Dziesiatka najwiekszych koncernow europejskich w roku 2019

avatar użytkownika En passant

Czesto czytamy w prasie lub slyszymy czy widzimy w mediach informacje o roznych firmach. Sa one wprawdzie ogolnie znane, ale malo wiemy o ich rzeczywistej sile gospodarczej. Ogolnych danych o swiatowych gigantach gospodarczych dostarcza regularnie swoim czytelnikom Forbes - jeden z najbardziej renomowanych magazynow gospodarczych swiata. W moim artykule przedstawie dziesiec najpotezniejszych firm w Europie, ktorych klasyfikacja zostala utworzona na podstawie kilku istotnych wartosci wlasciwych tym firmom.

 

Forbes jest magazynem gospodarczym ukazujacym sie co dwa tygodnie w Nowym Jorku juz od 1917 roku. Zostal zalozony przez emigranta szkockiego B.C.Forbesa (1988-1954). Glowne wydanie publikowane jest w ilosci ca. 900 tysiecy egzemplarzy. Redaktorzy sporzadzaja tez przerozne listy i klasyfikacje o osobach i firmach. Dane takie sa potrzebne dla milionow managerow, gdyz dostarczaja im ogolnej informacji o procesach i strukturach w swiecie gospodarki, w tym finansow.

 

Lista 10-ciu najwiekszych firm europejskich zostala wyloniona z grupy najwiekszych firm na swiecie. Widac tutaj, ze Europejczycy sa ogromni, ale w porownaniu z innymi kolosami okazuja sie duzo mniejsi. Klasyfikacja ta powstala w oparciu o cztery parametry: obrot, zysk, zasoby oraz wartosc rynkowa (market value) . Gdybysmy wzieli pod uwage tylko kapitalizacje rynkowa, to kolejnosc firm na liscie wygladalaby zupelnie inaczej. Wezmy dla przykladu taka europejska spolke akcyjna jaka jest LVHM, ktora produkuje towary luksusowe (np. Louis Vuitton, Dior). Chociaz na koniec 2019 jej kapitalizacja rynkowa wynosila ponad 200 miliardow Euro, nie znalazla sie ona w pierwszej dziesiatce europejskich gigantow.

 

A tak wyglada owa lista dziesieciu europejskich gigantow gospodarczych (wszystkie dane w miliardach dolarow USA):

 

 

Koncern Panstwo Obrot Zysk Zasoby Wartosc rynkowa

  1. Royal Dutch Shell Holandia 383 23 399 265

  2. Volkswagen Niemcy 278 14 556 92

  3. HSBC (Bank) GB 64 14 2558 176

  4. Allianz (Ubezp.) Niemcy 119  9  1060 102

  5. BP (Ropa naft.) GB 299 9 282 150

  6. Total (Ropa naft.) Francja 184 11 257 150

  7. Santander (Bank) Hiszpania 90 9  1668 84

  8. BNP Paribas Francja 102 8    2333        69

  9. Daimler (Auta) Niemcy 197 9 322 71

  10. Nestle Szwajcaria 93 10 139 281

 

Dopiero na nastepnych pozycjach znalazly sie znany koncern samochodowy BMW oraz koncern farmaceutyczny Novartis. Najwiekszy koncern europejski Royal Dutch Shell zajmuje dopiero dziewiate miejsce na swiecie. Inne, Volkswagen 18, HSBC 21, Allianz 23, BP 24, Total 25, Santander 30, BNP Paribas 34, Daimler 37 a Nestle dopiero 42.

Tak wiec widac, ze wielka forsa i potega jest za oceanem i w Chinach. Nastapilo wyrazne przemieszczenie sil, w wyniku ktorego nasz stary kontynent traci na znaczeniu.

 

Jak dodatek do artykulu w wyniku impulsow z dyskusji:

 

Wiemy dobrze, ze przed wprowadzeniem kapitalizmu w Polsce 1989, dominowal przemysl ciezki. Tenze przemysl jest raczej w odwrocie. Mamy tutaj np. KGHiM, Orlen, ale to sfery przemyslu wydobywczego (miedz) i energii. Pojawiaja sie firmy jaskolki, takie jak CD Projekt (Wiedzmin i inne programy), ktorej kapitalizacja rynkowa wynosi okolo 7 miliardow Euro. Inwestorzy zagraniczni potrzebuja duze gieldy, duze rynki, duze firmy, tak aby na tak duzych platformach wystepowala plynnosc kapitalowa, wejsc i ewentualnie szybko wyjsc zinwestycji.

W dziesiatce wymienionych najwiekszych firm europejskich dominuja sfery bankow, samochodow, przemysl wydobywcza ropy naftowej. To sa giganty, ktore beda jeszcze dlugo potrzebne, ale wiatr wieje juz z innej strony. Banki sa w EU na straconej pozycji, gdyz panuje juz od dawna bezprocentowa polityka. Nie ma tutaj zadnego banku niemieckiego. One upadaja, sa przejmowane. Wyjatkiem banku ze strefy Euro jest BNP Paribas. HSBC to bank brytyjski, dzialajacy na calym swiecie, glownie w Azji. Tam wiatr wieje mu w plecy i nie niszczy go EBC z idiotyczna waluta Euro.

Ta klasyfikacja jest o tyle uczciwa, gdyz oddaje rzeczywista wielkosc firm. Wezmy taka firme jak Tesla. Wartosci kapitalizacji rynkowej calej firmy wynosi az 145 mrd €. To jest wiecej niz wartosc kapitalizacji rynkowej trzech niemieckich gigantow samochodowych VW, Daimler i BMW. Wszystkie 3 najwieksze firmy niemieckie przedstawiaja wartosc ich akcji w wysokosci ca. 121 mrd €. Paradoks!!! Tesla wyprodukowala tylko 368 tys. aut (rok 2019), a VW az 11 milionow, Daimler 2,4 miliony a BMW 2,5. Obrot Tesli wyniosl 25 mrd Euro, a VW 234, Daimlera 173 , BMW 98. Tesla moze przetrwac tylko dlatego, ze naiwni akcjonerzy kupuja jej akcje. Caly czas produje straty, przepala pieniadze. Jej projektowany stosunek ceny akcji do zysku w 2020 roku ma wyniesc 92, a VW tylko 5,7, Daimlera 8,6, BMW 6,8. Oznacza to, ze inwestor kupujacy akcje Tesli bedzie czekal 92 lata, aby zyski tej firmy zwocily mu cene zakupu akcji. VW zas tylko ca. 6 lat, Daimlera ca. 9 a BMW 7. Sadze, ze niemieckie koncerny przezywajace teraz kryzys beda i tak lepsze o Tesli i szybko wyprzedza ta firme. Wroze jej szybka plajte.

 

 

7 komentarzy

avatar użytkownika Tymczasowy

1. Ciekawa informacja

"nasz stary kontynent traci na znaczeniu". Ropa, banki i produkcja samochodow. Dobrze wiedziec w razie gdybysmy chcieli zaczac robic pieniadze, co nie?
Serdecznie pozdrawiam.

avatar użytkownika dzekoo

2. Ropa i samochody

Ropę i samochody socjalistyczna UE dorżnie najszybciej. Zostaną banki :-) Przemieszczenie sił nie nastąpiło magicznie. Rozwój jest tam, gdzie mało regulacji i ograniczeń czyli w Chinach. Kapitalizm po prostu działa. Jeśli chodzi o USA, wiele koncernów ma obecnie napompowaną wartość rynkową. W Polsce wręcz odwrotnie.
https://businessinsider.com.pl/gielda/wiadomosci/pisowskie-spolki-na-gie...

avatar użytkownika Tymczasowy

3. @Dzekoo

Jednakowoz, z mojej strony to byl zart skierowany do Autora. Nigdy bym nie wymyslil, zebyopierac strategie rozwoju Polski na ropie, ktorej nie ma czy samochodach, ktorych nie potrafi konstruowac, jeno je sklada.
Pozdrawiam.

avatar użytkownika dzekoo

4. Odniosłem się do Europy i jej

Odniosłem się do Europy i jej 10 największych koncernów. Kontynent traci na znaczeniu, w dodatku przed jego największymi firmami przyszłość niewesoła.

avatar użytkownika En passant

5. @Tymczasowy @dzeko

Autorzy powyzszych komentarzy nawiazuja do sytuacji polskiej. Polsce trudno jest wypromowac wielkie wysoko skapitalizowane firmy. Wiemy dobrze, ze przed wprowadzeniem kapitalizmu w Polsce 1989, dominowal przemysl ciezki. Tenze przemysl jest raczej w odwrocie. Mamy tutaj np. KGHiM, Orlen, ale to sfery przemyslu wydobywczego (miedz) i energii. Pojawiaja sie firmy jaskolki, takie jak CD Projekt (Wiedzmin i inne programy), ktorej kapitalizacja rynkowa wynosi okolo 7 miliardow Euro. Inwestorzy zagraniczni potrzebuja duze gieldy, duze rynki, duze firmy, tak aby na tak duzych platformach wystepowala plynnosc kapitalowa, wejsc i ewentualnie szybko wyjsc zinwestycji.

W dziesiatce wymienionych najwiekszych firm europejskich dominuja sfery bankow, samochodow, przemysl wydobywcza ropy naftowej. To sa giganty, ktore beda jeszcze dlugo potrzebne, ale wiatr wieje juz z innej strony. Banki sa w EU na straconej pozycji, gdyz panuje juz od dawna bezprocentowa polityka. Nie ma tutaj zadnego banku niemieckiego. One upadaja, sa przejmowane. Wyjatkiem banku ze strefy Euro jest BNP Pribas. HSBC to bank brytyjski, dzialajacy na calym swiecie, glownie w Azji. Tam wiatr wieje mu w plecy i nie niszczy go EBC z idiotyczna waluta Euro.

Ta klasyfikacja jest o tyle uczciwa, gdyz oddaje rzewista wielkosc firm. Wezmy taka firme jak Tesla. Wartosci kapitalizacji rynkowej calej firmy wynosi az 145 mrd €. To jest wiecej niz wartosc kapitalizacji rynkowej trzech niemieckich gigantow samochodowych VW, Daimler i BMW. Wszystkie 3 najwieksze firmy niemieckie przedstawiaja wartosc ich akcji w wysokosci ca. 121 mrd €. Paradoks!!! Tesla wyprodukowala tylko 368 tys. aut (rok 2019), a VW az 11 milionow, Daimler 2,4 miliony a BMW 2,5. Obrot Tesli wyniosl 25 mrd Euro, a VW 234, Daimlera 173 , BMW 98. Tesla moze przetrwac tylko dlatego, ze naiwni akcjonerzy kupuja jej akcje. Caly czas produje straty, przepala pieniadze. Jej projektowany stosunek ceny akcji do zysku w 2020 roku ma wyniesc 92, a VW tylko 5,7, Daimlera 8,6, BMW 6,8. Oznacza to, ze inwestor kupujacy akcje Tesli bedzie czekal 92 lata, aby zyski tej firmy zwocily mu cene zakupu akcji. VW zas tylko ca. 6 lat, Daimlera ca. 9 a BMW 7. Sadze, ze niemieckie koncerny przezywajace teraz kryzys beda i tak lepsze o Tesli i szybko wyprzedza ta firme. Wroze jej szybka plajte.

Pozdrawiam i dziekuje za Wasz wklad w dyskusje
S.S.

En passant

avatar użytkownika Tymczasowy

6. Nawiasem mowiac

Wczoraj i dzis jezdzilem Volkwagenem Passat. To bardzo dobry samochod.
Pozdrawiam.

avatar użytkownika En passant

7. @Tymczasowy Volkswagen to gigant

W sklad koncernu VW wchodza: Volkswagen, doskonale auta Audi, SEAT, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, fabryki produkujace ciezarowki: Scania oraz MAN. Mam sam od kilkunastu lat Skode Fabie (rocznik 2004) i jezdzi dobrze do dzis.

Pozdrawiam
S.S.

En passant