Wiele miast na świecie powraca do tramwajów, bo wydajniejsze, tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne niż autobusy. Przykłady z Paryża, Madrytu, Aten, czy Dublina pokazują, że jeśli w rozsądny sposób wydaje się pieniądze, to inwestycje szynowe doskonale potrafią spełniać swoją funkcję. Polscy samorządowcy podchwycili trend i do 2015 r. zamierzają wydać rekordową sumę 8 mld zł na rozwój sieci tramwajowych.

Portal Samorządowy wnp.pl

Jedzie mi tu tramwaj w rytmie SWINGA ?

Tramwaje Swing z bydgoskiej fabryki PESA tramwaje zrobiły furorę na targach w Berlinie. Już zamawiają je Węgrzy, a myślą też o nich miasta tureckie.

Decyduje o tym ich cena: 7-9 mln zł za pojazd, co jest nawet 20 proc. taniej niż u zagranicznej konkurencji. Technicznie i wizualnie nasze tramwaje w niczym jej nie ustępują.

PESA podpisała pierwszy zagraniczny kontrakt na dostawę 9 pojazdów do węgierskiego miasta Szeged; trafią tam do września 2011 r. pod nazwą Czardasz. Wszystko wskazuje na to, że Swingi zamówi kolejne węgierskie miasto.

NEWSWEEK

TRAMWAJE KOLEKCJONERSKIE

Wystarczy około 8 - 10 tys. zł, żeby kupić sobie wagon tramwajowy. Warszawa i Poznań sprzedają stare pojazdy - zachęca "Dziennik Gazeta Prawna".

Po szynach stolicy jeździ ponad 600 starych tramwajów na sprzedaż, ale aby je kupić, trzeba zapisać się na... listę kolejkową. "Uruchomiliśmy nawet specjalny numer telefonu, bo mamy lawinę pytań, zwłaszcza od kolekcjonerów" - mówi Teresa Kotwica ze spółki Tramwaje Warszawskie. Poznań ma do sprzedania 40 pojazdów i wystawia tabor już po raz drugi.

Onet/DGP

 

Raport Politechniki Warszawskiej o tramwajach

link http://www.il.pw.edu.pl/~knik/podstrony/dokumenty/mit2006/1_1.pdf

Zmierzch tramwajów?

Innowacje techniczne nie powstrzymały jednak kasowania sieci tramwajowej. Również w krajach Europy Zachodniej w latach 40 i 50 masowo likwidowano linie tramwajowe. Tramwaje całkowicie znikły wówczas z Danii i niemal zupełnie z Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii i Szwecji (przetrwały tam pojedyncze linie). Około połowy sieci tramwajowych zlikwidowano w Niemczech, Austrii i we Włoszech.

Tendencja do zastępowania tramwajów autobusami nie ominęła też Polski. W latach 50-tych i 60-tych całkowicie zlikwidowano sieci tramwajowe w następujących miastach:

  • Słupsk (1959)
  • Inowrocław (1962)
  • Olsztyn (1965)
  • Wałbrzych (1966)
  • Legnica (1968)
  • Jelenia Góra (1969)
  • Bielsko – Biała (1971).

Częściowej likwidacji uległy też linie tramwajowe w Gorzowie Wielkopolskim (gdzie zresztą tramwaje miano w ogóle zlikwidować), Łodzi i w Warszawie. Planowana też była całkowita likwidacja tramwajów w Grudziądzu (obecnie jest to najmniejsze miasto w Polsce, które ma samodzielną sieć tramwajową). W Elblągu i Toruniu, nie doszło do likwidacji sieci tramwajowych z uwagi na protesty mieszkańców.

Kalendarium-Polska.pl 

PODSUMOWANIE

Jako posiadacz biletu miesięcznego ulgowego prawie codziennie dojeżdzam do centrum. Zysk to czas przejazdu w godz. 7-10 to czas 40 min. od 10-13 to 15 min.

Kejow