Ruch prometejski-fenomen europejski. Konferencja w Warszawie IH PAN i IPN

avatar użytkownika kejow

Idea prometejska – to jedna z ważniejszych tradycji w dziejach polskiej myśli politycznej XX w. Warto ją przypomnieć teraz, gdy aktualna stała się potrzeba solidarności – Polski i Unii Europejskiej – z narodami, które upominają się o niepodległość na Wschodzie. „Niepodległość Polski nie da się pomyśleć bez niepodległości Litwy, Łotwy, Estonii, Finlandii, Ukrainy i Białorusi. Niepodległość Polski jest bowiem jednym z przejawów tego głębokiego procesu, który odbywa się dziś w Europie – wyzwalania się narodów z niewoli politycznej. Jeśli Polska zostanie osamotniona, jeśli inne państwa powstałe na gruzach Rosji nie zdołają się utrzymać, smutna czeka ją przyszłość” – tak pisał Tadeusz Hołówko, jeden z prometejczyków, w 1920 r.

Innym wybitnym Polakiem, którego wychował ruch prometejski, był Jerzy Giedroyc, zmarły przed ośmiu laty redaktor „Kultury”. Był świadkiem narodzin ruchu prometejskiego i redagował w 1930 r. pierwszy numer pisma ruchu „Wschód” (jego redakcję przekazał potem Włodzimierzowi Bączkowskiemu). Z tej tradycji wywodziła się późniejsza wizja Giedroycia „U+L+B” – czyli sojuszu Polski z narodami ukraińskim, litewskim i białoruskim.

Za wolność, nie tylko naszą

Rozkład imperium rosyjskiego po bolszewickiej rewolucji 1917 r. pociągnął utworzenie niepodległych państw. Najpierw, już w listopadzie 1917 r., Finlandii, a wkrótce Litwy, Łotwy i Estonii. Niestety nie powiodła się koncepcja stworzenia państwa ukraińskiego: sojusz polsko-ukraiński, zawarty w 1920 r. przez Piłsudskiego i Petlurę, stwarzał takie nadzieje, ale niepowodzenie wyprawy kijowskiej, wynik wojny polsko-sowieckiej i kompromisowy pokój w Rydze z 1921 r. pogrzebały sprawę ukraińską.

Zmiany dokonywały się też na Kaukazie: w maju 1918 r. niepodległość ogłosiła Republika Północnego Kaukazu, a zaraz potem Gruzja, Azerbejdżan i Armenia. Ale nie przetrwały: zostały siłą wcielone do ZSRR w 1921 r. Nie oznaczało to wszakże, że ich elity porzuciły myśl o niepodległości. Przeciwnie: kultywowano ją na emigracji, rozproszonej po Europie (w latach 1918-20 do niepodległości aspirowały też Turkiestan, Tatarzy krymscy, Tatarzy idel-uralscy oraz Kozacy dońscy i Kozacy kubańscy).

Poparcia szukano w Polsce. Choć tu w gruzach legła wizja Piłsudskiego (przebudowania Europy Środkowo-Wschodniej), geopolityka nakazywała wykorzystywać problemy narodowościowe ZSRR. Tak powstał ruch prometejski. Nazwa, nawiązująca do starożytnego mitu o Prometeuszu, odwoływała się do hasła „za wolność waszą i naszą”. Jej pomysłodawcą (jak się sądzi) był płk Tadeusz Schaetzel, oficer wywiadu (II Oddziału Sztabu Generalnego), a następnie urzędnik MSZ. Senator Stanisław Siedlecki wspominał, że „fascynująca nazwa przylgnęła bezapelacyjnie do idei wyzwolenia w rozumieniu i interpretacji polskiej”. A sama idea prometejska rodziła się na początku lat 20. XX w. także wśród emigracyjnych elit narodów podbitych przez ZSRR; jej istotą była koncepcja współpracy tychże narodów z Polską.
 

Autor tekstu

prof. Marek Kornat

Onet.pl

Kejow

Za zgodą reż. Jerzego Lubacha i TV TOP CANAL

5 komentarzy

avatar użytkownika Maryla

1. Prometeizm

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

2. Lech Kaczynski: Georgia`s Guardian Angel....

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika Maryla

3. @kejow

Japończyk mówiący po rosyjsku o prometeizmie w Japonii to wyzwanie nie lada dla słuchacza :)

pozdrawiam

Maryla

------------------------------------------------------

Stowarzyszenie Blogmedia24.pl

 

avatar użytkownika kejow

4. Maryla

Dziękuje za poparcie i informację o prometeizmie , mam cały cykl wykładów z konferencji ale to wymaga czasu.

Pozdrawiasm

Kejow

Ostatnio zmieniony przez kejow o pt., 18/02/2011 - 07:27.
kejow
avatar użytkownika kejow

5. All program konferencji

Sesja I

•Prof. Andrzej Nowak (Instytut Historii PAN), Rosja jako imperium w polskiej myśli politycznej
•Prof. Tomasz Schramm (Uniwersytet Poznański), Europa Wersalska i możliwości polskiej polityki zagranicznej
•Dr Zaur Gasimov (Instytut Historii Europy w Moguncji), Ruch prometejski jako fenomen europejski
•Dr Jan Pisuliński (Uniwersytet Rzeszowski), Prometeizm – problemy i pytania historiograficzne
•Prof. Wojciech Materski (Instytut Studiów Politycznych PAN), Narody Kaukazu w polityce międzynarodowej 1918–1921
•Dyskusja
Sesja II

•Claude Mamoulia (CNRS), Gruzini w polityce prometeizmu
•Hiroaki Kuromiya (Uniwersytet Indiany w Bloomington), Polityka zagraniczna Japonii a ruch prometejski
•Doc. Wołodymyr Komar (Narodowy Uniwersytet Techniczny w Iwano-Frankowsku), Emigracja URL w ruchu prometejskim doby międzywojennej 1926–1939
•Dr Jan Jacek Bruski (Uniwersytet Jagielloński), Między Warszawą a Paryżem. Reaktywacja współpracy polsko-ukraińskiej 1925–1926
•Dyskusja

17 lutego 2011 r. (czwartek)

Sesja III

•Prof. Marek Kornat (Instytut Historii PAN), Idea prometejska a polityka zagraniczna Polski Odrodzonej
•Dr Andrij Portnov („Ukraina Moderna”), Idea sojuszu z Polską w ukraińskiej myśli politycznej (1921–1939)
•Saławat Ischakov (Instytut Historii Rosji RAN), Muzułmanie w ruchu prometejskim
•Dr Ireneusz Maj (Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi), Instytut Wschodni (1925–1939)
•Dr Henryk Bartoszewicz (Archiwum Główne Akt Dawnych), Roman Knoll a ruch prometejski
•Dr Andrzej Wszędyrówny (Centralne Archiwum Wojskowe), Ekspozytura Nr 2 II Oddziału Sztabu Głównego
•Dyskusja
Sesja IV

•Paweł Libera (Instytut Historii PAN), Ewolucja idei prometejskiej w okresie międzywojennym
•Dr Marcin Kruszyński (Instytut Pamięci Narodowej), Wydział Wschodni Ministerstwa Spraw Zagranicznych a idea prometejska w latach 1918–1932. Przegląd problematyki
•Dr Piotr Okulewicz (Uniwersytet Poznański), Idea „Międzymorza” w polskiej myśli politycznej 1918–1939
•Dr Sławomir Łukasiewicz (Instytut Pamięci Narodowej), Prometeizm na emigracji w pierwszych latach po II wojnie światowej w świetle materiałów wywiadu komunistycznego
•Dr Henryk Głębocki (Uniwersytet Jagielloński), Idee prometeizmu w myśli politycznej opozycji antykomunistycznej w PRL 1975–1989

kejow