List do PISF w sprawie produkcji i finansowania filmu "Tajemnice Westerplatte"23.05.2011

avatar użytkownika Redakcja BM24

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl                                Olsztyn, 23.05.2011 r.

11-041 Olsztyn

ul. Rzędziana 32

 

Polski Instytut Sztuki Filmowej
Dyrektor Instytutu
Agnieszka Odorowicz

ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa
pisf@pisf.pl

 

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ


 

Działając w imieniu Stowarzyszenia Blogmedia24.pl z siedzibą w Olsztynie, wnoszę o udostępnienie informacji publicznej w sprawie rozliczenia dofinansowania filmu "Tajemnice Westerplatte" .

W nawiązaniu do naszej wcześniejszej korespondencji  w sprawie wsparcia finansowego dla twórców filmu "Tajemnica Westerplatte" datowanej od  27 sierpnia 2008 r.,( ostatnia Państwa odpowiedź z dnia 1.10. 2010 r..), wnosimy ponownie o udzielenie informacji , czy producent wywiązał się zgodnie z  zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji i kiedy film , na który zgodnie z Państwa informacją wypłacono 1 750 000 zł,  I ratę przyznanego dofinansowania, wejdzie na ekrany kin.

 

W mediach nie znajdujemy żadnych anonsów o terminie premiery filmu, natomiast ukazały się informacje :



http://www.rp.pl/artykul/10,657887_Przychodzi_kino_do_posla.html
"Posłowie często są zapraszani na pokazy przedpremierowe, a po projekcji mogą się spotkać z reżyserem i aktorami. – Oglądaliśmy "Katyń", "Tajemnicę Westerplatte", obraz o Annie Walentynowicz i dokumentalny film o dziewczynach przyjeżdżających do Warszawy "Warszawa do wzięcia" – opowiada Fedorowicz.

http://www.dziennikbaltycki.pl/stronaglowna/361706,westerplatte-si-nie-podda,id,t.html?cookie=1

 

To jedna z najgłośniejszych polskich produkcji filmowych ostatnich lat. Wstrząsana licznymi przygodami i jeszcze liczniejszymi skandalami. Mowa o "Tajemnicy Westerplatte", która miała się pojawić w kinach 1 września 2009 roku. Od tego czasu minęło półtora roku, a film nadal nie jest gotowy. Pojawiły się nawet spekulacje, że już nigdy nie powstanie. Ale Rafał Jankowski z Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej zapewnia nas, że trwają właśnie przygotowania do zmiany producenta tego filmu.

- Można powiedzieć, że ta zmiana jest na finiszu. A kiedy to nastąpi, ekipa filmowa natychmiast przystąpi do realizacji końcowych zdjęć - twierdzi Jankowski.

W tym roku nie zobaczymy więc jeszcze "Tajemnicy Westerplatte" na gdyńskim festiwalu filmowym. Ale są bardzo duże szanse na to, że w przyszłym już ta produkcja pojawi się w konkursie festiwalowym.
Złośliwi mówią, że historia

 

powstawania "Tajemnicy Westerplatte" sama nadaje się już na film.
Rafał Jankowski z PISF nie kryje, że instytucji, którą reprezentuje, zależy na tym, aby film powstał . Nie tylko dlatego, że to obiecujący projekt, ale również z takiego powodu, że Polski Instytut Sztuki Filmowej przekazał już połowę z trzyipółmilionowej dotacji na produkcję. Jego zdaniem, firma Pleograf rozliczyła się z każdej otrzymanej od PISF złotówki. Teraz instytut niejako osobiście czuwa nad zmianą producenta. I nad tym, żeby "Tajemnica Westerplatte" znowu wróciła na plan. Ale na pytanie - kiedy film ma szansę pojawić się w kinach?, odpowiedź jeszcze nie pada.

"  (2011-01-27)

 

Z dostępnych w internecie informacji dowiadujemy się :

 

  1. domena pleograf.pl z dniem 09.02.2011 wygasła i obecnie jest/będzie na giełdzie domen, co świadczy pośrednio o bankructwie Pleograf sp. z o.o., bowiem koszty odnowienia to obecnie ok. góra 70 zł + powiedzmy ok. 300 zł za hosting,
  2. nikt nie odbiera telefonu/ów pod warszawskimi numerem/ami w/w firmy, zapewne nikt też nie odbierał ani poczty z trąbką ani też elektronicznej, skoro im domena wygasła,


W piśmie z dnia 3 września 2010 r. napisali Państwo :"

W chwili obecnej podejmowane są przez producentów filmu działania zmierzające do wznowienia produkcji filmu, którego okres zdjęciowy został przerwany z powodu choroby odtwórcy głównej roli – Bogusława Lindy."

W Państwa Piśmie z dnia 1.10.2010 r.

"Informujemy, iż umowa z producentem przewiduje w przypadku złamania jej warunków, w tym niezrealizowania dotowanej produkcji filmu lub nienależytego wywiązania się z umowy obowiązek zwrotu całości udzielonej dotacji wraz z odsetkami ustawowymi.
W chwili obecnej trwają czynności prawne i faktyczne pomiędzy koproducentami, których efektem będzie wznowienie produkcji filmu. Umowa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej z firmą Pleograf zawiera dane odnoszące się do wszystkich koproducentów filmu, które stanowią ich tajemnicę handlową i w związku z powyższym umowa ta nie może być udostępniona nieuprawnionym osobom trzecim."

Od ostatniej informacji z PISF upłynęło już 8 miesięcy, w związku z powyższym ponownie wnosimy o udzielenie nam informacji publicznej :

 

1. Wnosimy jak w poprzednim piśmie o udzielenie informacji, czy producent wywiązał się ze swoich zobowiązań zgodnie z zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji.

2. Wnosimy o informację jak wygląda rozliczenie PISF-u z firmą PLEOGRAF, szczególnie interesuje nas część zabezpieczająca interes skarbu państwa, czyli zabezpieczenie sposobu zagwarantowania zwrotu środków publicznych w przypadku nie wywiązania się producenta z umowy o dofinansowaniu.

 

Z poważaniem

Prezes Zarządu
Elżbieta Szmidt

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Historia :

Sprawa finansowania filmu "Tajemnice Westerplatte"  
Szczegółowy wykaz linków film "Tajemnice Westerplatte" ) 

Sucharski

 

Etykietowanie:

14 komentarzy

avatar użytkownika Redakcja BM24

1. projekt listu - prosze o uwagi i korekty

dzisiaj wyslemy

avatar użytkownika Unicorn

2. W umowie na pewno są odsetki

W umowie na pewno są odsetki za zwłokę. Ciekawe, jak PISF to sprawdza i egzekwuje.

:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'

avatar użytkownika Maryla

3. Unicorn :)

oczywiście, że w umowie jest wszystko pieknie zabezpieczone. Trzeba tylko podjąc decyzję administracyjna, lub byc przygotowanym, ze kto inny wyciagnie konsekwencje za NIE URUCHOMIENIE zapisów umowy.

Nie ma uwag do tekstu? to wysyłam.

Ostatni moment na korekty

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika kazef

4. @Maryla

!!! Dobrze, że na tym czuwasz. Wysyłac!

Pozdawiam

avatar użytkownika Maryla

5. monit

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl Olsztyn, 23.06.2011 r.

11-041 Olsztyn

ul. Rzędziana 32

Polski Instytut Sztuki Filmowej
Dyrektor Instytutu
Agnieszka Odorowicz

ul. Krakowskie Przedmieście 21/23
00-071 Warszawa
pisf@pisf.pl

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ-MONIT

Działając w imieniu Stowarzyszenia Blogmedia24.pl z siedzibą w Olsztynie, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) ponownie , w nawiązaniu do naszego pisma z dnia 23 maja 2011 r.(w załączeniu), które pozostało bez odpowiedzi do dnia 24 czerwca 2011 r., wnoszę o udostępnienie informacji publicznej w sprawie rozliczenia dofinansowania filmu "Tajemnice Westerplatte" .

W nawiązaniu do naszej wcześniejszej korespondencji w sprawie wsparcia finansowego dla twórców filmu "Tajemnica Westerplatte" datowanej od 27 sierpnia 2008 r.,( ostatnia Państwa odpowiedź z dnia 1.10. 2010 r..)wnosimy ponownie o udzielenie informacji , czy producent wywiązał się zgodnie z zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji i kiedy film , na który zgodnie z Państwa informacją wypłacono 1 750 000 zł, I ratę przyznanego dofinansowania, wejdzie na ekrany kin.
Nie uzyskaliśmy od Państwa odpowiedzi na nasz wniosek, natomiast w informacji medialnej http://www.polityka.pl/kraj/analizy/1516134,1,jak-nie-udalo-sie-nakrecic... dowiadujemy się :

"Polski Instytut Sztuki Filmowej zlecił właśnie audyt produkcji filmu „Tajemnica Westerplatte”, która została przerwana w październiku 2009 r. Producent, znana na rynku firma Pleograf, nie płaciła honorariów ani ekipie, ani wynajmowanym podproducentom. W końcu, na poligonie pod Wilnem, ekipa odmówiła dalszej współpracy. Mówi się o milionowych długach.

Rok po przerwanych zdjęciach wierzyciele oddali długi do windykacji."

Więcej pod adresem http://www.polityka.pl/kraj/analizy/1516134,1,jak-nie-udalo-sie-nakrecic...

Przypominamy, że pismem z dnia 18.09.2010 r. prosiliśmy PISF :o udzielenie informacji , czy producent wywiązał się zgodnie z zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji .
Wnosiliśmy o udostępnienie umowy PISF-u z f-mą PLEOGRAF.
W odpowiedzi na nasz wniosek, pismem z dnia 1.10. 2010 r. zostaliśmy poinformowani : "W chwili obecnej trwają czynności prawne i faktyczne pomiędzy koproducentami, których efektem będzie wznowienie produkcji filmu. Umowa Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej z firmą Pleograf zawiera dane odnoszące się do wszystkich koproducentów filmu, które stanowią ich tajemnicę handlową i w związku z powyższym umowa ta nie może być udostępniona nieuprawnionym osobom trzecim.".

W związku z nowymi informacjami, jakie pojawiły się w artykule "Jak nie udało się nakręcić „Westerplatte”z dnia 31 maja 2011 r. "- Produkcja nie została dotąd wznowiona, a dręczące pytanie, co się stało z 11,5 mln zł (w tym 3,5 mln z PISF), pozostało bez odpowiedzi."

wnosimy dodatkowo o udzielenie nam odpowiedzi na pytania :

1. Jaka firma ubezpieczyła ten film, na jaką kwotę, oraz czy w związku z „chorobą” Bogusława Lindy wypłacono słynne odszkodowanie?
2. Kto ma wyłożyć owe nowe pieniądze na produkcję, skoro została ona już raz zastawiona pod kredyt z banku (dla Pleograf sp. z o.o.)?
3. Kiedy NIK skończy swój audyt w PISF?

Oczekując na wyczerpującą odpowiedź na naszą długotrwałą korespondencję w sprawie rozliczenia dofinansowania ze środków publicznych produkcji filmu pozwalamy sobie odnieść się do tez
zawartych w w/w artykule.

„Zrealizowane już zdjęcia są dobre.”

* w/g pasjonatów, z kilku forów żywotnie zainteresowanych rekonstrukcją wojenną, to ani umundurowanie polskie ani niemieckie nie odpowiada rzeczywistości,
* nie wspominając o takich drobiazgach jak np. armata która jest na filmie, nigdy nie była na Westerplatte (i.e. nie ma nic wspólnego z rzeczywistością),
* Niemcach - idących w pełnym słońcu, wprost pod polski karabin maszynowy, ustawiony nad okopami w... piasku, bez drewnianych umocnień (sic!), za takie bezsensowne wysłanie własnych żołnierzy na pewną śmierć, bez przykrycia ogniowego, niemiecki dowódca zarobiłby kule w plecy - w sądzie wojennym,
* warto też zwrócić uwagę, że zdaje się, żadna z polskich grup rekonstrukcyjnych nie miała ochoty na współpracę z panem Chochlewem, niezależnie od tego jaką stronę II wojny światowej rekonstruują (polską czy niemiecką),
* i można-by tak jeszcze długo... wymieniać, a mając do dyspozycji zaledwie kilka(naście) zdjęć z planu filmowego, nie można dokonać oceny wartości zrealizowanych ujęć.

Od ostatniej informacji z PISF upłynęło już 9 miesięcy, w związku z powyższym ponownie wnosimy o udzielenie nam informacji publicznej :

1. Wnosimy jak w poprzednim piśmie o udzielenie informacji, czy producent wywiązał się ze swoich zobowiązań zgodnie z zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji.

2. Wnosimy o informację jak wygląda rozliczenie PISF-u z firmą PLEOGRAF, szczególnie interesuje nas część zabezpieczająca interes skarbu państwa, czyli zabezpieczenie sposobu zagwarantowania zwrotu środków publicznych w przypadku nie wywiązania się producenta z umowy o dofinansowaniu.

Z poważaniem

Prezes Zarządu
Elżbieta Szmidt

Do wiadomości :

Min. KiDN

NIK

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

6. Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl Olsztyn, 24 czerwca 2011 r.

11-041 Olsztyn
ul. Rzędziana 32

Minister Kultury
i Dziedzictwa Narodowego
Pan Bogdan Zdrojewski

Ul. Krakowskie Przedmieście 15/17
00-071 Warszawa
minister@mkidn.gov.pl

WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ

Działając w imieniu Stowarzyszenia Blogmedia24.pl z siedzibą w Olsztynie, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1198)wnoszę o udostępnienie informacji publicznej w ramach sprawowania nadzoru przez Pana Ministra nad działaniem PISF w sprawie rozliczenia środków publicznych na dofinansowanie filmu "Tajemnice Westerplatte" .

W nawiązaniu do naszej wcześniejszej korespondencji w sprawie wsparcia finansowego dla twórców filmu "Tajemnica Westerplatte" datowanej od 03/10/2008, ( ostatnia Państwa odpowiedź z dnia 2 listopada 2010 r.znak DWIM/DIK-053/3/10 ) wnosimy do Pana Ministra, w ramach Pana nadzoru nad PISF o udzielenie informacji jawnej , czy producent firma Pleograf wywiązał się zgodnie z zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji .

Z wnioskiem o udzielenie informacji jawnej w sprawie rozliczenia dofinansowania filmu „Tajemnica Westerplatte” wystąpiliśmy do PISF kolejnym pismem z dnia 23 maja 2011r.(bez odpowiedzi) i monitem w przedmiotowej sprawie z dnia 24 czerwca 2011 r. W załączeniu przesyłamy korespondencję do PISF.

1. Wnosimy jak w poprzednim piśmie o udzielenie informacji, czy producent wywiązał się ze swoich zobowiązań zgodnie z zawartą z PISF umową na dofinansowanie produkcji.

2. Wnosimy o informację jak wygląda rozliczenie PISF-u z firmą PLEOGRAF, szczególnie interesuje nas część zabezpieczająca interes skarbu państwa, czyli zabezpieczenie sposobu zagwarantowania zwrotu środków publicznych w przypadku nie wywiązania się producenta z umowy o dofinansowaniu.

Z poważaniem

Prezes Zarządu
Elżbieta Szmidt

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

7. Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl Olsztyn, 24 czerwiec 2011 r.

11-041 Olsztyn
ul.Rzędziana 32

Wydział Skarg i Wniosków
Najwyższa Izba Kontroli

Warszawa, ul. Filtrowa 57

skargi@nik.gov.pl

Dotyczy: pismo NIK z dnia 10 grudnia 2010 r., znak WSK/WSW-052-3556/2010/E oraz odpowiedź NIK z dnia 11.03.2011 na nasze pismo z dnia 19 lutego 2011 r.

Działając w imieniu Stowarzyszenia Blogmedia24.pl z siedzibą w Olsztynie, zwracam się z prośbą o udzielenie informacji, kiedy zostanie opublikowany
raport Najwyższej Izby Kontroli z przeprowadzonej w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej w Warszawie kontroli.
W załączeniu przesyłamy dalszą korespondencję z PISF i MKiDN w sprawie naszego wniosku o przeprowadzenie w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej w Warszawie kontroli dotyczącej prawidłowości częściowego finansowania filmu "Tajemnice Westerplatte" z dnia 19 listopada 2010 r.

Z poważaniem

Prezes Zarządu

Elżbieta Szmidt

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

8. Tajemnice finansów PISF

artykuł z 24 maja 2010 - rok temu

http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/biznes/tajemnice-finansow-pisf,59...

Sprawdź, na co poszło prawie pół miliarda złotych zgromadzonych przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
W Polskim Instytucie Sztuki Filmowej (PISF) panuje totalny brak przejrzystości w dotowaniu polskiej kinematografii. Na stronie internetowej instytutu brakuje informacji, ile, na co, kiedy i dlaczego wydano dokładnie pieniędzy. Nie ma tam też ani pełnych raportów finansowych instytutu, ani planów na ten rok, choć to instytucja publiczna, żyjąca z podatków i dotacji budżetowych. Po wielu naciskach „Newsweeka” i interwencji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego udało nam się wydobyć te „wrażliwe” informacje w formie pisemnych odpowiedzi Agnieszki Odorowicz, dyrektora PISF. Część z nich znalazło się w tekście „Reżyserka”. Większości nie udało się jednak wykorzystać z uwagi na niezwykle obszerną formę. Poniżej publikujemy najciekawsze fragmenty.

Nie ma na razie żadnego projektu, który skończyłby się fiaskiem i został „porzucony” przez podmiot za niego odpowiedzialny. Jest za to kilka (na ponad 150 filmów fabularnych wyprodukowanych z udziałem PISF) projektów, które określamy jako zagrożone.
(nie ma tu Westerplatte)

Za największą wartość istnienia PISF uznaję umożliwienie przez te 5 lat dziesiątkom młodych filmowców rozwoju artystycznego (w ramach Studia Munka zadebiutowało filmami 30-minutowymi już 46 reżyserów, a 27 filmów miało już swoją premierę. Łącznie, od dnia powstania, PISF dofinansował w sumie 58 pełnometrażowych debiutów fabularnych, z których zrealizowano już 43 filmy) oraz profesjonalnego debiutu.

Filmy dofinansowane przez PISF, 2005-2010

http://www.newsweek.pl/bins/media/binaries/c9/c920/c920acec798d4f228d5ff...

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika mleczarz

9. porzucone produkcje

czytam: Nie ma na razie żadnego projektu, który skończyłby się fiaskiem i został „porzucony” przez podmiot za niego odpowiedzialny.
A "polska syberiada" Zaorskiego ? (pisala o tym GW) a "kop głebiej" Szołajskiego? (pisal o tym newsweek) i pare innych realizacji ktore pisf sciga przez prokurature?

Mleczarz

avatar użytkownika Maryla

10. mleczarz

my zajmowalismy się od 2008 roku tylko tą jedna produkcją za państwowe pieniądze.

Jeżeli są jakieś materiały "pomocnicze" - linki, pisma, to chętnie spytamy NIK czy badał również inne "produkcje" finansowane przez PISF.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika mleczarz

11. cdn

produkcja Tajemnicy Westerplatte ma byc wnowiona w firmie "Film Media S.A." Jacka Samojłowicza w połowie września br., audyt przeprowadziła firma Euro Media (nie ma jej na liście audytorów PISF), budzet ok.4 mln, w tym srodki z PISF. Reżyser pozostanie ten sam.

Mleczarz

avatar użytkownika Maryla

12. @mleczarz

dziekuję za informację, przekażemy do NIK i znów spytamy PISF o realizację filmu.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika mleczarz

13. westerplatte broni się jeszcze

Około 8.11. w dekoracjach wybudowanych przez warszawską wytwórnię na ul.Chełmskiej 21, zostaną wznowione zdjęcia do filmu pod kierunkiem reżysera P.Chochlewa i nowego producenta J.Samojłowicza. Zdjęcia z B.Lindą (mjr Sucharski) będą zrealizowane ponownie. Podobnie z rolą zastępcy mjr.Sucharskiego, F.Dąbrowskiego, który wyrasta w scenariuszu na głównego bohatera filmu (wcześniej grał to R.Żołędziewski). Nowi aktorzy to Michał Żebrowski i Piotr Adamczyk. Do ekipy wraca operator obrazu (W.Szmidt), nie wracają między innymi poprzedni scenograf (A.Starski) i kostiumograf (A.Szenajch). Ekipa jest złożona z nowych realizatorów i techników, gdyż poprzednio pracujący uzależnili współpracę od zapłacenia zaległości finansowych. Film powstaje...

Mleczarz

avatar użytkownika Maryla

14. @Mleczarz

dziękuję za informację, piszemy kolejne pismo do PISF.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl