Ojciec, profesor Mieczysław Krąpiec OP

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

W dniu 9 maja bieżącego roku obchodziliśmy drugą  rocznicę śmierci jednego z najwybitniejszych intelektualistówr współczesnego Świata.

Odzedł od nas owego 9 maja 2008 roku w godzinach rannych.
 Odszedł  nagle do Domu Pana,  w wieku 87 lat w swym mieszkaniu w lubelskim, Klasztorze Ojców Dominikanów .
    Ojciec, dominikanin, profesor doktor habilitowany Mieczysław Albert Krąpiec, był twórcą Lubelskiej Szkoły Filozofii Klasycznej, tomistą.
 
 Przyspieszył prace nad Encyklopedią Katolicka. Stworzył  Międzywydziałowy Zakład Leksykograficzny; powołał Szkołę Kultury i Języka Polskiego przy KUL. Utworzył Zakład Duszpasterstwa i Migracji Polonijnej w 1972; stworzył  sekcję Filologii romańskiej w 1972, sekcje Filologii angielskiej w 1982, Wydział Nauk Społecznych z sekcjami: psychologii, pedagogiki, socjologii 1982; sekcje Prawa na Wydziale Prawa  Kanonicznego.
Ojciec Mieczysław Albert Krąpiec OP był wieloletnim profesorem Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, imienia Jana Pawła II, najdłużej panującym Rektorem tejże Uczelni bo lat aż 13,  pięć kadencji. Dwukrotnie był dziekanem.
Wspaniałym organizatorem.
 Będąc Rektorem w latach w latach 1970 -1983 roku musiał zmagać się z bolszewicką filozofią, której jedynym celem było zniewolenie Polski i Polaków, po przez likwidacje religii, katolicyzmu, kościoła rzymskokatolickiego. Musiał zmagać się z administracją komunistyczną, która przez konfiskatę mienia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego zamierzała go pierwotnie zdegradować do roli niższego seminarium a potem do kasaty. W owym czasie największymi wrogami KUL-u byli I sekretarze Władysław Gomułka i Edward Gierek.
Ojciec Mieczysław Krąpiec OP, urodził sie na Podolu, trzy lata po odzyskaniu niepodległości. W 1939 roku wstapił do zakonu Ojców Dominikanów w Krakowie. W Krakowie ukończył studia na wydziale filozofii i teologii.
W 1946 roku uzyskał doktorat na podstawie dysertacji De amorehopostatico in Sanctissima Trinitate secundum St. Thomam Aquinatem  pod kierunkiem promotora Ojca Jacka Woronieckiego OP, profesora KUL-u w latach 1919 -1923 roku, Rektora KUL w latach 1922-1924. Oraz księdza profesora,  Antoniego Słomkowskiego, ówczesnego rektora KUL.
W 1957 roku przedłożył Radzie Wydziału filozoficznego rozprawę habilitacyjną pod tytułem: "Egzystencjalne podstawy transcendentalnej analogii bytu" Uzyskał stopień naukowy docenta. W 1962 r. uzyskał tytuł profesora nadzwyczajnego, zaś w 1968 - tytuł profesora zwyczajnego.
W 1989 roku  Papieski Instytut Studiów Mediawistycznych w Toronto, przyznał Ojcu profesorowi Mieczysławowi Albertowi Krąpcowi tytuł doktora honoris causa. Następnego roku został doktorem honoris causa Uniwersytetu katolickiego w Leuven Królestwo Belgów.  Polska Akademii Nauk w Warszawie. Polska  Akademii Umiejętności w Krakowie, Papieska Akademia św. Tomasza  w Rzymie,   Europejska Akademia Nauki i Sztuki w  Salzburgu powołały go na swego członka.
W 1981 r. został odznaczony Złotym Medalem za Rozwój Kultury w ramach Międzynarodowej Nagrody Salsomaggiore. Rząd belgijski wyróżnił go w 1977 r. Wielkim Oficerskim Orderem Leopolda II. Komandorie Orderu Palm Akademickich , otrzymał w 1984 roku od rządu francuskiego. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przyznał mu Komandorie Orderu Odrodzenia Polski z Gwiazdą.
Profesorem roku  1968 został ogłoszony przez Consejo Cultural Mundial UNESCO, Mexico.  International Biographical Center uznał go za "Człowieka Roku 1991/92". American Biographical Institute, Inc., Raleigh, N.C
Napisał ponad 50 książek, z których wiele przetłumaczono na inne języki.
Był jednym  z najwybitniejszych polskich uczonych. Jego oparta na tomizmie filozofia jest największym dokonaniem w zakresie realistycznej i mądrościowej filozofii klasycznej w Polsce i na świecie w XX wieku
 
 
Śpieszmy się kochać ludzi
tak szybko odchodzą
i ci co nie odchodzą nie zawsze powrócą
i nigdy nie wiadomo mówiąc o miłości
czy pierwsza jest ostatnią
czy ostatnia pierwszą
 
 
Dzieła i twórczość Ojca profesora:
 
1.Realizm ludzkiego poznania, Poznań: Pallottinum 1959; jako Dzieła, t. II, Lublin: RW KUL 1995;
2.Teoria analogii bytu, Lublin: TN KUL 1959; jako Dzieła, t. I, Lublin: RW KUL 1993;
3. Dlaczego zło? Rozważania filozoficzne, Kraków: Znak 1962; jako Dzieła, t. III, Lublin: RW KUL 1995; nowe wyd. Lublin: Polskie Tow. Tomasza z Akwinu 2005 (tłum.   franc. G. Roussel: Pourquoi le mal? Réflexions philosophiques, Paris: Editions du Dialogue 1967);
4.Z teorii i metodologii metafizyki (wspólnie z S. Kamińskim), Lublin: TN KUL 1962; jako Dzieła, t. IV, Lublin: RW KUL 1994;
5. Struktura bytu. Charakterystyczne elementy systemu Arystotelesa i Tomasza z Akwinu, Lublin: TN KUL 1963; jako Dzieła, t. V, Lublin: RW KUL 1995;
6. Arystotelesa koncepcja substancji. Ogólna teoria i wybór tekstów (wspólnie z T. Żeleźnikiem), Lublin: TN KUL 1966;
7. Metafizyka. Zarys podstawowych zagadnień, Poznań: Pallottinum 1966; pod zmienionym tytułem: Metafizyka. Zarys teorii bytu, Lublin: TN KUL 1978, Lublin: RW KUL 1984, 1985, Lublin: TN KUL 1988; jako Dzieła, t. VII, Lublin: RW KUL 1995 tłum. ang. Th. Sandok: Metaphysics. An Outline of the Theory of Being, New York: Mariel Publications 1991;
8. Ja – człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Lublin: TN KUL 1974, 1979, 1986; pod skróconym tytułem: Ja – człowiek, jako Dzieła, t. IX, Lublin: RW KUL 1991, Lublin: Wydaw. KUL 2005 (tłum. ang. M. Lescoe [i in.]: I-Man. An Outline of Philosophical Anthropology, New Britain (Conn.): Mariel Publications 1983);
9. Człowiek i prawo naturalne, Lublin: TN KUL 1975, 1986; jako Dzieła, t. X, Lublin: RW KUL 1993 (tłum. ang. M. Szymańska: Person and Natural Law, New York: Peter Lang 1993);
10. De ente et essentia. O bycie i istocie. Przekład, komentarz, studia, Lublin: RW KUL 1981; pod nowym tytułem: Byt i istota. Św. Tomasza „De ente et essentia” przekład i komentarz, jako Dzieła, t. XI, Lublin: RW KUL 1994;
11. Człowiek – kultura – uniwersytet (wybór i oprac. A. Wawrzyniak), Lublin: RW KUL 1982; jako Dzieła, t. XII, Lublin: RW KUL 1998;
12. Język i świat realny, Lublin: RW KUL 1985; jako Dzieła, t. XIII, Lublin: RW KUL 1995; Kim jest człowiek?, Warszawa: Kuria Metropolitańska Warszawska 1987;
13. Człowiek w kulturze, Rzym-Warszawa: Polski Instytut Kultury Chrześcijańskiej. Fundacja Jana Pawła II, Pallottinum 1990; jako Dzieła, t. XIX, Lublin: RW KUL 1999;
14. Suwerenność... czyja?, Łódź: Diecezjalne Wydawn. Łódzkie 1990; pod tytułem: Suwerenność – czyja?, jako Dzieła, t. XVI, Lublin: RW KUL 1996;
15. O rozumienie filozofii, jako Dzieła, t. XIV, Lublin: RW KUL 1991, Lublin: Wydawn. KUL 2000; U podstaw rozumienia kultury, jako Dzieła, t. XV, Lublin: RW KUL 1991;
16. Wprowadzenie do filozofii (wspólnie z S. Kamińskim, Z. J. Zdybicką, P. Jaroszyńskim), Lublin: RW KUL 1992; (wspólnie z S. Kamińskim, Z. J. Zdybicką, A. Maryniarczykiem, P. Jaroszyńskim), Lublin: RW KUL 1996, Lublin: Wydawn. KUL 2003;
17. Wprowadzenie do filozofii polityki, cz. I, Lublin: Stow. Katolickiej Młodzieży Akademickiej „Unia Młodych” 1992;
18. O ludzką politykę, Katowice: Wydawn. Tolek 1993; jako Dzieła, t. XVII, Lublin: RW KUL 1998; Odzyskać świat realny, Lublin: TN KUL 1993; jako Dzieła, t. XXIII, Lublin: RW KUL 1999;
19. Poznawać czy myśleć. Problemy epistemologii tomistycznej, jako Dzieła, t. VIII, Lublin: RW KUL 1994;
20. Psychologia racjonalna, jako Dzieła, t. XX, Lublin: RW KUL 1996;
21. Ludzka wolność i jej granice, Warszawa: Guttenberg-Print 1997; jako Dzieła, t. XVIII, Lublin: RW KUL 2000; nowe wyd. Lublin: Polskie Tow. Tomasza z Akwinu 2004;
22. Rozmowy o metafizyce. Z Mieczysławem Albertem Krąpcem rozmawia A. Maryniarczyk, Lublin: Stow. Młodzieżowe „Żyć i Poznawać” 1997; jako M. A. Krąpiec, A. Maryniarczyk, Rozmowy o metafizyce, Lublin: Polskie Tow. Tomasza z Akwinu 2002 (tłum. ros. A. Gordecki: Besedy o metafizike. S Mečislavom A. Krompcom besedujet Andžej Marynjarčik, Lublin 1999);
23. Filozofia co wyjaśnia? Rozumieć rzeczywistość świata i człowieka, Warszawa: „Guttenberg-Print 1997, pt. Filozofia – co wyjaśnia?, Lublin: Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej 1998;
24. Filozofia w teologii, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 1998; pod nowym tytułem: Filozofia w teologii. Czytając encyklikę „Fides et ratio”,     Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 1999;
25.  Rozważania o narodzie, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 1998;
26. Żyć po ludzku, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 1999;
27. Arystotelesowska koncepcja substancji, jako Dzieła, t. VI, Lublin: RW KUL 2000;
28. Filozofia co wyjaśnia? Filozofia w teologii, jako Dzieła, t. XXI, Lublin: RW KUL 2000;
29. O chrześcijańską kulturę, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2000;
30. Spełniać dobro, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2000;
31. Wprowadzenie do filozofii – przewodnik (wspólnie z A. Maryniarczykiem, P. Jaroszyńskim, Z. J. Zdybicką), t. I–III, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2000;
32. Człowiek, prawo i naród, Lublin: Fundacja Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej 2002;
33. O rozumienie świata, jako Dzieła, t. XXII, Lublin: Wydaw. KUL 2002;
34. Porzucić świat absurdów. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia ks. Jan Sochoń, Lublin: Polskie Tow. Tomasza z Akwinu 2002;
35. Sens kultury chrześcijańskiej, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2004;
36. Człowiek jako osoba, Lublin: Polskie Tow. Tomasza z Akwinu 2005;
37. Bardziej być. O ludzką kulturę życia, Lublin: Fundacja Servire Veritati Instytut Edukacji Narodowej 2006.

napisz pierwszy komentarz