O co pyta papież Franciszek katolików. Możesz odpowiedzieć na ankietę i wysłać.
Są już dostępne – po polsku – pytania, jakie zamierza zadać Kościołom partykularnym, a także zwyczajnym katolikom papież Franciszek. Powstały już pierwsze strony, których twórcy chcą, by odpowiedzi wysyłać biskupom.
Poniżej podajemy tłumaczenie pytań, jakie znajduje się na stronie www.ankietafranciszka.pl/
1 . Rozpowszechnienie Nauki o Rodzinie na podstawie Pisma Świętego i Magisterium Kościoła
a) Opisz , w jaki sposób nauczanie Kościoła Katolickiego na temat wartości rodziny zawarte w Biblii, Gaudium et spes, Familiaris Consortio i innych dokumentach Magisterium posoborowego jest dziś rozumiane przez ludzi? Jaką formację otrzymują wierni w nauczaniu Kościoła o życiu rodzinnym?
b ) W przypadkach, w których nauczanie Kościoła jest znane, czy jest ono akceptowane w pełni i czy są trudności z wprowadzeniem go w życie? Jeśli tak, to jakie?
c ) W jakim stopniu nauczanie Kościoła jest rozpowszechnione w programach duszpasterskich na poziomie krajowym, diecezjalnym i parafialnym ? Jaka jest katecheza o rodzinie?
d ) W jakim stopniu - i jakie aspekty w szczególności – nauczanie to jest rzeczywiście znane, zaakceptowane, odrzucone i / lub krytykowane w obszarach poza Kościołem ? Jakie są czynniki kulturowe , które utrudniają pełne przyjęcie nauczania Kościoła o rodzinie ?
2 . Małżeństwo według prawa naturalnego
a) Jakie miejsce ma idea prawa naturalnego w sferze kulturalnej społeczeństwa: w instytucjach , edukacji, środowiskach akademickich i ogólnie wśród ludzi? Jakie idee antropologiczne leżą u podstaw dyskusji o naturalnej podstawie rodziny ?
b ) Czy idea związku pomiędzy mężczyzną a kobietą wywodząca się z prawa naturalnego jest powszechnie przyjęta przez ogół ochrzczonych?
c ) W jaki sposób teoria i praktyka związku mężczyzny i kobiety opartego na prawie naturalnym jest kwestionowana w tworzeniu rodziny ? Jak ta kwestia jest przedstawiana i rozwijana w instytucjach cywilnych i w Kościele ?
d ) Opisz w jaki sposób opieka duszpasterska postępuje w przypadku, gdy niepraktykujący katolicy lub zadeklarowani niewierzący proszą o zawarcie małżeństwa?
3 . Duszpasterstwo rodzin w ewangelizacji
a) Jakie doświadczenia pojawiły się w ostatnich dziesięcioleciach w sprawie przygotowania do małżeństwa ? Jakie działania są podejmowania w celu pobudzania ewangelizacji małżeństwa i rodziny? Jak można promować świadomość rodziny jako " Kościoła domowego "?
b ) Do jakiego stopnia skuteczne były propozycje sposobu modlitwy w rodzinie , uwzględniające złożoność współczesnego życia i kultury ?
c ) W dobie kryzysu pokoleniowego , w jaki sposób rodziny chrześcijańskie są w stanie wypełnić swoje powołanie w przekazywaniu wiary ?
d ) W jaki sposób są Kościoły lokalne i ruchy duchowości rodzinnej są w stanie stworzyć sposoby działania , które są mogą stać się przykładem do naśladowania?
e) Jaki specyficzny wkład w rozprzestrzenianiu wiarygodnej i całościowej idei małżeństwa i rodziny chrześcijańskiej mogą mieć współczesne małżeństwa i rodziny ?
f ) Jaką opiekę duszpasterską zapewnia Kościół we wspieraniu i formacji par w sytuacjach kryzysowych ?
4 . Duszpasterstwo w niektórych trudnych sytuacjach związanych ze stanem cywilnym
a) Czy konkubinat ad experimentum jest duszpasterską rzeczywistością w realiach Kościoła lokalnego? Jaki w przybliżeniu procent wiernych żyje bez ślubu ?
b ) Czy istnieją związki , które nie są sformalizowane ani religijnie ani cywilnie? Czy wiarygodne statystyki są dostępne ?
c ) Czy pary żyjące w separacji oraz ludzie rozwiedzeni, którzy wstąpili w ponowny związek małżeński są rzeczywistością duszpasterską lokalnego Kościoła ? Czy można w przybliżeniu podać ich procent ? W jaki sposób radzą sobie z tą sytuacją odpowiednie programy duszpasterskie ?
d ) We wszystkich powyższych przypadkach, w jaki sposób ochrzczeni żyją w tej nieuregulowanej sytuacji ? Są świadomi nieuregulowanego statusu ? czy jest im to po prostu obojętne ? Czy czują się zmarginalizowani lub cierpią z powodu niemożności otrzymania sakramentów ?
e) Jakie pytania stanowią rozwiedzeni żyjący w nowych związkach dla Kościoła w kwestii sakramentów Eucharystii i pojednania? Ile osób spośród znajdujących się w powyższej sytuacji prosi o te sakramenty ?
f ) Czy uproszczenie kanonicznej praktyki w rozpoznawaniu nieważności związku małżeńskiego mogą wnieść pozytywny wkład w rozwiązywanie problemów osób w powyższych sytuacjach ? Jeśli tak , to w jakiej formie ?
g) Czy istnieje duszpasterstwo dla ludzi w powyższych sytuacjach? Opisz tę posługę duszpasterską ? Czy takie programy istnieją na szczeblu krajowym i diecezjalnym ? W jaki sposób miłosierdzie Boże głoszone jest wśród par w separacji i osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach i jak w praktyce Kościół wspiera ich na drodze wiary ?
5 .Kwestia związków osób tej samej płci
a) Czy w Twoim kraju istnieje uznające związki cywilne dla osób tej samej płci i czy są one zrównanie go w jakiś sposób z małżeństwem ?
b ) Jaki jest stosunek Kościołów lokalnych wobec państwa jako promotora cywilnych związków między osobami tej samej płci oraz wobec osób zaangażowanych w tego typu związki ?
c ) Jaki rodzaj duszpasterskiej uwagi można ofiarować ludziom, którzy zdecydowali się żyć w tego typu związkach ?
d ) W przypadku związków osób tej samej płci , które adoptowały dzieci , co może być zrobione w kwestii przekazywania wiary ?
6 . Edukacja dzieci w nieuregulowanych małżeństwach
a) Jaki jest szacunkowy stosunek dzieci i młodzieży ze związków nieuregulowanych w stosunku do tych , które urodziły się i wychowują w rodzinach o uregulowanym statusie ?
b ) W jaki sposób rodzice w takiej sytuacji zwracają się do Kościoła? O co pytają? Czy proszą o sakramenty, czy chcą tylko katechezy i ogólnego nauczania religii?
c ) W jaki sposób poszczególne Kościoły próbują sprostać potrzebom rodziców zapewnienia dzieciom edukacji chrześcijańskiej ?
d ) Jaka jest praktyka sakramentalna w takich przypadkach : przygotowanie , udzielanie sakramentu oraz towarzyszenie w sakramencie?
7 . Otwartość małżonków na życie
a) Jaką wiedzę mają chrześcijanie na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa w świetle nauki Humanae vitae ? Czy są świadomi tego, jak moralnie ocenić różne metody planowania rodziny ? Czy można zasugerować spostrzeżenia w tej kwestii duszpasterskiej ?
b ) Czy ta nauka moralna jest akceptowana ? Jakie aspekty stwarzają najwięcej trudności dla większości par akceptujących tą naukę ?
c ) Jakie metody naturalne są promowane przez Kościoły partykularne , aby pomóc małżonkom w praktykowanie nauczania Humanae vitae ?
d ) Jakie jest twoje doświadczenie związane z tą dziedziną w praktyce sakramentu pokuty i uczestnictwa w Eucharystii ?
e) Jakie różnice są widoczne w tym zakresie między nauczaniem Kościoła i edukacją świecką ?
f ) W jaki sposób można wpierać większą otwartość na posiadanie dzieci? Jak można promować wzrost urodzeń ?
8 . Powiązania między rodziną a osoba
a) Jezus Chrystus objawia tajemnicę i powołanie osoby ludzkiej . W jaki sposób rodzina może być miejscem uprzywilejowanym do urzeczywistniania tej prawdy ?
b ) Jakie krytyczne sytuacje w rodzinie mogą w dzisiejszych czasach utrudniać spotkanie osoby ludzkiej z Chrystusem ?
c ) W jakim stopniu kryzysy wiary doświadczane przez ludzi mogą mieć wpływ na życie rodzinne ?
9 . Inne wyzwania i propozycje
Jakie inne wyzwania lub propozycje dotyczące powyższych tematów uważasz za pilne i przydatne do rozważenia?
Pytania i adresy, na które można je wysyłać można znaleźć na stronie www.ankietafranciszka.pl
http://www.fronda.pl/a/o-co-pyta-franciszek-katolikow-podajemy-pytania-przygotowujace-do-synodu,31695.html
- Zaloguj się, by odpowiadać
napisz pierwszy komentarz