Czym jest AdBlue w emisji spalin w transporcie samochodowym
kejow, pon., 14/12/2009 - 19:54
Co to jest AdBlue
AdBlue - nazwa handlowa; należący do VDA zarejestrowany znak towarowy - AdBlue jest to farmaceutycznej czystości 32,5% roztwór mocznika, bez dodatków obcych i zdemineralizowanej wody. Reduktor wynaleziony specjalnie dla zastosowania w branży motoryzacyjnej w celu dopalenia w katalizatorze SCR szkodliwych dla środowiska tlenków azotu i cząsteczek stałych. Wyprodukowany zgodnie z normami DIN 70 070. AdBlue nie jest substancją zaliczaną do niebezpiecznych ani groźnych dla środowiska. Nie jest palny ani wybuchowy, ani szkodliwy dla zdrowia.
Wadą jest jego łatwość zanieczyszczenia, co doprowadza do niezdatności do użytku. AdBlue jest także korozyjny, łatwo krystalizuje się i od -11°C zamarza. Dlatego też do jego dystrybucji konieczne są specjalne zbiorniki, pompy, węże, pistolety. Zużycie AdBlue waha się ok. 4-5% na litr oleju napędowego. Zbiorniki na AdBlue są wielkości od 8 do 95 litrów w zależności od modelu pojazdu. Na pełnym zbiorniku AdBlue samochód przejedzie powyżej 6.000 km. AdBlue jest nietoksyczny, bezwonny, bezbarwny, bezpieczny dla otoczenia i przyjazny dla środowiska. Wysoka jakość roztworu wymagana jest nie tylko na etapie produkcji, ale także podczas transportu i przechowywania.
AdBlue to nietoksyczny roztwór mocznika, stosowany do chemicznej redukcji tlenku azotu (NOx) w samochodach ciężarowych. AdBlue jest sklasyfikowany jako produkt o minimalnym ryzyku podczas transportu. AdBlue spełnia wymagania normy DIN V 70070 oraz regulacji ISO i CEFIC co gwarantuje bezpieczne i bezawaryjne funkcjonowanie systemm SCR w Państwa pojazdach.
Co to jest Euro IV i Euro V?
Euro IV i Euro V to normy ustanowione przez Unię Europejską dla pojazdów powyżej 3,5 tony umożliwiające kontrolę emitowanych przez nie spalin, w szczególności tlenku azotu (Nox), cząsteczek stałych (PM), węglowodoru (HC) oraz tlenku węgla (CO). Euro IV będzie wdrażane od października 2005 do października 2006, Euro V od października 2008 do października 2009. Limity emisji tlenku azotu dla Euro IV to 3,5g/kwh oraz 2,0 g/kwh dla Euro V. Przeciętne zużycie AdBlue to około 4% ilości zużytego paliwa w przypadku normy Euro IV i 6% w przypadku normy Euro V. W przybliżeniu do przejechania 100 km autostrady potrzebne będzie 1,7 litra AdBlue.
Normy
Na poniższym wykresie widać, jak znaczne zmniejszenie emisji tlenków azotu i cząsteczek jest konieczne, aby zostały spełnione wymagania norm Euro 4 i Euro 5.
Samochody ciężarowe i inne ciężkie pojazdy transportowe, w których zastosowano technologię SCR, są w stanie sprostać wymaganiom dotyczącym emisji spalin zawartym w normie Euro 4 obowiązującym od 2006 r., a nawet - w ulepszonej wersji - regulacjom kolejnego etapu, czyli normie Euro 5, która jest od 2009 r.
Technologia SCR (Selektywnej Redukcji Katalitycznej) znacznie ogranicza emisję tlenków azotu (NOx) i cząstek stałych, dzięki czemu pojazdy wyposażone w system SCR spełniają nowe normy Euro 4 (2006) oraz Euro 5 (2009). |
Normy emisji spalin Euro 3/4/5(g/kWh) EURO3 /EURO 4 /EURO 5 | |||
Tlenek azotu | 5.00 | 3.50 | 2.00 |
---|---|---|---|
Tlenek węgla | 2.10 | 1.50 | 1.50 |
Węglowodory | 0.66 | 0.46 | 0.46 |
Cząstki stałe | 0.10 | 0.02 | 0.02 |
Link Shell http://www.shell.com/home/Framework?siteId=pl-pl&FC2=&FC3=/pl-pl/tailored/euroshell/euroshell_trucks_and_coaches/crt/shell_fuels/adblue.html
Niniejszy post ma charakter popularyzacji wiedzy i nauki o paliwach i sposobach ochrony środowiska w eksploatacji pojazdów z silnikiem Diesla .
- kejow - blog
- Zaloguj się, by odpowiadać
Etykietowanie:
4 komentarze
1. a jak wygląda zastosowanie AdBlue w Polsce?
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. Maryla
3. Kejow
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
4. ile firm z tego korzysta ?
nasza firma poszukiwała przez kilka dni solidnego dostawy adblue ... wcale tak łatwo nie było.. po wielu telefonach skorzystaliśmy z oferty firmy inter truck. mają naprawdę wszystko co potrzeba - polecam. jakie są wasze opinie o innych ? może ktoś ma inne doświadczenia ?