Magazyn "LIFE", wrzesień 1939 (Przemek Piętak)

avatar użytkownika Maryla
Serwis „Google Books”, którego twórcy mają ambicje stworzenie największej cyfrowej biblioteki świata, daje nam możliwość zajrzenia do archiwów słowa pisanego, które dotychczas były dostępne wyłącznie dla wąskiej garstki historyków lub zapaleńców korzystających z tradycyjnych bibliotek. Dziś, z dowolnego miejsca na świecie możemy przeczytać książki zeskanowane ze zbiorów m.in. najlepszych amerykańskich uniwersytetów, a wśród nich znajdują się prawdziwe perły literatury (osobną notkę poświęcę kiedyś polskim archiwaliom w Google Books – można nam znaleźć m.in. zeskanowane książki w języku polskim z XIX, XVII, a nawet XVI wieku).
 
Dostęp do archiwów Google Books pozwala również spojrzeć na wydarzenia, które nieraz wydają nam się odległą historią z nowej, zaskakującej nieraz perspektywy. Oto mam teraz przed oczami amerykański miesięcznik „Life” – wydanie specjalne z 25 września 1939, 10 centów. Jest to lektura wstrząsająca.
 
Wydanie specjalne poświęcone rozpoczynającej się właśnie II Wojnie Światowej zaczyna się od 20 stron reklam, po których następuje fotoreportaż z zaatakowanej Polski. Na stronie 21, zdjęcie przerażonych cywilów wpatrujących się w niebo i chmary niemieckich bombowców. Na stronie 22, zdjęcia zniszczonych budynków na nowoczesnym warszawskim osiedlu. Niemieckie czołgi, piechota i kawaleria. Atak na pocztę w Gdańsku. Tłum gapiów oglądający zestrzelony niemiecki samolot.
 
Na stronie 27 – sondaż „What America thinks about the war”.Na pytanie “Kto twoim zdaniem powinien wygrać wojnę?”, 83% ankietowanych odpowiedziało „Alianci”, 1% - „Niemcy”, 16% - „Żadna ze stron / nie wiem”. Na pytanie „Co powinny zrobić USA”, odpowiedzi to „Walczyć razem z Aliantami” (3%), „Walczyć razem z Aliantami jeżeli zaczną przegrywać” (13.5%), „Przesłać pomoc (supplies) do Aliantów oprócz Niemiec” (20%), „Zacząć handlować z obydwoma stronami (org. Sell to both sides cash and carry) (29%), „Nie pomagać żadnej ze stron” (25%), „Pomóc Niemcom” (0.1%), „Nie wiem” (9%).
 
Na stronie 36 „Who’s who in the war world” - krótkie notki biograficzne najważniejszych graczy.
 
"Prezydent Ignacy Mościcki, 72, pochodzi z patriotycznej rodziny, ale lepiej zna się na nauce niż na polityce. Piłsudski zrobił go prezydentem w 1926, kiedy ten był szefem Instytutu Badań Chemicznych we Fryburgu w Szwajcarii. Ma 600 patentów na wynalazki elektro-chemiczne."
 
"Marszałek Edward Śmigły – Rydz, 53, „the boss of Poland”, był obiecującym studentem sztuki i filozofii w Krakowie, zanim dołączył do Legionów Polskich podczas wojny, aby walczyć z Rosją, Niemcami, a potem Rosją Sowiecką. Tym razem jego armia jest niewystarczająco wyposażona, aby zatrzymać Niemców."
 
"Minister Spraw Zagranicznych, Jozef Beck, 45, również Legionista. Syn urzędnika. Przez lata jeden z najlepszych dyplomatów w Europie, próbował utrzymać dobre relacje zarówno z Niemcami, jak i z Rosją. Teraz, ci dwaj wrogowie zjednoczyli się przeciwko niemu."
 
"Fuhrer Adolf Hitler, 50, jest również Kanclerzem i zwierzchnikiem sił zbrojnych. W 1919 założył anty-żydowską-katolicką-kapitalistyczną-demokratyczną i, do nieawna, anty-komunistyczną Partię Nazistowską. Pod jego rządami, Niemcy urosły w Europie w siłę większą niż Imperium Niemieckie."
 
"Marszałek Herman Goring, 46, jest szefem lotnictwa i wybranym następcą Hitlera. Dzielny wojenny as lotnictwa i po wojnie pilot cywilny, niedawno dołączył do Nazistów, ale jest postrzegany jako „umiarkowany”. Jest znany ze swojej niewyczerpanej energii i słabości do mundurów."
 
"Minister Spraw Zagranicznych Joachim van Ribbentrop, 46, był bogatym sprzedawcą szampana, zanim w 1936 Hitler mianował go ambasadorem w Wielkiej Brytanii. Był współtwórcą Paktu anty-Kominternowskiego (1936) i Sowiecko-Niemieckiego paktu o nieagresji (1939). Jego błędny zakład: „dekadencka Anglia nie będzie walczyć”."
 
"Sekretarz Generalny Partii Komunistycznej, Józef Stalin, 60, to najbardziej dyskretny dyktator na świecie. Jego ojciec, szewc, wysłał go do Seminarium Jezuitów, ale zamiast tego został „zawodowym rewolucjonistą”. W ostatnim tygodniu, Cichy zmobilizował swoją armię, najprawdopodobniej po to, żeby pomóc podzielić Polskę."
 
"Komisarz Wiaczesław Mołotow, 49, jest również Premierem. Syn urzędnika, był rewolucjonistą w wieku 17 lat i zesłańcem na Syberię w wieku 19 lat. Jego żona jest szefem Cosmetics Trust, ale nie używa kosmetyków. Jego pierwszym zaskakującym ruchem w polityce zagranicznym było podpisanie paktu z Niemcami."
 
Strona 39, reklama płatków Kellogs.
 
Strona 40, nowy Plymouth 1940.
 
Strona 42, whisky Four Roses.
 
Strony 43-51. Esej Bernarda Lessinga o Adolfie Hitlerze.
 
„1 września, Adolf Hitler stał się najważniejszym żyjącym człowiekiem na świecie – o wiele ważniejszy dla współcześnie żyjących niż Szekspir, Cezar, Czynghis Khan, Rembrandt, Konfucjusz, Abraham Lincoln, Einstein, Sibelius i Mahatma Gandhi razem wzięci. Użył swojej mocy, aby zniszczyć miliony ludzi, a może nawet całą tysiącletnią cywilizację swojego kontynentu. Pokazał, że łatwo może rzucić 86 milionów Niemców, ich życie i ich przyszłość jako naród do gry o swoje idee. Z błyskiem wiary i decyzji w oku, udowodnił, że może wywołać holocaust”.
 
„Ocena, którą historycy wystawią w przyszłości Hitlerowi, będzie oczywiście zależała od sukcesu lub porażki jego obecnego przedsięwzięcia. Jeżeli upadnie, będzie zapamiętany jako alarmujący meteor, który przebłysnął przez pochmurne niebo podczas dziesięciu trudnych lat w historii świata. Jeżeli zwycięży, będzie przedstawiany nienarodzonym jeszcze pokoleniom jako Cezar lub Salomon z jakiejś jeszcze niewyobrażalnej, nowej kultury świata.”
 
„Człowiek, który zaczął nową wojnę w Europie, cierpi z powodu ciągłych problemów z trawieniem oraz uwielbia kuchnię wegetariańską, puddingi i napoje bezalkoholowe. W jego najbliższej asyście znajdują się austriacki kucharz oraz osobisty lekarz, których zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania dla mechanizmu Hitlera. (…) Uwielbia kalafiory przyrządzane na wiele sposobów, faszerowane pomidory i zielone warzywa. (…) Jego ulubionym napojem jest czekolada po wiedeńsku. (…) Na 50 urodziny, browar w Monachium przesłał mu skrzynkę specjalnego piwa zawierającego zaledwie 1 procent alkoholu, a prezent został przyjęty z takim uznaniem, że biuro Kanclerza jest obecnie stałym klientem”.
 
„Ulubionymi rozrywkami Hitlera są muzyka i filmy. W Berlinie, jest stałym gościem opery. W swoim górskim domku, spędza wieczory słuchając niemieckich lub włoskich koncertów lub oglądając ulubione filmy na projektorze, z widownią złożoną z niego i personelu jego domu. (…) Austriackiemu aktorowi, który pewnego dnia został oficjalnie zaproszony, odebrało mowę ze zdziwienia, gdy Hitler przyszedł do niego, zwrócił się do niego z nazwiska i serdecznie podziękował za przybycie, mówiąc mu jak typowy fan, że widział wszystkie jego filmy i szczerze podziwia jego talent”.
 
„Bycie Fuhrerem oznacza przywództwo nie tylko w polityce. W czasie pokoju, jest duchowym przewodnikiem w świecie literatury i sztuki. Żaden ważny budynek nie zostanie wzniesiony, dopóki jego architektoniczne oko nie zatwierdzi planów, jego opinie stają się prawem w świecie finansów, po jego sugestii wprowadzono nawet zmiany w Linii Zygfryda. Niewielu zapomni jego furię podczas wstępnej inspekcji Wystawy Sztuki Niemieckiej w Monachium w 1937, kiedy zrywał obrazy ze ścian i niszczył płótna. (…) W swoim biurku trzyma zestaw kolorowych ołówków, i w wolnych chwilach jego ulubionym zajęciem jest dekorowanie map Berlina i Monachium nowymi pomnikami, gmachami opery, halami zgromadzeń Nazistów, parkami, placami i bulwarami.”
 
Strona 53, reklama kawy.
 
Strona 54, artykuł o angielskich bombowcach.
 
Strona 60, artykuł przyrodniczy o sępach, orłach i jastrzębiach.
 
Strona 65, reklama Johnie Walker.
 
Strona 70, historia Imperium Brytyjskiego.
 
Strona 83, nowa kamera Kodaka – 29.50$.
 
Strona 93, francuskie działa artyleryjskie i chusteczki Kleenex.
 
Strona 94, nowy model niemieckiego czołgu i plastry Johnson & Johnson.
 
Strona 99, fotoreportaż ze szpitala weteranów I Wojny Światowej.
 
Tylna okładka, reklama papierosów Camel.
 
 
http://books.google.com/books?id=zUEEAAAAMBAJ&lpg=PP1&hl=pl&pg=PP1#v=onepage&q=&f=false
http://ppietak.salon24.pl/158696,magazyn-life-wrzesien-1939
Etykietowanie:

1 komentarz

avatar użytkownika Maryla

1. SIEGE - Warsaw 1939

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl