Zabezpieczenia, które zabijają
elig, pon., 30/03/2015 - 15:16
Nasza cywilizacja ma obsesję bezpieczeństwa. Wciąż wprowadza się jakieś techniczne udoskonalenia, mające zapobiegać wypadkom. W tym samym celu uchwala się liczne przepisy, np. obowiązek noszenia odblasków po zmroku. Ostatnio dyskutowano o kaskach rowerowych.
Mało kto zdaje sobie sprawą z tego, iż owe zabezpieczenia same mogą być źródłem nieszczęść. Zacznę od dwóch bezkrwawych, anegdotycznych przykładów: w roku 1997 wybuchł pożar w turyńskiej katedrze. Słynny Całun Turyński omal nie spłonął. Największą przeszkodą w jego ratowaniu było zabezpieczenie go szybą kuloodporną. Strażak, ktory zdołał ją rozbić, mówił: "To Bóg dał mi siłę" / http://www.nasza-arka.pl/2010/rozdzial.php?numer=4&rozdzial=4 /.
W lutym roku 2001 pomnik Jana III Sobieskiego w warszawskich Łazienkach stracił głowę. Przyczyną było zabezpieczenie go na zimę budką zbitą z desek. Gdy uderzyła gwałtowna wichura, budka przesunęła się i urwała głowę posągowi / http://www.archiwum.wyborcza.pl/Archiwum/1,0,1356459,20010223WA-DLO,Krol_stracil_glowe,.html /. Głowa wpadła go kanału, skąd wyłowił ją nurek. Pomnik naprawiono.
Nie zawsze jednak obywa się bez ofiar. Cżesto zdarza się, że pasy bezpieczeństwa utrudniają wydostanie się z płonacego samochodu, powodując śmierć osób znajdujących się wewnątrz. Również poduszki powietrzne mogą spowodować groźne wypadki. Sama czytałam makabryczny opis tego, jak poduszka urwała głowę małej dziewczynce. O takim niebezpieczeństwie pisali też eksperci / http://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/400445,dzieci-w-niebezpieczenstwie-poduszki-powietrzne-sa-zagrozeniem.html /.
Ostatnim i najbardziej chyba tragicznym przykładem tego zjawiska jest katastrofa samolotu Germanwings w Alpach, 24.03.2015 / http://pl.wikipedia.org/wiki/Katastrofa_lotu_Germanwings_9525 /, w której zginęło 150 osób. Prokuratura i media skupiły się na domniemanej chorobie psychicznej drugiego pilota, który miał jakoby umyślnie rozbić samolot. Dopiero ostatnio zaczeto krytykować to jednostronne podejście / http://wiadomosci.onet.pl/swiat/katastrofa-airbusa-linii-germanwings-ekspert-nie-wykluczamy-awarii/1xw1yx /.
Nikt jednak nie zwrócił uwagi na fakt, że najistotniejszą przyczyną tragedii było to, że nie można się było dostać z zewnatrz do kabiny pilotów. Miała ona pancerne drzwi. Kapitan samolotu nie był w stanie ani ich otworzyć, ani wyłamać / http://wpolityce.pl/swiat/238993-otworz-te-przeklete-drzwi-dramatyczny-zapis-rozmow-z-kokpitu-airbusa-germanwings /. Te drzwi miały być zabezpieczeniem na wypadek ataku terrorystów. Spowodowało ono śmierć wszystkich pasażerów i członków załogi. Już dwa miesiące przed katastrofą holenderski pilot Jan Cocheret ostrzegal, iż blokada drzwi do kabiny pilotów może być niebezpieczna. Czytamy / http://wiadomosci.onet.pl/swiat/katastrofa-samolotu-linii-germanwings-we-francji-holenderski-pilot-przewidzial/4pkdg0 /:
"O czym pisał holenderski kapitan linii lotniczych Emirates, Jan Cocheret? Na łamach specjalistycznego "Piloot en Vliegtuig" odnosił się do przepisów dot. blokowania kabiny pilotów od wewnątrz. Mówił, że takie rozwiązanie - wprowadzone po 11 września 2001 roku - może doprowadzić do katastrofy. (...) "Mam nadzieję, że nigdy nie znajdę się przed zamkniętymi drzwiami kokpitu wracając z toalety! W przeciwnym razie pozostanie mi tylko usiąść z pasażerami i czekać na to, co się stanie!" - słusznie analizował pilot. Właśnie do takiego scenariusza doszło w przypadku katastrofy samolotu linii Germanwings.".
Jak widać, w dążeniu do bezpieczeństwa też przydaje się zdrowy rozsądek. Nieprzemyślane zabezpieczenia grożą nieszczęściem - jeszcze większym niż to, przed którym mialy chronić..
- elig - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
Etykietowanie:
3 komentarze
1. Pancerne drzwi?
Komentator Poruszyciel napisał /
http://www.ekspedyt.org/elig/2015/03/30/34609_zabezpieczenia-ktore-zabij... /;
"Taki przebieg wydaje się mało prawdopodobny. Drzwi są pancerne, ale dokumentacja do tego Airbusa 320 mówi wyraźnie, że w sytuacji braku reakcji ze strony pilotów na prośbę otwarcia drzwi, załoga samolotu może otworzyć zaryglowane drzwi z zewnątrz przez wstukanie kodu na klawiaturze."
2. Nie do końca
Tak, ale musi być potwierdzenie kodu z kabiny
3. tak, czasem
Samoloty nowoczesne zdane są na komputeryzację do pewnego stopnia same nie moga latać. To czasem może być zabójcze