Pogarsza się jakość benzyny na polskich stacjach - wynika z raportu Inspekcji Handlowej, do którego dotarło Polskie Radio. W ubiegłym roku norm jakościowych nie spełniało blisko 3, %  próbek benzyny, wobec 3 % procent w 2009 roku.

Kontrola wykazała zdecydowany spadek zawartości siarki w paliwach oraz niższą niż wymagana temperaturę zapłony, co w cieplejszym dniu grozi zapaleniem paliwa podczas tankowania. Gorsze paliwo to także zagrożenie dla silników samochodowych, twierdzi wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Małgorzata Kozak.

MONEY

 

Jakość paliwa z roku na rok pogarsza się
Blisko 3,5 proc. próbek benzyny i oleju napędowego skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2010 roku nie spełniało norm jakościowych – rok wcześniej było to niewiele ponad 3 proc. Poprawiły się wyniki jakości oleju napędowego, ale pogorszyły gazu LPG – zastrzeżenia wzbudziło prawie 4 proc. sprawdzonych próbek LPG w porównaniu z 0,78 proc. w roku 2009. Od 2007 roku inspektorzy Inspekcji Handlowej kontrolują niemal wszystkie rodzaje paliw dostępne na rynku: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy. Wyniki kontroli pokazują, że nastąpił zdecydowany spadek zawartości siarki w próbkach paliw ciekłych.Jak pokazuje raport z losowych kontroli przeprowadzonych w 2010 roku, nieznacznie pogorszyła się jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych – 3,46 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 3,08 proc.). Chociaż nastąpiła poprawa w przypadku oleju napędowego – wymaganiom nie odpowiadało 3,49 proc. (w 2009 roku – 3,75 proc.), to pogorszyła się jakość wlewanej do baków benzyny – 3,44 proc. przebadanych (rok wcześniej 2,58 proc.). Przeprowadzona w 2010 roku losowa kontrola jakości gazu LPG wykazała nieprawidłowości w przypadku 3,72 proc. sprawdzonych stacji (rok wcześniej było to 0,78 proc.). Największe odstępstwa od norm jakościowych stwierdzono w województwach: łódzkim – 13,79 proc. skontrolowanych stacji, opolskim – 10,53 proc., podlaskim – 11,76 proc., wielkopolskim – 7,69 proc. i małopolskim – 6,25 proc. Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi konsumentów, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Nieprawidłowości w tym przypadku nie stwierdzono w Lubelskiem, Opolskiem, Podkarpackiem, Podlaskiem i Warmińsko-Mazurskiem. Inspektorzy w województwie podlaskim skontrolowali w minionym roku 24 stacje benzynowe, w tym 14 wylotowych i 10 na podstawie informacji o złym paliwie.

SuperŁomza.pl

Tusk Medialnie

Poszukiwanie w Polsce surowców energetycznych powinno być priorytetem - uważa Donald Tusk. Premier uczestniczył w konferencji poświęconej tematyce poszukiwań gazu łupkowego, organizowanej przez ORLEN Upstream, spółkę Grupy Kapitałowej PKN ORLEN. Dziennik.pl

Orlen traci na marży rafineryjnej ???

PKN Orlen poinformował, że benchmarkowa marża rafineryjna spadła w lutym do 1,3 USD/Bbl, pogłębiając spadki styczniowe. Dyferencjał utrzymał się na średnim poziomie 2,5 USD/Bbl. - Dane opublikowane przez Orlen potwierdzają nasze kalkulacje oparte o kwotowania Bloomberg. Wysokie ujemne cracki na HSFO są głównym czynnikiem, który za to odpowiada - uważa Kamil Kliszcz z DI BRE Bank.
- Marże na dieslu czy benzynie również są pod presją z uwagi na rekordowe ceny na stacjach - dodaje.

Jego zdaniem remont instalacji hydrocrackingu zwiększający udział ciężkich frakcji dodatkowo osłabia wyniki w tych warunkach. - We znaki daje się zapewne również wyższa konkurencja ze strony Lotosu - uważa analityk.
 


- Początek marca pod względem marż wygląda jeszcze gorzej niż luty (po uwzględnieniu 12% zużyć własnych marża Orlenu jest według naszych szacunków ujemna), a dyferencjał kontynuuje korektę ze styczniowych szczytów (po zakończeniu remontów na platformach Shella spodziewamy się dalszych spadków tego parametru). Podtrzymujemy opinię, że wyniki operacyjne wg LIFO będą w Orlenie w pierwszej połowie 2011 roku słabe i w żaden sposób obecne otoczenie makro nie uzasadnia optymizmu obserwowanego obecnie na akcjach spółki - podkreśla Kamil Kliszcz.

 

WNP.PL

AKTY PRAWNE DOTYCZĄCE SYSTEMU MONITOROWANIA I KONTROLOWANIA JAKOŚCI PALIW:
 
1. ustawa z dnia 25 sierpnia 2006r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2006r. Nr 169, poz. 1200 z późn. zm.);

2. ustawa z dnia 26 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. z 2006r. Nr 169, poz. 1199 z późn. zm.);

3. ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.);
 
4. ustawa z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001r. Nr 4, poz. 25 z późn. zm.).


Uwaga : Polskie Normy PN-EN  są dokumentami prywatnymi i nie stanowią podstawy dla oceny jakości paliwa.

Adresy stacji wykazanych w  kontroli stycznia do lutego  145 w tym 34 PKN Orlen

Link do wyników UOKiK 2010-2011  wg. Polskiej izby Paliw Płynnych

http://www.paliwa.pl/news/uokik-paliwa-w-2011-r

Linkskontrolowanych stacji

http://g.dziennik.pl/pliki/1912000/1912778-lista-do-15-lutego-2011.pdf

Podsumowanie

Do oleju napędowego dolewają tańsszy olej konsupcyjny sojowy lub rzepakowy z supermaketów.

Do benzyny głownie rozpuszczalniki.

Wody nikt nie dolewa chyba przez pomyłkę.

 

Kejow