Msza i nowoczesnosc - I
Sytuacja Kosciola katolickiego w dzisiejszej Polsce zarowno w nim samym jak i wokol niego jest kontynuacja zasadniczego sporu dotyczacego Kosciola we wspolczenym swiecie. Forma jaka spor w Polsce przybiera trudno nazwac inaczej jak zdziczenie. Uznalem za pozyteczne przedstawienie zachwycajacych glebia pogladow konserwatywnego teologa Jonathana Robinsona zawartych w ksiazce pt. "The Mass and Modernity. Walking to Heaven Backward" (Msza i nowoczesnosc. Wchodzenie do Nieba tylem), Ignatius Press, San Francisco 2005.
Ks.J.Robinson zdobyl staranne wyksztalcenie w dziedzinie teologii i filozofii. Pracowal na Wydziale Filozofii Mc Gill University w Montrealu, gdzie przez trzy lata pelnil funkcje dziekana oraz wykladal na Oxfordzie i Edynburgu (Wydzial Logiki i Metafizyki). Jest swietnie przygotowany do dzialalnosci, ktora prowadzi.
Autor uznal za stosowne zamieszczenie na samym wstepie, nawet przed spisem tresci, obszernego cytatu z liczacego 1781 stron zbioru kazan wplywowego w XIX w. w Anglii duchownego J.H. Newmana (1801-1890), "Parochial and Plain Sermons", 1997. Oto poczatek cytatu: "Dochodzimy do prawdy poprzez popelnianie bledow; postepujemu do przodu i odnosimy sukcesy dzieki niepowodzeniom. Tylko dzieki popelnianiu bledow wiemy jak postepowac dobrze...Wiemy co jest dobre nie pozytywnie, ale negatywnie -nie dostrzegamy prawdy od razu i nie postepujemy w jej kierunku, lecz bladzimy odkrywajac w ten sposob co nie jest prawda". Trudno jest mi sie zgodzic z takim zdaniem, ale dzieki takiemu postawieniu sprawy Autor znalazl efektowny podtytul do swojej ksiazki.
Oto jak Autor przedstawia przedmiot napisanej przez siebie ksiazki:
"Przedmiotem ksiazki jest reforma wiary Kosciola Katolickiego dokonana po II Soborze Watykanskim.Owoceem tej reformy byla czesto apatia, zgorzknienie i trywialnosc. Byc moze prawda jest, ze apatia, zgorzknienie i trywialnosc nie wyczerpuja calosci sprawy, ale nie da sie zaprzeczyc sa one bardzo widoczne i stwarzaja sytuacje, ktorej niebezpieczenstwo, jak mi sie wydaje, nie jest w sposob wystarczajacy zrozumiane. Obecna sytuacja liturgiczna ma duze znaczenie nie tylko dla wewnetrznego zdrowia Kosciola, ale takze dla efektywnosci misji w swiecie".
W tym miejscu wypada przypomniec czym byl II Sobor Watykanski. Trwal on od 11 X 1962 r. do 8 XII 1965 r. Objal koncowke pontyfikatu Jana Pawla XXIII i poczatek pontyfikatu Pawla VI. W czasie jego trwania odbyly sie 4 sesje soborowe i 10 posiedzen publicznych. Bralo w nim udzial 3 058 ojcow soborowych i 450 ekspertow. Uwaza sie, ze Sobor dokonal rewolucji w Kosciele Katolickim. Jednym z jej kluczowych elementow byla radykalna reforma liturgii. Do Kosciola po kilkuset latach niezmiennosci wkroczyla nowoczesnosc (modernizm). Dla konserwatystow modernizm byl herezja. Dla innych modernizmu w Kosciele bylo za malo. Uwazali, ze Kosciol powinien bardziej uwzgledniac zmiany zachodzace w swiecie i dokonac znacznie glebszej reformy. Kosciol powinien brac aktywny udzial w rewolucji spolecznej na rzecz ludzi biednych.
Wracajac do ksiazki, Ojciec Robinson podjal trud analizy modernizmu ksztaltujacego swiat.Modernizm y jest wedlug niego programem destrukcyjnym. Nie ma w nim nic interesujacego dla katolikow, ale wielu duchownych i teologow zaakceptowalo modernizm w celu prowadzenia dyskusji z otoczeniem. Niestety nie wykonano pracy analitycznej, po ktorej przeprowadzeniu staje sie jasne, ze modernizm jest wrogi w stosunku do Kosciola. "Rezultatem prob adaptacji liturgii w celu spelnienia postrzeganych potrzeb swiata z perspektywy modernizmu nie wzmacnia Kosciola tylko go oslabia...W efekcie liturgia zamiast dostarczac wizje zycia alternatywna w stosunku do modernistycznej wizji zycia wedlug swieckiej nowoczesnosci, obecnie wspolpracuje i szerzy zasady, ktore sa destrukcyjne dla katolicyzmu".
PS Video prezentuje uroczysta msze sw. z okazji 50 rocznicy kaplanstwa Ojca Jonathana.
- Tymczasowy - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. https://www.youtube.com/watch