru krakowiaka...Dowódca straży pożarnej ze Smoleńska
W złowieszczej ciszy w kieszeniach zabitych dzwoniły tylko telefony komórkowe - słychać było poloneza Ogińskiego, pełnego wigoru krakowiaka... "
---
"Wszyscy rozumieliśmy, że jeśli nie zalejemy pianą paliwa, to nie będzie czego chować. Ogniska pożarów zostały zlikwidowane w ciągu 10 minut. "
Hm?
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
- Zaloguj się, by odpowiadać
5. @Maryla
Bardzo dziękuję za informację.Nie wiedziałem o tym.Pozdrawiam!
- Zaloguj się, by odpowiadać
1. Stenogramy są spreparowane pod kątem bieżącego zapotrzebowania morderców.
LUB
2. Samolot rozbił się w rzeczywistości właśnie tam gdzie jest wygnieciona trawa i ślady palonej ziemi oraz koleiny - koło bliższej NBD, czyli około 1000 - 1300m od lotniska. A stenogramy również dopreparowano, poprzez "doklejenie na zakładkę" 16 millerowskich sekund...