Wybory parlamentarne A.D. 2011. Informacje dla wszystkich zainteresowanych.

avatar użytkownika Tamka

Po przeczytaniu poniżej zamieszczonego tekstu (za portalem e-prawnik) pomyślałam, że warto w możliwie skróconej formie przedstawić informacje związane ze zbliżającymi się wyborami do Sejmu i Senatu i tym samym uzupełnić dane, które przez prawników zostały tu pominięte.

Skupiłam się na Kodeksie Wyborczym, ale w miarę pozyskiwania nowych informacji będę je tutaj zamieszczać. I jednocześnie zachęcam wszystkich, którzy mają wiedzę, do dzielenia się nią, choćby pod tym wpisem, tak, by możliwie w jednym miejscu były skupione wszystkie niezbędne świadomemu wyborcy dane.

 

Zachęcam do zapoznania się z komunikatem PKW nt. uprawnień mężów zaufania (PKW podała do wiadomości interpretację bez powołania się na konkretne akty prawne- link tutaj:

http://www.pkw.gov.pl/gallery/23/57/25/235725/3-41-11_Stanowisko_MZ.pdf

 

Jak tylko uzyskam opinię prawników, natychmiast ją zamieszczę (niestety jak dotąd interwencja Stowarzyszenia bm24 nie przyniosła odpowiedzi na zadane PKW pytania dotyczące właśnie komunikatu PKW- jak wyżej).

Oczywiście wszystkich namawiam do odwiedzenia strony www.uczciwewybory.pl

T.

 

Głosowanie korespondencyjne i przez pełnomocnika

Strona 1 z 2

Sprawdź, kto może wybrać posła lub senatora nie ruszając się z domu. Pobierz niezbędne wnioski.

Ustawodawca pozwolił na to jedynie wybranym grupom osób. Pełnomocnik wyręczy z wizyty w lokalu wyborczym seniorów oraz osoby, które mają orzeczenie o niepełnosprawności. Prawo wysłania głosu pocztą przysługuje natomiast jedynie tym drugim.

Alternatywny udział w wyborach będzie możliwy, jeśli wyborca dopełni w odpowiednim terminie pewnych formalności. Jakich? Odpowiedź znajdujemy w kodeksie wyborczym.

 

Kto może mieć pełnomocnika?

Taka forma głosowania jest skierowana do osób, które w dniu wyborów – czyli 9 października – skończą 75 lat.

Ponadto za pośrednictwem pełnomocnika głos oddadzą niepełnosprawni o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Znaczny stopień niepełnosprawności

Zalicza się tutaj osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności

Chodzi o osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.

W niektórych sytuacjach wspomniane grupy osób nie będą jednak mogły zagłosować przez pełnomocnika. Będzie tak np. w sytuacji, gdy wyborca mieszka za granicą lub zdecyduje się na oddanie głosu korespondencyjnie.

Jak zagłosować przez pełnomocnika?

Zaczynamy od wyboru osoby, która ma nim zostać. Według kodeksu wyborczego pełnomocnikiem może być wyłącznie ten, kto jest wpisany do rejestru wyborców w tej samej gminie, co osoba szukająca pełnomocnika.

Przepisy precyzują też, kto nie może nim zostać. Są to np. te osoby, które jako pełnomocnicy musieliby oddać za nas głos w komisji obwodowej, w której składzie zasiadają. Pełnomocnikiem nie może być również kandydat w danych wyborach.

Po wybraniu osoby, która ma zagłosować w naszym imieniu, trzeba zgłosić chęć głosownia przez pełnomocnika w gminie, w której jesteśmy wpisani do rejestru wyborców. Musimy pamiętać, że wniosek trzeba złożyć najpóźniej 10 dni przed dniem wyborów, czyli do 29 września.

POBIERZ WNIOSEK O SPORZĄDZENIE AKTU PEŁNOMOCNICTWA
DO GŁOSOWANIA W WYBORACH DO SEJMU I SENATU

Wniosek powinien zawierać: nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL oraz adres zamieszkania zarówno wyborcy, jak i osoby, której ma być udzielone pełnomocnictwo. We wniosku trzeba też jasno zaznaczyć, których wyborów pełnomocnictwo dotyczy.

Ponadto trzeba do niego dołączyć załączniki. Będzie to np. pisemna zgoda osoby, która wyraziła zgodę na zostanie pełnomocnikiem czy – w razie konieczności – dokumenty potwierdzające stopień niepełnosprawności wyborcy. Pełną listę potrzebnych załączników znajdziemy we wzorze wniosku, który jest wyżej do pobrania.

Strona 2 z 2

Jeśli wniosek został wypełniony poprawnie, to wystarczy czekać na urzędnika z gminy. Akt pełnomocnictwa zostanie spisany w naszym domu. Natomiast jeśli we wniosku były błędy, to zostaniemy o tym poinformowani w ciągu 3 dni od złożenia pisma i dostaniemy szansę na ich poprawienie.

Należy pamiętać również, że wyborca może cofnąć udzielone pełnomocnictwo. Najpóźniej można to zrobić na 2 dni przed dniem wyborów.

Kto może głosować korespondencyjnie?

Mają do tego prawo wyborcy, którzy posiadają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (patrz ramka na pierwszej stronie artykułu). Przepisy zabraniają takiego głosowania tym, którzy np. udzielili już pełnomocnictwa do głosowania.

Decydując się na listowne oddanie głosu trzeba o tym poinformować gminę do 19 września. Możemy to zrobić ustnie, pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej.

Ważne, by nasz wniosek zawierał nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL oraz oświadczenie o wpisaniu wyborcy do rejestru wyborców w danej gminie. Musimy też zaznaczyć, których wyborów głosowanie dotyczy oraz podać adres, na który ma być wysłany pakiet wyborczy.

Do zgłoszenia musimy dołączyć kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Możemy w nim zażądać również nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille'a.

Wyborca, który zgłosi zamiar głosowania korespondencyjnego, otrzyma z urzędu gminy – nie później niż 7 dni przed dniem wyborów – pakiet wyborczy. Trzeba go odebrać osobiście.

Co zawiera pakiet wyborczy i co z nim zrobić?

W skład pakietu wyborczego wchodzą: koperta zwrotna, karta lub karty do głosowania, koperta na kartę lub karty do głosowania, oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania i ewentualnie nakładki na karty do głosowania sporządzone w alfabecie Braille'a — jeżeli wyborca zażądał ich przesłania. W przesyłce znajdziemy też instrukcję obsługi pakietu.

Po oddaniu głosu kartę do głosowania należy włożyć do koperty. Zaklejamy ją i wysyłamy na adres obwodowej komisji wyborczej. Najpóźniej można to zrobić ostatniego dnia roboczego przed dniem wyborów. Jeśli nie zdążymy, to mamy prawo osobiście dostarczyć kopertę zwrotną do obwodowej komisji wyborczej, której adres znajduje się na kopercie zwrotnej.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

http://e-prawnik.pl/wiadomosci/informacje/jak-zaglosowac-nie-ruszajac-sie-z-domu.html

Moje uzupełnienie do tematu (na podstawie Kodeksu wyborczego):

 

Rozdział 8

Głosowanie korespondencyjne w obwodach głosowania utworzonych za granicą

Art. 62.

Wyborca, o którym mowa w art. 35 § 1, może głosować korespondencyjnie. Informację o możliwości oraz zasadach głosowania korespondencyjnego konsul podaje łącznie z obwieszczeniem, o którym mowa w art. 16 § 3.

Art. 35.

§ 1. Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty lub w przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi posiadający ważny paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość wpisywani są do spisu wyborców sporządzanego przez właściwego terytorialnie konsula.

 

Art. 63.

§ 1. Zamiar głosowania korespondencyjnego może być zgłoszony właściwemu terytorialnie konsulowi do 15 dnia przed dniem wyborów.

§ 2. Zgłoszenie, o którym mowa w § 1, może być dokonane ustnie, pisemnie, telegraficznie, telefaksem lub w formie elektronicznej. Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL, oznaczenie miejsca pobytu wyborcy za granicą, numer ważnego polskiego paszportu a także miejsce i datę jego wydania, miejsce wpisania wyborcy do rejestru wyborców – w przypadku obywateli Polskich czasowo przebywających za granicą, a także oznaczenie adresu, na który ma być wysłany pakiet wyborczy, o którym mowa w art. 65 § 1. W przypadku obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, zgłoszenie powinno zawierać numer innego ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość, a także miejsce i datę jego wydania.

§ 2a. Na podstawie zgłoszenia, o którym mowa w § 2, konsul wpisuje wyborcę do spisu wyborców właściwego dla obwodowej komisji wyborczej, o której mowa w art. 14 § 2 zdanie drugie. W takim przypadku przepisu art. 35 § 2 nie stosuje się.

§ 3. W przypadku gdy wyborca zgłosił zamiar głosowania korespondencyjnego zaświadczenia, o którym mowa w art. 35 § 3, nie wydaje się po wysłaniu do wyborcy pakietu wyborczego, o którym mowa w art. 65 § 1, chyba że wyborca zwrócił pakiet wyborczy w stanie nienaruszonym.

 

Art. 65.

§ 1. Konsul niezwłocznie po otrzymaniu od właściwej komisji wyborczej kart do głosowania, jednak nie później niż do 10 dnia przed dniem wyborów, wysyła do wyborcy wpisanego do spisu wyborców, który wyraził zamiar głosowania korespondencyjnego, pakiet wyborczy zawierający:

1) zaadresowaną kopertą zwrotną;

2) kartę bądź karty do głosowania;

3) kopertę na kartę bądź karty do głosowania, zwaną dalej „kopertą na kartę do głosowa-nia”;

4) oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania;

5) instrukcję głosowania.

§ 2. Na kopercie na kartę do głosowania umieszcza się oznaczenie „koperta na kartę do głosowania”. Koperta zwrotna powinna być zaadresowana do właściwego konsula. Koperty nie mogą zawierać żadnych innych oznaczeń.

§ 3. Wzór i rozmiar koperty zwrotnej, koperty na kartę do głosowania, oświadczenia, o którym mowa w § 1 pkt 4 oraz instrukcji głosowania określa Państwowa Komisja Wyborcza.

§ 4. Konsul, w rubryce spisu wyborców „uwagi” odpowiadającej pozycji, pod którą umieszczono nazwisko wyborcy, który wyraził zamiar głosowania korespondencyjnego, umieszcza informację o wysłaniu do niego pakietu wyborczego.

 

Art. 66.

§ 1. Wyborca głosujący korespondencyjnie po wypełnieniu karty do głosowania wkłada ją do koperty na kartę do głosowania, którą zakleja, a następnie kopertę tę wkłada do koperty zwrotnej łącznie z podpisanym oświadczeniem i przesyła ją na własny koszt na adres właści-wego konsula.

§ 2. Konsul przekazuje właściwej obwodowej komisji wyborczej koperty zwrotne, które otrzymał do czasu zakończenia głosowania.

§ 3. Koperty na kartę do głosowania wyjęte z kopert zwrotnych przekazanych przez konsula są wrzucane do urny wyborczej, o której mowa w art. 45.

Art. 66a

Koperty zwrotne, które konsul otrzymał po upływie terminu, o którym mowa w art. 66 § 2, a także pakiety wyborcze niedostarczone wyborcy na wskazany przez niego adres pozostają w depozycie konsula do czasu stwierdzenia ważności wyborów przez Sąd Najwyższy.

Art. 66b

Wyborca, do którego został wysłany pakiet wyborczy może do czasu zakończenia głosowania oso-biście dostarczyć kopertę zwrotną do właściwej obwodowej komisji wyborczej. Przepis art. 66 § 3 stosuje się.

 

 

Adres PKW

http://www.pkw.gov.pl/pkw2/index.jsp?place=Menu01&news_cat_id=30&layout=0

 

KODEKS WYBORCZY wraz ze zmianami

http://www.pkw.gov.pl/gallery/23/63/02/236302/Kodeks_wyborczy_-_25_08-2011.pdf

 

http://www.pkw.gov.pl/pkw2/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=21778&news_id=46475&layout=1&page=text

 

Poniżej zamieszczam najważniejsze (wg mnie) informacje z Kodeksu Wyborczego

Art. 39.

§2.4 Jeżeli głosowanie przeprowadza się w ciągu jednego dnia, głosowanie odbywa się bez przerwy od godziny 7.00 do 21.00.

4 Utracił moc w części obejmującej wyrazy „Jeżeli głosowanie przeprowadza się w ciągu jednego dnia” w zakresie, w jakim dotyczy wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z pkt 1 lit. a i b wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 20 lipca 2011 r. sygn. akt K 9/11 (Dz. U. Nr 149, poz. 889) – z dniem 21 lipca 2011 r.  

 

Art. 42.

§ 1. Przed rozpoczęciem głosowania obwodowa komisja wyborcza sprawdza, czy urna jest pusta, po czym zamyka się urnę wyborczą i opieczętowuje ją pieczęcią komisji oraz sprawdza, czy na miejscu znajduje się spis wyborców i potrzebna liczba kart do głosowania właściwych dla przeprowadzanych wyborów, jak również czy w lokalu wyborczym znajduje się odpowiednia liczba łatwo dostępnych miejsc zapewniających tajność głosowania.

§ 2. Od chwili opieczętowania do końca głosowania urny wyborczej nie wolno otwierać.

§ 3. Od chwili rozpoczęcia głosowania aż do jego zakończenia w lokalu wyborczym muszą być równocześnie obecne co najmniej 3 osoby wchodzące w skład obwodowej komisji wybor-czej, przy czym jedną z nich powinien być przewodniczący komisji lub jego zastępca, z za-strzeżeniem art. 43.

§ 4. W dniu głosowania w lokalu wyborczym podczas wszystkich czynności obwodowej komisji wyborczej mają prawo być obecni, na podstawie zaświadczenia wydanego zgodnie z przepisami kodeksu, mężowie zaufania.

 

Art. 46.

Zabroniony jest wstęp do lokalu wyborczego osobom uzbrojonym.

 

Art. 49.

§ 1. Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej czuwa nad zapewnieniem tajności głosowa-nia oraz nad utrzymaniem porządku i spokoju w czasie głosowania.

§ 2. Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej ma prawo zażądać opuszczenia lokalu wy-borczego przez osoby naruszające porządek i spokój.

§ 3. Na żądanie przewodniczącego obwodowej komisji wyborczej komendant właściwego miej-scowo komisariatu Policji obowiązany jest zapewnić konieczną pomoc.

§ 4. W przypadku naruszenia porządku w lokalu wyborczym nie stosuje się przepisu art. 46.

 

Art. 52.

§ 1. Przed przystąpieniem do głosowania wyborca okazuje obwodowej komisji wyborczej dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości.

(dokument musi mieć zdjęcie – mój dopisek)

§ 7. Kartę do głosowania wyborca wrzuca do urny w taki sposób, aby strona zadrukowana była niewidoczna.

 

Art. 71a

§ 1. Obwodowa komisja wyborcza wyznaczona dla celów głosowania korespondencyjnego, o której mowa w art. 61b, ustalając wyniki głosowania w obwodzie uwzględnia również głosy oddane korespondencyjnie doręczone do obwodowej komisji wyborczej w kopertach zwrot-nych do zakończenia głosowania, z zastrzeżeniem § 3.

§ 2. Obwodowa komisja wyborcza ustala również liczbę wysłanych do wyborców niepełno-sprawnych pakietów wyborczych, a także liczbę kart do głosowania wyjętych z kopert zwrot-nych doręczonych do obwodowej komisji wyborczej do zakończenia głosowania i podaje je w protokole głosowania w obwodzie właściwym dla przeprowadzanych wyborów.

§ 3. Jeżeli w kopercie zwrotnej brak jest podpisanego oświadczenia, o którym mowa w art. 61g § 1 pkt 6, lub gdy koperta na kartę do głosowania nie jest zaklejona karty nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu wyników głosowania w obwodzie.

 

Art. 72.

§ 1. Obwodowa komisja wyborcza w obwodzie głosowania, o którym mowa w art. 14 § 1, ustalając wyniki głosowania w obwodzie uwzględnia również głosy oddane korespondencyjnie wy-jęte z kopert zwrotnych umieszczonych w drugiej urnie wyborczej, o której mowa w art. 45.

§ 2. Obwodowa komisja wyborcza ustala również liczbę wysłanych pakietów wyborczych i liczbę kart do głosowania wyjętych z kopert zwrotnych i podaje je w protokole głosowania w obwodzie.

 

Art. 75.

§ 1. Obwodowa komisja wyborcza sporządza, w dwóch egzemplarzach, protokół głosowania w obwodzie właściwy dla przeprowadzanych wyborów.

§ 6. Mężom zaufania przysługuje prawo wniesienia do protokołu uwag, z wymienieniem kon-kretnych zarzutów. Adnotację o wniesieniu uwag zamieszcza się w protokole.

 

Art. 78.

§ 1. Przewodniczący obwodowej komisji wyborczej niezwłocznie przekazuje do właściwej komisji wyborczej wyższego stopnia, w zapieczętowanej kopercie, jeden egzemplarz protokołu głosowania w obwodzie wraz z wyjaśnieniami komisji do zgłoszonych zarzutów, o których mowa w art. 75 § 6 i 7. Mężowie zaufania mają prawo uczestniczyć przy przekazywaniu protokołu.

 

Poniżej informacja dot. mężów zaufania

Rozdział 11

Komitety wyborcze

Art. 103.

§ 1. Pełnomocnik wyborczy lub osoba przez niego upoważniona może wyznaczyć po jednym mężu zaufania do każdej obwodowej komisji wyborczej. Jeżeli komitet wyborczy nie zarejestrował kandydatów lub list kandydatów we wszystkich okręgach wyborczych, mężów zaufania może wyznaczyć do obwodowej komisji wyborczej na obszarze okręgu, w którym zarejestrował kandydata lub listę kandydatów. W wyborach wójta komitet wyborczy może wyznaczyć mężów zaufania na obszarze całej gminy.

§ 2. Pełnomocnik wyborczy lub osoba przez niego upoważniona wydaje mężom zaufania za-świadczenie według wzoru określonego przez Państwową Komisję Wyborczą.

§ 3. Funkcję męża zaufania przy Państwowej Komisji Wyborczej, okręgowej komisji wyborczej i terytorialnej komisji wyborczej może pełnić pełnomocnik wyborczy lub osoba przez niego upoważniona.

 

 

Poniżej ważny artykuł

Art. 108.

§ 1. Zabrania się prowadzenia agitacji wyborczej:

1) na terenie urzędów administracji rządowej i administracji samorządu terytorialnego oraz sądów;

2) na terenie zakładów pracy w sposób i w formach zakłócających ich normalne funkcjono-wanie;

3) na terenie jednostek wojskowych i innych jednostek organizacyjnych podległych Ministro-wi Obrony Narodowej oraz oddziałów obrony cywilnej, a także skoszarowanych jednostek podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

§ 2. Zabroniona jest agitacja wyborcza na terenie szkół wobec uczniów.

§ 3. Za agitację wyborczą nie uznaje się prowadzonych przez szkołę zajęć z zakresu edukacji obywatelskiej polegających na upowszechnianiu wśród uczniów wiedzy o prawach i obowiązkach obywateli, znaczeniu wyborów w funkcjonowaniu demokratycznego państwa prawa oraz zasadach organizacji wyborów.

§ 4. Zabrania się komitetom wyborczym, kandydatom oraz wyborcom prowadzącym agitację wyborczą na rzecz komitetów wyborczych lub kandydatów organizowania loterii fantowych, innego rodzaju gier losowych oraz konkursów, w których wygranymi są nagrody pieniężne lub przedmioty o wartości wyższej niż wartość przedmiotów zwyczajowo używanych w ce-lach reklamowych lub promocyjnych.

§ 5. Zabrania się podawania oraz dostarczania, w ramach prowadzonej agitacji wyborczej, napojów alkoholowych nieodpłatnie lub po cenach sprzedaży netto możliwych do uzyskania, nie wyższych od cen nabycia lub kosztów wytworzenia.

Art. 109.

§ 1. Materiałem wyborczym jest każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z zarządzonymi wyborami.

§ 2. Materiały wyborcze powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od które-go pochodzą.

§ 3. Materiały wyborcze podlegają ochronie prawnej.

 

Art. 153.

§ 1. Można być członkiem tylko jednej komisji wyborczej. Nie mogą być członkami komisji kandydaci w wyborach, pełnomocnicy wyborczy, pełnomocnicy finansowi oraz mężowie zaufania.

§ 3. Członkowie komisji wyborczej nie mogą prowadzić agitacji wyborczej na rzecz poszczególnych kandydatów oraz list kandydatów.

 

Art. 154.

§ 1. Członkom komisji wyborczych przysługują:

1) diety oraz zwrot kosztów podróży i noclegów;

2) zryczałtowane diety za czas związany z wykonywaniem zadań członka komisji w przypad-ku członków okręgowych, rejonowych i terytorialnych komisji wyborczych oraz za czas związany z przeprowadzeniem głosowania oraz ustaleniem wyników głosowania w przy-padku członków obwodowych komisji wyborczych.

§ 3a. Przepis § 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do członków Państwowej Komisji Wyborczej oraz komisarzy wyborczych.

§ 4. Członkowi obwodowej lub terytorialnej komisji wyborczej w związku z wykonywaniem zadań przysługuje do 5 dni zwolnienia od pracy z zachowaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz uprawnień ze stosunku pracy, z wyjątkiem prawa do wynagrodzenia.

§ 5. Osoby wchodzące w skład komisji wyborczych korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych i ponoszą odpowiedzialność jak funkcjonariusze publiczni.

§ 6. Członkom komisji wyborczych przysługuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz. U. Nr 199, poz. 1674, z późn. zm.) zaopatrzenie z tytułu wypadku przy wykonywaniu zadań tych komisji.

§ 7. Państwowa Komisja Wyborcza, określi, w drodze uchwały:

1) wysokość oraz szczegółowe zasady, na których przysługują diety, zwrot kosztów podróży i noclegów oraz zryczałtowane diety, o których mowa w § 1,

2) warunki obniżania wysokości diet członków komisji wyborczych w przypadku nieuczestni-czenia w wykonywaniu części zadań komisji,

3) sposoby dokumentowania dni zwolnienia od pracy, o których mowa w § 4

– biorąc pod uwagę zakres obowiązków członków komisji wyborczych.

 

Art. 156.

§ 1. Obsługę i techniczno-materialne warunki pracy obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych, w tym możliwość wykorzystania techniki elektronicznej, oraz wykonanie zadań związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów na obszarze gminy, powiatu lub województwa zapewnia odpowiednio wójt, starosta lub marszałek województwa. Zadania wykonywane w tym zakresie są zadaniami zleconymi jednostek samorządu terytorialnego.

§ 3. Pomieszczenia przeznaczone na siedziby organów wyborczych powinny być łatwo dostępne dla osób niepełnosprawnych.

 

Art. 160. mówi o zadaniach Państwowej Komisji Wyborczej w sprawach związanych z przeprowadzaniem wyborów.

 

Rozdział 7 Kodeksu Wyborczego (Art. 182 - 186)dotyczy Obwodowej komisji wyborczej

Powoływanie obwodowych komisji wyborczych

W wyborach do Sejmu i do Senatu obwodową komisję wyborczą spośród wyborców wójt powołuje najpóźniej w 21 dniu przed dniem wyborów.

W skład obwodowej komisji wyborczej powołuje się:

    1)    od 6 do 8 osób spośród kandydatów zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych lub upoważnione przez nich osoby;

    2)    jedną osobę wskazaną przez wójta spośród pracowników samorządowych gminy lub gminnych jednostek organizacyjnych.

Natomiast w obwodach głosowania utworzonych w zakładach opieki zdrowotnej, domach pomocy społecznej, zakładach karnych, aresztach śledczych oraz oddziałach zewnętrznych takich zakładów i aresztów, w skład obwodowych komisji wyborczych powołuje się:

    1)    od 4 do 6 osób spośród kandydatów zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych lub upoważnione przez nich osoby;

    2)    jedną osobę wskazaną przez wójta spośród pracowników jednostki, w której utworzony jest dany obwód.

 

Kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych zgłaszają pełnomocnicy komitetów wyborczych lub upoważnione przez nich osoby. Kandydatami mogą być tylko osoby ujęte w stałym rejestrze wyborców danej gminy. Jeżeli kandydat nie spełnia tego wymagania, wójt ma obowiązek odmówić jego powołania w skład obwodowej komisji wyborczej.

Pełnomocnik wyborczy lub upoważniona przez niego osoba może zgłosić tylko po jednym kandydacie do każdej obwodowej komisji wyborczej na obszarze okręgu wyborczego, w którym została zarejestrowana zgłoszona przez niego lista kandydatów na posłów lub zarejestrowany został kandydat na senatora.

Zgłoszenia kandydata do obwodowej komisji wyborczej w wyborach do sejmu i do senatu dokonuje się najpóźniej w 23 dniu przed dniem wyborów po uprzednim uzyskaniu zgody osoby, której zgłoszenie ma dotyczyć.

Jeżeli pełnomocnicy wyborczy lub upoważnione przez nich osoby zgłosili w sumie mniej kandydatów od dopuszczalnego minimalnego składu liczbowego komisji, uzupełnienia jej składu dokonuje wójt spośród osób ujętych w stałym rejestrze wyborców tej gminy. Oczywiście i w tym przypadku, członek komisji nie może być powołany do jej składu bez uprzedniego wyrażenia na to zgody. Natomiast w przypadku zgłoszenia do składu obwodowej komisji wyborczej liczby kandydatów przekraczającej dopuszczalny skład komisji, skład komisji ustala się w drodze publicznego losowania przeprowadzonego przez wójta.

Szczegółowe zasady działania obwodowej komisji wyborczej reguluje załącznik numer 2 do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 23 maja 2011 r. w sprawie regulaminów okręgowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. Nr 44, poz.478).

 ( http://dokumenty.e-prawnik.pl/akty-prawne/monitor-polski/2011/44/478-strona-3/ )

Art. 182.

§ 11. Państwowa Komisja Wyborcza określa sposób zgłaszania kandydatów na członków obwo-dowych komisji wyborczych, wzór zgłoszenia oraz zasady powoływania tych komisji, w tym tryb przeprowadzenia losowania, o którym mowa w § 7.

 

Zadania i warunki pracy obwodowych komisji wyborczych

Zadania obwodowej komisji wyborczej zostały ogólnie wyznaczone w przepisie art.185 Kodeksu wyborczego (Dz.U. Nr 21, poz.112 z późn. zm.; dalej: k.wyb.).

Zgodnie z tym przepisem do zadań komisji należy:

1)    przeprowadzenie głosowania w obwodzie,

2)    czuwanie w dniu wyborów nad przestrzeganiem prawa wyborczego w miejscu i czasie głosowania,

3)    ustalenie wyników głosowania w obwodzie i podanie ich do publicznej wiadomości,

4)    przesłanie wyników głosowania do właściwej komisji wyborczej.

Poszczególne czynności do wykonania których powołuje się obwodowe komisje wyborcze zostały określone w przepisach regulujących wykonywanie zadań powierzonych tym komisjom. W szczególności chodzi tu o następujące przepisy Kodeksu wyborczego:

1)    dotyczące przebiegu głosowania (art.38-53 k.wyb.),

2)    dotyczące ustalania wyników głosowania w obwodzie (art.69-75 k.wyb.),

3)    dotyczące przesłania wyników do okręgowej komisji wyborczej (art.76 §1 p.1 k.wyb., art.78 k.wyb.),

4)    dotyczące publikacji wyników głosowania (art.77 k.wyb.),

5)    zakazujące agitacji wyborczej w lokalu obwodowej komisji wyborczej (art.107 §2 k.wyb.).

Siedzibę obwodowej komisji wyborczej podaje wójt w obwieszczeniu publikowanym najpóźniej w 30 dniu przed dniem wyborów. Wójt zapewnia obsługę i techniczno-materialne warunki pracy obwodowych komisji wyborczych, w tym możliwość wykorzystania techniki elektronicznej, oraz wykonanie zadań związanych z organizacją i przeprowadzeniem wyborów.

http://www.infor.pl/prawo/artykuly/543202,komisje_obwodowe_w_wyborach_parlamentarych_2011.html

 

Rozdział 4

Karty do głosowania

Art. 224.

Na karcie do głosowania umieszcza się oznaczenia list zarejestrowanych w danym okręgu wyborczym, zawierające numer listy oraz nazwę lub skrót nazwy komitetu wyborczego, w kolejności wzrastającej numerów list. Pod oznaczeniem każdej listy podaje się nazwiska i imiona wszystkich kandydatów zarejestrowanych na danej liście.

 

Sposób głosowania i warunki ważności głosu

Art. 227.

§ 1. Wyborca głosuje tylko na jedną listę kandydatów, stawiając na karcie do głosowania znak „x” (dwie przecinające się linie w obrębie kratki) w kratce z lewej strony obok nazwiska jednego z kandydatów z tej listy, przez co wskazuje jego pierwszeństwo do uzyskania mandatu.

§ 2. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z różnych list kandydatów albo nie postawiono tego znaku w kratce z lewej strony obok nazwiska żadnego kandydata z którejkolwiek z list, z zastrzeżeniem § 4.

§ 3. Za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata umieszczonego na liście kandydatów, której rejestracja została unieważniona.

§ 4. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony wyłącznie obok nazwiska kandydata z jednej tylko listy kandydatów, a nazwisko tego kandydata zostało z tej listy skreślone, to głos taki uznaje się za ważny i oddany na tę listę.

§ 5. Jeżeli na karcie do głosowania znak „x” postawiono w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów z tej samej listy kandydatów, to głos taki uważa się za głos ważnie oddany na wskazaną listę kandydatów z przyznaniem pierwszeństwa do uzyskania mandatu kandydatowi na posła, którego nazwisko na tej liście umieszczone jest w pierwszej kolejności.

 

Rozdział 6

Ustalanie wyników głosowania i wyników wyborów w okręgu wyborczym

Art. 228.

§ 1. Ustalając wyniki głosowania w obwodzie, obwodowa komisja wyborcza oblicza liczbę:

1) wyborców uprawnionych do głosowania;

2) wyborców, którym wydano karty do głosowania;

3) wyborców głosujących przez pełnomocnika;

4) kart wyjętych z urny, w tym:

a) kart nieważnych,

b) kart ważnych;

5) głosów nieważnych;

6) głosów ważnych oddanych łącznie na wszystkie listy kandydatów;

7) głosów ważnych oddanych na poszczególne listy kandydatów;

8) głosów ważnych oddanych na poszczególnych kandydatów z tych list.

§ 2. Liczby, o których mowa w § 1, wymienia się w protokole głosowania w obwodzie.

 

Art. 232.

§ 1. Po otrzymaniu zawiadomienia, o którym mowa w art. 231 § 2, okręgowa komisja wyborcza dokonuje podziału mandatów pomiędzy uprawnione listy kandydatów w sposób następujący:

1) liczbę głosów ważnych oddanych na każdą z tych list w okręgu wyborczym dzieli się kolej-no przez: 1; 2; 3; 4 i dalsze kolejne liczby aż do chwili, gdy z otrzymanych w ten sposób ilorazów da się uszeregować tyle kolejno największych liczb, ile wynosi liczba mandatów do rozdzielenia między te listy w okręgu;

2) każdej liście przyznaje się tyle mandatów, ile spośród ustalonego w powyższy sposób szeregu ilorazów przypada jej liczb kolejno największych.

§ 2. Jeżeli kilka list uzyskało ilorazy równe ostatniej liczbie z liczb uszeregowanych w podany sposób, a list tych jest więcej niż mandatów do rozdzielenia, pierwszeństwo mają listy w kolejności ogólnej liczby oddanych na nie głosów. Gdyby na dwie lub więcej list oddano równą liczbę głosów, o pierwszeństwie rozstrzyga liczba obwodów głosowania, w których na daną listę oddano większą liczbę głosów.

Art. 233.

§ 1. Mandaty przypadające danej liście kandydatów uzyskują kandydaci w kolejności otrzymanej liczby głosów.

§ 2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu z danej listy, o pierwszeństwie rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów była-by równa, o pierwszeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków komisji oraz pełnomocników wyborczych; nieobecność pełnomocnika wyborczego nie wstrzymuje losowania. Przebieg losowania uwzględnia się w protokole wyników wyborów.

§ 3. Tryb przeprowadzania losowania, o którym mowa w § 2, określi Państwowa Komisja Wyborcza.

 

Rozdział 8 dotyczy Ważności wyborów i określa zasady wnoszenia protestów.

 

DZIAŁ IV

Wybory do Senatu

Rozdział 1

Zasady ogólne

Art. 255.

Wybory do Senatu są powszechne, bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym.

Art. 256.

Do Senatu wybiera się 100 senatorów według zasady większości.

Rozdział 2

Okręgi wyborcze

Art. 260.

§ 1. W celu przeprowadzenia wyborów do Senatu tworzy się jednomandatowe okręgi wyborcze.

Rozdział 5

Karty do głosowania

Art. 267.

Na karcie do głosowania umieszcza się w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona zarejestrowanych kandydatów na senatora, z podaniem nazwy lub skrótu nazwy komitetu wyborczego.

Rozdział 6

Sposób głosowania i warunki ważności głosu

Art. 268.

§ 1. Wyborca głosuje na określonego kandydata, stawiając na karcie do głosowania znak „x” (dwie przecinające się linie w obrębie kratki) z lewej strony obok jego nazwiska.

§ 2. Jeżeli zostanie zarejestrowany tylko jeden kandydat, wyborca głosuje na tego kandydata, stawiając znak „x” w kratce oznaczonej słowem „TAK” z lewej strony obok nazwiska kandydata. Postawienie znaku „x” w kratce oznaczonej słowem „NIE” z lewej strony obok nazwiska tego kandydata oznacza, że jest to głos ważny oddany przeciwko wyborowi kandydata.

Art. 269.

§ 1. Jeżeli na karcie do głosowania nie postawiono znaku „x” w kratce z lewej strony obok nazwiska któregokolwiek z kandydatów, to taką kartę uznaje się za kartę ważną z głosem nieważnym.

§ 2. Jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów, to taką kartę uznaje się za kartę ważną z głosem nie-ważnym.

§ 3. Jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „x” w kratce z lewej strony wyłącznie przy nazwisku kandydata, którego nazwisko zostało skreślone, to taką kartę uznaje się za kartę ważną z głosem nieważnym.

§ 4. Jeżeli w sytuacji, gdy zostanie zarejestrowany tylko jeden kandydat, nie postawiono znaku „x” w żadnej kratce albo postawiono znaki „x” w obu kratkach, to taką kartę uznaje się za kartę ważną z głosem nieważnym.

Art. 273.

§ 1. Za wybranego na senatora w danym okręgu wyborczym uważa się tego kandydata, który otrzymał najwięcej oddanych głosów ważnych.

§ 2. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało liczbę głosów uprawniającą do uzyskania mandatu, o pierwszeństwie rozstrzyga większa liczba obwodów głosowania, w których jeden z kandydatów uzyskał więcej głosów, a jeżeli liczba tych obwodów byłaby równa, o pierw-szeństwie rozstrzyga losowanie przeprowadzone przez przewodniczącego okręgowej komisji wyborczej w obecności członków komisji oraz pełnomocników wyborczych; nieobecność pełnomocnika wyborczego nie wstrzymuje losowania. Przebieg losowania uwzględnia się w protokole, o którym mowa w art. 272 § 1.

§ 3. Tryb przeprowadzania losowania, o którym mowa w § 2, określi Państwowa Komisja Wyborcza.

§ 4. Jeżeli zostanie zarejestrowany tylko jeden kandydat, uważa się tego kandydata za wybrane-go, jeżeli w głosowaniu otrzymał więcej niż połowę ważnie oddanych głosów.

 

Dział IX

Przepisy karne

 

Załączniki do ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r.

Załącznik nr 1

WYKAZ OKRĘGÓW WYBORCZYCH DO SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Mój OKRĘG WYBORCZY to NR 6 - część województwa lubelskiego obejmująca obszary powiatów: janowski, kraśnicki, lubartowski, lubelski, łęczyński, łukowski, opolski, puławski, rycki, świdnicki oraz miasta na prawach powiatu:  Lublin.

Liczba posłów wybieranych w okręgu wyborczym wynosi 15.

Siedziba Okręgowej Komisji Wyborczej: LUBLIN.

 

Załącznik nr 2

WYKAZ OKRĘGÓW WYBORCZYCH DO SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Np. Województwo lubelskie

OKRĘG WYBORCZY NR 16 – obejmujący obszar miasta na prawach powiatu: Lublin.

 

 

20 komentarzy

avatar użytkownika Tamka

1. uczciwe wybory- wspolna inicjatywa

http://polityczni.pl/pis_z%C4%85da_uczciwych_wyborow,audio,50,6231.html

T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

2. c.d.

http://wybory2011.pkw.gov.pl/geo/pl/000000.html#tabs-1

Pod tym linkiem można sprawdzić lokalizacje komisji wyborczych oraz kandydatów na posłów i senatorów. Wystarczy na mapce zaznaczyć interesujący nasz obszar i kliknąć.

http://wybory2011.pkw.gov.pl/Pliki_Do_Pobrania,24/index.html
Tu są pliki do pobrania: okręgi wyborcze, komitety wyborcze, kandydaci, obwody glosowania.

Zgłaszanie kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych
Pełnomocnicy komitetów wyborczych, którzy zarejestrowali listy kandydatów na posłów do Sejmu RP w danym okręgu wyborczym mogą zgłaszać kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych, które zostaną powołane dla przeprowadzenia głosowania w wyborach do Sejmu RP i do Senatu RP, zarządzonych na dzień 9 października 2011 roku. Kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mogą zgłaszać również osoby upoważnione przez pełnomocników wyżej wymienionych komitetów wyborczych.
Kandydaci na członków obwodowych komisji wyborczych muszą być wpisani do danego rejestru wyborców

Kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych należy zgłaszać do dnia 16 września 2011.

Tu też link o tym, co powyżej.
http://wybory.wieszjak.pl/wybory-parlamentarne-2011/284601,Jak-zostac-cz...

Z praktycznego punktu widzenia, najprościej zgłosić się do biura partii politycznej i zaoferować swoją kandydaturę na członka komisji wyborczej.
I jeszcze jedna ważna informacja, przed zgłoszeniem swojej kandydatury dobrze jest sprawdzić siedzibę komisji, w której się głosuje lub innej najbliższej, tak, by wpisać te dane do zgłoszenia.
T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

3. Wskazówka z portalu Rebelya

1. "Państwowa Komisja Wyborcza, odpowiadając na e-mail z 14 września 2011 r., wyjaśnia, co następuje.

Jak wskazała Państwowa Komisja Wyborcza w piśmie z dnia 13 września 2011 r. znak ZPOW-503-156/11, przepisy ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.) nie ustalają żadnych warunków, które musi spełniać mąż zaufania. Dlatego też obwodowe komisje wyborcze nie posiadają uprawnień do żądania od mężów zaufania okazania innych dokumentów niż dokument tożsamości i zaświadczenie wystawione przez pełnomocnika wyborczego komitetu wyborczego. W przypadku zaświadczenia wystawionego przez osobę upoważnioną przez pełnomocnika wyborczego mąż zaufania powinien okazać także kopię tego upoważnienia.

Jednakże, jak wskazała Komisja w powołanym piśmie, z uwagi na zakres czynności męża zaufania, jedynym warunkiem jaki musi on spełniać jest warunek posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych. Sprawdzenia, czy warunek ten jest spełniony, nie dokonuje obwodowa komisja wyborcza. Za kwestię tę odpowiada osoba, która wystawia zaświadczenie dla męża zaufania.

Przewodniczący PKW
Stefan Jaworski"
http://rebelya.pl/discussion/35162/moje-perypetie-z-panstwowa-komisja-wy...

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

4. Instrukcja dla mężów zaufania z portalu uczciwewybory.pl

Wykrywanie i zapobieganie Nieprawidłowościom podczas wyborów
Źródło: Uczciwewybory.pl
Istnieje wiele sposobów wpływania na wyniki wyborów. Oprócz srodków mniej lub bardziej akceptowanych, bazujacych np. na socjotechnice czy dostepie do mediów, istnieja tez takie, które czasami mozna nawet uznac za jawne łamanie obowiazujacego prawa. Wykrywanie i zwalczanie tych akurat - z pozoru drobnych - nieprawidłowosci, wykroczen i przestepstw, jest niezwykle istotne. Ich bezposrednim skutkiem jest bowiem nie tylko skład Sejmu, Senatu czy rzadu, ale przede wszystkim ustanawiane prawo i umowy zawierane przez rózne instytucje. Nieprawidłowo przeprowadzone wybory to nieprawidłowo działajace panstwo, czego wyraziste przykłady widac chocby u niektórych naszych sasiadów. Dotychczas o fałszerstwach wyborczych w naszym kraju dowiadywalismy sie sporadycznie, np. gdy osoby, które zauwazyły nieprawidłowosci, były na tyle zdeterminowane, by nagłosnic sprawe. Niestety, analizy statystyczne kolejnych wyników wyborów wskazuja, ze róznych anomalii moze byc znacznie wiecej. Jedynym sposobem wyeliminowania podobnych zjawisk jest uwazna kontrola pracy komisji wyborczych oraz precyzyjna weryfikacja zgłaszanych wyników. Na co zatem zwracac uwage i jak reagowac na niepokojace objawy?
 
Nieprawidłowości związane z przygotowaniem kart do głosowania
Karty do głosowania pochodza z drukarni Urzedu Rady Ministrów. Mimo powazanego zródła, podczas ostatnich wyborów prezydenckich okazało sie, ze nazwisko jednego z kandydatów oraz kratka przy tym nazwisku, były wieksze o około 8% niz u konkurenta. Niewykluczone, ze podczas zblizajacych sie wyborów pojawia sie podobne problemy, zwiazane z umiejscowieniem lub czytelnoscia nazwisk poszczególnych kandydatów. W wypadku wykrycia, przypadki takie należy udokumentowac (np. wykonac zdjecie nieprawidłowej karty) i natychmiast zgłosic swojemu koordynatorowi. W wypadku potwierdzenia, nieprawidłowosc zostanie nagłosniona i moze zostac zgłoszony protest wyborczy.

Sprzedawanie głosów
Niestety, przypadki takie juz zostały w Polsce odnotowane, a nawet udowodnione przed sadem. Wyborcy godzacy sie na udział w procederze pobieraja od organizatora fałszerstwa wypełniona karte do głosowania (dzieje sie to poza lokalem wyborczym), wrzucaja karte do urny, a czysta karte z lokalu wyborczego oddaja kupujacemu głosy. Aby zapobiec takim fałszerstwom, nalezy uwaznie obserwowac otoczenie lokali wyborczych. Zwykle na sprzedaz głosów godza sie osoby o niskim morale, które skusi drobna kwota pieniedzy, czy nawet alkohol. Zgłoszenie i (w miare mozliwosci) dokumentacje fotograficzna należy przekazac dyzurujacym pełnomocnikom i ew. policji.

Wielokrotne głosowanie poza miejscem zamieszkania
Ordynacja wyborcza dopuszcza głosowanie poza miejscem zamieszkania. Zwykle w wyborach prezydenckich głosowało w ten sposób mniej niz 200 tysiecy osób, jednak podczas ostatnich wyborów było ich az 800 tysiecy. Aby zagłosowac poza miejscem zamieszkania, wystarczy pobrac z Urzedu Gminy odpowiednie zaswiadczenie, które (wg. Sadu Najwyzszego) nie musi nawet posiadac pieczatki urzedu wydajacego. Rejestrowanie osób głosujacych w ten sposób odbywa sie dopiero w komisji. Nikt nie rozlicza urzedników z wydanych zaswiadczen, nikt tez potem nie sprawdza, czy wyborca nie zagłosował w kilku miejscach, posługujac sie kopiami zaswiadczen. Obecne przepisy nie zapewniaja ochrony przed takim sposobem fałszowania wyborów. Sa podejmowane kroki, aby zmienic ten stan, jednak do czasu przyjecia skutecznych rozwiazan, wolontariusze powinni - niezaleznie od komisji - tworzyc listy (zawierajace nazwiska i numery PESEL) osób głosujacych poza miejscem zamieszkania. Listy te zostana poddane analizie za pomoca odpowiedniego oprogramowania komputerowego.

Głosowanie przez pełnomocnika niezgodnie z jego wolą
Sytuacja ta dotyczy przede wszystkim osób starszych, niepełnosprawnych i chorych. Nie ma zadnej pewnosci, ze pełnomocnik takiej osoby zagłosuje zgodnie z wola wyborcy, a ponadto naruszona jest zasada tajnosci wyborów Obecnie trudno jest zapobiegac naduzyciom tego rodzaju. Czesciowym rozwiazaniem problemu jest zorganizowanie akcji dowozu osób do lokali wyborczych. Niemniej nalezy stworzyc liste pełnomocników oraz osób, w imieniu których oddali oni głosy. Listy takie pozwola na dalsza analize problemu i przyczynia sie do jego rozwiazania.

Unieważnianie głosów przez członków komisji wyborczej
Podczas ostatnich wyborów samorzadowych odnotowano niespotykanie duza liczbe głosów niewaznych. W wypadku wyborów do sejmików województw, komisje zgłosiły ich ponad 1,7 miliona czyli az 12% wszystkich głosów. Okazuje sie, ze aby głos stał sie niewazny, wystarczy np. podczas liczenia dopisac „x” lub inny znak przy nazwisku jeszcze jednego kandydata. Aby zapobiec podobnym praktykom, nie wolno dzielic członków komisji na oddzielne grupy zliczajace głosy (podział taki motywuje sie przyspieszeniem pracy). Ponadto przewodniczacy komisji lub jej członek powinien zazadac oddania przez pozostałych członków wszelkich długopisów, piór czy pisaków. Do sporzadzania notatek osoby te powinny otrzymac ołówki. Najwazniejszym zadaniem meza zaufania podczas tych prac jest uwazne przygladanie sie pracy poszczególnych członków komisji.

Dodawanie głosów
Głosy moga zostac dodane fizycznie do urny, albo można sfałszowac liczby zamieszczone w sprawozdaniu. Jeśli kontrola pracy komisji jest prowadzona w sposób prawidłowy, sytuacja taka raczej nie powinna sie zdarzyc. Mimo to, otrzymywalismy zgłoszenia problemów tego rodzaju. Nalezy zwracac szczególna uwage na przypadki wyborców, którzy w lokalu dowiaduja sie, ze juz oddali głos. Sytuacje takie nalezy mozliwie szczegółowo udokumentowac i bezwzglednie zgłosic do koordynatora.

Fałszowanie liczby głosów oddanych na poszczególne partie lub kandydatów
Problem ten moze wystapic, gdy komisja segreguje głosy oddane na poszczególne partie lub kandydatów, po czym przelicza tylko otrzymane „kupki” kart. W takiej sytuacji stosunkowo łatwo jest podrzucic dodatkowe karty do stosu preferowanej partii lub kandydata. Jedynym sposobem zapobiegania fałszerstwom przy tym sposobie liczenia jest ponowna kontrola i przeliczenie kart przez kazdego członka komisji. Wazne jest przy tym, aby poszczególni członkowie komisji nie znali wyników otrzymanych przez ich kolegów.

Fałszowanie wyników na poziomie komisji okręgowych lub PKW
Aby wykryc ewentualne nieprawidłowosci pracy tych komisji, konieczne jest niezalezne gromadzenie wyników czastkowych ze wszystkich komisji wyborczych, a nastepnie ich weryfikacja, analiza i porównanie z wynikami oficjalnymi. Posłuza do tego specjalnie stworzone narzedzia informatyczne, obejmujace zasiegiem swojego działania zarówno poszczególne komisje, jak i cały kraj.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

5. Pomysl na wybory - kolorowe pisaki/długopisy

Ja osobiscie na kazde wybory ide z wlasnym dlugopisem i wazne jest, by byl on zielony, czerwony lub innego koloru, jednak nie czarny, czy niebieski. W ten sposob wiem, ze mojego glosy nie sfalszuja.

Polecam ten pomysl wszystkim, ktorzy pojda na wybory i beda glosowac, rowniez tym, ktorzy beda pelnili funkcje czlonka komisji lub meza zaufania (i beda oddawac glos w komisji, w ktorej pelnia te funkcje).
T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

6. Stanowisko prawnika w spr. oswiadczenia PKW dot. mężów zaufania

Link do oswiadczenia PKW dot. uprawnien mezow zaufania.
http://pkw.gov.pl/wyjasnienia-opinie-informacje-i-pisma-okolne-panstwowe...

W linku ponizej jest skan oswiadczenia PKW, zachecam do przeczytania (jesli powyzszy link nie bedzie aktywny).
http://blogmedia24.pl/node/51213

Zatem okazuje sie, ze mozna fotografowac=dokumentowac wszelkie przejawy oszustw wyborczych w komisjach wyborczych.

Wg opinii prawnika, z którym współpracujemy (portal uczciwewybory.pl) stanowisko PKW jest interpretacja a nie obowiazujacym prawem.
T.

Ostatnio zmieniony przez Tamka o śr., 21/09/2011 - 20:19.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

7. WAŻNE INFORMACJE

Dziś uczestniczyłam w pierwszym, szkoleniowo-organizacyjnym posiedzeniu Obwodowej Komisji Wyborczej.

Oto moje uwagi:

I. W trakcie wyborów obowiązuje
UCHWAŁA PKW z dn. 17.08.2011 r. – wytyczne dla obwodowych komisji wyborczych dotyczące zadań i trybu przygotowania oraz przeprowadzenia głosowania w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 9 października 2011 r.

plus Regulamin OKW

plus Zaświadczenie dla Męża Zaufania.

Cała broszura obejmuje (zapewniono mnie, że znajduje się na stronach internetowych PKW):
1. Uchwałę PKW z dn. 22.08.2011 r., podpisaną przez Przewodniczącego PKW Stefana J. Jaworskiego

2. Załącznik do uchwały PKW z dn. 17.08.2011 r. – Wytyczne dla OKW dot. zadań i trybu przygotowania oraz przeprowadzenia głosowania w wyborach do Sejmu RP i Senatu RP zarządzonych na dzień 9 października 2011 r.

II. Członkom komisji przekazano:
- Oświadczenie PKW dot. uprawnień MZ, z podkreśleniem, iż MZ NIE WOLNO rejestrować prac komisji, w tym nagrywać, czy robić zdjęć (na to uczulam, żeby zdobyć notę lub zaświadczenie prawnika dot. bezprawności takiego stanowiska PKW);
- schemat prawidłowego i nieprawidłowego skreślania kandydatów na listach (mam nadzieję, że uda mi się wstawić zdjęcie, a jeżeli nie, to sama przygotuję schemat);
- informację nt. wyglądu kart do głosowania: karty do głosowania na senatorów będą formatu A4 i będą żółte, natomiast do głosowania na kandydatów na posłów będzie książeczka w formacie A4 (nie mam informacji, czy będzie to obowiązywało w całej Polsce)
- Mąż Zaufania może przebywać w komisji od momentu rozpoczęcia jej pracy, czyli w praktyce od godz. 6:00 rano (ten czas może się różnić w komisjach, w zależności od ustaleń), nie zaś dopiero od momnetu otwarcia lokalu wyborczego, czyli od godz. 7:00
- informację nt. kart i głosów ważnych i nieważnych: uczulam na to, bo wg mnie są tutaj nowości w porównaniu z poprzednimi wyborami

T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Michał St. de Zieleśkiewicz

8. Pani Tamka,

Szanowna Pani,

Z przyjemnością przeczytałem.

Uklony

Michał Stanisław de Zieleśkiewicz

avatar użytkownika Tamka

9. @Panie Michale

Dziekuje.
Mam nadzieje, ze jakiejs czesci osob przydadza sie te wszystkie informacje. W koncu w tym wpisie wlasnie o to chodzi :). I oby te wybory byly dla nas wygrane!
Pozdrawiam serdecznie, Tamka

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Tamka

10. Głosy ważne - TAK, głosy nieważne - NIE

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ecba25f2c4fba83b.html

(te instrukcje z technicznego nie pokrywaja sie z rzeczywistoscia mojego kompa, nie potrafie z fotosika dodac zdjecia, przykro mi).
T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Maryla

11. wklejam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika kazef

12. @Tamka

Bardzo potrzebne informacje.
Przeczytałem z uwagą zwłaszcza o sposobach fałszowania.

avatar użytkownika Tamka

13. @kazef

Dziekuje za dobre slowo, choc to ostatni tego typu - informacyjno, szkoleniowy moj wpis. Nie warto.
Pozdrawiam, T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika Maryla

14. Tamka

zawsze warto - nigdy nie wiesz, komu się to może przydać. Brak informacji to podstawowy problem .

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

15. za wpolityce

Fot. wPolityce.pl

Prezentujemy wyjątkowo ciekawe - i jednocześnie
alarmujące, by nie rzec szokujące - opracowanie danych dotyczących
głosów nieważnych w wyborach samorządowych w roku 2010, wykonane przez dr hab., prof. PAN Przemysława Śleszyńskiego.

WIĘKSZE MAPY ZNAJDZIESZ TU.


Mapa 1 pokazuje odsetek głosów nieważnych oddanych w wyborach samorządowych w rozbiciu na gminy.

Mapa 2 -
KLUCZOWA - pokazuje odsetek głosów nieważnych wskutek postawienia 2
krzyżyków. A więc głosów - to już nasz komentarz - które najłatwiej
sfalsyfikować poprzez dodanie drugiego krzyżyka, obok tego postawionego
przez wyborcę.

Mapa 3 pokazuje odsetek głosów nieważnych wskutek braku krzyżyka; są to więc karty, z których wyborcy nie skorzystali.

Im ciemniejszy kolor, tym wyższy procent głosów nieważnych.

całość tu:

http://wpolityce.pl/wydarzenia/15729-alarmujaca-analiza-w-sprawie-wyborow-samorzadowych-dlaczego-w-woj-mazowieckiem-wyborcy-stawiali-masowo-dwa-krzyzyki

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Tamka

16. PILNUJMY WYBORÓW!

http://blogmedia24.pl/node/52387
Aleksander Ścios

@tu.rybak podaje
Art.161 Dopiski na karcie do głosowania a ważność głosu
1. Dopisanie na karcie do głosowania dodatkowych numerów list i nazw lub nazwisk albo poczynienie innych dopisków nie wpływa na ważność oddanego na niej głosu.
---
1. Dopiskiem w rozumieniu art. 161 ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. – Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499 ze zm.) nie wpływającym na ważność głosu jest dopisanie przez wyborcę „dodatkowych numerów list i nazw lub nazwisk albo poczynienie innych dopisków” na karcie do głosowania poza kratką z lewej strony obok nazwiska kandydata na posła.

2. Umieszczenie na karcie do głosowania w kratce z lewej strony obok nazwiska kandydata na posła jakiegokolwiek innego znaku niż „X” (symbolu, zapisku, rysunku, zakreślenia, przekreślenia, zaznaczenia, itp.) powoduje nieważność oddanego na niej głosu.

Tutaj Uchwala PKW dot. wytycznych dla czlonkow OKW (zalacznik jest na dole strony- tam sa wszelkie informacje jak glosowac, co jest dozwolone)
http://pkw.gov.pl/uchwaly-panstwowej-komisji-wyborczej/uchwala-panstwowe...
T.

"Martwe dźwigi portowe nigdy nie będą Statuą Wolności".J.Ś.

LUBLIN moje miasto.

 

 

avatar użytkownika ciociababcia

17. Chcemy Polski Niepodległej,

Chcemy Polski Niepodległej, abyśmy tam mogli urządzić życie lepsze i sprawiedliwsze dla wszystkich. Józef Piłsudski

Przyjaciele ! Dzień wyborów zbliża się nieubłagalnie. To już w najbliższą niedzielę 9 października. Pragnę w tym numerze Biuletynu zaprezentować dwa artykuły. Pierwszy to artykuł Pana Aleksandra Ściosa “Alternatywne widma przyszłości” a drugi to przedruk z “Naszego Dziennika” artykuł “Siedem procent rosyjskiej prawdy” ukazujący zakłamanie jakie sieje rząd Donalda Tuska. Te artykuły pokażą Państwu jak postąpić w niedzielę. By nie musieli Państwo wstydzić się kolejne 4 lata, gdy znów zapanuje mafia PO !!!

Numer Specjalny Biuletynu Wolność i Suwerenność - Przedwyborczy
Numer do pobrania poniżej:

http://sendfile.pl/101885/Numer_Specjalny_-_kolor.pdf

http://sendfile.pl/101887/Numer_Specjalny_-_czarno-bialy.pdf

Z A P R A S Z A M Y

ciociababcia

avatar użytkownika Maryla

18. Dziś o północy zacznie

Dziś o północy zacznie obowiązywać cisza wyborcza, ale billboardy pozostaną, bo zostały rozwieszone przed ciszą. Jeśli jednak plakaty naklejono na miejskie tramwaje albo autobusy, to nie będą one mogły wyjechać na trasę ani w sobotę, ani w niedzielę. Z kolei w internecie szykuje się powtórka z wyścigu "Golloba i Hampela" i kabaret z zawartością "dziczyzny w kotlecie mielonym".

Za naruszenie ciszy wyborczej grozi grzywna. Cisza wyborcza obowiązuje od godz. 24 w piątek do zakończenia głosowania, czyli do godz. 21 w niedzielę, chyba że PKW przedłuży głosowanie w którejś z komisji, a w ślad za tym i ciszę.

O ile zakaz rozwieszania nowych plakatów i billboardów, rozdawanie ulotek, organizowanie wieców i konferencji prasowych, czy emisja spotów radiowych i telewizyjnych jest jasna, to kwestia agitacji ruchomej już nie do końca. I wymagała wyjaśnienia. Billboardy zostały rozwieszone przed ciszą i są statyczne, a więc zostają. A co z plakatami na samochodach?

W specjalnym wyjaśnieniu Państwowej Komisji Wyborczej wyjaśniła wątpliwości w tej sprawie. - Na 24 godziny przed dniem wyborów i w dniu wyborów, przemieszczanie się pojazdów, w tym pojazdów komunikacji miejskiej, na których umieszczono wyborcze materiały agitacyjne traktowane jest jako aktywna forma agitacji i naruszenie zakazu (prowadzenia kampanii wyborczej - red.) - stwierdził w komunikacie przewodniczący PKW Stefan Jaworski.

Wniosek: jeśli ktoś ma na karoserii, albo nawet w środku auta jakieś materiały agitacyjne (np. naklejka ze zdjęciem kandydata), to musi je usunąć, nim przejedzie choć centymetr.

W czasie ciszy i głosowania zakazane jest publikowanie sondaży. Można jedynie podawać - i czyni to PKW - informację o cząstkowej frekwencji.

O ile namierzenie tramwaju z naklejona twarzą kandydata jest proste, to walka z agitacją w sieci i publikowaniem przecieków bądź domysłów co do wyników głosowania jest o wiele trudniejsze. Pokazały to wybory sprzed roku - prezydenckie. Wtedy to na Twitterze i Facebooku można było śledzić wyścig "Golloba" i "Hampela". Chodziło oczywiście o dwóch kandydatów w wyborach - Bronisława Komorowskiego i Jarosława Kaczyńskiego. Nazwiska żużlowców były przykrywką dla nich. W kompromitowaniu idei ciszy wyborczej ścigali się i blogerzy, i znani dziennikarze, i byli działacze polityczni. - Gollob prowadzi już czternastoma okrążeniami, Hampel zostaje z tyłu - pisali, a "okrążenia" zastępowały punkty procentowe. Janusz Korwin-Mikke miał z kolei ksywkę Pan z Muszką.

Natomiast Krzysztof Król, dziś doradca Bronisława Komorowskiego, pisał np. o "przepisie na kotlet mielony", w którym połowę składu stanowiło mięso z żubra, a 30 z kota, 15 z kolei to pomidory. Chodziło o to, że Komorowski (prywatnie były myśliwy) ma aktualnie co drugi głos w garści, Kaczyński (miłośnik kotów) jest drugi, a trzeci jest kandydat „czerwonych” jak pomidor, czyli Napieralski. Z czasem Król uściślał, że w "kotlecie mielonym ilość dziczyzny wzrosła do 49".

Cisza wyborcza jest regularnie łamana, ale są to incydenty. Najczęściej ktoś rozrzuca bądź rozdaje ulotni - aż do momentu, w którym dowie się o tym policja. Bądź też ktoś rozkleja plakaty wyborcze w noce z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę.

W te dni księża nie mogą w kościołach mówić ani sugerować, na kogo głosować. Kazanie, w którym takie sugestie padają są złamaniem ciszy.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

19. Tylko 133 tys. osób

Tylko 133 tys. osób zarejestrowało się do głosowania za granicą - to sporo mniej niż przed czterema laty, bo wówczas zrobiło to 190 tys. osób. Z kolei w zeszłorocznych wyborach prezydenckich poza krajem głosowało ponad 200 tys. Polaków.

Rejestracja wyborców, którzy chcą głosować za granicą zakończyła się w czwartek o północy. Poza Polską jest 268 obwodów głosowania. Niecałe 23 tys., czyli 17 proc. z wszystkich, którzy się zarejestrowali, będzie głosować korespondencyjnie.

Jak poinformował w piątek PAP rzecznik MSZ Marcin Bosacki najwięcej wyborców - 13 tys. - zarejestrowało się w Londynie; kolejne miejsca zajmują Chicago - 12 tys., Nowy Jork - 8 tys. i Dublin - 6 tys. osób.

Według Bosackiego mniejsze zainteresowanie tegorocznymi wyborami parlamentarnymi za granicą może wynikać z faktu, że nasi rodacy uważają je za mniej przełomowe niż te przed czterema laty.

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl