Białoruś zamierza dywersyfikować źródła zaopatrzenia w gaz. - Musimy zbudować na Białorusi terminal LNG. Gaz ten mógłby być dostarczany rurociągiem i byłby znacznie tańszy od gazu naturalnego - powiedział wicepremier Białorusi Władimir Semaszko. Według niego minister ds. energii został zobligowany do rozmów w tej sprawie z "krajami sąsiedzkimi".

W lutym dyrektor departamentu ropy i gazu w ministerstwie gospodarki Maciej Kaliski przyznał, że Białoruś zwróciła się z prośbą o pomoc przy budowie podziemnych magazynów gazu. Według niego w grę wchodzi zarówno pomoc techniczna jak i wsparcie finansowe projektu. - Przekazaliśmy prośbę władz białoruskich polskim spółkom i kilka z nich wyraziło wstępne zainteresowanie wzięciem udziału w tym projekcie - dodał maciej Kaliski. Przyznał, że jedną z nich jest PGNiG.

PGNiG przyznaje, że taka oferta się pojawiła, jednak spółka zamierza póki co skoncentrować się na własnych inwestycjach w magazyny.W grę wchodzi więc jedynie doradztwo i pomoc techniczna.

WNP.pl

 

KONCEPCJE MINISTERSTWA GOSPODARKI

Polsko-Białoruska Komisja zgodziła się również na przeprowadzenie dodatkowych konsultacji w zakresie realizacji rurociągu produktowego LPG Swisłocz-Waliły – wyjaśnił wiceminister energetyki Białorusi Michaił Michadiuk.

Wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska podkreśliła, że polsko-białoruska kooperacja na polu energetyki rozwija się na wielu płaszczyznach: elektroenergetyki, ropy, magazynowania gazu, odnawialnych źródeł energii i efektywności energetycznej. Najbardziej zaawansowaną polsko-białoruską inwestycją jest projekt elektrowni węglowej Zelva wraz z połączeniem energetycznym Roś-Narew oraz budową wstawki prądu stałego.

Ministerstwo Gospodarki

KLESZCZE GAZPROMU

W razie utrzymania monopolu Gazpromu na dostawy gazu ziemnego do państw UE z kierunku wschodniego dzięki projektom Nord Stream i South Stream Europa zostałaby trwale podzielona "kleszczami Gazpromu" na dwa obszary.

Pierwszy z tych obszarów, w skład którego wchodziłyby państwa Europy Środkowo-Wschodniej, byłby całkowicie uzależniony od dostaw rosyjskiego gazu ziemnego. Drugi obszar stanowiłyby państwa "starej" Unii Europejskiej między innymi Niemcy, Włochy, Francja, Holandia i Wielka Brytania. Na rynki tych państw Gazprom uzyskałby dostęp bez pośrednictwa Polski, Ukrainy i Białorusi. Stworzenie uzależnionej energetycznie od Federacji Rosyjskiej grupy państw w Europie umożliwiłoby Rosji poszerzenie swojej politycznej strefy wpływów. Rosja prowadzi aktywne działania na rzecz wzmacniania wizerunku Ukrainy i Białorusi jako niestabilnych politycznie krajów tranzytowych. Poparcie państw Europy zachodniej dla realizacji projektów Nord Stream i South Stream mają zwiększyć częste w ostatnich latach przerwy dostaw surowca do tych państw.

NOWE PAŃSTWO Autor Janusz Kowalski

 

REKOMENDOWANE DZIAŁANIA DLA PREZYDENTA RP Z BIAŁORUSIĄ z FUNDACJI KWAŚNIEWSKIEGO

Białoruś. Niesprecyzowane priorytety zagraniczne Białorusi, brak demokracji w tym kraju oraz problem polskiej mniejszości – wymagają szczególnego podejścia do spraw polsko-białoruskich. Dialog i dyplomacja, to główne instrumenty, które w perspektywie długofalowej są skuteczniejsze od międzynarodowej izolacji Białorusi. Dlatego też Prezydent RP w tym zakresie powinien ściśle współdziałać z MSZ RP, tworząc, przez swoje wypowiedzi, pozytywny klimat do rozwijania stosunków między Warszawą i Mińskiem oraz stając się pośrednikiem w kontaktach Białorusi z UE. Wobec całkiem realnej poprawy stosunków Warszawy z Moskwą, nie można też wykluczyć ewentualności wykorzystania możliwości oddziaływania Rosji na sytuację na Białorusi (wzajemne powiązania polityczne, ekonomiczne i strategiczne), np. w celu zmiany polityki Mińska wobec mniejszości polskiej. W tym samym celu niezbędne jest również kontynuowanie stawiania kwestii białoruskiej na forum Unii Europejskiej.

 Fundacjia Amicus Europae - Kwaśniewskiego A.

TYMCZASOWA UGODA BIAŁORUSI Z MOSKWA W SPRAWIE  GAZU

2 lipca rosyjski koncern Gazprom i białoruska kompania gazowa Biełtransgaz uzgodnili podniesienie stawki tranzytowej za przesył rosyjskiego gazu przez terytorium Białorusi oraz wzrost hurtowej ceny surowca dla odbiorców w tym kraju. Formalnie kończy to dwustronny spór gazowy, który w czerwcu doprowadził do trzydniowego ograniczenia przez Rosję przesyłu gazu na Białoruś. Porozumienie ma jednak charakter tymczasowy, gdyż najważniejsze kwestie sporne w dwustronnych relacjach zarówno gazowych, jak i naftowych wciąż pozostają nieuregulowane.

Strony zgodziły się na wniesienie zmian do kontraktu o dostawach gazu na Białoruś w latach 2007–2011, zgodnie z którymi w br. Gazprom będzie płacił 1,88 USD za przesył 1000 m3 surowca na odcinku 100 km. Oznacza to, że rosyjski monopolista zgodził się zapłacić 32 mln USD długu za tranzyt za 2010 rok, co było jednym z żądań Mińska. Uzgodniono również, że Biełtransgaz (50% akcji firmy ma Gazprom) podniesie hurtową cenę gazu dla odbiorców białoruskich oraz w latach 2011–2012 ograniczy do minimum część zysku przekazywaną do Funduszu Innowacyjnego białoruskiego Ministerstwa Energetyki, co wcześniej kwestionował Gazprom (zmniejszało to bowiem dochody przedsiębiorstwa).
 

Tydzień na Wschodzie OSW

ANALIZA TAKTYKI ROSJI i BIAŁORUSI

Kreowana przez Rosję unia celna jest kolejną próbą integracyjną na obszarze b. ZSRR. Już w 1995 roku Rosja, Białoruś i Kazachstan podpisały pierwszy dokument o utworzeniu unii celnej, jednak ze względu na ogromne rozbieżności interesów między partnerami porozumienie było realizowane jedynie wybiórczo.
Forsowane przez Rosję szybkie tempo prac nad wspólnym kodeksem celnym podyktowane jest przesłankami politycznymi. Realną efektywność współpracy znacznie obniża m.in. istnienie długiej listy wyłączeń towarów podlegających wolnemu handlowi, co ogranicza swobodę ich przepływu pomiędzy trzema państwami i nie pozwala zlikwidować posterunków celnych na wewnętrznych granicach tworzącej się unii.

 

Kejow