Każdy nowoczesny samolot posiada system sterowania lotem FMS (Flight Management System). W największym uproszczeniu jest to komputer pokładowy, do którego załoga wprowadza informacje za pomocą klawiatury CDU (Control Display Unit) lub nośnika takiego jak taśma magnetyczna. Sercem FMS jest FMCS (Flight Management Computer System - system komputerowego sterowania lotem). Jego zadanie polega na zbieraniu informacji o funkcjonowaniu wszystkich systemów i urządzeń samolotu oraz wyświetlanie ich na monitorach EFIS (są one umieszczone przed pilotami). FMCS może automatycznie zdiagnozować samolot, a załoga może uzyskać wydruk z testu. FMS służy również do opracowania trasy lotu. Jest zintegrowany z autopilotem i systemami nawigacyjnymi (jak GPS) - może więc sterować samolotem utrzymując zaprogramowaną wysokość, prędkość i kurs. FMS w swej pamięci stałej posiada bazę (którą łatwo uaktualnić)  pomocy nawigacyjnych jak lotniska, punkty trasowe czy częstotliwości stacji radarowych. Wystarczy więc wpisać punkty odlotu i przylotu oraz punkty trasowe. FMS odnajdzie je w swej bazie i ustawi odpowiedni kurs. FMS steruje również radiem, ciągiem silników i wychyleniami powierzchni sterowych.TMS (Thrust Management System) funkcjonuje nawet, gdy sterowanie silnikiem odbywa się ręcznie.
W niektórych samolotach można tak zaprogramować FMS, by samolot wylądował automatycznie, uruchomił rewersy ciągu i hamulce i zatrzymał się na pasie startowym.    http://www.lotnictwocywilne.republika.pl/komputery.html

.

W marcu 2010 roku "fachowcy" z Samary przeprowadzili "przegląd" okresowy maszyny, a 6 kwietnia 2010 roku samolot odbył oblot komisyjny, ważny na dzień 7, 8 i 10 kwietnia 2010 roku...

Poniżej film jak można za pomoca radia sterowac samolotem.

 www.youtube.com/watch