Inicjatywa obywatelska - Projekt konstytucji obywatelskiej
Projekt konstytucji obywatelskiej
Artykuł I
1. Rzeczypospolita Polska jest dobrem wspólnym wszystkich obywateli opartym na wartościach cywilizacji łacińskiej: wolności jednostki, szacunku do tradycji, poszanowaniu przekonań etycznych innych członków społeczności, ochronie dobra wspólnego.
Każdy obywatel ma obowiązek przestrzegać Konstytucji i opartych na niej ustaw i rozporządzeń, bronić Rzeczypospolitej i bezpieczeństwa wspólnego;
2. Wolność człowieka, bezpieczeństwo jego życia od poczęcia do naturalnej śmierci, jego cześć i prawo do prywatności podlegają ochronie prawnej.
3. Wolność człowieka może być ograniczona jedynie na podstawie wyroku sądowego, orzeczonym na podstawie ustawy w trakcie sprawiedliwego procesu. Przepadek rzeczy może nastąpić jedynie na podstawie wyroku sądowego lub wywłaszczenia na cele publiczne przewidzianego w ustawie. Od decyzji władz o wywłaszczeniu obywatelowi służy odwołanie do sądu.
4. Każdy ma prawo do obrony swojego domu i życia. Ustawa nie może ograniczać tego prawa i nikt nie może być karany za korzystanie z niego.
5. Rodzina – jako usankcjonowany prawnie związek kobiety i mężczyzny podlega ochronie prawnej i pomocy państwa opartej na zasadzie pomocniczości. Prawo rodziców do decydowania o wartościach etycznych na jakich opiera się wychowanie dzieci nie może być ograniczane.
6. Wszyscy są równi wobec prawa. Każdy obywatel ma równe prawo udziału w życiu publicznym, nikt nie może być dyskryminowany, ani wyróżniany ze względu na język, rasę, wyznanie.
7. Życie publiczne opiera się na zasadzie jawności. Z zastrzeżeniem tajemnicy związanej z bezpieczeństwem Rzeczypospolitej wszelkie rozporządzenia władz podobnie jak dane dotyczące osób pełniących publiczne funkcje są jawne. Ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe i inne rozporządzenia stanowiące źródło prawa wchodzą w życie po ich ogłoszeniu.
8. Każdy obywatel ma prawo do swobodnego wyrażania swoich poglądów, organizowania zgromadzeń, w sposób, który nie gwałci etycznych przekonań innych, ani nie zagraża bezpieczeństwu publicznemu.
9. Odpowiedzialność za sposób wyrażania poglądów może być egzekwowana jedynie na drodze sądowej, wprowadzanie cenzury prewencyjnej jest zabronione.
10. Każdemu przysługuje prawo swobodnego zrzeszania się. Istnienie zrzeszeń, których cele były sprzeczne z Konstytucją jest zakazane.
11. Zakazane jest tworzenie organizacji opartych na ideologii komunistycznej lub nazistowskiej. Zakazuje się głoszenia tych ideologii i gloryfikowania ludzi, którzy wprowadzali ją w życie.
12. Zbrodnie komunistyczne i nazistowskie przeciwko Narodowi Polskiemu nie podlegają przedawnieniu.
13. Prawa przysługujące każdemu obywatelowi przyznane przez Konstytucję, nie mogą być faktycznie ograniczane na podstawie rozporządzeń administracyjnych i zbędnych lub zbyt kosztownych formalności.
Artykuł II
1. Władzę ustawodawczą sprawować będzie parlament złożony z Sejmu i Senatu.
2. Prawo wybierania posłów i senatorów ma każdy obywatel Rzeczypospolitej Polskiej, który w dniu wyborów ma ukończone 18 lat, z wyjątkiem osób skazanych na karę pozbawienia wolności.
3. Posłem może zostać każdy obywatel RP, który w dniu wyborów ukończył 21 lat i nie został pozbawiony prawomocnym wyrokiem sądu praw publicznych, nie jest ubezwłasnowolniony ze względu na chorobę psychiczną i nie jest ścigany przez wierzycieli na podstawie prawomocnych wyroków sądowych w związku z ogłoszeniem bankructwa.
4. Senatorem może zostać każdy obywatel który ukończył 30 lat i spełnia pozostałe warunki ujęte w par. 3.
5. Sejm liczy 460 posłów wybieranych przez Naród w jednomandatowych okręgach wyborczych, w jednej turze, na okres 4 lat.
6. Senat liczy 100 senatorów wybieranych w jednomandatowych okręgach wyborczych , w jednej turze, na kadencję 5 letnią;
7. Wybory do Sejmu i Senatu są:
a) równe – każdy wyborca ma jeden głos,
b) powszechne – każdy obywatel może w nich uczestniczyć zarówno jako wyborca jak i kandydat posiadając takie same prawa w procesie wyborczym,
c) bezpośrednie – głosować można jedynie osobiście i nie wolno przekazywać głosów oddanych na jednego kandydata innemu kandydatowi, chyba że system wyborczy umożliwi wyborcy wyrażenie wyraźnej woli w tym zakresie,
d) proporcjonalne – odbywają się w okręgach, w których ilość wyborców przypadających na jeden mandat nie odbiega znacząco od normy przedstawicielskiej;
e) i odbywają się w głosowaniu tajnym.
8. Nie można łączyć mandatu posła i senatora.
9. Posłowie i senatorowie składają przysięgę na wierność Konstytucji RP.
10. Poseł i senator nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za działalność wchodzącą w zakres sprawowania mandatu, a w innych sprawach - w okresie sprawowania mandatu - może stawać przed sądem jedynie za zgodą izby, której jest członkiem.
11. Warunki niezbędne do skutecznego wypełniania mandatu posła i senatora, oraz ograniczenia jakie z tym są związane określa ustawa.
Artykuł III.
1. Sejm obraduje na sesjach zwoływanych przez Marszałka Sejmu, wybranego podczas inauguracyjnego posiedzenia Izby, na całą kadencję.
2. Sejm uchwala swój regulamin obrad w tym strukturę komisji sejmowych i tryb podejmowania ustaw.
3. Uchwały podejmowane przez Sejm zapadają zwykłą większością głosów.
4. Sejm uchwala budżet państwa, decyduje o stanie wojny, uchwala ustawy regulujące wszystkie dziedziny życia publicznego, w tym określa strukturę administracyjną kraju, określając uprawnienia poszczególnych szczebli samorządu, ratyfikuje umowy międzynarodowe.
5. Prawo inicjatywy ustawodawczej ma Prezydent RP, grupa 5 posłów, grupa 3 senatorów, samorządy terytorialne, a także grupa 1000 obywateli;
6. Ustawy Sejmowe podlegają zatwierdzeniu przez Senat i Prezydenta RP.
7. Jeśli prezydent - w ciągu 21 dni - odmówi podpisania ustawy wraca ona do Sejmu, który może odrzucić weto Prezydenta większością 2/3 głosów. Po odrzuceniu przez Sejm weta Prezydenta, ustawa wchodzi w życie.
Jeśli Prezydent w ciągu 21 dni nie wniesie weta, ustawa wchodzi w życie.
Artykuł IV.
1. W sprawach szczególnie ważnych dla obywateli może być przeprowadzone ogólnonarodowe referendum.
2. Referendum zarządza Prezes Sądu Najwyższego na wniosek co najmniej 500 tys. obywateli.
3. Prezydent oraz administracja rządowa i samorządowa zapewnią organizatorom referendum niezbędne środki do jego przeprowadzenia oraz zapewnią czas w mediach publicznych niezbędny do pełnego poinformowania wszystkich obywateli o celach referendum.
4. Uprawnionymi do głosowania w referendum są obywatele, którzy w dniu jego przeprowadzenia mają prawo głosowania w wyborach na posłów.
5. Referendum jest ważne jeśli weźmie w nim udział co najmniej tylu uprawnionych do głosowania obywateli ilu wzięło udział w wyborach do parlamentu krajowego lub europejskiego, w których frekwencja w ciągu ostatnich 10 lat była najniższa. Ważność referendum stwierdza Sąd Najwyższy.
6. Wynik ważnego referendum jest wiążący i Sejm w ciągu sześciu miesięcy od daty przeprowadzenia referendum wprowadzi niezbędne zmiany w prawie.
7. Jeśli Sejm w terminie 6 miesięcy od referendum nie wprowadzi wynikających z referendum ustaw, ulega rozwiązaniu.
Artykuł V.
1. Pracami Senatu kieruje Marszałek senatu wybrany na całą kadencję, na inauguracyjnym posiedzeniu Izby.
2. Senat uchwala regulamin swojej pracy.
3. Senat zatwierdza ustawy Sejmu, oraz kontroluje działanie sądów i administracji rządowej i samorządowej.
4. Senat zatwierdza ustawy Sejmu zwykłą większością głosów. Jeśli Senat wnosi poprawki do ustawy Sejmu, zmiany te muszą być ponownie zatwierdzone przez Sejm.
Artykuł VI
1. Władza wykonawcza należy do prezydenta RP, wybieranego w wyborach powszechnych na 5 letnią kadencję, przez wszystkich obywateli którzy mają prawo głosować w wyborach do Sejmu.
2. Prezydentem może zostać obywatel polski, który w dniu wyborów ma ukończone 35 lat, urodził się na terytorium Rzeczpospolitej i w ciągu 10. lat poprzedzających wybory mieszkał w Polsce.
3. Prezydent jest najwyższym reprezentantem Rzeczypospolitej, mianuje ministrów, kieruje pracami rządu, reprezentuje Rzeczypospolitą na zewnątrz, ma prawo wnoszenia projektów ustaw pod obrady Sejmu, mianuje za zgodą Sejmu ambasadorów, mianuje sędziów spośród kandydatów wskazanych przez Senat, jest głównodowodzącym armią.
4. Na funkcje prezydenta RP można być wybranym tylko dwukrotnie.
5. W przypadku śmierci urzędującego prezydenta przed upływem kadencji jego stanowisko obejmuje do końca kadencji Marszałek Senatu, a w następnej kolejności Marszałek Sejmu.
6. Prezydent może zostać złożony ze swego urzędu w przypadku zdrady Rzeczpospolitej, popełnienia przestępstwa przeciwko Konstytucji lub choroby uniemożliwiającej mu wypełnianie funkcji głosami dwóch izb parlamentu w uchwale podjętej większością 2/3 głosów.
Artykuł VII.
1. Każdy obywatel RP ma prawo do rzetelnego i szybkiego rozpatrzenia swojej sprawy przed niezawisłym i sprawiedliwym sądem. Przewód sądowy nie może trwać dłużej niż rok.
2. Władzę sądowniczą sprawują w Rzeczypospolitej niezawisłe sądy powszechne.
3. Najwyższą władzę sądowniczą sprawuje Sąd Najwyższy, złożony z sędziów mianowanych dożywotnio przez Prezydenta RP, na wniosek Senatu. Senat wskazuje Prezydentowi kandydatów na sędziów Sądu najwyższego spośród sędziów Sądów Okręgowych, którzy orzekali co najmniej 5 lat i cieszą się nienaganna opinią;
4. Sąd Najwyższy rozpatruje odwołania od wyroków Sądów Wojewódzkich, orzeka o zgodności ustaw z Konstytucją RP, a także orzeka w przypadku zdrady głównej.
5. Wniosek o rozstrzygnięcie zgodności ustawy z Konstytucją może złożyć każdy obywatel;
6. Rozstrzygnięcia Sądu Najwyższego są wiążące dla sądów niższych instancji.
7. Sądy Wojewódzkie rozpatrują odwołania od wyroków Sądów Powiatowych.
8. Sędziów Sądów Wojewódzkich mianuje Prezydent na wniosek Senatu. Senat wskazuje kandydatów na sędziów Sądów Wojewódzkich spośród sędziów Sądów Powiatowych, którzy orzekali co najmniej 5 lat;
9. Sędziowie są w swym orzekaniu niezawiśli i kierują się jedynie ustawami i dobrem wymiaru sprawiedliwości. Orzeczenia musza być zgodne z wcześniej wydanymi orzeczeniami innych sądów w takich samych przypadkach. W przypadku niezgodności orzeczeń w identycznych sprawach, rozstrzyga Sąd Najwyższy.
10. Sądy Powiatowe są sądami pierwszej instancji. Sędziowie sądów Powiatowych są wybierani przez mieszkańców powiatu w wyborach powszechnych, spośród osób cieszących się nienaganną opinią, posiadających wykształcenie prawnicze oraz wykonujących zawód prawnika co najmniej przez 5 lat;
11. Sędziowie Sądów Powiatowych są wybierani na 5 letnią kadencję. Jeśli sędzia zostanie wybrany po raz drugi uzyskuje status sędziego mianowanego dożywotnio.
12. Sędziowie są nieusuwalni z wyjątkiem popełnienia zdrady Rzeczypospolitej lub udowodnionego działania na szkodę wymiaru sprawiedliwości, lub popełnienia przestępstwa pospolitego. Sędziego może usunąć Senat podejmując uchwałę większością 2/3 głosów. Procedura usunięcia sędziego Senat rozpoczyna po złożeniu wniosku w tej sprawie przez 3 senatorów.
13. W sprawach zagrożonych wyrokiem pozbawienia wolności powyżej lat 3 lub w sprawach cywilnych, których przedmiot sporu przekracza wartość 100 tys. złotych przewód sądowy będzie się odbywał przed ławą przysięgłych.
14. Ustawa określi warunki jakie muszą spełniać przysięgli, sposób ich wyboru oraz wynagrodzenie, jakie mają otrzymywać.
15. Prezesa Sądu Najwyższego mianuje Prezydent spośród sędziów tego sądu;
16. Prokuratora wojewódzkiego wybierają, posiadający prawa wyborcze do Senatu, mieszkańcy województwa w głosowaniu powszechnym na 5 letnią kadencję, spośród kandydatów cieszących się nienaganną opinią i posiadającym co najmniej 5 letni staż w wykonywaniu zawodu prawnika;
17. Prokurator Wojewódzki organizuje pracę Prokuratury wojewódzkiej, zatrudnia prokuratorów, oraz nadzoruje prace prokuratur powiatowych;
18. Prokuratora powiatowego wybierają mieszkańcy powiatu w głosowaniu powszechnym na 5 letnią kadencję, spośród kandydatów cieszących się nienaganną opinią i posiadającym co najmniej 5 letni staż w wykonywaniu zawodu prawnika;
19. Prokuratora krajowego mianuje Prezydent na kadencję 5-cio letnią.
20. Sposób organizacji pracy prokuratury i sądów określi ustawa.
Artykuł VIII.
1. Rzeczypospolita posiada przynajmniej jeden publiczny ogólnopolski kanał telewizji, przynajmniej jeden program i przynajmniej jeden dziennik ogólnopolski;
2. Media publiczne nie będą zamieszczać reklam i finansowane są w całości z budżetu Rzeczypospolitej.
3. Sejm może wprowadzić specjalny podatek na utrzymanie mediów publicznych.
4. Zadaniem mediów publicznych jest dostarczanie obywatelom rzetelnych, zgodnych z prawdą informacji, oddających całą gamę poglądów, tak by opinia publiczna mogła być kształtowana w oparciu o rzetelną wiedzę, krzewienie kultury narodowej, podtrzymywanie tradycji. Program mediów publicznych jest realizowany przy poszanowaniu wartości etycznych;
5. Mediami publicznymi kieruje Krajowa Radia Mediów Publicznych złożona z przedstawicieli województw – po trzech z każdego województwa. Przedstawiciele województw do Krajowej Rady Mediów Publicznych wybierani są na 3 letnią kadencję w wyborach powszechnych przez mieszkańców województwa. Prawo wyboru mają wszyscy mieszkańcy województwa posiadający prawo wyborów do sejmu.
Artykuł IX.
1. Siły zbrojne stoją na straży niepodległości Rzeczypospolitej i wolności Jej obywateli.
2. Głównodowodzącym siłami zbrojnymi Rzeczypospolitej jest Prezydent RP.
3. Organizację sił zbrojnych i ich liczebność ustala Sejm,
4. Siły Zbrojne Rzeczypospolitej mogą być użyte za granicami kraju jedynie za zgodą Sejmu RP.
5. Siły Zbrojne Rzeczypospolitej składają się z armii zawodowej i Gwardii Narodowej złożonej z ochotników. Zadaniem Gwardii Narodowej jest przeciwdziałanie klęskom żywiołowym, oraz usuwanie zagrożeń lokalnych, a także obrona terytorialna na wypadek wojny;
6. Sposób organizacji armii zawodowej i Gwardii Narodowej ustanowi Prezydent zapewniając jednocześnie odpowiednie wyposażenie i wyszkolenie, z tym że powiatowe i wojewódzkie oddziały Gwardii Narodowej podlegać będą władzom samorządowym odpowiedniego szczebla.
Artykuł X
1. Konstytucja wchodzi w życie po przyjęciu jej w ogólnonarodowym referendum zorganizowanym zgodnie z zasadami ujętymi w artykule IV.
2. Senat powoła stałą Komisję Konstytucyjną, która będzie zbierać wnioski dotyczące zmian Konstytucji.
3. Wnioski dotyczące zmian Konstytucji mogą składać:
a) Grupa co najmniej 100 tys. obywateli;
b) Co najmniej 50 rad gmin na podstawie podjętych zgodnie brzmiących uchwał;
c) Senaty co najmniej 5 uczelni wyższych – zgodnie z podjętymi uchwałami;
d) Sejm – uchwałą podjętą większością 2/3 głosów;
4. Senat – po rozpatrzeniu sprawozdania Komisji Konstytucyjnej podejmie decyzję o poddaniu pod głosowanie w ogólnonarodowym referendum tych wniosków, które uzna za słuszne. Referendum konstytucyjne może być zarządzone tylko raz podczas pięcioletniej kadencji Senatu.
5. Zmiana Konstytucji jest możliwa również w trybie referendum ogólnonarodowego zorganizowanego zgodnie z artykułem IV Konstytucji, przy czym między jednym a kolejnym referendum w sprawie zmiany Konstytucji musi upłynąć co najmniej 5 lat.
6. Jeśli ze względu na termin określony w ust. 5 wniosek 500 tys. obywateli nie mógł być zrealizowany w poprzedniej kadencji Senatu, w kolejnej kadencji Senat ma obowiązek włączyć kwestię co do której zebrano wymaganą ilość podpisów, do referendum organizowanym z własnej inicjatywy lub przeprowadzić osobne referendum w tej sprawie.
http://www.konstytucja-obywatelska.pl/Konstytucja.doc na stronie www.konstytucja-obywatelska.pl
- Zaloguj się, by odpowiadać
23 komentarzy
1. Pozmieniałbym
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
2. System prezydencki
3. Obywatelski projekt konstytucji
4. RPO o zmianach w Konstytucji
Konstytucja z 1997: czy można ją poprawić?
http://blog.brpo.salon24.pl/
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
5. Mój znajomy sugeruje: "W
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
6. Unikorn
Rebeliantka
7. Takie pytanie?
8. Moje watpliwości...
9. whatfor
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
10. Witam
11. różne inicjatywy obywatelskie lądowały w sejmowych koszach
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
12. To może być trudniejsze niż sądzisz
13. to dzisiaj jest nie do wyobrazenia, ale kto wie, co bedzie jutro
na FRONDA jest prowadzona zbiórka podpisów pod akcją :
http://www.blogmedia24.pl/node/17670
Wzywamy, jako obywatele RP, do niezwłocznego podjęcia obowiązków ochrony suwerenności i interesów państwa polskiego w UE oraz przestrzegania Konstytucji.
http://fronda.pl/news/czytaj/list_wzywajacy_polskich_politykow_do_zabezp...
Zobacz listę sygnatariuszy
Zobacz także:
To przełomowy wyrok, ale kto chce przłomu?
Czy tym razem Polak będzie mądry przed szkodą?
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
14. Lista
15. Lista listą...
16. System parlamentarno-gabinetowy - RPO
http://blog.brpo.salon24.pl/122899,system-parlamentarno-gabinetowy
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
17. "Konstytucja RP jest
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
18. Konstytucja RP jest najważniejszym aktem prawnym
19. System prezydencki - z blogu RPO
http://blog.brpo.salon24.pl/123107,system-prezydencki
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
20. Może dodać więcej o siłach
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
21. Naród nie ma wiele "do gadania”
http://konserwatysta100.salon24.pl/
Wymiar sprawiedliwości a obywatelski projekt Konstytucji
"Przekonują [politycy], że najdoskonalszy jest stan pośredni, że najlepiej posiadać konstytucję, która stoi wpół drogi między skrajnościami i że należy być ni psem ni wydrą, bo to w złym tonie być całkiem jednym lub całkiem drugim.....I tak żyjąc w kraju, gdzie każdy każdemu rzuca kłody pod nogi, rozumiemy, że w tej sytuacji nic nie da się zmienić, co daje nam głębokie poczucie spokoju i bezpieczeństwa - osiągnęliśmy bowiem stan, który nazywamy kompromisem, a który wszędzie indziej nazywa się martwym punktem"/G.K. Chesterton "Sztuka kompromisu"/.
Rzecznik Praw Obywatelskich postawił na swoim blogu w Salonie24 ważne pytania dotyczące polskiej Konstytucji: czy ustawa zasadnicza z 1997 roku się sprawdziła, a jeśli nie, to czy należy ją poprawić, czy też całkowicie zmienić.
http://blog.brpo.salon24.pl/122439,ustawa-zasadnicza-zasadnicze-pytania
http://blog.brpo.salon24.pl/122745,konstytucja-z-1997-czy-mozna-ja-poprawic
http://blog.brpo.salon24.pl/122899,system-parlamentarno-gabinetowy
29 sierpnia RPO Janusz Kochanowski napisał: "Jesienią minie 12 lat od wejścia w życie obecnej Konstytucji. Trwa czwarta za jej obowiązywania kadencja parlamentu, rządy sprawowało już sześciu premierów wraz ze swoimi gabinetami, w pałacu przy Krakowskim Przedmieściu zasiada drugi prezydent. Wolno już chyba oceniać, czy ustawa zasadnicza się sprawdziła. Zwłaszcza, że za parę dni trzej byli prezesi Trybunału Konstytucyjnego mają opublikować swój projekt zmian. Nieco mnie to dziwi, wśród autorów są bowiem tacy, którzy jeszcze niedawno głosili, że na zmiany zdecydowanie za wcześnie, później zaś słyszałem, że ich projekt będzie wariantowy. Według doniesień medialnych będzie to jednak jeden tekst, osłabiający pozycję prezydenta".
Z informacji na stronie internetowej RPO wynika, że prace nad wariantami nowej Konstytucji trwają od dawna. A więc inicjatywa RPO nie ma być tylko przeciwwagą dla projektu byłych Prezesów TK. Nie jest jednak jeszcze wiadome, w jakim stopniu propozycje RPO wychodzą naprzeciw społecznym oczekiwaniom zmian w wymiarze sprawiedliwości.
Dlaczego potrzebne są zmiany pozycji ustrojowej sędziów?
W marcu br. napisałam:
Nie ma w Polsce takiego "szeryfa", który byłby w stanie uporządkować zły stan organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości.
Są w Polsce sędziowie i prokuratorzy niezawiśli, podlegający tylko ustawom, godnie sprawujący urząd. Przestrzegający prawa, dający gwarancję bezstronności w stosunku do uczestników postępowania.
Zgoła inaczej przedstawia się sytuacja, gdy analizą objąć prokuraturę i wymiar sprawiedliwości w całości.
Środowisko prokuratorów i sędziów wymknęło się spod kontroli. Ministerstwo Sprawiedliwości, KRS, Biuro RPO oraz prezesi Sądów i szefowie prokuratur nie reagują na nadużycia, a często je aktywnie tuszują, a nawet - wydaje się - wcale nie tak rzadko w nich uczestniczą.
Co trzeba zatem zrobić?
Sięgnąć do zmian ustawodawczych. Co najmniej wprowadzić następujące zmiany:
1/ Nominacje sędziowskie nie mogą pozostać w rękach samorządu sędziów. Obecna kompetencja Prezydenta jest czysto formalna i jeszcze kwestionowana przez korporację sędziowską. Sędziów, a przynajmniej SSO, SSA i SSN powinien powoływać parlament /lub prezydent za radą i zgodą Parlamentu/ po wnikliwej PUBLICZNEJ procedurze badania kandydatury. Lub też obywatele w wolnych wyborach.
2/ Prokuratorzy funkcyjni winni być powoływani w drodze wyborów.
3/ Należy wprowadzić procedurę impeachmentu sędziów i prokuratorów łamiących prawo - przez publicznie działającą Komisję parlamentarno-obywatelską. W żadnym przypadku nie może wejść w życie Ustawa uniezależniająca prokuraturę od jakiejkolwiek FAKTYCZNEJ kontroli społecznej, co zaproponował Sejmowi tandem profesorów Zoll - Ćwiąkalski i co forsuje obecny Parlament /mimo protestów PiS/.
Zmiany, na które wskazuję, mają charakter ustrojowy.
Są one jednak konieczne, gdyż nie może być tak, aby w konsekwencji błędnych lub stronniczych prokuratorskich i sądowych decyzji tysiące niewinnych ludzi /Sumlińscy, Kluskowie, Olewnicy i inni nieznani szerokiej opinii publicznej/ traciło wolność, firmy, majątki, dobre imię, zdrowie, etc.
Polskie prawo procesowe nie jest doskonałe, ale nawet to prawo, gdyby było przestrzegane, uniemożliwiałoby "pomyłki" prokuratorskie i sądowe. Bowiem polskim podstawowym problemem jest nieomal całkowita bezkarność prokuratorów i sędziów. Oni nie muszą przestrzegać prawa procesowego, bo za błędy lub stronniczość w praktyce nie odpowiadają.
Polski ustrój organów ochrony prawnej jest fatalny. Sędziowie i prokuratorzy zapewnili sobie prawo do tego, że społeczeństwo nie ma nad nimi żadnej kontroli. Samorządy prokuratorski i sądowy wskazują kandydatów na prokuratorów i sędziów. KRS praktycznie sędziów powołuje /kompetencja prezydenta jest w tym zakresie nieomal formalna/. Oba samorządy prowadzą sądy dyscyplinarne i bez ich zgody nie można pozbawić prawa do pełnienia funkcji żadnego prokuratora, ani sędziego. Choćby wszyscy wokół wiedzieli, że jest "czarną owcą".
Ten system jest chory. W ugruntowanych demokracjach nominacje oraz impeachment sędziów i prokuratorów nie jest powierzany ich samorządom. Sędziów mianuje najczęściej władza ustawodawcza po rzetelnej publicznej procedurze "prześwietlenia" kandydata.
W USA sędziowie federalni są powoływani przez prezydenta za radą i zgodą senatu, a sędziowie stanowi są wybierani w powszechnych wyborach stanowych. Podobnie - w trybie powszechnych wyborów - są powoływani prokuratorzy. Odwoływanie niegodnych pełnienia funkcji funkcjonariuszy publicznych odbywa się poprzez publicznie prowadzoną procedurę impeachmentu.
Konstytucja Stanów Zjednoczonych stanowi:
"/Prezydent/ Wyznacza, a za radą i zgodą Senatu mianuje ambasadorów, innych pełnomocnych przedstawicieli i konsulów, sędziów Sądu Najwyższego oraz wszystkich innych funkcjonariuszy Stanów Zjednoczonych na urzędy utworzone ustawą, chyba że konstytucja przewiduje inny tryb obsadzania ich"
"Sędziowie zarówno Sądu Najwyższego, jak i niższych sądów pozostają na swym urzędzie, dopóki sprawują go nienagannie"
"Prezydent, wiceprezydent i każdy funkcjonariusz cywilny Stanów Zjednoczonych zostaje usunięty z urzędu w razie postawienia przez Izbę Reprezentantów w stan oskarżenia i skazania za zdradę, przekupstwo lub inne ciężkie przestępstwa albo przewinienia".
My byliśmy tak naiwni, że daliśmy sobie "wcisnąć" koncepcję niektórych profesorów prawa, że społeczeństwu nic do tego, kto jest sędzią i prokuratorem. Że profesjonaliści najlepiej zadbają o fachowość i zasady. I dlatego mamy, tak jak mamy.
Zmiana pozycji ustrojowej sędziów w Polsce nie jest łatwa. Trzeba byłoby zmienić uregulowania Rozdziału VIII w Konstytucji, który określa zarówno sposób powoływania sędziów, jak i jednoznacznie określa tryb, w którym nastąpić może złożenie sędziego z urzędu. Obie te kompetencje są w rękach samorządu sędziowskiego.
Na szczęście prokuratura nie ma umocowania konstytucyjnego. Jest zatem możliwe wprowadzenie ustawą nowego trybu pozbawiania funkcji niegodnych prokuratorów w drodze publicznej procedury realizowanej przez stałą komisję parlamentarno-obywatelską. Amerykanie mogą, a my nie?
Moim zdaniem nie ma też przeszkód do wprowadzenia wyborów powszechnych na stanowiska prokuratorów funkcyjnych /okręgowych, apelacyjnych, krajowego lub generalnego/.
Społeczeństwo musi odzyskać kontrolę nad funkcjonowaniem prokuratury. Przecież prokuratorzy śmieją się pokrzywdzonym w twarz. Mogą każdego załatwić. Posłowie mogą do nich pisać interwencje bez żadnych skutków praktycznych.
Tak wygląda w polskiej praktyce zasada równoważenia władz.
Tandem profesorów Ćwiąkalski-Zoll twierdził, że dla "zdrowia" prokuratury należy jeszcze dodać prokuratorom kompetencji władczych, zamiast ująć. Bo rzekomo jedynym zagrożeniem dla właściwego funkcjonowania Prokuratury jest minister.
Obudźmy się w końcu. Żaden szeryf /były minister Z. Ziobro, nowy minister A. Czuma ani inni/ nie pomogą na chorą sytuację w polskiej prokuraturze. Odwołania nie mogą należeć do samorządu prokuratorskiego. Nominacje prokuratorów funkcyjnych także. Byłoby lepiej, gdyby nie należały też do Ministra Sprawiedliwości. Prokuratura nie może być państwem w państwie. Zbyt często do dyspozycji służb i "różnych" uprzywilejowanych funkcjonariuszy, biznesmenów i kolegów.
Dlatego potrzebni nam są kompetentni, uczciwi i oddani społeczeństwu posłowie. A być może w pierwszej kolejności zmiana ordynacji wyborczej. Aby zaistniała możliwość wyboru posłów, którzy będą chcieli zmienić pozycję ustrojową trzeciej władzy.
Tylko tyle i aż tyle. Inaczej będzie coraz straszniej.
Obywatelski projekt Konstytucji
Na stronie www.konstytucja-obywatelska.pl zawarty jest projekt wychodzący naprzeciw powyższym oczekiwaniom:
http://www.konstytucja-obywatelska.pl/Konstytucja.doc
Poniżej przytaczam niektóre artykuły z projektu obywatelskiej Konstytucji;
Sejm liczy 460 posłów wybieranych przez Naród w jednomandatowych okręgach wyborczych, w jednej turze, na okres 4 lat.
Senat liczy 100 senatorów wybieranych w jednomandatowych okręgach wyborczych , w jednej turze, na kadencję 5 letnią.
Prawo inicjatywy ustawodawczej ma Prezydent RP, grupa 5 posłów, grupa 3 senatorów, samorządy terytorialne, a także grupa 1000 obywateli.
W sprawach szczególnie ważnych dla obywateli może być przeprowadzone ogólnonarodowe referendum.
Referendum zarządza Prezes Sądu Najwyższego na wniosek co najmniej 500 tys. obywateli.
Referendum jest ważne jeśli weźmie w nim udział co najmniej tylu uprawnionych do głosowania obywateli ilu wzięło udział w wyborach do parlamentu krajowego lub europejskiego, w których frekwencja w ciągu ostatnich 10 lat była najniższa. Ważność referendum stwierdza Sąd Najwyższy.
Wynik ważnego referendum jest wiążący i Sejm w ciągu sześciu miesięcy od daty przeprowadzenia referendum wprowadzi niezbędne zmiany w prawie.
Jeśli Sejm w terminie 6 miesięcy od referendum nie wprowadzi wynikających z referendum ustaw, ulega rozwiązaniu.
Władza wykonawcza należy do prezydenta RP, wybieranego w wyborach powszechnych na 5 letnią kadencję, przez wszystkich obywateli którzy mają prawo głosować w wyborach do Sejmu.
Najwyższą władzę sądowniczą sprawuje Sąd Najwyższy, złożony z sędziów mianowanych dożywotnio przez Prezydenta RP, na wniosek Senatu.
Senat wskazuje Prezydentowi kandydatów na sędziów Sądu najwyższego spośród sędziów Sądów Okręgowych, którzy orzekali co najmniej 5 lat i cieszą się nienaganna opinią;
Sąd Najwyższy rozpatruje odwołania od wyroków Sądów Wojewódzkich, orzeka o zgodności ustaw z Konstytucją RP, a także orzeka w przypadku zdrady głównej.
Wniosek o rozstrzygnięcie zgodności ustawy z Konstytucją może złożyć każdy obywatel;
Rozstrzygnięcia Sądu Najwyższego są wiążące dla sądów niższych instancji.
Sądy Wojewódzkie rozpatrują odwołania od wyroków Sądów Powiatowych.
Sędziów Sądów Wojewódzkich mianuje Prezydent na wniosek Senatu. Senat wskazuje kandydatów na sędziów Sądów Wojewódzkich spośród sędziów Sądów Powiatowych, którzy orzekali co najmniej 5 lat;
Sędziowie są w swym orzekaniu niezawiśli i kierują się jedynie ustawami i dobrem wymiaru sprawiedliwości. Orzeczenia musza być zgodne z wcześniej wydanymi orzeczeniami innych sądów w takich samych przypadkach. W przypadku niezgodności orzeczeń w identycznych sprawach, rozstrzyga Sąd Najwyższy.
Sądy Powiatowe są sądami pierwszej instancji. Sędziowie sądów Powiatowych są wybierani przez mieszkańców powiatu w wyborach powszechnych, spośród osób cieszących się nienaganną opinią, posiadających wykształcenie prawnicze oraz wykonujących zawód prawnika co najmniej przez 5 lat;
Sędziowie Sądów Powiatowych są wybierani na 5 letnią kadencję. Jeśli sędzia zostanie wybrany po raz drugi uzyskuje status sędziego mianowanego dożywotnio.
Sędziowie są nieusuwalni z wyjątkiem popełnienia zdrady Rzeczypospolitej lub udowodnionego działania na szkodę wymiaru sprawiedliwości, lub popełnienia przestępstwa pospolitego. Sędziego może usunąć Senat podejmując uchwałę większością 2/3 głosów. Procedura usunięcia sędziego Senat rozpoczyna po złożeniu wniosku w tej sprawie przez 3 senatorów.
W sprawach zagrożonych wyrokiem pozbawienia wolności powyżej lat 3 lub w sprawach cywilnych, których przedmiot sporu przekracza wartość 100 tys. złotych przewód sądowy będzie się odbywał przed ławą przysięgłych.
Ustawa określi warunki jakie muszą spełniać przysięgli, sposób ich wyboru oraz wynagrodzenie, jakie mają otrzymywać.
Prezesa Sądu Najwyższego mianuje Prezydent spośród sędziów tego sądu;
Prokuratora wojewódzkiego wybierają, posiadający prawa wyborcze do Senatu, mieszkańcy województwa w głosowaniu powszechnym na 5 letnią kadencję, spośród kandydatów cieszących się nienaganną opinią i posiadającym co najmniej 5 letni staż w wykonywaniu zawodu prawnika;
Prokuratora powiatowego wybierają mieszkańcy powiatu w głosowaniu powszechnym na 5 letnią kadencję, spośród kandydatów cieszących się nienaganną opinią i posiadającym co najmniej 5 letni staż w wykonywaniu zawodu prawnika;
Prokuratora krajowego mianuje Prezydent na kadencję 5-cio letnią.
Sposób organizacji pracy prokuratury i sądów określi ustawa.
___________
Czy projekty nowej Konstytucji opracowywane w Biurze RPO wyjdą naprzeciw oczekiwaniom obywateli
Ps. 2 września RPO opublikował zapowiadane projekty Konstytucji.
http://blog.brpo.salon24.pl/123107,system-prezydencki
Mam poczucie zawodu.
Oczekiwałam m.in. śmiałego podejścia do określenia na nowo pozycji ustrojowej sędziów.
A tymczasem:
Niestety, jeśli chodzi o nominacje sędziów, kluczową rolę we wszystkich projektach zachowuje Krajowa Rada Sądownictwa, która - jako jedyna instytucja - wskazuje kandydatów.
Sędziowie nadal podlegają kontroli wyłącznie ze strony innych sędziów.
Nowością jest nadzór Sądu Najwyższego nad Sądami. Ministerstwo Sprawiedliwości traci dotychczasową rolę.
Liczebność Sejmu /300 posłów/ oraz senatorów /50/ wyklucza wybory w jednomandatowych okręgach wyborczych o optymalnej wielkości.
Projekty promowane przez RPO określają w zasadzie inny podział kompetencji pomiędzy Parlamentem, Rządem i Prezydentem.
Nb. Dlaczego RPO tak bardzo nie lubi Senatu? /moim zdaniem to z tej Izby wychodziły lepsze rozwiązania ustawodawcze/.
Kompetencje Suwerena zostały w stosunku do dotychczasowej Konstytucji jeszcze bardziej ograniczone.
Władza sądownicza zyskała silniejszą pozycję /dlaczego? cała władza dla prawników?/
Debata ustrojowa w takim kształcie będzie właściwie interesująca wyłącznie dla ugrupowań partyjnych.
Naród nie ma wiele "do gadania”
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
22. Górna granica wieku
23. Odświeżę to temat na czasie-
Odświeżę bo temat na czasie- dyskusja o "wizji prawicy."
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'