garść Nord faktów
Wiele ostatnio było o blokadzie przez rurociąg Nord Stream polskich portów, gazoportu. Sam starałem się sprowadzić dyskusję na tory bardziej realne („Nord Stream: polsko-niemiecki spór o trasy żeglugowe”), raczej o faktach dokumentach niż o medialnych porywach emocji.
Rozwijając temat „Nord Stream a polskie porty” sięgnąłem do statystyk europejskich. Cóż w nich widzimy?
1. Polskie porty się nie rozwijają. Jeśli porównać przeładunki towarowe w latach 2002 do 2008 – polskie porty zwiększyły je tylko o 1,5% (48,1 mln ton w 2002 r. i 48,8 mln ton w 2008r). W tym czasie EU27 zwiększyło swoje przeładunki o 17%, a nowe kraje Unii o 19%.
2. Polskie porty tracą wobec bałtyckiej konkurencji. Wzrost przeładunków polskich portów o 1,5% w porównaniu z sąsiadami wygląda dość blado. Jedynie Estonia (porównywalne z Polską przeładunki 40 mln ton rocznie) straciła 20%. Inne kraje bałtyckie zanotowały poważny wzrost: Finlandia o 16%, Łotwa o 18%, Litwa aż o 49%. (Na marginesie sporu polsko – litewskiego o przeładunki Orlenu widać, że generalnie litewska polityka portowa jest dużo skuteczniejsza niż nasza, choć jej styl może nam się nie podobać).
3. Polska traci ruch pasażerski. W latach 2002-2008 polskie porty straciły ponad 650 tys. pasażerów (3,3 mln w 2002 r., 2,65 mln w 2008r). EU27 w tym czasie także straciła, ale jedynie 2%. Za to nasi bałtyccy sąsiedzi – wszyscy zyskali:
* Łotwa aż 19 razy zwiększyła obsługę (jednak ilości są nieporównywalne (z 23 tysięcy do 437 tys.).
* Litwa podwoiła ilość pasażerów w swoich portach (ze 107 tys. do 212)
* Estonia zwiększyła o 79% (z 5 mln do 9 mln)
* Finlandia niewiele, jednak zwiększyła o 2,4% (przy wysokim poziomie 16,5 mln pasażerów).
Wnioski? Nie trzeba gazociągu na dnie Bałtyku, żeby nasze porty traciły w konkurencji z sąsiadami. To efekt polskiej polityki gospodarczej. Ale łatwiej zrzucić winę na innych.
Więc zamiast się emocjonować, że Nord Stream „może” (cudowne słowo, po którym można napisać wszystko) zablokować dostęp do polskich portów, warto się zastanowić, dlaczego przegrywamy tę morską rozgrywkę? [Admin ma na to odpowiedź: jest to element planu totalnego wyniszczenia Polski - gospodarczego, politycznego i demograficznego. Łobuzeria udająca Polaków i zasiadająca w rządzie to tylko parobki, wykonawcami zleceń prawdziwych władców - admin]
Wskazówką powinien być sposób, w jaki traktujemy przesył przez Naftoport rosyjskiej ropy. W latach 2004-2005 płynęło przezeń ok. 10 mln ton rosyjskiej ropy rocznie, w 2009 r. – zaledwie 4,33 mln ton, w tym roku wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze mniej. Czy ktoś słyszał, żeby polski rząd coś robił w tej sprawie?
Andrzej Szczęśniak, ekspert paliwowy, http://szczesniak.pl
Opublikowany w Polityka Komentarzy: 9 »
np.
Idziemy Guła powiedział/a
2010-03-13 (sobota) @ 09:29:29No to gajowy Marucha poruszył sedno zagadnienia. Samo posadowienie.
Mianowicie; tylko naiwny nie bierze pod uwagę manipulacji międzynarodowej bandy rzezimieszków np poprzez blokowaniu zleceń dla rozpracowywanej aktualnie gospodarki ugniatanego wg ichniej woli państwa. Rzecz jasna po cichu, bo głośno to tzw świat postępowy karze krnąbrnych odmieńców, blokadami ekonomicznymi…
Nie tak dawno ND podał zdziwionemu narodowi iż z kraju wyprowadzono w 2009 r 80 mld zł. Połowę tej kwoty, jako należną opłatę od zmanipulowanych na korzyść swoją zysków dla tej międzynarodowej bandy rzezimieszków. Oczywiście jest to jakaś część ich łupu. A połowę wyprowadzili, nielegalnie, obywatele kraju. Hehe, patrioci.
I na tej kwocie wyprowadzonej przez obywateli, skupmy się. Boć są to pieniądze nie tylko “skręcone” ale i siłą złodziejskiej rzeczy, nieopodatkowane.
Ja wiem to nudne zagadnienia, kiedy surmy wzywają do działania “na barykady”.
Tylko po co te barykady. Ano po to żeby zmienić tych przy korycie. Czy cóś więcej?
Załóżmy, hipotetycznie, że te pieniądze, 40 mld pozostają w kraju ale nie jako łup, tylko jako kwoty jak najbardziej legalne. Więc gdzie należałoby je umieścić, a raczej czyje są to pieniądze, przy obowiązujących przepisach?
Blać międzynarodowa szarogęsi się w kraju i o kraju. A obywatelstwo? Ano bizesmenują hihi :) Durnowaci straceńcy.
No i sprawa zasadnicza. Ten sposób postępowania złodziei kliki międzynarodowej i własnych złodziei tych na krwi naszej wyhodowanych, całkowicie ubezwłasnowolnia finansowo – a więc kompletnie – najemników. Znaczy pracujących na etatach czy też zleceniach, indywidualnie.
A jest ich tych najemników, siłą rzeczy, z 80% ludu pracującego. To znaczy elektoratu wyborczego?!
A co do nitki bałtyckiej tzw Nord Stream, to Polska zainwestuje, oczywiście że w tę nitkę, bo taka jest wola niemiecko-ruska i będzie kupować ten gaz zgodnie z umową do 2037 roku po ichnich cenach. A na dodatek zainwestuje w port gazu skroplonego bo komuś i do czegoś jest taka inwestycja potrzebna.
Niekoniecznie do gazu skroplonego. Bo kto ten skroplony gaz, po bajońskich sumach, kupowałby, no kto?
Być może chodzi o paliwo do rac świątecznych dla armii pokoju.
++++++++++++
http://marucha.wordpress.com/
************
- nissan - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
1 komentarz
1. co za bzdury Pan tutaj przynosi Panie Eugeniuszu?
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl