Wiele miast na świecie powraca do tramwajów, bo wydajniejsze, tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne niż autobusy. Przykłady z Paryża, Madrytu, Aten, czy Dublina pokazują, że jeśli w rozsądny sposób wydaje się pieniądze, to inwestycje szynowe doskonale potrafią spełniać swoją funkcję. Polscy samorządowcy podchwycili trend i do 2015 r. zamierzają wydać rekordową sumę 8 mld zł na rozwój sieci tramwajowych.
Portal Samorządowy wnp.pl
Jedzie mi tu tramwaj w rytmie SWINGA ?
Decyduje o tym ich cena: 7-9 mln zł za pojazd, co jest nawet 20 proc. taniej niż u zagranicznej konkurencji. Technicznie i wizualnie nasze tramwaje w niczym jej nie ustępują.
PESA podpisała pierwszy zagraniczny kontrakt na dostawę 9 pojazdów do węgierskiego miasta Szeged; trafią tam do września 2011 r. pod nazwą Czardasz. Wszystko wskazuje na to, że Swingi zamówi kolejne węgierskie miasto.
TRAMWAJE KOLEKCJONERSKIE
Wystarczy około 8 - 10 tys. zł, żeby kupić sobie wagon tramwajowy. Warszawa i Poznań sprzedają stare pojazdy - zachęca "Dziennik Gazeta Prawna".
Po szynach stolicy jeździ ponad 600 starych tramwajów na sprzedaż, ale aby je kupić, trzeba zapisać się na... listę kolejkową. "Uruchomiliśmy nawet specjalny numer telefonu, bo mamy lawinę pytań, zwłaszcza od kolekcjonerów" - mówi Teresa Kotwica ze spółki Tramwaje Warszawskie. Poznań ma do sprzedania 40 pojazdów i wystawia tabor już po raz drugi.
Raport Politechniki Warszawskiej o tramwajach
link http://www.il.pw.edu.pl/~knik/podstrony/dokumenty/mit2006/1_1.pdf
Zmierzch tramwajów?
Innowacje techniczne nie powstrzymały jednak kasowania sieci tramwajowej. Również w krajach Europy Zachodniej w latach 40 i 50 masowo likwidowano linie tramwajowe. Tramwaje całkowicie znikły wówczas z Danii i niemal zupełnie z Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Szwecji (przetrwały tam pojedyncze linie). Około połowy sieci tramwajowych zlikwidowano w Niemczech, Austrii i we Włoszech.
Tendencja do zastępowania tramwajów autobusami nie ominęła też Polski. W latach 50-tych i 60-tych całkowicie zlikwidowano sieci tramwajowe w następujących miastach:
- Słupsk (1959)
- Inowrocław (1962)
- Olsztyn (1965)
- Wałbrzych (1966)
- Legnica (1968)
- Jelenia Góra (1969)
- Bielsko – Biała (1971).
Częściowej likwidacji uległy też linie tramwajowe w Gorzowie Wielkopolskim (gdzie zresztą tramwaje miano w ogóle zlikwidować), Łodzi i w Warszawie. Planowana też była całkowita likwidacja tramwajów w Grudziądzu (obecnie jest to najmniejsze miasto w Polsce, które ma samodzielną sieć tramwajową). W Elblągu i Toruniu, nie doszło do likwidacji sieci tramwajowych z uwagi na protesty mieszkańców.
PODSUMOWANIE
Jako posiadacz biletu miesięcznego ulgowego prawie codziennie dojeżdzam do centrum. Zysk to czas przejazdu w godz. 7-10 to czas 40 min. od 10-13 to 15 min.
Kejow
3 komentarze
1. Pan Kejow,
Szanowny Panie,
Nowoczesne tramwaje niskopodwoziowe z klimatyzacją produkuje poznańska firma Państwa Olszewskich "Solaris"
Pozdrawiam
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
2. Michał Stanisław de Zieleśkiewicz
Wielce Szanowny Panie ,
Analiza rynku sprzetu transportu komunalnego jest dość obszerna .
Do tej pory firma Solaris, była znana z produkcji autobusów i trolejbusów, których w 20 państwach Europy jeździ już blisko 6000. Doświadczenie w budowie tramwajów spółka zdobyła produkując w konsorcjum tramwaje dla Krakowa i dla Gdańska - Historia kołem się toczy. Dokładnie 13 lat temu podwaliny pod naszą fabrykę w Bolechowie dało zamówienie na 72 autobusy dla MPK Poznań. Dołożymy wszelkich starań, aby podpisanie dzisiejszej umowy, było początkiem nowego rozdziału w historii naszej firmy - dodała Solange Olszewska.
Dane techniczne Solarisów Tramino LF 32 dla MPK Poznań
3. Pan Kejow,
Wielce Szanowny Panie,
Pięknie dziękuję.
Ukłony
Michał Stanisław de Zieleśkiewicz