Powietrzny potrzask marki Jak-40.
Notke te pisze ku przestrodze pilotow36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawylatajacych na samolotach typu JAK 40. Całosc informacji zamieszczonych ponizej pochodzi z artykułu www.sovsekretno.ru/magazines/article/2726
zamieszczonego w Rosyjskiej gazecie opozycyjnej "
Ściśle tajny" a opisujacego katastrofe samolotu JAK40 w ktorej zginał wydawca tej gazety Prezydent holdinguАртем Боровик.
9 marca 2000 roku godzinie 8 43 w czasie startu w porcie lotniczym Шереметьево rozbił się samolot Jak-40 przedsiębiorstwa lotniczego "Wołogdy", wykonujacy czarterowy rejs do Kijowa. Z zeznan swiadkow wynnika ze lewy silnik JAKa40 wypuscił smuge ognia i dzwiek przypominajacy huk a nastepnie przechylił sie na lewe skrzydło. Z odczytow czarnej skrzynki mozna sie dowiedziec o gwałtownym zmniejszeniu predkosci startujacego samolotu. Po kilku sekundach samolot spadł, załoga oraz pasazerowie zgineli. Z raportu osławionej komisji MAK mozna bylo wyczytac ze przyczyna katastrofy jest wina pilotow oraz oblodzenie samolotu. Ani słowa o awarii silnika, ani słowa o innych przyczynach.
Raport, raportem. Zwlaszcza raport MAKu. Pozostały jednak pytania, pytania o przyczyne katastrofy. Pytania te zadał w swej ksiazce "Arkana wypadków samolotowych" pilot pierwszej klasy, lotnik oblatywaczВладимир Герасимов.Nie tylko zadawał ale postarałsie udzielic na nie odpowiedzi.
Wnioski ktore przedstawił po swym sledztwie sa przerazajace.
Pomijam niestety duzo szczegołow (dostepne pod zamieszczonym linkiem po rosyjsku). Postaram sie jedynie ponizej opisac przyczyne katastrofy w kilku punktach.
JAK-40 ze wzgledu na pospiech kolowal bardzo szybko (ok 60 km/h) do pasa startowego. Ekspertom wiadomo, że paliwowy system Jak-40 ma dziwna właściwość - podczas duzej szybkości kołowania, drastycznych skrętów i hamowania może w nim powstać powietrzny korek, który doprowadza do wyłaczenia silnika. I własnie takie zdarzenie wystapilo 9 marca 2000 roku w Шереметьево.
Po utracie ciagu lewego silnika piloci zareagowali natychmiast starajac sie wyprowadzic samolot z przechyłu. Wszystko robili zgodnie z instrukcjami . Niestety, nie wiedzieli o tym ze samolot JAK-40 posiada inne niedoskonalosci. Sa to dane techniczne (znajduja sie w zamieszczonym linku). Ogolnie moge jedynie napisac ze system poprzecznej stabilnosci oraz sterownosci w pewnych warunkach (dopuszczalnych w eksploatacji) traci swoje wlasciwosci. Przy awarii jednego silnika i katem lotu ponizej 14 stopni samolot nie reaguje na polecenia pilotow. Spada....
Na zakonczenie cytat : " I że najstraszniejsze: pilotów o tej "konstrukcyjnej właściwości" nie uprzedzają. Ona zostaje haniebną "rodzinną tajemnicą" twórców Jak-40.
Czy piloci 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy wiedza o tych tajemniczych wlasciwosciach samolotu JAK-40 ?
- ironiczny anglosas - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
2 komentarze
1. @ironiczny
no i zostana specpułkowi tylko najbezpieczniejsze, bo zalecane przez zwierzchnika sił zbrojnych - drzwi od stodoły.
Jeszcze nikt nigdy na nich sie nie rozbił. 100% gwarancji bezpieczeństwa!
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. @Maryla
NA TO wychodzi...
POZDRAWIAM SERDECZNIE!!! ironiczny anglosas