Rządowi udaje się ukrywać prawdę o postępach w budowie dróg szumem informacyjnym i naciąganymi statystykami. Tymczasem wbrew propagandzie sukcesu GDDKiA odpowiedzialna za budowę nowych tras nie radzi sobie z tą materią, a stan zaawansowania budowy dróg ekspresowych i autostrad jest bardzo zacofany i opóźniony w stosunku do i tak zredukowanych zamierzeń.
Prześledźmy to po kolei:
Minister Grabarczyk cieszył się, że w zasadzie program budowy autostrad w Polsce jest zrealizowany (sic!). Rząd zrobił wszystko to co sobie zaplanował, czyli wdrożył realizację autostrad A1, A2, A4, A8 i A18 na wszystkich odcinkach. A6 jest już wg planów gotowa na całej oszałamiającej długości 21,7km.
Tymczasem fakty są takie, że owe główne i płatne ciągi drogowe jeszcze przez co najmniej 5 lat nie połączą się w jedną sieć. A o to dlaczego:
A1
Zrealizowano odcinek Pruszcz Gd.-Nowe Marzy, 18km w okolicach Piotrkowa oraz węzeł Sośnica przy A4.
- Nowe Marzy – Toruń buduje GTC i powstanie on na koniec 2011.
- Toruń-Stryków – przetargi mają być rozstrzygnięte w maju 2010, czyli realnie budowa będzie trwać ok. 36miesięcy, a więc skończy się najwcześniej w roku 2013
- Stryków- Częstochowa – budowa w trybie PPP, jednak bez zamknięcia finansowego. Ma to się stać w tym kwartale, zostaje więc jeszcze projekt i budowa, która również może się przeciągnąć na minimum 36 miesięcy, mimo że trasa biegnie po śladzie DK1 z wyjątkiem obwodnicy Częstochowy
- Częstochowa- Pyrzowice – skandal, na który Rząd zgodził się w zeszłym roku. Otóż odcinek najbardziej kosztowny, bo biegnący po nowym śladzie ma być wybudowany do 2015. Partner Prywatny będzie czerpał pożytki z tańszego w budowie odcinka trasy z Łodzi do Częstochowy i gromadził środki na realizację trudniejszego odcinka do Pyrzowic. Trzeba też dodać, że odcinek od Częstochowy do Pyrzowic to najruchliwszy, kręty i niebezpieczny kawałek całej Gierkówki.
- Pyrzowice – Gorzyczki – trwa budowa, która miała się zakończyć ostatecznie w roku 2012, ale na skutek awantury z Alpine Bau może jeszcze przedłużyć budowę do roku 2013 (roczne opóźnienie jest prawdopodobne).
Podsumowując do EURO2012 ta kluczowa arteria będzie gotowa tylko fragmentami, a jej strategiczne fragmenty np. obwodnica Łodzi czy połączenie z Torunia do A2 przeciągną się do roku 2013. Cała A1 powstanie zaś dopiero w roku 2015!
A2
Zrealizowano odcinek Nowy Tomyśl-Stryków, w budowie jest odcinek Świecko-Nowy Tomyśl (beton) i obwodnica Mińska Maz.
- Stryków- Konotopa – mimo szumnych zapowiedzi i podzieleniu odcinka na 5 oddzielnych inwestycji trwają przepychanki z wykonawcą chińskim oraz z ekologami. Rząd zapowiada że do EURO trasa będzie przejezdna, ale nie ma takiej pewności.
- Konotopa- Mińsk Maz. – tutaj droga ta nazywa się S2 i jeżeli wszystko się uda to skończy się ona na skrzyżowaniu z Puławską w Warszawie. Odcinek do Mińska Mazowieckiego rozprowadzający ruch w kierunku Lublin, Terespol jest w takich powijakach, że realnie może powstać do roku 2015.
- Mińsk- Terespol – nie ujęty nawet w programie Rządowym na lata 2007-2013, teraz zaś mówi się o rozpoczęciu procedury w trybie PPP na realizację tego fragmentu. Wydaje się to zwykłą propagandą. Realnie ten odcinek może powstać w roku 2016.
Oznacza to, że A2 do EURO2012 prowadzić będzie od Niemiec do Łodzi i być może do Warszawy i tam zniknie w ulicach miasta. Cała A2 powstanie najwcześniej w roku 2016.
A4
Zrealizowano odcinek Zgorzelec-Szarów – najdłuższy ciąg autostradowy w Polsce, liczący 445km.
- Szarów- Tarnów – sukcesywnie podpisywane umowy z Wykonawcami z intencją skończenia inwestycji na wiosnę 2012. praktyka pokazuje, że prawdopodobne są opóźnienia, więc realnie czas oddania to rok 2013.
- Tarnów- Rzeszów- trwa procedura przetargowa, więc realnie budowa może zacząć się w drugiej połowie 2010, czyli zakończenie w roku 2013.
- Rzeszów – Korczowa – na części odcinków trwa procedura przetargowa, na fragmencie Jarosław-Korczowa trwają prace projektowe w systemie Zaprojektuj i Zbuduj, ale sama budowa jeszcze się nie zaczęła. Realnie autostrada ta będzie gotowa w roku 2013.
Paradoksalnie A4 powstanie najszybciej i będzie to rok 2013.
A8
Oddzielnie numerowana Autostradowa Obwodnica Wrocławia ma powstać w roku 2011, na razie nie ma doniesień o opóźnieniach.
A18
Brakująca południowa jezdnia wymagająca remontu (stara niemiecka ReichAutoBahn) wydawałoby się jest prostą inwestycją. Niestety, pomimo zapewnień GDDKiA o postępowaniu przetargowym, trzeba się starać o nową Decyzję Środowiskową, co opóźnia przystosowanie tej drogi do wymogów pełnej autostrady o minimum rok. Szacowany czas powstania całej A18 to rok 2013.
Podsumowując, rządowy optymizm nie ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Jeżeli przyjąć, że krytyczną datą jest czerwiec 2012, to do tego momentu nie będzie oddanych większość odcinków, które Rząd zaplanował jako kluczowe i strategiczne do powodzenia imprezy piłkarskiej.
Bredzenie ministra Grabarczyka o tym, że program budowy autostrad został zrealizowany jest śmieszny przy szacunkach, że trzy najważniejsze polskie trasy szybkiego ruchu będą gotowe dopiero za 7 lat!!
W oddzielnych artykule przedstawię jeszcze bardziej ponurą sytuację dróg ekspresowych.
3 komentarze
1. Niedawno,
http://wola44.wordpress.com/ >>> http://dokumentalny.blogspot.com/
2. Ekspresowa ściema - miraże sukcesu GDDKiA część 2
Redakcja Blogmedia24.pl
3. Adam