Uchwałą Sejmu RP rok 2012 poświęcony został osobie ks. Piotra Skargi w 400. rocznicę jego śmierci.

avatar użytkownika Maryla

Kaznodzieja króla Zygmunta III Wazy, pierwszy rektor Uniwersytetu Wileńskiego, autor najpoczytniejszej książki stanu szlacheckiego - "Żywotów świętych", i nie mniej poruszających "Kazań sejmowych". Wizjoner i prorok - zatroskany o dobro Rzeczypospolitej, odważnie piętnujący wady ówczesnych elit. Apologeta wiary katolickiej - walczył z błędami herezji nie mieczem, lecz słowem - ostrym, upominającym, które do dziś aż "parzy". Uchwałą Sejmu RP rok 2012 poświęcony został osobie ks. Piotra Skargi w 400. rocznicę jego śmierci.

 

Najsłynniejszy polski jezuita przyszedł na świat za panowania Zygmunta I Starego, 12 lutego 1536 r., gdy Polska przeżywała swój złoty wiek. W wieku 28 lat przyjął święcenia kapłańskie, został mianowany kaznodzieją w katedrze lwowskiej. Dobrze wykształcony na Akademii Krakowskiej, formację duchową i intelektualną ugruntował w nowicjacie Towarzystwa Jezusowego w Rzymie. Po powrocie do kraju w 1571 r., zaczął budować struktury zakonu na ziemiach Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Założył kolegia jezuickie w Połocku, Dorpacie, Rydze, w których kształciła się młodzież katolicka, ale również wstęp wolny mieli protestanci. Został pierwszym rektorem Uniwersytetu Wileńskiego, uczelni, która odegrała wielką rolę w powrocie na łono Kościoła katolickiego panów braci uwiedzionych przez nowinki protestantyzmu. Jako przełożony domu zakonnego w Krakowie ks. Skarga założył Bractwo Miłosierdzia, Bank Pobożny i Skrzynkę św. Mikołaja - dzieła charytatywne służące najuboższym. Zmarł w 1612 r., pochowany został w kościele Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie.
Lwów, Wilno, Kraków - mistrzowskie fotografie Stanisława Markowskiego pokazują, że wszędzie tam pamięć królewskiego kaznodziei jest wciąż obecna. W dostojnych murach ciągle rozbrzmiewa echo przestróg wypowiedzianych przed wiekami o "nierządnym królestwie bliskim zginienia" przez przywary narodu szlacheckiego. Granice między przeszłością a teraźniejszością przestają istnieć - u Stanisława Markowskiego ks. Skarga właśnie zszedł z ambony w katedrze wileńskiej lub przechadza się uniwersyteckim dziedzińcem. Bliski mimo oddalenia.

MR

http://www.radiomaryja.pl/artykuly.php?id=1141145

Etykietowanie:

3 komentarze

avatar użytkownika Maryla

1. "Zbrojne pielgrzymki" Grzegorza Kucharczyka

Ukazała się najnowsza książka Grzegorza Kucharczyka - „Zbrojne pielgrzymki". Autor jest redaktorem dwumiesięcznika „Polonia Christiana", pracownikiem naukowym Instytutu Historii PAN i wykładowcą Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa oraz Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

2. 400. rocznica śmierci

400. rocznica śmierci "szermierza kontrreformacji" ks. Piotra Skargi

27 września 1612 r. w Krakowie zmarł Piotr Skarga - kaznodzieja, jezuita, zdecydowany przeciwnik reformacji, współtwórca unii brzeskiej z 1596 r.; zasłużony dla rodzimej kultury i języka pisarz, autor m.in. "Kazań sejmowych", w których przepowiadał zgubę Polski.
"Skarga był z natury osobowością energiczną, żywą (...). Zaraz po wstąpieniu na ambonę cały płonął, grzmiał jak burza, olśniewał jak błyskawica, uderzał jak piorun. Czasem prosił i błagał, modlił się i na twarz upadał przed Panem, by za chwilę, zdjęty oburzeniem, miotać zaklęcia i groźby. Miał wrodzony przymiot największych mówców: potęgę natchnienia i dar porywania serc ludzkich" - charakteryzował charyzmatycznego kaznodzieję ks. Kazimierz Panuś ("Piotr Skarga").

Piotr Skarga urodził się w 2 lutego 1536 r. w Grójcu na Mazowszu w rodzinie szlacheckiej Michała i Anny ze Świętków. Był najmłodszym spośród szóstki ich dzieci (miał trzech braci i dwie siostry).

Według niektórych przekazów, nazwisko Skarga zawdzięczał dziadkowi - Janowi Powęskiemu, który nagminnie się o coś procesował. Podobnie miał postępować także ojciec Piotra.

Młodzieniec kształcił się w szkole parafialnej w Grójcu. W 1544 r., w wieku ośmiu lat, został osierocony przez matkę; w 1548 r. - przez ojca.

"Z rodzinnego domu Piotr Skarga wyniósł silną wiarę, pobożność i głębokie przywiązanie do wyznania katolickiego. Zresztą cała dzielnica mazowiecka stanowiła ostoję katolicyzmu. Nowinki religijne nie znajdowały tu posłuchu, a zwolenników reformacji była ledwie garstka" - pisał Marek Balon ("Ks. Piotr Skarga").

W 1552 r. Skarga rozpoczął studia na Akademii Krakowskiej. Po trzech latach ze stopniem bakałarza ukończył wydział filozoficzny tejże uczelni. Nie kontynuował studiów prawdopodobnie ze względu na brak pieniędzy. W 1555 r. rozpoczął pracę w szkole parafialnej przy kolegiacie św. Jana w Warszawie. Od 1557 r. wychowywał nieletniego Jana Tęczyńskiego, syna wojewody lubelskiego Andrzeja Tęczyńskiego. Kontakty z możnym rodem umożliwiły Skardze wyjazd ze swym podopiecznym do Wiednia w 1560 r.

Po powrocie z zagranicy dwa lata później Skarga poznał biskupa kujawskiego (późniejszego arcybiskupa gnieźnieńskiego) Jakuba Uchańskiego. Prawdopodobnie pod jego wpływem zdecydował się zostać duchownym. Wybór ten był związany m.in. z faktem, że druga połowa XVI stulecia to okres, kiedy kler katolicki tracił co raz więcej wpływów w Rzeczypospolitej na rzecz zwolenników reformacji.

Zdecydowany walczyć z przeciwnikami Kościoła Skarga otrzymał święcenia kapłańskie w 1564 r. we Lwowie. Tam też pełnił m.in. obowiązki kanclerza lwowskiej kapituły.

W 1566 r. przeniósł się do Gorliczyna pod Przeworskiem. Prowadził tam działalność duszpasterską na
dworze Jana Krzysztofa Tarnowskiego (syna hetmana Jana Tarnowskiego).

Po śmierci możnego protektora w 1567 r. Skarga wrócił do Lwowa. Na krótko jednak, gdyż już w następnym roku wyjechał do Wiednia, skąd w początkach 1569 r. udał się do Rzymu. Tam wstąpił do zakonu jezuitów. Pobyt w Rzymie ukształtował ideowo zakonnika. Pozostawał wówczas pod wpływem m.in. pism Ojców Kościoła i teologów średniowiecznych.

W 1571 r. Skarga z wyróżnieniem ukończył nowicjat w Rzymie. "Przełożeni przyznawali mu +doskonałe zdrowie, talent kaznodziejski, dar wymowy, umiejętność słuchania spowiedzi+" - wyliczał Janusz Tazbir ("Piotr Skarga"). Po powrocie do Rzeczypospolitej osiadł w Pułtusku, gdzie był kaznodzieją i wykładowcą w miejscowym kolegium jezuickim.

W 1573 r. wyjechał do Wilna, gdzie został wicerektorem tamtejszego kolegium. "Najgorliwiej zajmował
się jednak nie działalnością pedagogiczną, a zwalczaniem na kazalnicy i w polemice drukowanej
licznych osiadłych w tym mieście heretyków z wyznawcami kalwinizmu i prawosławia na czele" -
tłumaczył Tazbir.

Efektem gorliwej działalności kaznodziejskiej Skargi w Wilnie było m.in. przyjęcie w 1586 r.
katolicyzmu przez podkanclerzego Wielkiego Księstwa Litewskiego Lwa Sapiehę.

Podczas płomiennych przemówień Skarga zawzięcie krytykował innowierców. W 1581 r. apelował do
biskupa wileńskiego Jerzego Radziwiłła, aby był "na heretyki zaostrzonym słupem".

W czasie posługi w Wilnie Skarga napisał (i wydał drukiem) "Żywoty świętych polskich". "W +Żywotach
świętych+ Skarga rysował wyraziście obraz świata i postaci ludzkich. Z impetem oddawał atmosferę
walki o dusze i o umysły, walki charakterystycznej dla mentalności ludzi jego pokolenia,
pochłoniętych - jak pisał Mikołaj Sęp Szarzyński - +wojną naszą ze światem, z szatanem i z ciałem+"
- charakteryzował cieszące się dużą popularnością dzieło Skargi ks. Panuś.

W 1579 r. król Stefan Batory przekształcił kolegium jezuickie w Wilnie w akademię. Skarga został
pierwszym rektorem nowo utworzonej uczelni.

Zakonnik cieszył się względami władcy do tego stopnia, że towarzyszył mu także podczas kampanii
wojennych, np. w czasie oblężenia Połocka w 1579 r. Po zdobyciu przez Rzeczpospolitą Inflant trzy
lata później, Skarga założył kolegia jezuickie m.in. w Rydze i Dorpacie.

W 1584 r. zamieszkał w Krakowie, gdzie pełnił obowiązki przełożonego domu zakonnego św. Barbary.
Prowadził działalność charytatywną. Założył Bractwo Miłosierdzia, Bractwo Św. Łazarza, Bank Pobożny
i Skrzynkę Św. Mikołaja.

Od 1588 r. pełnił zaszczytną funkcję królewskiego kaznodziei na dworze Zygmunta III Wazy,
zdeklarowanego katolika. "Na widownię wstępował człowiek o ogromnym zasobie wiedzy, odznaczający
się wielkim kunsztem słowa, nie spotykanym u współczesnych. Przy tym dominował żarliwością uczucia
i bogactwem wyobraźni. Umiał użyć w miarę potrzeby patetyczności, celował doborem argumentów, nade
wszystko potrafił wyrażać się wytwornie i szlachetnie, a nie przytłaczał erudycją, nie męczył
jednostajnością tonu, okazywał dużo finezji i taktu, zachwycał szczerością i prostotą" - wyliczał
ks. Panuś.

Jako królewski kaznodzieja Skarga głosił, że reformacja zniszczyła jedność wyznaniową
Rzeczypospolitej. Wzywał do ograniczenia przywilejów dla protestantów, których nazywał heretykami i
bluźniercami przeciw Bogu.

Był zdecydowanym przeciwnikiem zawartej w 1573 r., a gwarantującej prawa innowiercom, konfederacji
warszawskiej. "(...) miota Skarga na tę ustawę najgorsze wyzwiska. Nazywa ją dzikim, piekielnym,
wilczym i tyrańskim prawem. Szlachcica zaprowadzającego w swoich dobrach reformację określa mianem
bezbożnego wyrodka, niesprawiedliwego drapieżcy, lwa jadowitego, psa głodnego" - pisał Tazbir.

Wzywał wyznawców prawosławia do podporządkowania się Stolicy Apostolskiej; to m.in. dzięki jego
zabiegom doszło w 1596 r. do zawarcia unii brzeskiej, której zwolennicy - unici (grekokatolicy)
uznawali papieża za głowę Kościoła, ale zachowywali odrębność obrzędową.

Najbardziej znanymi dziełami Skargi napisanymi na dworze Zygmunta III były "Kazania sejmowe" i
"Wzywanie do pokuty obywatelów Korony Polskiej i Wielkiego Księstwa Litewskiego".
W swych pismach kaznodzieja wytykał Polakom ich grzechy narodowe. Krytykował skłonność rodaków do
tolerowania herezji oraz zamiłowanie do anarchii, co - jego zdaniem - wynikało ze złego rozumienia
przez szlachtę pojęcia "wolność".

Jezuita wzywał do posłuszeństwa wobec władzy zwierzchniej: "O synowie koronni, umijecie czcić, jako
waszy ojcowie, króle i pany wasze (...). Nie rozciągajcie wolności swej na zelżenie jego (króla -
PAP), na zjazdy zakazane, na rozruchy, na sedecye, na obmowy i szemrania, na nieposłuszeństwa i
przepychy, bo to wam samym wielką szkodę uczyni i to samo niewolę na was tyrańską przywiedzie" -
przestrzegał.

Skarga ubolewał nad zniewieściałością i tchórzostwem szlachty. "Skargowska wizja stanu
szlacheckiego, bo to szlachta odziedziczyła etos rycerski, oparta jest na średniowiecznych wzorach
rycerskich i jest całkowitym zaprzeczeniem renesansowych wzorców życia" - tłumaczył Sławomir Skiba
("Przestrogi dla Polski księdza Piotra Skargi").

Jezuita wzywał do pokuty, ale jednocześnie zapowiadał, że Polaków dosięgnie boska sprawiedliwość.
"Przyjdzie czas Boży i czas pomsty Boskiej na was. I tak było. Rośćże w grzechach, opłakany
narodzie nasz, aż się w nich zstarzejesz. Dolewaj beczki gniewu Bożego, aż się rozpukniesz. O,
niestety, na głupstwo twoje!" - pisał.

W 1612 r. sędziwy jezuita zakończył służbę na dworze królewskim. Wyjechał do Krakowa, gdzie spędził
ostatnie chwile swego życia. Zmarł 27 września 1612 r. Pochowano go w kościele św. Piotra i Pawła.
Inny polski kaznodzieja Fabian Birkowski nazwał Skargę "Piotrem Złotoustym", a na jego pogrzebie
powiedział: "Nierychło takiego kaznodzieję Polska nasza obaczy, który serca ludzkie trzymał w
rękach swych, obracał niemi, kędy chciał, przez dziwną, a jemu tylko daną wymowę".

Skarga pozostawił po sobie bogaty dorobek kaznodziejski. Wydano drukiem 197 jego kazań (51
niedzielnych, 46 świątecznych, 100 przygodnych). Obok walorów literackich pisma zakonnika mają
także wartość historyczną (kazania obozowe, mowy żałobne).

Wizjonerski styl pism Skargi sprawił, że - zwłaszcza w czasach zaborów - postrzegano go jako osobę, która przepowiedziała niedolę Polski na długo przed jej upadkiem.

http://www.stefczyk.info/publicystyka/historia/400-rocznica-smierci-szer...

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

3. Proces beatyfikacyjny ks.


Proces beatyfikacyjny ks. Piotra Skargi

Za zgodą watykańskiej Kongregacji
Spraw Kanonizacyjnych i metropolity krakowskiego rozpocznie się proces
beatyfikacyjny wybitnego kaznodziei

zdjecie

Za zgodą watykańskiej Kongregacji Spraw
Kanonizacyjnych i metropolity krakowskiego rozpocznie się proces
beatyfikacyjny wybitnego kaznodziei i jezuity ks. Piotra Skargi SJ –
poinformował prowincjał krakowskich jezuitów o. Jakub Kołacz SJ.

Pierwsza, uroczysta sesja odbędzie się 8 grudnia w Domu Arcybiskupów Krakowskich - podaje Katolicka Agencja Informacyjna.


Starania jezuitów o beatyfikację ks. Skargi otrzymały 10 października
br. formalną akceptację i zatwierdzenie watykańskiej Kongregacji Spraw
Kanonizacyjnych. Od tej chwili ks. Piotrowi Skardze SJ przysługuje tytuł
„sługi Bożego”.

Następnie 23 października br. ks. kard.
Stanisław Dziwisz w obecności prowincjała podpisał edykt, w którym
zwrócił się do wiernych archidiecezji krakowskiej o przekazanie do kurii
wszelkich dokumentów mających jakikolwiek związek lub dotyczących ks.
Piotra Skargi SJ.

„Od chwili śmierci ks. Piotr Skarga cieszył
się w Polsce powszechną opinią świętości. Sławiły go własne jego czyny, w
tym głównie Arcybractwo Miłosierdzia, a także dzieła, szczególnie
„Żywoty świętych”, które stały się najbardziej poczytną książką i przez
wieki kształtowały duchowość wiernych i język polski” – podkreślił w
edykcie metropolita krakowski.

Ks. kard. Dziwisz wspomniał
też, że zmarły w 1612 r. ks. Skarga, już w XVII wieku uchodził za sługę
Bożego, co wyrażono m.in. na jego trumnie. Licznie odwiedzano jego grób,
a cząstki szat zbierano jako relikwie. W XVIII wieku sławiono go nadal
jako złotoustego kaznodzieję, pisarza, energicznego misjonarza i ascetę.


„Wielkie rocznice w 1886, 1912, 1936, 2012 r. obchodzone w
Polsce jako Rok Skargi dawały okazję do upowszechniania jego dorobku.
Każde pokolenie Polaków znajdowało w spuściźnie tego niezwykłego
człowieka pokarm duchowy dla siebie” – przypomniał Ksiądz kardynał.


Ks. Piotr Skarga, najwybitniejszy kaznodzieja w dziejach dawnej
Rzeczpospolitej urodził się w 1536 r. w Grójcu k. Warszawy. Święcenia
kapłańskie przyjął w 1564 roku. Pięć lat później rozpoczął jezuicki
nowicjat w Rzymie oraz studia w Kolegium Rzymskim. Po dwóch latach
wrócił do Polski. Pracował w Pułtusku, we Lwowie, Jarosławiu, Warszawie,
Płocku i Wilnie, gdzie w 1579 roku został pierwszym rektorem Akademii
Wileńskiej. Pracę w Krakowie rozpoczął w 1584 roku, gdzie założył
Arcybractwo Miłosierdzia Bogarodzicy, Bank Pobożny, który udzielał
bezprocentowych pożyczek i Skrzynkę św. Mikołaja gromadzącą posagi dla
ubogich panien. Pisał skargi ubogim analfabetom. Stąd uzyskał swój
przydomek – Skarga.

Piotr Skarga zasłynął jako gorliwy
kaznodzieja, obrońca wiary, patriota, filantrop. Umiłowanie Kościoła i
Ojczyzny oraz troska o dobro wspólne były tematem przewodnim jego
działalności. Jest autorem największych dzieł I Rzeczpospolitej.
Kaznodzieja zmarł w 1612 r. w Krakowie. Trumna z jego ciałem spoczywa w
krypcie kościoła św. Piotra i Pawła w Krakowie.


Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl