Jedynym systemem, który naprowadza samolot na lotnisko w smoleńsku jest system NDB.
Więcej szczegółów na jego temat mamy tutaj:
http://heading.pata.pl/ndb.htm

"Naziemne radiolatarnie NDB (Non-directional Beacon) i odbiorniki, znajdujące się na pokładzie statku powietrznego (radiokompasy albo ADF- Automatic Direction Finders) tworzą razem jeden z najstarszych systemów radionawigacyjnych. Jego prekursorami były ręcznie obracane radionamierniki pokładowe do namierzania średniofalowych stacji radiofonicznych i nielicznych nawigacyjnych. Inną odmianą były radiolatarnie trasowe "LF-RNG" (Low Frequency Radio Range), używane w USA do lat 60."



"Odbiornik pokładowy systemu NDB, czyli radiokompas, po dostrojeniu do częstotliwości radiolatarni wskazuje kąt kursowy na radiolatarnię NDB. Zakres częstotliwości odbiornika wynosi 150 do 1750 kHz - jest rozszerzony w stosunku do typowego zakresu NDB dla zachowania możliwości namierzania publicznych radiostacji średniofalowych.
Radiokompas określa kierunek na radiolatarnię przy pomocy dwóch anten: anteny bezkierunkowej (odbiór sygnałów nie zależy od kierunku) oraz kierunkowej anteny ramowej. Antena ramowa jest obracana do momentu, gdy odbierany przez nią sygnał osiągnie minimum w stosunku do stałego sygnału anteny bezkierunkowej. "

Jeśli umieści się nadajnik sygnału NDB w mobilmym samochodzie takim jak np.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



w miejscach takich jak podane tutaj:
http://i43.tinypic.com/2cshvno.jpg



Myślę, że byłoby to dobre uzasadnienie dlaczego samolot leciał 60m poniżej osi pasa startowego oraz dlaczego w rejonie stacji był już na tak niskiej wysokości. Piloci lecieli we mgle, nie widzieli ziemi. Mieli wskazania GPS ale mieli wyraźny sygnał z NDB więc podjęli decyzję o zejściu, tym bardziej, że pilot był tam dwa dni wcześniej, dlatego stosował się bez obaw do sygnału z latarni NDB(jedyny system naprowadzający na lotnisko w Smoleńsku). Kiedy był już na dole było za późno aby cokolwiek zrobić.
Drugi mobilny nadajnik NDB mógłby się znajdować tutaj:


W sumie oś, po której leciał na to by wskazywała:
http://picasaweb.google.ru/Amlmtr/MWzNeJ#5459881356386012002


Czy jest to w jakiś sposób prawdopodobne?

 

http://jan.cwiecek.salon24.pl/171557,zabawa-z-ndb-przyczyna-katastrofy

 

@AUTOR

To bardzo prawdopodobne biorąc pod uwagę że prawdopodobnie nie działały światła pozycyjne naprowadzające na pas

http://silverrebel.livejournal.com/586215.html#cutid1

Ciekawy jestem czy w ujawnionym zapisie czarnej skrzynki usłyszymy sygnał alarmowy Terrain Awareness and Warning System (TAWS).

2010-04-16 11:21 FunnyFish 14 213 koMedia funnyfish.salon24.pl