Czego nie wiedzą dziennikarze o polskiej szkole
Wrzutką medialną, roztrząsaną we wszystkich przekazach z okazji rozpoczęcia roku szkolnego, stał się temat usunięcia z kanonu lektur „Pana Tadeusza” i ją to właśnie kupili redaktorzy: Michał Karnowski, Łukasz Warzecha i Tomasz Terlikowski w Klubie Ronina, pastwiąc się przy okazji bez litości nad żenującą niewiedzą egzaminowanych studentów. Tymczasem polska szkoła ma „szerokie horyzonty” i wcale nie zaniedbuje wychowania. Na czym dziś ono polega? Oto wytyczne z fachowego czasopisma „Polonistyka”.
Dawno już nie rozmyślałam przy moim zmywaku. Tyle się dzieje ważnych spraw, trudno je ogarnąć, jeszcze trudniej pojąć.
A poza tym wszystko, co ważne, natychmiast uczenie i mądrze interpretują, wyjaśniają, podają do uwierzenia eksperci. Namnożyło się ich ostatnimi czasy, oj namnożyło. I gdzie tu mamie Katarzynie przy zmywaku wścibić swoje trzy grosze?
Problem w tym, że tzw. medialni dyżurni eksperci mówią tylko o tym, co staje się przekazem dnia. „Kiedy czytelnicy" opozycyjnych" mediów nabiorą dość rozumu, by odesłać w diabły każdego, kto każe im podążać za wrzutkami i reżimowym bełkotem? – pytał niedawno Aleksander Ścios na Twitterze.
Przypomniałam sobie to pytanie, kiedy w jednym z Przeglądów Tygodnia w Klubie Ronina (2.09.br.) dziennikarze masakrowali poziom polskiej szkoły.
Wcześniej „wrzutką” medialną, roztrząsaną we wszystkich przekazach z okazji rozpoczęcia roku szkolnego, stał się temat wyrzucenia z kanonu lektur „Pana Tadeusza” i ją to właśnie kupili redaktorzy Michał Karnowski, Łukasz Warzecha i Tomasz Terlikowski, pastwiąc się bez litości nad żenującą niewiedzą egzaminowanych studentów.
I tu muszę stanowczo zaprotestować przeciwko wszelkim insynuacjom jakoby władza chciała z naszych dzieci zrobić roboli, którzy tylko pływać powinni umieć i czytać instrukcje, no, może jeszcze Gazetę Wyborczą.
Nic podobnego! Władza wspiera i pomaga rozszerzać horyzonty polskich uczniów. Ma do tego wykwalifikowane kadry, pieniądze i drożne kanały edukacyjne, którymi wiedza trafia nawet do nauczycielskich emerytów takich jak ja, aby wiedzieli, jak kształcić i na jakich wzorcach wychować swoje wnuki.
Oto dowód.
Otrzymałam newsletter fachowego czasopisma Polonistka (nr 8), a w nim polecane nauczycielom artykuły i pomysły na treść lekcji języka polskiego. Jeden z takich pomysłów, podpowiadający scenariusz zajęć mogłam przeczytać w wersji elektronicznej bez potrzeby kupowania całego numeru.
Zwróciłam na niego uwagę, bo został umieszczony w wielce obiecującym dziale „Horyzonty polonistyki” .
Zanim zgłębiłam treść, pomyślałam sobie. Biadolą tak nad wynaradawianiem młodzieży w polskiej w szkole, a tu, patrzcie, ludzie pracują i nikt o tym nie wie, że troszczą się o tożsamość narodową polskich dzieci.
Już sam tytuł: Człowiek – naród – język ojczysty budził nadzieje i zaufanie, że sprawy mają się dobrze, a tylko prawicowi malkontenci szukają dziury w całym.
Pełna dobrej woli włożyłam na nos okulary i zasiadłam do lektury siorbiąc od czasu do czasu yerba mate z guaraną, by lepiej się skoncentrować i więcej przyswoić.
Artykuł przeszedł najśmielsze moje oczekiwania. Oto młodzież na lekcjach j. polskiego będzie zgłębiać pojęcie człowieka już nie na jakimś tam cytacie z Kochanowskiego, Reja, Norwida czy Jana Pawła II, ale zapozna się z głębią myśli filozoficznej; Protagorasa, Pascala, Feuerbacha i Nietzschego. Wreszcie młodzież ma szansę wyjść z polskiego zaścianka. Oczywiście, nie może zabraknąć w takiej analizie zadumy nad człowiekiem Wisławy Szymborskiej.
Ale to nie koniec. Prawdziwe natarcie szerokich horyzontów dopiero mnie czekało, kiedy autorka artykułu po wyczerpującej analizie wiersza dawnej apologetyki Stalina podsumowała:
Współcześni młodzi ludzie, nieobciążeni pamięcią historyczną, patrzą w przyszłość, która jawi im się jako labirynt. Potwierdzają to rozmowy z młodzieżą, która dopiero co uzyskała dyplom dojrzałości i wybiera swą drogę życiową.
Szkoła słabo przygotowała ją do zmagań z rzeczywistością. Nie wyposażyła w takie umiejętności, jak kreatywność, dobra organizacja pracy, zdolność do aktywności społecznej, ciekawość poznawczą. Młodzież posiada co prawda pewien zasób wiedzy, ale brak jej wiary w siebie, otwartości, operatywności.
Jest nieufna, z trudem buduje trwałe więzi.
By nadrobić niedoskonałości edukacyjne i wzbudzić poczucie wiary w siebie u zagubionego ucznia autorka przechodzi do analizy rozumienia definicji narodu w przeszłości.
Proponuje jedynie zgłębienie myśli Mochnackiego, dostrzegającego proroczo symptomy globalizacji świata, utrudniające kształtowanie tożsamości narodowej. Pozostali romantycy nie zasłużyli na żaden cytat. Młodzieży musi wystarczyć krótkie resumé Juliusza Kleinera:
R o m a n t y z m o d k r y ł d u s z ę n a r o d u. Jak stawał do walki ze światem w imię postulatów jednostki, tak rzucał światu wyzwanie w imię żądań narodowości.
Jak to przekładało się na narodową literaturę? Ee, kto by tam to chciał czytać. Dlatego, autorka niezwłocznie przeszła do analizy najważniejszego cytatu. Proszę się skupić, by nie uronić ani słowa. Oto on:
Koniec końców silnikiem nowoczesnego narodobudownictwa była walka o samostanowienie, czyli prawo, w zasadzie niepodzielne, do wytyczania granic między „nami” i „nimi” i ochrony „naszych” interesów przed „ich” zakusami. Rzecz dziś nie tyle w nawróceniu narodów na altruizm, ale w prawidłowym rozeznaniu, co dziś, w świecie zglobalizowanej mocy i zlokalizowanej polityki, „leży w interesie narodu”, czyli co zwiększa szanse jego przetrwania jako narodu oraz szanse jego członków na godne i względnie dostatnie życie, a co się jemu przeciwstawia.
Czy gdyby redaktorzy z Klubu Ronina wiedzieli, że dziś młodzież odkrywa niezgłębione nauczanie Zygmunta Baumana, martwiliby się, że z Podstawy programowej gimnazjum wyrzucono Pana Tadeusza?!
Panowie, jesteście do tyłu z wiedzą o polskiej oświacie. Dziś przed polską młodzieżą inne cele i zadania, horyzonty rozświetlają im na nowo marksistowsko - leninowskie idee. Wszak zagraża nam faszyzm i przed nim polska szkoła na pewno nas obroni.
Autorka, godnego złotych ramek artykułu, podsumowuje:
"Głoszenie wyjątkowości własnego narodu wynika najczęściej z wybiórczego traktowania historycznej pamięci.
Bywa ona wykorzystywana przez polityków do manipulowania opinią publiczną. Pochodną tej tendencji jest rosnąca liczebność i siła narodowców, mających przekonanie o swej moralnej wyższości, wynikającej – ich zdaniem –
z faktu obrony tradycyjnych wartości przed kosmopolityzmem.
Tym tłumaczą szowinistyczne ataki, antysemityzm, język rasistowski. Jest to zjawisko groźne i coraz bardziej niepokojące tym bardziej, że w szeregi nacjonalistów wstępuje głównie młode pokolenie, inspirowane przez wytrawnych graczy politycznych.
Tak tak, Panowie redaktorzy, pora dokształcić się.
Jeśli ma być w polskiej szkole omawiana definicja narodu, to Leszka Kołakowskiego, jeśli walka o tożsamość narodową, to według złotych myśli sowieckiego enkawudzisty, ubeka, odznaczonego przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego III RP Złotym Medalem Zasłużonego Kulturze Gloria Artis, Zygmunta Baumana. A wszystko po to, by przezwyciężać stereotypy i walczyć z faszyzmem, który zagraża Polsce.
Wiedzieliście o tym? Nie? To pora najwyższa zapomnieć o medialnych „wrzutkach” i zajrzeć do prawdziwej polskiej szkoły.
Tymczasem mama Katarzyna kończy zmywanie i zaprasza do słuchania:
- mamakatarzyna - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
7 komentarzy
1. @mamakatarzyna
a później jest larum pedagogów, jak ich młodzież posponuje.
Zabrakło mi w tym tekście nazwiska propagatorki marksizmu i leninizmu.
Takie nazwiska należy pisać DUŻYMI LITERAMI, zeby ciemny lud wiedział, komu zawdzięcza to powracające z lat 50-tych jaśnieoświecenie.
Kto to juz sie nie zajmuje wychowaniem młodych Polaków w jasnoświeceniu !
Media, prokuratura, MSW, PRZYWRÓCONY Z ZAPLECZA PRACOWNIK UB! I JESZCZE TA ANONIMOWA PROPAGATORKA .
" "Głoszenie wyjątkowości własnego narodu wynika najczęściej z wybiórczego traktowania historycznej pamięci.
Bywa ona wykorzystywana przez polityków do manipulowania opinią publiczną. Pochodną tej tendencji jest rosnąca liczebność i siła narodowców, mających przekonanie o swej moralnej wyższości, wynikającej – ich zdaniem –
z faktu obrony tradycyjnych wartości przed kosmopolityzmem.
Tym tłumaczą szowinistyczne ataki, antysemityzm, język rasistowski. Jest to zjawisko groźne i coraz bardziej niepokojące tym bardziej, że w szeregi nacjonalistów wstępuje głównie młode pokolenie, inspirowane przez wytrawnych graczy politycznych."
A co robią młodzi? Mały sabotaż, malują symbole Polski Walczącej i kleją w tysiącach vlepki.
Pozdrawiam
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. @mamakatarzyna
tak własnie młodzi reagują na lewacką propagandę i nazywanie ich faszystami
Plakaty nawołujące do nienawiści pojawiły się w Lublinie. Prezydent Żuk potępia sprawców
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
3. @Maryla
Dociekliwi znajdą autorkę. A ja już nie chciałam dobijać. Ofiara systemu.
Pozdrawiam
4. Koniec,
koncow silnikiem nowoczesnego narodobudownictwa", jest autorka po szkole zawodowej czasow Edwarda Gierka. Czy moze byc gorzej, czy to juz D N O O O? WNUCZKA LYSENKI I STALINA-wybitnego jezykoznawcy?
5. Droga Katarzyno,
Ta szkoła nie jest już polska. Wiadomo, ze w Polsce nie rządzą Polacy i zależy im na tym, zeby Polska zniknęła z mapy świata, a Polacy wyginęli. Wobec tego szkołę też depolonizują aby tych maluczkich, co nam jeszcze pozostali w naszym kraju, nie wychowywać na Polaków.
Ja też w tej chwili jestem emerytowaną nauczycielką i cieszę się, ze nie partycypuję w tym szkodnictwie, w jaki przekształciło sie nam szkolnictwo. Zero patriotyzmu i historii no i na dodatek gender jak zaraza.
Pozdrawiam serdecznie
Jeszcze Polska nie zginęła kiedy my żyjemy!
"Ogół nie umie powiedzieć, czego chce, ale wie, czego nie chce" Henryk Sienkiewicz
6. Zgadzam się z Pelargonią...
że to po prostu nie jest polska szkoła. Jest to szkoła niepolska majacą polskie dzieci wytresować na kosmopolityczne niemyślące jednostki.
Ja wpadłam w osłupienie po przeczytaniu tego:
"Rzecz dziś nie tyle w nawróceniu narodów na altruizm, ale w prawidłowym rozeznaniu, co dziś, w świecie zglobalizowanej mocy i zlokalizowanej polityki, „leży w interesie narodu”, czyli co zwiększa szanse jego przetrwania jako narodu oraz szanse jego członków na godne i względnie dostatnie życie, a co się jemu przeciwstawia."
W tym bełkocie zawarty jest jednak pewnien bardzo poprawny politycznie szantaż: jak nie rozeznacie i nie staniecie po stronie mocy, to będziecie w nędzy. Jak rozeznacie kto ma moc, to będziecie mieli względny dostatek i przetrwacie... Proste.
Ale ja to jednak napiszę jeszcze prościej, przekładając na język polski:
Drogie dzieci. Światowym globem rządzą dzisaj bogaci wujowie, którym udało się różnymi metodami zagrabić już prawie wszystko i prawie wszystko przejąć w swoje łapska. I teraz możecie albo próbować ciągnąć do siebie - raczej bez efektu, albo dać się wujom dalej okradać, nie podskakiwać - a za to oni rzuca wam jakiś ochłap.
W zasadzie cały ten artykuł należy w ten sposób przełożyć na jezyk polski ...
7. @Pelargonia @guantanamera
Szkoły są państwowe, a państwo nie Polaków. Bez tej świadomości i sprawdzania, czego uczą w szkołach, problem będzie narastał.
Pozdrawiam
Katarzyna