Projekt ustawy o mediach publicznych
polityczni, czw., 04/12/2008 - 07:39
Właśnie zakończyły się prace nad projektem ustawy w dziedzinie usług medialnych, który dotyczył problemu związanegoz misją w telewizji i radiu publicznym.
Podstawowymi zagadnieniami pojawiającymi się w ustawie jest m.in. zadaniowe a nie podmiotowe finansowanie realizacji misji publicznej, wprowadzenie licencji programowych i wymogów z nimi związanych, oraz reorganizacja mediów publicznych, w tym utworzenie, jako spółek Skarbu Państwa radiowo-telewizyjnych jednostek regionalnych.
Ustawa zakłada powstanie Państwowego Funduszu Celowego, którego organ zarządzający będzie miał wpływ w kwestii wydawania środków na zadania publiczne. Osobnym organem, który będzie funkcjonował przy KRRiT będzie Rada Programowa posiadająca Fundusz Zadań Publicznych.
Według założeń projektu ustawy licencja programowa będzie przyznawana przez KRRiT na okres dwóch lat, a przy tym uwzględniać będzie strukturę gatunkową programu, porę emisji programu oraz udział reklam społecznych.
Projekt ustawy w środowisku medialnym spotkał się z niezbyt entuzjastycznym przyjęciem. Szczególnie pomysł powstania spółek radiowo-telewizyjnych skrytykowały rozgłośnie lokalne.
Zespół przygotowujący projekt ustawy podkreślił, że jej głównym celem jest zapewnienie różnorodności opinii w mediach audiowizualnych, zwiększenie obecności wartościowych audycji radiowych i telewizyjnych, poprawa efektywności w systemie mediów publicznych, uporządkowanie zarządzania archiwalnymi zasobami audycji, a także to, iż wspomniany projekt ma na uwadze zapewnienie stabilnych podstaw finansowania, z jednoczesnym zniesieniem obciążeń fiskalnych, jakie łączą się z abonamentem skierowanym do obywateli. Projektowana regulacja zgodna jest z prawem Uni Europejskiej.
Konferencja prasowa została zorganizowana w Domu Dziennikarza w Warszawie.
Marta Bagnicka, Ewelina Konopka (polityczni.pl)
- polityczni - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
3 komentarze
1. @wojt
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. sprzyja poddaniu mediów publicznych kontroli ze strony koalicji
Platforma przygotowuje się do ponownego uderzenia legislacyjnego z nowym projektem ustawy o mediach publicznych. Niewątpliwie liczy w tej kwestii na pomoc Lewicy. Założenia projektu powstałego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego to m.in. likwidacja abonamentu radiowo-telewizyjnego i zastąpienie go Funduszem Misji Publicznej, który ma być zasilany przez budżet państwa z wpływów VAT od spółek medialnych, a także zadaniowe, a nie podmiotowe finansowanie realizacji misji publicznej i wprowadzenie licencji programowych.
Projekt ustawy został przygotowany przez zespół w składzie: prof. Tadeusz Kowalski, Stanisław Jędrzejewski (prof. KUL), dr Jędrzej Skrzypczak (UAM), mec. Robert Kroplewski i mec. Tomasz Kapliński. Wczoraj odbyło się spotkanie autorów projektu z dziennikarzami.
- Czy mają państwo świadomość, że w obecnej sytuacji politycznej wasza reforma sprzyja poddaniu mediów publicznych kontroli ze strony koalicji rządowej? Media prywatne sprzyjają koalicji rządzącej, w tej sytuacji jest zagrożony pluralizm poglądów w obiegu publicznym - podkreślali, zwracając się do autorów projektu, współpracownicy mediów publicznych. Zdaniem specjalistów, reforma zawiera wiele szkodliwych i niebezpiecznych elementów. Po pierwsze, ma na celu osłabienie mediów publicznych poprzez możliwość wsparcia finansowego mediów prywatnych (poprzez zapis mówiący o zadaniowym, a nie podmiotowym finansowaniu realizacji misji publicznej), a po drugie, rozmycie odpowiedzialności za reprezentowanie interesów państwa.
Sposób finansowania mediów publicznych został opatrzony argumentem następującym: "proponowane rozwiązanie znosi parafiskalne obciążenie ponoszone przez obywateli i podmioty, a związane z opłacaniem abonamentu radiowo-telewizyjnego. Pozwala na uniknięcie znacznych kosztów transakcyjnych poboru tego świadczenia, w tym koszty pośrednictwa poczty, koszty przelewów ponoszonych przez miliony gospodarstw domowych". Niestety, nie dodano przy tym, że jednocześnie pozbawia się obywateli jakiegokolwiek wpływu na jakość emitowanych w telewizji publicznej programów. Fundusz Misji Publicznej ma być zarządzany przez trzyosobową radę powierniczą złożoną z "osób o wybitnej wiedzy z zakresu finansów publicznych", ale powoływanych przez Sejm, więc rządzącą akurat w danej kadencji koalicję.
Izabela Borańska
http://www.naszdziennik.pl/index.php?typ=po&dat=20081204&id=po61.txt
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
3. "Kto płaci, ten wymaga"
Z Wojciechem Reszczyńskim, wicedyrektorem Informacyjnej Agencji Radiowej Polskiego Radia, rozmawia Izabela Borańska
Likwidacja abonamentu i powołanie Funduszu Misji Publicznej - to główne założenia nowego projektu ustawy medialnej, który powstał w ministerstwie kultury. Jakie będą konsekwencje tego zapisu?
- Fundusz Misji Publicznej utworzony ma być na bazie budżetu państwa, a to jest nic innego jak forma podporządkowania mediów budżetowi, na który wpływ ma bieżąca polityka rządzącej partii, a więc polityka rządu i parlamentu. Zwykło się mówić: "Kto płaci, ten wymaga" - na takiej zasadzie będzie działał fundusz.
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl