Kalendarium budowy Gdyni
styczeń 1920
Wejście w życie Traktatu Wersalskiego, przywracającego Polsce dostęp do Bałtyku.
10 lutego 1920
Objęcie wybrzeża i Gdyni przez władze polskie.
20 czerwca 1920
Sprawozdanie inż. Tadeusza Wendy w sprawie wyboru miejsca budowy portu.
październik 1920
Rząd polski podjął decyzję budowy w Gdyni -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków-, wg projektu inż. Tadeusza Wendy.
21 maja 1921
Wbity został pal pod budowę -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków.
23 września 1922
Przyjęcie przez Sejm RP ustawy w sprawie -budowy portu morskiego przy Gdyni na Pomorzu.
29 kwietnia 1923
Uroczyste otwarcie -Tymczasowego Portu Wojennego i Schroniska dla Rybaków - w Gdyni. 13 sierpnia 1923 Do portu w Gdyni wpłynął pierwszy zagraniczny statek -Kentucky- pod banderą francuską.
4 lipca 1924
Podpisanie umowy pomiędzy rządem polskim a konsorcjum francusko-polskim w sprawie budowy portu w Gdyni.
1925
Port przeładowuje 55,6 tys ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża Pilotowego i Portowego.
10 lutego 1926
Rozporządzenie Rady Ministrów RP o nadaniu Gdyni praw miejskich.
6 listopada 1926
W porcie gdyńskim rozpoczął pracę pierwszy dźwig.
29 grudnia 1926
Rozpoczyna działalność państwowe przedsiębiorstwo armatorskie -Żegluga Polska.
9 maja 1927
W porcie gdyńskim powstały warsztaty remontowe -Nauta-.1927Wielkość przeładunku wynosi 898 tys. Zostaje wybudowane Nabrzeże Rotterdamskie.
22 marca 1928
Powstanie Urzędu Morskiego w Gdyni.
24 listopada 1928
Powstało Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe POLBRYT.
1928
Port przeładowuje 1957,7 tys. ton. Minister Kwiatkowski otwiera ryżownię na Nabrzeżu Indyjskim.
1929
Przeładunki osiągają wysokość 2822,5 tys. ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża śląskiego. Przy Urzędzie Morskim powstaje Tymczasowa Rada Portu jako organ doradczy i opiniodawczy.
11 marca 1930
Otwarcie pierwszej polskiej regularnej linii pasażerskiej z Gdyni do Nowego Jorku.
13 lipca 1930
Podniesienie bandery polskiej na pierwszym żaglowcu szkolnym -Dar Pomorza-.
8 sierpnia 1930
Podniesienie bandery polskiej na pierwszym statku pasażerskim -Polonia-.
1930
Przeładunki wynoszą 3625,7 tys. ton. Rozpoczyna się budowa Nabrzeża Duńskiego. Ukazuje się pierwszy numer -Wiadomości Portu Gdyńskiego-.
1931
Zbudowano Nabrzeże Angielskie
1 marca 1933
Otwarcie nowo wybudowanej linii kolejowej ze śląska do portu w Gdyni, służącej głównie transportowi węgla.
1933
Gdynia wyprzedziła port gdański pod względem wielkości przeładunków.8 grudnia 1933 Otwarcie Dworca Morskiego w porcie gdyńskim.
15 stycznia 1934
W porcie rozpoczyna działalność strefa wolnocłowa
15 września 1935
Z portu gdyńskiego wypłynął w dziewiczy rejs do Nowego Jorku pierwszy nowoczesny polski transatlantyk - -Piłsudski-.
1937
Przeładunki wynoszą 9000,6 tys. ton. Konferencje żeglugowe uznają Gdynię za port bazowy I kategorii.
27 lipca 1939
Nastąpiło ostatnie przed wybuchem wojny podniesienie bandery na transatlantyku -Chrobry-.
1-19 września 1939
Obrona miasta i portu gdyńskiego przed wojskami niemieckimi.
1/2 września 1939
W celu zablokowania wejścia do portu w Gdyni polskie dowództwo zatapia -Robur- oraz grecki frachtowiec.
28 marca 1945
Wojska polskie i radzieckie wkraczają do Gdyni.
1 maja 1945
Rozpoczyna działalność Biuro Odbudowy Portu.
czerwiec 1945
Uruchomienie portu gdyńskiego, zniszczonego prawie całkowicie w wyniku działań wojennych.
16 lipca 1945
Do portu gdyńskiego wpłynął pierwszy od zakończenia wojny statek po węgiel--Suomen Neito-, parowiec Finska Angfartygs A/B.
21 września 1945
Wpłynięcie do portu gdyńskiego z Anglii ss -Kraków-, który jako pierwszy statek powrócił po wojnie do portu macierzystego.
22 maja 1947
Wyprowadzenie z portu gdyńskiego wraka pancernika -Schleswig-Holstein
Święto Morza w Polskiej Gdyni w 1932 roku
Autorem albumu jest Bloger Blogmedia, inżynier Marek Tylman
15 komentarzy
1. Szanowny Panie Michale
przez dwadzieścia lat II RP budowano podstawy państwa polskiego, jego gospodarki i bezpieczeństwa.
Wystarczyło 5 lat rządów Donalda Tuska, aby to zniszczyć. Zaczął niszczenie polskiego przemysłu stoczniowego Rakowski, skończył Tusk.
A Polacy milczą...
Pozdrawiam serdecznie
Polska bierze rozwód z morzem. Spadliśmy do trzeciej ligi
Nasze porty spadły do trzeciej ligi, stocznie ograniczają się do niszowej
produkcji, rybołówstwo zamiera, a armatorzy nie liczą się na świecie. Po
cichu, ale skutecznie Polska rozwiodła się z morzem.»
Rząd Niemiec pomaga stoczni
warunki pomocy publicznej rządu niemieckiego dla stoczni P + S Werften w
Meklemburgii-Pomorzu Przednim.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. Szanowny Panie Michale
nóż się w kieszeni otwiera, proszę z czego się ciesza żurnalisty kupione za judaszowe srebrniki
Morski Terminal Masowy Gdynia w fazie rozwoju. Mija rok od prywatyzacji
W środę minie rok, od kiedy MTMG - Morski Terminal
Masowy Gdynia sp. z o.o. jest w prywatnych rękach, a konkretnie należy
do spółki ATIC Services, z siedzibą w Paryżu. Transakcja opiewała na
60,3 mln zł.
»
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
3. Do Pani Maryli,
Szanowna Pani Marylo,
Donald Tusk sprzedał polskie porty, stocznie za przysłowiowe 5 groszy, by Niemcy, IV rzesza Angeli Merkel mogła budować nowożytne imperium;
Imperium zła
Hańba
Ukłony moje najniższe
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
4. Do Pani Maryli,
Szanowna Pani Marylo,
Donald Tusk wyprzedaje Polskę, byśmy my, nasze dzieci stały się niewolnikami zbrodniczej rasy germańskiej
Ukłony moje najniższe
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
5. Morze Baltyk i Gdynia
to byl obszar marzen mlodych ludzi w przedwojennej Polsce. Ja tam klusowalem na harcerskim jachcie, bez karty zeglarskiej, czyli pozyczonej od kolegi. Z pagajem walacym po chelbiach i meduzach. A takze statkiem radzieckim, Primorie, czy cos takiego, walacym po Zatoce jak glupi. To ten, ktorego Sipinska chrzcila slowami, ze wszystkim sie im odda. Na studiach w PWSSP w Poznaniu wysylali ja po piwo.
6. Witam pana,panie Michale w Gdyni z przed lat :)
mieliśmy w naszych powojennych czasach rożnych nieudaczników na fotelach premiera, mielismy ludzi przysyłanych w "teczkach" z Moskwy.... i nie tylko,ale tusku
PObiło rekordy szkodzenia Polsce,
wczesniej buzek ,ten co to go chcieliśmy wsadzić na wózek
i bielecki ,/jan/krzysztof/
ci ktorzy
zaczęli bandycki plan
wprowadzać w życie, plan zmarnowania wysiłku poprzedniego Pokolenia,ci ludzie przejdą do niechlubnej historii,jako hunowie naszych czasów
serdecznie pozdrawiam
gość z drogi
7. Pani Gość z Drogi,
Szanowana Pani Zofio,
Donald Tusk działa tak jak mu każą Niemcy i Rosjanie.
Większość Polaków ogłupiała na jego punkcie i głosuje na złodziei i szkodników
Ma ułatwione zadanie, po prawicowa opozycja albo się dzieli albo się łączy u Świętej Katarzyny.
Najczęściej śpi.
Hierarchowie Kościoła zawarli pakt z tronem dziadziów w ruskich budach.Wyalienowali się w Magdalence
Obudzimy się za rok z nocnikiem w ręku.
Ukłony dla Pani i Pani Bliskich z Małym Gościem na czele
Mały Gość wybiera się z Babcią nad morze.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
8. Pan Tymczasowy,
Szanowny Panie,
Mamy wspólnych znajomych. Ja znam Ule. Ona jest młodsza ode mnie o lat 10. Tyle, że ja chodziłem na sobotnie fajfy do PWST. Dziś ASP
Ja też bawiłem się w żeglarstwo.W ramach TKKF, ukończyłem kurs żeglarski w Ustce.
Do dziś wspominam
Mieliśmy z braćmi małego bączka, ze stałym masztem, mieczem blaszanym.Wysyłałem kolegów z wymborkiem / poznańskie wiadro / po 'kilwater'
Dziś można tylko wspominać
Ukłony
Tyle, ze ja nie szalałem po morzach. Zagłówka to przynęta na dwunożne rybki
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
9. Panie Michale :) przepraszam za spóznione podziękowania,ale
jak juz w innym miejscu pisałam Panu,pokonała mnie technika....
pięknie dziękuję za Wszystko :)
co do obudzenia,niestety ale moze TAK właśnie być,szczególnie,ŻE LUDZISKA WYBIERAJĄ
podobnych do siebie,jacy wyborcy,taki i ich " krul i bul,bul "
serdecznie pozdrawiamy....:)
gość z drogi
10. Pani Gość z Drogi,
Szanowna Pani Zofio,
Bardzo mi milo.
Ukłony wieczorne dla Pani i Pani Bliskich
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
11. Panie Michale :)))
mam gdzieś w starych rocznikach przedwojennych gazet,ciekawy artykuł o Gdyni....
jak tylko odszukam ,zacytuję go
Dobrej Nocy....:)
gość z drogi
12. Pani Gość z Drogi,
Szanowna Pani Zofio,
Z przyjemnością przeczytam.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
13. Panie Michale,szukam.... :)))
wieczorne serdeczności :)
gość z drogi
14. Pani Gość z Drogi,
Szanowna Pani Zofio.
Jest niedziela.
Ukłony dla Państwa
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
15. Panie Michale,jak ten CZAS szybko biegnie:)
pozdrawiam wtorkowo :)
serdeczności dla Rodziny i zwierzaków
gość z drogi