Prosto z Niemiec 19 – Szaria ciagle aktualna w Niemczech. Afganscy bracia morduja siostre broniac honoru rodzinnego (I)

avatar użytkownika En passant

Ostatnio duzo mowi sie o wojnie w Afganistanie oraz o ciezkim losie uchodzcow z tego kraju. Media donosza o cierpieniach tysiecy ludzi, ktorzy ratujac zycie porzucaja swoja ojczyzne i znajduja schronienie w Europie. Potem dopiero pojawiaja sie problemy zwiazane z integracja w spoleczenstwie, ktore ich przyjelo. Uchodzcy to w wiekszosci muzulmanie, ktorym islam nadaje swoje nieodlaczne atrybuty utrudniajace przystosowanie sie do zycia w kraju ich przyjmujacym. Ogromne problemy natury prawnej i ekonomicznej powstaja przy zderzeniu sie dwoch kultur, religii i zasad prawnych. Szczegolnie istotne jest to w przypadku konfrontacji islamu z prawem europejskim. Szaria, ktora jest integralnym elementem tej religii jest czesto sprzeczna z prawem niemieckim. W obliczu naplywu uchodzcow muzulmanskich, szaria jako glowne islamskie prawo i prawo rownolegle do obowiazujacego prawa europejskiego, odgrywa ogromna role w regulowaniu zycia tej grupy religijnej.

 

Tak tez stalo sie w przypadku niewyobrazalnego dla nas mordu dokonanego w lipcu 2021 w Berlinie przez dwoch mlodszych braci na ich starszej siostrze. Czlonkowie calej tej afganskiej rodziny sa aktorami wypelniajacymi swoje role wyznaczone im przez religie muzulmanska i obowiazujace w niej prawo czyli szarie.

 

Cofnijmy sie do roku 2013, gdy omawiani tu uciekinierzy przybyli do Niemiec. Bylo to jeszcze krotko przed ogromna masa uchodzcow, ca. 1 miliona, ktorzy naplyneli od 2015 roku. Wtedy rodzina skladajaca sie z siostry Maryam H. (27 lat), jej dwojga dzieci 6 i 2 lat, jej meza oraz mlodszych braci Sayeda H. (18) i Seyeda H. (13). Wszyscy poza starszym Sayedem, ktory musial zameldowac sie w Bawarii, trafili do domu dla azylantow w Berlinie. W Niemczech doszlo do brutalnej dla nich konfrontacji kulturowej. Pojawily sie powazne problemy adaptacyjne oraz konflikty rodzinne. Ich starsza siostra Maryam, ktora prawdopodbnie w wyniku przymusowoge malzenstwa, typowego w krajach muzulmanskich, prowadzila nieudane zycie malzenskie z niekochanym mezem, wziela cywilny rozwod z nim w 2017 roku wedlug prawa niemieckiego. Maz nie uznal tego powolujac sie na islam i szarie. W 2019 siostra uciekla od meza. W tym momencie zaprogramowany wczesniej konflikt eskalowal. Po jednej stronie stala kobieta a po drugiej jej maz i jej dwaj mlodsi bracia. O braciach trzeba wspomniec, ze napotkali oni na ciezkie problemy adaptacyjne i mieli trudnosci w zyciu zawodowym. Starszy brat Sayed mieszkajacy w Bawarii byl bezrobotny, twierdzil, ze nie moze pracowac. Jego utrzymanie bylo finansowane przez urzad socjalny (pieniadze, mieszkanie i koszty dodatkowe). Prawdopodobnie cierpial na depresje. Jego wniosek o azyl zostal odrzucony. Potem nastapila proba samobojstwa, po ktorej uzyskal terapie psychoterapeutyczna. Byl to wazny argument przeciwko wydaleniu go z Niemiec do Afganistanu. Mozna przypuszczac, ze byla to jedna z technik samoobronnych stosowanych przez kandydatow ubiegajacych sie o przyznanie im azylu. Jego mlodszy brat Seyed byl tez bezrobotny i bez zawodu. Mial jednak mieszkanie w Berlinie calkowicie finansowane przez urzad socjalny oraz dostawal miesieczny zasilek 420 €. Nie bardzo chcial zdobywac jakikolwiek zawod, ale notatki policyjne donosza, ze w 2020 roku byl karany za pobicie.

 

Konflikt rodzinny eskalowal szybko. Gdy starsza siostra uciekla od meza, bracia stosowali wobec niej przemoc fizyczna (byla bita), zakazywali jej wychodzic z domu, nakazywali jej nosic obowiazkowa chustke przykrywajaca wlosy. Opuszczenie mieszkania bylo dozwolone tylko wtedy, gdy towarzyszyl jej meski dorosly czlonek rodziny. Kobieta zaczela sie jednak spotykac od 2021 z innym mezczyzna, Iranczykiem, ktory byl pracownikiem socjalnym i zapewne szyita. Nie pozwala na to szaria, ktora zabrania spotykac sie kobietom z innym mezczyznami przed malzenstwem a takze w trakcie malzenstwa. Oficjalnie uchodzila ona za kobiete zamezna. To przypieczetowalo jej los. Nadszedl pamietny miesiac lipiec, a wiec miesiac mordu. Obydwaj bracia postanowili dzialac tak jak nakazywaly im zasady szarii. Przypomnijmy, ze w lipcu 2021 ich siostra Maryam miala juz 34 lata, a jej dzieci byly w wieku 9 i 13 lat. Obydwaj bracia, przyszli jej mordercy byli w wieku 22 i 25 lat.

 

Schemat dzialania byl wprawdzie dla nas niezrozumialy, ale dla nich prosty, uzasadniony i oczywisty. Ich starsza siostra zlamala zasady szarii: rozwiodla sie, prowadzila swobodne zycie, ktore nie przystoi muzulmanskiej kobiecie, spotykala sie z innym mezczyzna. Tym samym nastapila rzecz straszna: zagrozony i splamiony zostal honor rodzinny. Bracia jako czlonkowie rodziny musieli uregulowac sytuacje, obronic splugawiony honor rodziny. Typowym rozwiazaniem w takiej sytuacji jest zabojstwo honorowe. Zwykle dokonuja go mlodsi czy starsi bracia albo ojcowie. Czasami czynnie w mordzie uczestniczy wlasna matka. Czesto rodzice ofiary sa tylko organizatorami egzekucji. Tak wiec dwaj bezrobotni bracia mysleli caly czas nie o tym jak pojsc wreszcie do pracy, zarabiac na siebie, tylko jak ukarac czyli zamordowac ich wlasna siostre, matke dwojga dzieci.

 

Plan byl nastepujacy. 13 lipca 2021 mlodszy Seyed zwabil siostre do swojego mieszkania pod pretekstem pomocy w uzyskania nowego mieszkania dla niej. Tam czekal juz na nia brat Sayed, ktory przyjechal z Bawarii. Zamordowali ja wspolnie. Zmarla w skutek ciezkich uderzen w glowe i duszenia. Nastepnie brat z braciszkiem wcisneli martwa siostre do ogromnej walizki na kolkach, ktora zakupili wczesniej w berlinskim domu handlowym Primark za 60€. Taksowka pojechali na dworzec Berlin Südkreuz. Tam wsiedli w szybki pociag ICE, ktorym pojechali do Bawarii. Oczywiscie nikt z pasazerow nie przeczuwal, ze jedzie w przedziale z zamordowana kobieta ukryta w czarnej walizie. Nie do uwierzenia. Policja dokonala potem proby i okazalo sie, ze policjantka mierzaca 170 cm mogla sie zmiescic w takiej samej walizie. Po przyjezdzie do Bawarii, bracia wykopali w pobliskim lasku dziure w ziemi i zakopali tam ich ofiare. Wkrotce jednak sprawa sie rypla. Kamery na dworcu sfilmowaly braciszkow z waliza. Dodatkowo zona starszego brata Sayeda skladala sprzeczne zeznania i w efekcie, zlapana na klamstwach pokazala miejsce, gdzie byly zakopane zwloki. Bracia zostali aresztowani i czekaja na proces. Probowali wyjasniac policji, ze u nich w Afganistanie oraz w spolecznosci muzulmanskiej, kobiety zajmuja inna pozycje niz w Niemczech. Tam sa robotnicami domowymi, ktore zajmuja sie tylko domem, sluza mezowi i wychowuja dzieci. Slowem nie maja nic do gadania, a ich wolnosc jest ograniczona.

 

Dla muzulmanow, zycie ze splamionym honorem rodzinnym jest straszne. Szaria nakazuje im uregulowac taka sytuacje. W srodowisku muzulmanskim jako srodek oczyszczenia honoru jest stosowane zabojstwo honorowe. Bez tego czlonkowie rodziny kobiety-grzesznicy moga byc wysmiewani badz obrazani przez innych muzulmanow. Czlonkowie rodzin ze splamionym honorem wtloczeni zostaja w kulturowa role wyznaczona im przez religie i prawo - szarie, ktore okreslaja dzialania czlonkow spolecznosci. Na braciach ciazyl ogromny nacisk spolecznosci afganskiej, ktora oczekiwala od nich podjecia drastycznych krokow. Znanych jest wiele przypadkow zabojstw honorowych w Niemczech. Przed laty, w Berlinie, bracia przy udziale rodzicow zabili siostre Hatun Sürücü, zdolna samotna matke wychowujaca dziecko, ktora odwazyla sie opuscic meza i chciala ksztalcic sie samowolnie dalej. Popelnila wiec przestepstwo wedlug szarii. Prasa pisala wtedy, ze muzulmanskie dzieci na szkolnych podworkach w Berlinie bily brawo dla mordercow i identyfikowaly sie z nimi.

 

Dla zrozumienia zjawisk kulturowych trzeba analizowac je uzywajac perspektywy socjologii humanistycznej wypracowanej przez znakomitego socjologa poznanskiego o swiatowej slawie – Floriana Znanieckiego. Jego dyrektywa metodologiczna, ktora jest tzw. wspolczynnik humanistyczny nakazuje analizowanie dzialan jednostek i grup w perspektywie ich norm kulturowych, religijnych, przyjmowanych przez nich wartosci. Dane kulturowe naleza do doswiadczenia tych jednostek i grup. Badacz spoleczny, antropolog kulturowy musi uwzglednic znaczenie oraz waznosc jakie nadaja osobnicy i grupy ich dzialaniom oraz roznym przedmiotom. Musi nalozyc humanistyczne okulary i patrzec na grupy wczuwajac sie w ich perspektywe.

 

Teraz juz wiemy, teraz juz rozumiemy, co czuli biedni bracia-mordercy. Mozemy wytlumaczyc i wyjasnic ich dzialania. Mozna zrozumiec, ze nie czuja sie oni winni, gdyz dziali tak jak nakazuja im szaria i ich obyczaje. Tylko dla nas pozostaje do wyjasnienia nastepny problem: czyli po co nam to wszystko? Mozemy wspolczuc ofiarom, mozemy zrozumiec i wyjasniac przyczyny ich morderstw, motywy mordercow, ale jakie korzysci odnosi z tego spoleczenstwo europejskie? Trzeba zdac sobie sprawe z tego, ze szaria stanowi odrebny religijny system prawny przenikajacy do wszystkich dziedzin zycia spolecznego wyznawcow islamu. W Niemczech i w Europie koliduje ona z obowiazujacym systemem prawnym. W jednych grupach narodowosciowych jej znaczenie jest wieksze w innych mniejsze. Jej zasieg zwieksza sie jednak stale wraz z przybywaniem kolejnych setek tysiecy muzulmanow do Europy. W przypadku Niemiec widac szybki wzrost liczebnosci tej grupy religijnej. Wedlug danych Statista, w 1972 mieszkalo w Niemczech 0,5 miliona muzulmanow, w w 1975 juz 1,2 miliona, 1995 – 2,7 mio. 2008 – prawie 4 mio, w 2015 – 4,5 mio., a w 2020 – az 5,5 mio. To jest tempo zatykajace dech w piersiach!

 

Opisany w pierwszej czesci przypadek stal sie tematem dyskusji w opinii publicznej. Zaskakujaca jest reakcja srodowisk lewicowych. Unikaja one terminu „zabojstwo honorowe“ czyli czynu motywowanego kulturowo czy religijne. Zamiast tego przedtawicielka Lewicy w czerwonym senacie, pani Elke Breitenbach senator ds integracji w Berlinie, czyli minister integracyjny rzadu berlinskiego uzywa jezyka identyfikacyjnnego i okresla ten czyn jako Femizid. Oznacza to zabojstwo kobiet (kobietobojstwo) dokonane przez mezczyzn. Nie ma ono nic wspolnego z religia, narodowoscia, pochodzeniem czy kultura mordercow, ale jest wynikiem walki plci. Tym samym usuwa ona na plan dalszy ogromne problemy integracyjne i tlumaczy tego typu zjawiska poprzez plec sprawcy. Mezczyzn nie mozna przeciez lepiej integrowac.

 

W nastepnej czesci przedstawie troche danych statystycznych o zabojstwach honorowych w Europie i na swiecie.

(Cdn.)

 

5 komentarzy

avatar użytkownika Maryla

1. @En passant


Talibowie mówią kobietom, żeby siedziały w domu. - Forsal


 Rosną obawy o traktowanie kobiet i dziewczynek w Afganistanie, talibowie powiedzieli bowiem pracującym Afgankom, by siedziały w domu, gdyż.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika intix

2. @En passant


Bardzo dziękuję za ten artykuł, poruszający wiele wątków, nad którymi warto zatrzymać się myślą na dłużej.
W tej chwili - tuż po lekturze - pozwolę sobie podkreślić bardzo istotną - według mnie - informację:

W przypadku Niemiec widac szybki wzrost liczebnosci tej grupy religijnej. Wedlug danych Statista, w 1972 mieszkalo w Niemczech 0,5 miliona muzulmanow, w w 1975 juz 1,2 miliona, 1995 – 2,7 mio. 2008 – prawie 4 mio, w 2015 – 4,5 mio., a w 2020 – az 5,5 mio. To jest tempo zatykajace dech w piersiach!

TO prawda, z a t y k a j ą c e!
W ciągu pół wieku liczba mieszkańców tej grupy religijnej - w Niemczech - zwiększyła się dziesięciokrotnie...
Jeżeli ten wskaźnik utrzyma się, a wszystko wskazuje na to, że tak, to za pół wieku - oczywiście jeśli ten świat będzie jeszcze istniał - będziemy sąsiadować z państwem islamskim (jeżeli będą państwa w Europie, a nie j e d n o...).

Dotychczas nie interesowałam się bliżej tym, jak wygląda sytuacja w Polsce w odniesieniu do omawianej tutaj grupy religijnej. Warto jednak poświęcić czas temu zagadnieniu...

Pozdrawiam serdecznie.

avatar użytkownika En passant

3. @Maryla Intix

Dziekuje Paniom za informacje i podkreslenie niektorych problemow. Napisalem ten tekst, gdyz obok niektorych zjawisk nie mozna przechodzic obojetnie. Przykro jest ciagle czytac o mordach honorowych dokonywanych na kobietach muzulmanskich. Dwaj braciszkowie nie chcieli zabrac sie za uczciwa prace, tylko byli zajeci przygotowaniem mordu na starszej siostrze, matce dwojga dzieci. Wydali na cala akcje sporo pieniedzy, droga walizka, jeszcze drozsze bilety do ICE. Traktowali kobiete jak przedmiot.

Wpuszczajac czlonkow tej grupy religijnej do Europy importujemy integralnie zwiazane z nia powazne problemy i konflikty spoleczne, kulturowe i religjjne. Do tego umozliwiamy roprzestrzenianie innego systemu prawnego - szarii, sprzecznego z europejskimi systemami prawnymi. UE moglaby wiecej uczyc sie od Polski i Wegier, tez Litwy, ktore skutecznie hamuja niekorzystne procesy migracyjne.

Liczba muzulmanow w Polsce jest znikoma. Sadze, ze sa to glownie potomkowie Tatarow, ktorzy mieszkaja tutaj od wielu stuleci. Tutaj statystyka wzieta wolnej wikipedii:

Podstawowa statystyka religii w Polsce na początku XXI wieku
Dane GUS na koniec 2011 roku[c][d][15]:

katolicyzm – 86,9% (gł. Kościół rzymskokatolicki – 86,7%, Kościół greckokatolicki – 0,14%, starokatolicyzm – 0,12%)
prawosławie – 1,31% (gł. Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny – 1,31%)
protestantyzm – 0,38% (gł. luteranie i ewangelicy reformowani – 0,18%, zielonoświątkowcy – 0,09%, pozostali ewangelikalni chrześcijanie – 0,07%, adwentyści i inne grupy – 0,04%)
Świadkowie Jehowy – 0,34%
buddyzm – ok. 0,04%
islam – 0,013%
rodzimowierstwo – ok. 0,01%
judaizm – 0,004%

Pozdrawiam Panie serdecznie
S.

En passant

avatar użytkownika Tymczasowy

4. Jedno jest pewne,

ze wsrod nowych imigrantow nigdy nie brakowalo kryminalistow (bez wzgledu na kraj pochodzenia). Przez lata na czele mojej listy byli osobnicy z Jamajki i Nigerii.

avatar użytkownika intix

5. @ En passant


...Podstawowa statystyka religii w Polsce na początku XXI wieku
Dane GUS na koniec 2011 roku...

Dziękuję!
Kiedy zostaną ogłoszone wyniki ostatniego SPISU, wtedy te - przytoczone tutaj - dane będą bardzo pomocne dla wykazania zmian w Polsce, które nastąpiły w ostatnim dziesięcioleciu.
"Wędrówka ludów"... to jedno ze zjawisk, wywierających ogromny wpływ na zachodzące zmiany.  
Po drugie: wydarzenia ostatniego dziesięciolecia - w Polsce i na całym świecie - bez wątpienia mają ogromny wpływ na światopogląd... w wielu, w bardzo wielu Duszach nastąpiły poważne zmiany...
Myślę, że - trwający jeszcze - Narodowy Spis Powszechny wykaże te zmiany.

Pozdrawiam serdecznie.