Piloci przed samą katastrofą rozumieli, że się rozbiją (Kasywelaunus)
Świeży materiał (chyba z PAPu), jest na wp, ale tez podobno na GW i Rzepie. Nie opisuje przyczyn tragedii ale ostatnie chwile przed nią:
"Z zapisu taśmy czarnych skrzynek wynika, że piloci rozumieli, że katastrofa na lotnisku pod Smoleńskiem jest nieunikniona. Jak powiedział prokurator wojskowy podejście do lądowania było tylko jedno i od razu złe.
Jak powiedział "Gazecie Wyborczej" płk Zbigniew Rzepa, prokurator wojskowy, który bierze udział w badaniu przyczyn katastrofy, z zapisów czarnych skrzynek wynika, że piloci przed samą katastrofą rozumieli, że się rozbiją. Przyznał, że końcówka zapisu na taśmie "była dramatyczna", ale nie chciał powiedzieć, czy pasażerowie wiedzieli, że maszyna uderzy o ziemię.
Na środę planowane jest przewiezienie do Polski trzeciej czarnej skrzynki samolotu, który rozbił się w sobotę pod Smoleńskiem.
- W Tupolewie jest standardowo pięć skrzynek rekordowych. Część są to skrzynki tzw. eksploatacyjne, robocze, które nie mają przetrwać, natomiast dwie są tak zbudowane, by przetrwać najtrudniejsze chwile w momencie katastrofy - powiedział Grzegorzewski.
- Ten trzeci - który się zachował, służy technikom do tego, by jak przygotowuje się samolot do lotu, czy zaraz po locie wrzucić dane na twardy dysk komputera - wtedy wyświetlają się natychmiast informacje czy samolot jest sprawny, czy nie. Albo świeci na zielono, albo pali się lampka na czerwono i trzeba wyjaśniać co jest nie tak, jakie jest odchylenie od normy, jaki parametr jest przekroczony i co trzeba zrobić, żeby to naprawić - dodał."
Na forum lotnictwo.net.pl jest dużo informacji i analiz na temat przyczyn oraz przebiegu katastrofy. Można znaleźć również wiele zdjęć i samemu wyrobić sobie chociaż pobieżną opinię. Chciałem podać kilka takich zdjęć przedstawiających ukształtowanie terenu, kierunek podchodzenia do lądowania i uszkodzenia spowodowane przez lecący samolot, a które po analizie wskazują na sytuację w jakiej znajdował się samolot na kilka sekund przed zderzeniem.
Część wpisów na ww. forum pod wątkiem o katastrofie jest oczywiście, jak wszędzie, słaba, ale jednak większość trzyma poziom i daje pewne pojęcie o przebiegu katastrofy.
Zdjęcia można "kliknąć" - otworzą się w tedy w nowym oknie i będzie je łatwiej oglądać.
Poniższy obrazek pokazuje ukształtowanie terenu. Od lewej jest prawie 20m obniżenie o szerokości prawie 500m. Majak - to położenie radiolatarni (ok 800m od punktu początkowego rysunku). Miesto padienja (miejsce upadku 1800m od pp - 400m przed progiem pasa). Rożnica wysokości pomiędzy pp a miejscem upadku to prawie 50m.
Kolejne zdjęcie to obraz z satelity już po katastrofie. Zieloną linią zaznaczona jest oś pasa lotniska.
Poniżej przedstawienie różnic wysokości terenu na przestrzeni 1650m przed progiem pasa.
Poniżej kolejne zobrazowanie kierunku lotu.
Obraz z satelity z nałożonymi zdjęciami pokazujący uszkodzenia powodowane przez lecący samolot. Niebieskie strzałki wskazują na kierunek z którego zdjęcie zostało zrobione. Na zdjęciu nr 8 widać dwa wysokie drzewa, chyba nienaruszone. Samolot musiał być tutaj przechylony już znacznie, blisko 90 stopni - co by się zgadzało z teorią, że ostatnie drzewo ściął obrócony o ponad 100 stopni.
Zdjęcie nr 9 z powyższego obrazka, które (jeśli zostało umieszczone z odwzorowaniem właściwego kierunku - miejsce katastrofy jest tu za plecami fotografa) wskazywało by na to że samolot "skosił" je prawym skrzydłem(?!).
Ubłocona lewa goleń i koła.
Resztki obu skrzydeł.
Zdjęcie prezydenckiego Tupolewa 154.
Nie chcę się na razie wdawać w dyskusję czy katastrofa była spowodowana pogodą, usterką, błędem pilotów czy też eufemistycznie - "innym czynnikiem ludzkim", ale ewidentnie samolotowi ZABRAKŁO wysokości.
Zakładając, że była ciężka mgła, a to jest raczej potwierdzone przez swiadków i meteorogramy, piloci decydując się na lądowanie i mając jak sądzili właściwe koordynaty dotyczące wysokości, szukali tzw. ziemi, czyli prześwitu w mgle lub niskiej chmurze. I wszystko wskazuje na to, że wyszli za nisko. Kiedy się zorientowali, próbowali wyciągnąć maszynę, ale lecąc z prędkością ok. 250 km/h mieli na to raptem kilka sekund. Dodatkowe uszkodzenia powodowane przez łamane drzewa i postepując przez to utrata sterowności spowodowały przechył samolotu na lewe/prawe (???) skrzydło - sugerują to zeznania świadków, kąt połamanych drzew, ubłocona jedna (mi wychodzi, że lewa) goleń podwozia i koła. W konsekwencji przechył zamienił się (samolot ciągle leciał!) w obrót na "plecy" i w takiej pozycji samolot się rozbił. Cała sytuacja trwała (z informacji zebranych na forum i swoich obliczeń) ok. 13 sekund od chwili kiedy piloci zorientowali się, że jest "źle" i ok. 5 sekund od chwili "skoszenia" pierwszego drzewa/anteny do chwili zderzenia się z ziemią.
Dzięki Bogu nie trwało to dla pasażerów długo.
To moja interpretacja całego przebiegu katastrofy po kwerendzie forum lotnictwo.net.pl oraz analizie zdjęć i zdarzeń. Zaznaczam, że nie jestem specjalistą, ale starałem się przeanalizować to opierając się na logice, zdjęciach i opiniach, które wydawały się wiarygodne. Oczywiście podstawą do wyjaśnia przynajmniej sposobu w jaki katastrofa przebiegała będą zapisy z czarnych skrzynek. W moim przekonaniu PODSTAWOWYM czynnikiem, który spowodował katastrofę była źle ustalona wysokość - ale kto lub co to spowodowało, nie wiem i może nigdy się nie dowiemy.
I jeszcze raz chciałem wyraźić swój przeogromny smutek i żal. Oby Bóg miał w opiece naszą ojczyznę w nachodzącej przyszłości.
http://forum.fronda.pl/?akcja=pokaz&id=3383098
- Zaloguj się, by odpowiadać
12 komentarzy
1. kłamstwa z Moskwy po woli są korygowane
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
2. Sam news poza chwytliwym
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
3. Jak nieoficjalnie dowiedziało się Radio ZET wojskowa prokuratura
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
4. A ten news jest ciekawszy
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
5. świadkowie przesłuchiwani są według procedury rosyjskiej
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
6. "liczyliśmy, że zobaczymy
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
7. „skrajne strony internetowe”to chyba o nas ? ;)
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
8. Ja sobie wypraszam, jaki
Ja sobie wypraszam, jaki skrajny, skrajna to jest lewica, różnego sortu. My jesteśmy co najwyżej radykalni.
http://www.nto.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100414/KRAJ/721239823 http://www.polskieradio.pl/wiadomosci/swiat/artykul154481.html
http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/polska/katastrofa-prezydenckiego-samolotu--kalendarium-zdarzen,56515,1
Zauważcie, że ostatnia aktualizacja jest z dzisiaj. Nie ma ani słowa o 3 ciężko rannych ani o o większej liczbie ofiar.
"10.03 - Rosyjska prokuratura informuje, że samolot rozbił się podczas wielkiej mgły przy podchodzeniu do lądowania na lotnisko w Smoleńsku.
"11.29 - Pierwsze informacje, że przyczyną katastrofy polskiego samolotu prezydenckiego Tu-154 pod Smoleńskiem mógł być błąd załogi. Przekazała je agencja RIA-Nowosti, powołując się na źródło w strukturach siłowych Centralnego Okręgu Federalnego Rosji. "
"Piotr Paszkowski powiedział, że według informacji agencyjnych trzy osoby przeżyły, ale są ciężko ranne. Rzecznik MSZ twierdzi, że to na razie niepotwierdzona informacja. " http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80708,7752546,Katastrofa_samolotu_prezydenta__Nikt_nie_przezyl.html
"Według naocznego świadka, na którego powołuje się agencja ITAR-TASS, w wyniku silnego uderzenia oderwał się ogon samolotu. Według informacji TVN24 samolot wykonał cztery podejścia do lądowania."
:::Najdłuższa droga zaczyna się od pierwszego kroku::: 'ANGELE Dei, qui custos es mei, Me tibi commissum pietate superna'
9. z FF
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
10. TEN NOWY FILM TO MONTAŻ
Maryla
------------------------------------------------------
Stowarzyszenie Blogmedia24.pl
11. Pytania
12. jedna z hipotez
"Ogół nie umie powiedzieć, czego chce, ale wie, czego nie chce" Henryk Sienkiewicz