Kulturowe zrodla niemieckiego faszyzmu - XII (Eros)

avatar użytkownika Tymczasowy

Jak widac na zalaczonym video#1  nawet Eva Braun nagoscia sie nie przejmowala. Kult sily fizycznej, piekna ciala, wiara w zbawienne wlasciwosci Erosa, byly mocno wdrukowane w swiadomosci Niemcow okresu koncowego II Rzeszy oraz w III Rzeszy. Pracowali nad tym mysliciele i praktycy-wychowawcy.

W swietle mojej wiedzy poczatek dal nauczyciel-reformator Friedrich Ludwig Jahn (1778-1852). Podobnie jak wielu patriotycznie usposobionych Niemcow przezyl wielki szok w czasie okupacji francuskiej w okresie napoleonskim. Rozne byly drogi ucieczki przed frustracja, co pokazalem w p[oprzednich odcinkach i nie ma sensu je powtarzac. Jahn wybral droge praktyczna. Jego idea byla odbudowa ducha niemieckiego poprzez prace nad zdolnosciami fizycznymi umyslowymi mlodziezy. Kluczem byla gimnastyka w szkolach. I nie szlo tylko o gimnastryke w stylu; "raczki w gore, raczki w bok". Mowa o gimnastyce na przyrzadach, wlacznie z piekielnynie trudnymi kolkami. Powstalo stowarzyszenie gimnastyczne (Turnverein) oraz zakladano szkoly pracujace w tym duchu. Pierwsza Turnplatz powstala w Berlinie w 1812 r. Ruch czynil postepy i choc autora nie zawsze doceniano, to ziarno przezen zasiane rodzilo owoce przez ponad sto lat.

Na zarysowanym na wstepie polu pracowali rozni mysliciele dochodzac czasami do zdumiewajacych rezutatow. Poniewaz na historii Niemic za bardzo sie nie znam, to siegne do intuicji. a ta mi mowi, ze na drugim miejscu powinienem ostawic malarza, ilustratora i wydawce Hugo Reinholda Karla Johanna Hoppnera (1868-1948). Ten imponujacy ciag imion zastapil jednym, ktore brzmialo "Fidus". Jego dziela plastyczne mozna sobie zobaczyc na zalaczonym video#2.  Byc moze wedlug dzisiejszych standardow moze daloby sie je zakwalifikowac jako pornografie, a za dzielo zatytulowane: "Du sollst nich toten" by go ukarano w ramach zwalczania pedofilii.

Z daleka widac, ze Fidus byl symbolista. Laczyl germanska mitologie i religie, nature i spirytualizm. Krotko mowiac, mamy do czynienia z dorodnym przedstawicielem volkizmu. I to w pelnym tego slowa znaczeniu, bowiem mial duze ambicje intelektualne nakazujace mu teoretyzowac do granic mozliwosci.Swojej tworczosci nadal range "sztuki zakonnej". Jak taki zakon moglby wygladac pokazal na przyklad w obrazie zatytulowanym "Im Tempel der zweienheit", ktore jest widoczne prawie na samym poczatku video#2. Szereg obrazow/rycin  ilustruje przekonanie autora, ze jest tworca wybranym czerpiacym swa moc tworcza z kosmosu. Co wiecej, wierzy on w mozliwosc sprawienia, ze mlodziez wychowana na jego ideach jest w stanie siegnac kosmosu. Wplyw Fidusa na volkistowska estetyke, a szczegolnie na uksztaltowanie pieknosci nagiego ciala wydaje sie byc nie do przecenienia.

Kult aryjskiego piekna zakwitl przed I wojna swiatowa  masowym ruchem nudystycznym. Ludzie mogli podziwiac nawzajem swoje muskularne ciala, proporcjonalne sylwetki i oczywiscie wlosy blond widzac, ze sa one jawnym dowodem wewnetrznego piekna. Zas szkoly z poszerzonym programem gimnastycznym oraz towarzystwa gimnastyczne dbaly o sile fizyczna niezbedna w walce z wrogami zewnatrznymi wewnetrznymi. A calosc ta nie mogla nie znalezc odbicia w mysleniu filozoficznym, ktore zwrotnie wspieralo te praktyczne przedsiewziecia.

Malownicza plejada roznych gigantow mysli dowodzila miedzy innymi, ze milosc homseksualna mezczyzn jakby byla darem bogow germanskich, prowadzila do lacznosci z kosmosem i byla jakby sluzba na rzecz niemieckiego narodu. Przedstawia ja George L. Mosse w swej ksiazce pt. "The Crisis of German Ideology. Intellectual Origins of the Third Reich", The Universal Library, New York 1964. Nie ma to jak wolnosc, wiec moj wybor padl na intelektualiste, nawroconego Zyda (przechrzte) Otto Weiningera, autora popularnego dziela pt. "Geschlekt und Charakter" (Seks a Charakter) napisanej w 1903 r. zmierzyl sie on z trudnym zadaniem uzasadnienia deficytu obecnosci kobiet w ideologii wyjasniajacej swiat przy pomocy Erosa. Sprawa jest prosta jesli przyjac dychotomie meski-zenski jako zasade kosmiczna. Kobiety musza zajmowac sie rodzeniem dzieci i ich wychowaniem. W ten sposob nie maja szans na rozwiniecie Erosu kulturowego. Nie da sie zaprzeczyc, ze macierzynstwo jest pozytecze,ale to meskosc bedaca nadrzedna sila jest tworcza. Mistrz poszedl nawet dalej na ryzykowny grunt ras. Tu tez pokazal nieodparta sile swojej mysli.  Otoz, podobnie jak nierownosc kobiet i mezczyzn, tak i miedzy rasami wystepuje podobne uporzadkowanie. Mianowicie, Zydzi sa na swoj sposob uposledzeni (gonia za dobrami materialnymi a milosc zamieniaja na oblesna zadze), zas Arianie sa wartosciowi jak mezczyzni. W odniesieniu do samych Zydow mimo, ze w kocu w ich parach sa przeciez takze mezczyzni, to jednak ich pary stoja nizej i sa gorsze od arianskich. Tego typu rozumowanie znajdowalo wsparcie w dosc popularnym przekonaniu wiazacym zydow z ksiezycem, zas Arian ze sloncem. Takze w sile mysli Georga Lomera, ktory glosil, ze aryjski mezczyzna jet jak slonce, zas Zyd jak ksiezyc. Podobnie do kobiety pasozytuje na blasku slonecznym, imitujac a nie tworzac jest mniej wartosciowym elementem spoleczenstwa.

Dla uzyskania obrazu calosci, wypada przytoczyc poglady kogos "normalnego", reprezentatywnego dla "Erosowego" nurtu niemieckiego myslenia. Mzoe nim byc na przyklad wplywowy poeta Stefan George. Jego wysilki osadzaly erotyczy instynkt zyciowy w kontekscie przywodztwa. Meskosc utozsamial z boskoscia. Elitami rzadzacymi masami musieli wiec byc mezczyzni, a milosc pomiedzy nimi scala elite i stanowi  potezna sila tworcza  pracujaca dla dobra spoleczenstwa. George dobieral swoich wyznawcow wedlug kryterium meskiego piekna. A wsrod nich znajdowal sie ogien plonacy w ich oczach. Absolutnym idealem Mistrza byl wczesnie zmarly mlodzieniec Maximin. Mowiono, ze "przemienial magie w rzeczywistosc".

Po stronie naukowej, nie poetyckiej znajdowal sie urodzony we Freiburgu (Swiebodzice)  uczony filozof Hans Bluher (1888-1955), autor "Die Rolle der Erotik in der mannlichen Gesellschaft' (1917). Wedlug niego mezczyzni nie obciazeni obowiazkami rodzenia i wychowywania dzieci moga oddawac sie milosci homoseksualnej przynoszacej niezwykle cenne skutki. Nadwyzka energii seksualnej tworzy nadwyzke, ktora moze byc kierowana ku kosmosowi i metafizyce.Mysliciel  przeniosl swoje konkuzje na szerszy poziom-pastwa. "Panstwo jako organizm w sluzbie Volku mialo wiekszy cel niz tylko  zapewnienie bezpieczenstwa swym czlonkom. Reprezetowalo ono wieksze  i bardziej tajemnicze sily jednoczace narod wokol wspolnego punktu tozsamosci. Bluher przyznawal te funkcje Erosowi. Byl on wysublimowana sila dajaca panstwu elite i kulture. Zgodnie z tym mierzyl on sile panstwa sila Erosu" (str.213).

Jakiez to podniecajace, sila naszych zadz budujemy moc panstwa.

 

Etykietowanie:

2 komentarze

avatar użytkownika Tymczasowy

1. https://www.youtube.com/watch

avatar użytkownika Tymczasowy

2. https://www.youtube.com/watch