O tym warto wiedzieć

avatar użytkownika szkutapolska@neostrada.pl

  O czym warto wiedzieć, korzystając z mediów:

Katastrofa pod Katyniem doprowadziła do prawdziwego trzęsienia ziemi w mediosferze - Polacy dostrzegli kamuflowane techniki kłamstwa i manipulacji przez media.
Współcześni manipulatorzy chętnie sięgają do arsenału skompromitowanych w PRL metod manipulacji. Jedną z najbardziej wyrafinowanych technik jest system kreowania wroga - oddziałując na emocje, gwarantuje wysoką skuteczność w propagandzie.
Wiele wskazuje na to, że społeczeństwo jest w sferze polityki opanowane przez nieprzebierających w środkach i cynicznych iluzjonistów, którzy z całą bezwzględnością posługują się ideą wroga.
Skutki stosowania systemu kreowania wroga są wyjątkowe destrukcyjne dla Narodu, czego przykładem są systemy totalitarne.
W obecnej kampanii wyborczej media i niektóre osoby publiczne znów posługują się techniką straszenia ludzi rzekomym wrogiem, szkodząc Polsce i fałszując jej obraz w świecie.

Ponadto (aktualnie) szeroko jest stosowana w mediach , urzędach administracji publicznej w sferze polityki  metoda fałszu intelektualnego, o której niżej:

  

 

Polska jest opanowywana przez „FAŁSZERZY INTELEKTUALNYCH I MANIPULATORÓW”

 

Niniejszy teksty (sądzę) przybliży  Państwu podany w tytule temat, niżej zagadnienia poznawcze:

 

„W każdym oddziaływaniu prawnym i pozaprawnym, pedagogicznym - publicznym mamy do czynienia z kształtowaniem postaw. Postawa, jest to sposób odnoszenia się do czegoś lub do kogoś i można w niej wyróżnić trzy komponenty: in­telektualny, poznawczy (wiedzę o tym czymś), uczuciowy (to o czym się wie, można lubić lub nie lubić) i behawioralny, inaczej działanie, czyli sposób zachowania się w stosunku do "obiektu postawy" .

Publikator (informator) samoaktualizujący się podaje informacje, w które wierzy i co do których jest przekonany, to wywołuje określone uczucia, a te uczucia mobilizują do konkretnego działania, postępowania.

W  m a n i p u l a c j i porządek jest odwrotny, to nie prawda ma pociągnąć uczucia i postępowanie, ale prawdę zniekształca się w informacji w taki sposób, aby zachęcała do zachowań, które pragnie uzyskać manipulator. Manipulując informacją posługuje się oddziały­waniem na wszystkie elementy postaw.

Przy oddziaływaniu na aspekt poznawczy postaw chodzi o celowe zafałszowanie informacji, ale musi to być zafałszowanie sprytne, gdyż na kłamstwie całkiem prymitywnym poznałoby się nawet dziecko.

Fałszowanie informacji w manipulacji jest bardziej skomplikowa­ne i polega na przykład na podawaniu informacji prawdziwej, ale z pominięciem jej istotnej części, lub na dodawaniu informacji fałszy­wych do prawdziwych - łatwych do sprawdzenia. Miesza się też fakty z domysłami.

Można zwiększyć wiarygodność takiej informacji przez wykorzysta­nie autorytetu osoby uchodzącej za znawcę w danej dziedzinie. Innym sposobem może być powołanie się na opinię osoby cieszącej się dużym autorytetem moralnym. Wypowiedź tej osoby może być prawdziwa, a choć dotyczy czego innego, dobrana w odpowiedni sposób może sprzy­jać założonemu celowi.

Dla osiągnięcia zamierzonych celów przy manipulacji stara się też o pobudzenie emocji tym celom sprzyjającym, posługując się psycho­logicznym mechanizmem generalizacji emocji, to znaczy łączenie in­formacji budzących powszechnie uczucia pozytywne z zachowaniami pożądanymi przez manipulatora, a powszechnie negatywne - z niepo­żądanymi. Emocją wykorzystywaną w manipulacji jest też lęk.

Opierając się na tak spreparowanych informacjach i nastawieniu uczuciowym, w manipulacji sugeruje się też wprost postępowanie - o które chodzi - stwarzając pozory, że wszyscy tak robią i że niemożliwe jest inne postępowanie.

Znaczenie ma tu także osoba przekazująca informacje. Najskutecz­niej oddziaływuje  ta, z którą odbiorca najłatwiej może się identyfiko­wać, która mu imponuje, którą podziwia.

Człowiek niedojrzały, niesamodzielny łatwo ulega manipulacji. Na­tomiast człowiek rozwijający się potrafi zachować samodzielność, a nawet w niej wzrastać, niezależnie od sprawności zabiegów manipula­cyjnych. Wynik manipulacji zależy przede wszystkim od odbiorcy.

Świadomość tego na czym polega manipulacja, umiejętność rozpo­znawania jej mechanizmów, poszerzanie źródeł informacji, aby nie być poinformowanym jednostronnie, dyskutowanie z przyjaciółmi o wspól­nych problemach - to sposoby wspomagające rozwój samodzielności i zwiększające odporność na działania manipulacyjne.

Na manipulację najbardziej narażone są dzieci i młodzież. Bowiem w tej fazie rozwojowej nie wykształciła się jeszcze zdolność do samo­dzielności myślenia.

W psychologii rozwojowej życie człowieka podzielone jest precyzyj­nie na etapy. Dla oceny samodzielności wystarczy podział najprostszy:

1. wczesne dzieciństwo (mniej więcej do szóstego roku życia),

2. młodszy wiek szkolny (niższe klasy szkoły podstawowej),

3. dorastanie (od jedenastego, dwunastego - do siedemnastego,     osiemnastego roku życia),

4. młodość i wiek dorosły.

Rozwój małych dzieci przebiega głównie przez naśladowanie do­rosłych. W młodszym wieku szkolnym dzieci naśladują już nie tylko dorosłych. Dużą rolę zaczyna odgrywać również grupa rówieśnicza. Koledzy i koleżanki stają się dla nich ważnym autorytetem, do nich chcą się upodobnić i im ulegają. Nie jest ważne, czy jakieś zachowanie jest mądre - ważne, że robią to koledzy….

Rozważania wyżej podane traktuję jako wstęp do publicznej dyskusji mądrych Polaków.

 

szkutapolska

Etykietowanie:

1 komentarz

avatar użytkownika amica

1. W niepoprawnych.pl

W niepoprawnych.pl był krok po kroku zanalizowany przekaz Faktów TVN z 10.10. i na konkretnym przykładzie omówione techniki manipulacji. Ale nie zawsze mamy dostęp do danych. Stąd przekaz, że R.C biegał z bronią za Millerem jest nie do weryfikacji. A w dodatku niezależność tajnych służb i sądów jest dogmatem, ale nie musi być realnością. Wobec zgodności służb, milicji, wojska oraz powiązaniach rządowo-biznesowych-mafijnych nie do udowodnienia jest manipulowanie i łgarstwo. Widać to na aferze hazardowej. Jedyna nadzieja, że samym mocodawcom ten zestaw durniów zacznie przeszkadzać