Korzystając z tego, iż nie ma wśród nas hierarchów obu religii, tytułowe pytanie możemy postawić otwarcie. Bez skrępowania dyplomatyczną polit-poprawnością.

A że postawić je warto świadczą doniesienia o oburzeniu Stephana Kramera, sekretarza Centralnej Rady Żydów w Niemczech treścią wczorajszego kazania kaznodziei Domu Papieskiego, o.Raniero Cantalamessy. Zdaniem pana Kramera, odczytanie słów żydowskiego przyjaciela o.Cantalamessy, który solidaryzuje się z Papieżem, jest „obrazą i impertynencją”. Oto słowa, które wzbudziły taką reakcję przedstawiciela organizacji Żydów niemieckich (cytuję za „Rzeczpospolitą”):

"Wykorzystanie stereotypu, przejście od odpowiedzialności i winy osobistej do zbiorowej przypominają mi najbardziej haniebne aspekty antysemityzmu". "Pragnę zatem wyrazić z papieżem i całym Kościołem solidarność w imieniu swoim, Żyda, zwolennika dialogu i wszystkich tych w świecie żydowskim, a jest ich wielu, którzy podzielają te uczucia braterstwa"

Jako zwykły katolik, który od lat kilku zajmuje się relacjami polsko-żydowskimi, żywię nadzieję, że wśród owych zwolenników dialogu, o których wspomniał żydowski przyjaciel o.Cantalamessy, wielu zechce w tej chwili wyrazić poparcie dla autora słów, które w uszach p.Kramera stały się „obrazą i impertynencją”.

Czy znajdą się tacy w naszym kraju? Ufam, że tak, choć szczerze mówiąc, wątpię. Skoro nawet apele, zaproszenia, monity, które w związku z różnymi inicjatywami kierowałem w ostatnich latach do środowisk skupionych wokół Forum Żydów Polskich, Żydowskiej Ogólnopolskiej Organizacji Młodzieżowej, czasopism „Jidełe” i „Midrasz”, nie doczekały się jakiejkolwiek odpowiedzi, pewnie i na gest solidarności z Papieżem i jego Kościołem, polskich Żydów stać nie będzie.

Tym, którzy o sprawach polsko- i chrześcijańsko-żydowskich dyskutowali w tym miejscu w ostatnich latach, zachęcam natomiast do poszukania odpowiedzi na trzy kwestie:

1) czy cytowanie przez chrześcijańskiego duchownego wypowiedzi żydowskiego przyjaciela nie będzie „obrazą i impertynencją” dopiero po uzyskaniu zgody wpływowych środowisk żydowskich?

2) czy przedstawiciele Kościoła katolickiego cenzurują przemówienia wygłaszane przez rabinów?

3) czy hucpa jest przejawem ducha braterstwa?

Zob. także:

http://mementomori.salon24.pl/115977,antysemityzm-i-nowa-wiosna-kosciola 

http://mementomori.salon24.pl/114668,grochem-o-sciane-czyli-antysemityzm