O tym warto wiedzieć
O czym warto wiedzieć, korzystając z mediów:
► Katastrofa pod Katyniem doprowadziła do prawdziwego trzęsienia ziemi w mediosferze - Polacy dostrzegli kamuflowane techniki kłamstwa i manipulacji przez media.
► Współcześni manipulatorzy chętnie sięgają do arsenału skompromitowanych w PRL metod manipulacji. Jedną z najbardziej wyrafinowanych technik jest system kreowania wroga - oddziałując na emocje, gwarantuje wysoką skuteczność w propagandzie.
► Wiele wskazuje na to, że społeczeństwo jest w sferze polityki opanowane przez nieprzebierających w środkach i cynicznych iluzjonistów, którzy z całą bezwzględnością posługują się ideą wroga.
► Skutki stosowania systemu kreowania wroga są wyjątkowe destrukcyjne dla Narodu, czego przykładem są systemy totalitarne.
► W obecnej kampanii wyborczej media i niektóre osoby publiczne znów posługują się techniką straszenia ludzi rzekomym wrogiem, szkodząc Polsce i fałszując jej obraz w świecie.
► Ponadto (aktualnie) szeroko jest stosowana w mediach , urzędach administracji publicznej w sferze polityki metoda fałszu intelektualnego, o której niżej:
Polska jest opanowywana przez „FAŁSZERZY INTELEKTUALNYCH I MANIPULATORÓW”
Niniejszy teksty (sądzę) przybliży Państwu podany w tytule temat, niżej zagadnienia poznawcze:
„W każdym oddziaływaniu prawnym i pozaprawnym, pedagogicznym - publicznym mamy do czynienia z kształtowaniem postaw. Postawa, jest to sposób odnoszenia się do czegoś lub do kogoś i można w niej wyróżnić trzy komponenty: intelektualny, poznawczy (wiedzę o tym czymś), uczuciowy (to o czym się wie, można lubić lub nie lubić) i behawioralny, inaczej działanie, czyli sposób zachowania się w stosunku do "obiektu postawy" .
Publikator (informator) samoaktualizujący się podaje informacje, w które wierzy i co do których jest przekonany, to wywołuje określone uczucia, a te uczucia mobilizują do konkretnego działania, postępowania.
W m a n i p u l a c j i porządek jest odwrotny, to nie prawda ma pociągnąć uczucia i postępowanie, ale prawdę zniekształca się w informacji w taki sposób, aby zachęcała do zachowań, które pragnie uzyskać manipulator. Manipulując informacją posługuje się oddziaływaniem na wszystkie elementy postaw.
Przy oddziaływaniu na aspekt poznawczy postaw chodzi o celowe zafałszowanie informacji, ale musi to być zafałszowanie sprytne, gdyż na kłamstwie całkiem prymitywnym poznałoby się nawet dziecko.
Fałszowanie informacji w manipulacji jest bardziej skomplikowane i polega na przykład na podawaniu informacji prawdziwej, ale z pominięciem jej istotnej części, lub na dodawaniu informacji fałszywych do prawdziwych - łatwych do sprawdzenia. Miesza się też fakty z domysłami.
Można zwiększyć wiarygodność takiej informacji przez wykorzystanie autorytetu osoby uchodzącej za znawcę w danej dziedzinie. Innym sposobem może być powołanie się na opinię osoby cieszącej się dużym autorytetem moralnym. Wypowiedź tej osoby może być prawdziwa, a choć dotyczy czego innego, dobrana w odpowiedni sposób może sprzyjać założonemu celowi.
Dla osiągnięcia zamierzonych celów przy manipulacji stara się też o pobudzenie emocji tym celom sprzyjającym, posługując się psychologicznym mechanizmem generalizacji emocji, to znaczy łączenie informacji budzących powszechnie uczucia pozytywne z zachowaniami pożądanymi przez manipulatora, a powszechnie negatywne - z niepożądanymi. Emocją wykorzystywaną w manipulacji jest też lęk.
Opierając się na tak spreparowanych informacjach i nastawieniu uczuciowym, w manipulacji sugeruje się też wprost postępowanie - o które chodzi - stwarzając pozory, że wszyscy tak robią i że niemożliwe jest inne postępowanie.
Znaczenie ma tu także osoba przekazująca informacje. Najskuteczniej oddziaływuje ta, z którą odbiorca najłatwiej może się identyfikować, która mu imponuje, którą podziwia.
Człowiek niedojrzały, niesamodzielny łatwo ulega manipulacji. Natomiast człowiek rozwijający się potrafi zachować samodzielność, a nawet w niej wzrastać, niezależnie od sprawności zabiegów manipulacyjnych. Wynik manipulacji zależy przede wszystkim od odbiorcy.
Świadomość tego na czym polega manipulacja, umiejętność rozpoznawania jej mechanizmów, poszerzanie źródeł informacji, aby nie być poinformowanym jednostronnie, dyskutowanie z przyjaciółmi o wspólnych problemach - to sposoby wspomagające rozwój samodzielności i zwiększające odporność na działania manipulacyjne.
Na manipulację najbardziej narażone są dzieci i młodzież. Bowiem w tej fazie rozwojowej nie wykształciła się jeszcze zdolność do samodzielności myślenia.
W psychologii rozwojowej życie człowieka podzielone jest precyzyjnie na etapy. Dla oceny samodzielności wystarczy podział najprostszy:
1. wczesne dzieciństwo (mniej więcej do szóstego roku życia),
2. młodszy wiek szkolny (niższe klasy szkoły podstawowej),
3. dorastanie (od jedenastego, dwunastego - do siedemnastego, osiemnastego roku życia),
4. młodość i wiek dorosły.
Rozwój małych dzieci przebiega głównie przez naśladowanie dorosłych. W młodszym wieku szkolnym dzieci naśladują już nie tylko dorosłych. Dużą rolę zaczyna odgrywać również grupa rówieśnicza. Koledzy i koleżanki stają się dla nich ważnym autorytetem, do nich chcą się upodobnić i im ulegają. Nie jest ważne, czy jakieś zachowanie jest mądre - ważne, że robią to koledzy….
Rozważania wyżej podane traktuję jako wstęp do publicznej dyskusji mądrych Polaków.
szkutapolska
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. W niepoprawnych.pl
W niepoprawnych.pl był krok po kroku zanalizowany przekaz Faktów TVN z 10.10. i na konkretnym przykładzie omówione techniki manipulacji. Ale nie zawsze mamy dostęp do danych. Stąd przekaz, że R.C biegał z bronią za Millerem jest nie do weryfikacji. A w dodatku niezależność tajnych służb i sądów jest dogmatem, ale nie musi być realnością. Wobec zgodności służb, milicji, wojska oraz powiązaniach rządowo-biznesowych-mafijnych nie do udowodnienia jest manipulowanie i łgarstwo. Widać to na aferze hazardowej. Jedyna nadzieja, że samym mocodawcom ten zestaw durniów zacznie przeszkadzać