Odpowiedź Rzecznika PISF
Franek, pon., 30/03/2009 - 14:39
Warszawa, 30 marca 2009 r.
Pani Elżbieta Szmidt
Pan Franciszek Gajek
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na Państwa list z dnia 16 marca br., przede wszystkim informuję, że nie nigdy nie dotarła do mnie Państwa wiadomość datowana na 31 stycznia 2009 r., na którą Państwo się powołujecie. Nigdy też nie utajnialiśmy informacji dotyczących decyzji o dofinansowaniu produkcji filmu „Tajemnica Westerplatte”, o czym świadczy liczba enuncjacji medialnych, w których jasno określiliśmy nasze stanowisko.
Uprzejmie informuję zatem, że po zapoznaniu się z opiniami historyków i kancelarii prawnej (zleconych przez PISF) na temat projektu filmu „Tajemnica Westerplatte" autorstwa Pawła Chochlewa oraz po przedłożeniu w PISF najnowszej i poprawionej wersji scenariusza przez wnioskodawcę, na wniosek producenta filmu podjęliśmy decyzję
o przedłużeniu ważność promesy na dofinansowanie produkcji tego filmu o 6 miesięcy, tj. do 30 maja 2009 r. Oznacza to, że producent – po zebraniu pozostałej części budżetu – będzie mógł wystąpić do Instytut o zawarcie z nim umowy na dofinansowanie w wysokości 3,5 mln zł. Jeśli natomiast nie przedstawi umów z pozostałymi koproducentami, środki przyznane w promesie nie zostaną przez PISF uruchomione. Dotychczas producent filmu nie wystąpił do nas o zawarcie umowy o dofinansowanie.
Jeśli chodzi zdjęcia do filmu „Tajemnica Westerplatte”, informuję, że do czasu zawarcia umowy z PISF producent nie ma obowiązku informować nas o miejscu realizacji zdjęć. Uprzejmie informuję również, że nic mi nie wiadomo o przedstawianych przez Państwa zarzutach o „szantażach, podkupowaniu historyków, utajnianiu nazw organizacji wspierających i nazwisk sponsorów czy firm, wykorzystywaniu do prac nad filmem byłego oficera SB” itd. Właściwym adresatem Państwa pytań jest producent filmu – firma PLEOGRAF (dane kontaktowe na www.pleograf.pl).
Warto też podkreślić, że Polski Instytut Sztuki Filmowej nie dysponuje „pieniędzmi podatnika”. Bowiem budżet PISF przeznaczony na realizację zadań ustawowych, w tym produkcję filmową, pochodzi z wpłat z tytułu art. 19 ustawy o kinematografii, dokonywanych przez płatników wymienionych ustawie, a więc: dystrybutorów, kin, nadawców programów TV, platform cyfrowych i telewizji kablowych. System wpierania kinematografii przez państwo, kiedy to budżet na produkcję filmową pochodził z budżetu państwa, przestał funkcjonować w 2005 r. Zachęcam do zapoznania się z ustawą
o kinematografii z 2005 r. Tekst tej ustawy dostępny jest m.in. na stronie internetowej PISF www.pisf.pl w dziale Akty prawne.
Na koniec raz jeszcze podkreślę, jak czyniłam to wielokrotnie, że Polski Instytut Sztuki Filmowej dołożył wszelkich starań, by producent i scenarzysta zweryfikowali tekst scenariusza i pozostali zgodni z faktami historycznymi w ostatecznej jego wersji. Uczyniliśmy to z troski o jakość przyszłego filmu oraz by uspokoić niepokój społeczny, który wywołały doniesienia medialne sprzed kilku miesięcy.
Z poważaniem,
Anna Godzisz
Rzecznik Prasowy PISF
---------------------------------------------
Musiałem się upomnieć - dziś :)
- Zaloguj się, by odpowiadać
19 komentarzy
1. będzie mógł wystąpić do Instytut
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. nigdy nie dotarła do mnie Państwa wiadomość
3. "W odpowiedzi na Państwa list
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
4. przypominam nasza dyskusję w temacie
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
5. Rozumiem że piszemy
6. list, którzy rzekomo nie dotarł do Adresata
Twoja wiadomo�ć
Do: pisf@pisf.pl
DW: Prezydent; minister@mkidn.gov.pl; Andrzej.Arseniuk@ipn.gov.pl; sekretariat.ipn@ipn.gov.pl; Rzecznik RPO
Temat: Ponownie w sprawie
Wysłano: 2009-01-30 00:22
odczytano w dniu 2009-01-30 11:27.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
7. Uzupełnienie potwierdzenia
8. "W odpowiedzi na Państwa list
9. minister kultury i właściwa miejscowo prokuratura.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
10. przypominam treśc pisma i proszę przeczytać odpowiedż
Oczywiscie, piszemy jeszcze raz .
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Dyrektor Instytutu
Agnieszka Odorowicz
ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa
Szanowna Pani!
Nawiązując do naszego ostatniego listu z dnia 30.01.2009 roku w sprawie wsparcia finansowego dla twórców filmu "Tajemnica Westerplatte", bez Państwa odpowiedzi do dzisiaj, uprzejmie prosimy o wyjaśnienie, jakie okoliczności zaistniały od tego czasu, o których nie wiemy, że w kolejnym doniesieniu medialnym w sprawie dowiadujemy się o przyznaniu środków na tę produkcję.
Tajemnica, która otacza kręcenie filmu o Westerplatte może zastanawiać. Nie wiadomo, jaka jest struktura finansowania produkcji, reżyser Chochlew sugeruje naciski ze stron dziwnych organizacji, w związku z powyższym zmuszony był schronić się pod opiekuńcze skrzydła innego państwa. Na jakiej podstawie prawnej działania reżysera są "poufne", prawie, że tajne? Zupełnie jak w nieformalnych służbach specjalnych...
Jeżeli Pan Chochlew boi się nacisków, niech udowodni, że finansowanie filmu jest przejrzyste a scenariusz gwarantuje odpowiednie przedstawienie męstwa żołnierzy Wojska Polskiego. W przeciwnym wypadku zmuszeni jesteśmy dać posłuch krążącym plotkom, że film będzie artystyczną klapą i jest tworzony wyłącznie na bieżące potrzeby niemieckiej polityki historycznej.
Czy prawdą jest, że zdjęcia będą kręcone na terenie Niemiec?
Przypadki, które zaistniały do tej pory- szantaże, podkupywanie historyków, utajnianie nazw organizacji wspierających i nazwisk sponsorów czy firm, wykorzystywanie do prac nad filmem byłego oficera SB czy obecnie- przenoszenie planu zdjęciowego, sugerują, że pieniądze polskiego podatnika są marnowane.
Każdy Polak jest żywotnie zainteresowany losami filmu o bohaterach pierwszych dni wojny, dlatego niedopuszczalne jest zachowanie osób odpowiedzialnych za produkcję, w tym i kierownictwa PISF.
Przypominamy jednocześnie, że zgodnie z art. 6 do 10 i 35 KPA przysługuje nam odpowiedź i wyjaśnienie podniesionych wyżej problemów.
Żądamy od Dyrektor PISF odpowiedzi na nasze pismo z dnia 30.01.2009 r.
W imieniu Stowarzyszenia Blogmedia24.pl oraz użytkowników naszego portalu zadaliśmy Państwu pytania o celowości wydatkowania środków z podatków obywateli polskich na kwestionowany przez wiele środowisk polskich cel.
Oczekujemy pilnej i wyczerpującej odpowiedzi na nasze pytania.
Szczególnie po kolejnej publikacji prasowej w sprawie:
http://www.przekroj.pl/wydarzenia_kraj_artykul,4257.html
W imieniu Stowarzyszenia Blogmedia24.pl
Elżbieta Szmidt
Franciszek Gajek
Otrzymują :
1. Prezydent
2. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
3. IPN
4. RPO
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
11. PISF
12. o kasę i nakręcenie filmu w atmosferze podgrzewanago skandalu.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
13. poprzedni rzecznik i poprzednia odpowiedź :
07/10/2008
Szanowny Pan
Franciszek Gajek
Blogmedia 24.pl
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Pański mail z dnia 27 sierpnia br. skierowany doi dyrektor PISF Agnieszki Odorowicz uprzejmie informuję, że w relacjach prasowych na temat scenariusza "Tajemnica Westerplatte" projekt nie został przedstawiony w pełni obiektywnie.
I tak, odnosząc się do przykładów podanych przez Pana, nie było i nie ma mowy o żadnych orgiach - zmordowani i umorusani żołnierze w czasie przerwy w walce kąpią się po prostu w morzu!. Również picie alkoholu występuje w scenariuszu marginalnie i nie wykracza poza naturalne odreagowywanie straszliwego stresu bitewnego.
Autor scenariusza oparł się na wielu materiałach źródłowych, w tym m.in. monografii Mariusza Borowiaka.
Kontakt z panem Chochlewem może Pan nawiązać poprzez producenta pana Jacka Lipskiego [...] Pan Lipski może również udzielić Panu informacji na temat dalszych prac nad projektem, któego powstała już dziewiąta wersja, oraz na temat aktualnej struktury finansowej.
Pierwotną wersję scenariusza oceniali eksperci powołani przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: wybitne reżyserki: panie Izabela Cywińska i Krystyna Krupska-Wysocka, znany aktor Andrzej Grabowski, producentka Kama Janczyk i krytyk Konrad Zarębski (on jeden był przeciw). W sumie projekt otrzymał 79.8 punktów przy czym kwalifikowane minimum to 60 punktów. Zgodnie z Trybem Naboru i Wyboru opartym na Rozporządzeniu Ministra Kultury, w takiej sytuacji Instytut zobowiazany jest przyznać promesę - co też się stało. Równocześnie jednak PISF wystąpił do Producenta o dokładniejsze zweryfikowanie faktów pojawiajacych się w scenariuszu.
Z poważaniem
Jacek FUKSIEWICZ
Pełnomocnik Dyrektora ds. Produkcji Filmowej
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Krakowskie Przedmiescie 21/23
PL-00-071 Warszawa
tel. +48 (0) 22 4210 573
fax +48 (0) 22 4210 582
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
14. przypominam opinie s.p. prof. P.Wieczorkiewicza
Bollywoodzki komiks o historii Polski -
Z prof. Pawłem Wieczorkiewiczem z Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, specjalistą z zakresu historii najnowszej i historii wojskowości, autorem wielu opracowań naukowych, w tym książki "Kampania 1939 roku", rozmawia Zenon Baranowski
Polski Instytut Sztuki Filmowej poprosił Pana o wyrażenie opinii na temat scenariusza filmu "Tajemnica Westerplatte". Jak ona brzmi?
- Moja opinia jest zupełnie negatywna. I tę opinię podtrzymuję. Z ponad stu stron scenariusza, który dostałem do oceny, dwadzieścia pierwszych stron było w miarę zadawalające, natomiast cała reszta to po prostu stek bzdur i domysłów. I to wszystko w najgorszym stylu. Uważam, że ten film to przejaw bezczelnej arogancji. Nie z tego powodu nawet, że można dyskutować nad granicami swobód twórczych, to zupełnie inna kwestia, ale z uwagi na kompletną, żenującą ignorancję autora scenariusza przejawiającą się w nieznajomości podstawowych faktów. To jest po prostu bollywoodzki komiks na temat historii Polski.
http://www.blogmedia24.pl/node/3262#comment-13108
Za: "Najwyższy Czas", nr 5/2009, s. 11-12
----------
Z ANNĄ PIETRASZEK, reżyserem, dziennikarzem, dokumentalistką i ekspertem Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej (PISF), który przyznał 3,5 mln zł dotacji na produkcję filmu „Tajemnica Westerplatte", rozmawia Robert Wit Wyrostkiewicz.
-PISF potwierdził ostatnio promesę na dotowanie filmu (3,5 mln zł) „Tajemnica Westerplatte". „NCz!" opublikował jedną z pierwszych wersji scenariusza, gdzie na niemal każdej karcie polscy oficerowie i żołnierze przedstawieni są jako banda niezdyscyplinowanych pijaków, zlizujących np. wódkę z kart pornograficznych lub obsikujących portret gen. Edwarda Rydza-Śmigłego. To tylko dwa z kilkudziesięciu takich epizodów. Pani jest ekspertem PISF zajmującym się przyznawaniem dotacji. Nie jest Pani wstyd z powodu decyzji Instytutu?
-Tak, bardzo żenująca decyzja, niezrozumiała dla mnie. Wstyd mi nie jest, bo nie brałam udziału w tym recenzowaniu, nie byłam w grupie recenzentów, ja zajmuję się tu tylko dokumentem. Jednak wstyd się podziela, jak dzieli się splendory - na wszystkich reprezentujących godność instytucji publicznej, utrzymywanej z naszych podatków, a więc pracy wszystkich nas, jaką jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nie umiem też znaleźć logicznego wyjaśnienia, dlaczego Polacy sami gotowi są dotować film szkalujący ich samych...
-PISF przyznał dotację po lekturze pierwszej, najbardziej skandalicznej wersji scenariusza, a potwierdził promesę na 3,5 mln zł po tym, jak reżyser „Tajemnicy Westerplatte" nieco złagodził kilka z wielu kontrowersyjnych, żeby nie powiedzieć skandalicznych części scenariusza. Portret Naczelnego Wodza zalewany strumieniami moczu pijanego polskiego żołnierza zamieniono na bezimiennego polskiego generała; żołnierze nie kąpią się już na rauszu nago w morzu pod niemieckim ostrzałem, ale w bieliźnie itd. To dla PISF wystarczający retusz?
- Tu wykręcę się od odpowiedzi „w imieniu PISF" - nie brałam udziału w recenzowaniu tego filmu. Mogę od siebie, jako od filmowca-dokumentalisty, powiedzieć, że to szokujące - nie tylko decyzje PISF-owskich opiniodawców, ale i podważanie honoru polskich żołnierzy. Sama jestem dyplomowanym absolwentem studium dla generałów Wojska Polskiego;
http://www.blogmedia24.pl/node/3262#comment-23313
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
15. "poszedł tańczyć"
16. ;)) nie oglądam tego badziew, ani nie wiem, jak Chochlew wygląda
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
17. @Maryla, @All
Selka
18. I jeszcze jedno:
Selka
19. Pani rzecznik ma nas za durniów?
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl