Celem polsko-litewskiego spotkania, które miało miejsce 19 marca w Wilnie, było omówienie możliwości podjęcia przez władze litewskie decyzji, które wpłyną na poprawę funkcjonowania Orlen Lietuva w obszarze logistyki. To kolejna próba ze strony polskiej podjęta w tym zakresie w okresie ostatnich trzech lat.
Przedstawiliśmy sytuację Orlen Lietuva, wskazując na pilną konieczność poprawy funkcjonowania logistyki w zakresie transportu rurociągowego jak i kolejowego. Kolejny raz przedstawiliśmy kilka możliwych wariantów rozwiązania problemu. Niestety ponownie nie udało się uzyskać od strony litewskiej konkretnej i wiążącej propozycji decyzji w sprawie możliwości uzyskania kontroli operacyjnej nad terminalem w Kłajpedzie - podsumowuje Sławomir Jędrzejczyk, wiceprezes zarządu PKN Orlen. Równocześnie PKN Orlen domaga się zmniejszenia do poziomu rynkowego stawek kolejowych oraz przywrócenia bezpośredniej trasy łączącej Możejki z Rygą, która została zamknięta w wyniku rozebrania torów przez Koleje Litewskie. Rząd litewski zadeklarował, że sprawa odbudowy trasy kolejowej zostanie rozwiązana w ciągu kilku miesięcy.

http://nafta.wnp.pl/orlen-nie-wyklucza-wprowadzenia-do-orlen-lietuva-inwestora-strategicznego,105007_1_0_1.html

Optymistyczny Skarb Państwa

W lipcu 2006 roku rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do rafinerii w Możejkach, tłumacząc to awarią na odcinku ropociągu "Przyjaźń", którym rosyjska ropa płynęła do przejętej 15 grudnia 2006 roku przez polski PKN Orlen rafinerii. Ropa do rafinerii Orlen Lietuva, czyli dawnej Mażeikiu Nafta, jest dostarczana obecnie tankowcami i koleją. Strona litewska odbuduje 19-kilometrowy odcinek torów z rafinerii w Możejkach do granicy łotewskiej - powiedział w piątek PAP polski wiceminister skarbu Mirosław Budzanowski po spotkaniu w Wilnie z ministrem energetyki Arvydasem Sekmokasem. Odbudowanie torów poprawi sytuację logistyczną Orlen Lietuva, w której płocki koncern posiada 100 proc. akcji, na kierunku Łotwa-Estonia.
PAP

http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/litewska;prasa;bedzie;nowy;inwestor;w;mozejkach,119,0,601207.html

Monopolista dominujący na Litwie - raz za drogo - raz najtaniej w UE

Od ubiegłego roku Litwini zaczęli także narzekać, iż mają najdroższe paliwa ze wszystkich okolicznych krajów. W "Orlenie" cierpliwie wtedy tłumaczono, że to rząd litewski podwyższył akcyzę na paliwa, co skutkowało znacznymi podwyżkami cen na stacjach paliw. Sytuację pogorszył znaczny spadek wartości złotego, względem sztywno związanego z euro lita, co spowodowało, że ceny paliw, po raz pierwszy w historii, w dwóch sąsiednich krajach, były wyższe na Litwie niż w Polsce.

Kiedy w sierpniu władze litewskie obniżyły akcyzę na ON do unijnego minimum, okazało się, że paliwa na Litwie są znów najtańsze w regionie. Menedżerowie z "Orlen Lietuva" tłumaczą, że choć ich firma zajmuje ponad 80% litewskiego rynku paliw to nie ma ona charakteru monopolistycznego. Swój dominujący udział w rynku paliwowym Litwy tłumaczą odpowiednio prowadzoną polityką cenową, która doprowadza do tego, że potencjalnym importerom nie opłaca się import paliw - wyjaśnia Jacek Komar.
 

ARGUMENTY ŁATANIA DZIURY BUDŻETOWEJ LITWY

Ważniejszym argumentem wydaje się niedawne stwierdzenie premiera Litwy Andriusa Kubiliusa, który powiedział na łamach "Vilniaus diena", że rząd chciałby wziąć udział w rozwiązywaniu problemów z jakimi boryka się na Litwie "Orlen". Powołano nawet wspólną grupę roboczą, która ma wypracować porozumienie. Grupa ta wyniki swoich prac ma ogłosić jeszcze w listopadzie. Los "Orlenu" nie może być bowiem obojętny władzom Litwy - jest to największy płatnik podatków - rocznie zasila budżet państwa kwotą około 4 miliardów litów (ok. 4,8 miliarda złotych). Daje to prawie 1/5 przewidywanego na 2010 rok budżetu, licząc z dotacjami unijnymi włącznie.

http://www.kresy.pl/idee?zobacz/orlen-niemily-na-litwie-

Możejki – karta przetargowa dla Orlenu czy Litwinów? Kupno akcji Możejek to największa polska inwestycja zagraniczna. Jednak należąca do Orlenu rafineria jest nierentowna. Mimo to jest ważna też dla Litwy – daje 10 proc. wpływów do jej budżetu.

 
 
Źródło: Rzeczpospolita
 
Największy polski producent paliw zarzuca Kolejom Litewskim zawyżanie stawek za transport paliw z rafinerii w Możejkach (działa pod nazwą Orlen Lietuva). Do ich przewozu uprawniona jest wyłącznie ta państwowa firma. To element batalii o port w Kłajpedzie – płocki koncern nie dogadał się z Litwinami w sprawie przejęcia terminalu.
 
LITWSCY POLITYCY WIEDZĄ LEPIEJ 
 
Rosja prowadzi rozmowy z Polską na temat sprzedaży rafinerii w litewskich Możejkach, która należy w tej chwili do PKN Orlen - poinformowała prezydent Litwy Dalia Grybauskaite w rozmowie z agencją Reuters. Od sukcesu negocjacji zależy, czy Rosja wznowi dostawy ropy dla MożejekGrybauskaite powiedziała, że od sukcesu negocjacji zależy, czy Rosja wznowi dostawy ropy dla Możejek - poinformował Reuters. Rosja wstrzymała dostawy w połowie 2006 r., formalnie z powodów technicznych. Jednak Litwa twierdzi, że była to "kara” za sprzedaż Możejek polskiej firmie, która przelicytowała koncerny rosyjskie.
 


ZAMIAST KOMENTARZA  - PRZYSŁOWIA

Nawet najmniejsza kałuża odbija niebo.
(przysłowie litewskie)
 

Litewskie przysłowie mówi: "Bądźmy biedni, lecz sprawiedliwi"

"Piwo bez chmielu, masło bez soli, koń bez ogona, kobieta bez cnoty jednakową mają wartość"
(przysłowielitewskie)

 Niechwal dziewczyny przed rankiem , a dnia przed wieczorem

( przysłowie litewskie)

Prędzej wypijesz wody całego morza, aniżeli poznasz charakter kobiety.

( przysłowie litewskie)